• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • 67% w ankiecie przeciwko ale tępe rzędasy swoje g**vvno musza uskuteczniać

    Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców - buhahahaha dziurami w jezdniach, likwidacjami parkingów czy czerwoną ekologiczna falą w nocy? Czy ktos z rzędasów jest w stanie użyć klawiatury i wpisać w wyszukiwarke "raport adac ślad węglowy auta elektrycznego"? czy jestescie na to zbyt tępi?

    • 23 2

  • Podaję wyniki analizy dla Gdyni

    Niestety nie ma sensu tworzyć strefy czystego transportu ponieważ centrum miasta zamiera.

    • 17 1

  • Takie dajecie dowody że samochody dymią że sami autorzy filmów muszą zbliżenie robić żeby

    cokolwiek zobaczyć. Żal

    • 7 2

  • Najpierw darmowa komunikacja miejska,

    ekologiczna, czysta, niezawodna. Potem takie obostrzenia dla prywatnych pojazdów.

    • 12 2

  • Kto najwięcej smrodzi? (1)

    Ano jako specjaliści powinniście wiedzieć iż zwykłe autko spala 6-8 litrów paliwa, a ile spala jedna ciężarowka bez ładunku?

    • 12 1

    • Dobry temat

      Gdybyś przeliczył ilość zużywanego paliwa na powiedzmy jedną tonę masy własnej pojazdu, trochę by Ci się rachunki pozmieniały. Pusta ciężarówka (taka z naczepą) waży około 15 ton i zużywa około 20 litrów oleju napędowego na 100km. Ile paliwa zużyje w tym samym czasie 14 osobówek łącznie ważących te 15 ton? Sytuacja ulega diametralnej zmianie, gdy ciężarówka waży 40 t i zużywa około 27 litrów. Wtedy wychodzi dużo lepiej od porównywalnej ilości osobówek

      • 0 0

  • Ile jeszcze...

    Kiedy czytam takie artykuły, to jawią mi się tabuny urzędników, których trawi fundamentalny problem: Jakby tu jeszcze utrudnić życie mieszkańcom.

    • 21 1

  • Takie moje przemyslenia:

    Zostawcie Diesel w spokoju i zajmijcie sie czyms poważnym. Jest tyle większych źródeł zanieczyszczeń o ktorych sie nie mówi... Ale teraz taka moda zeby na samochody zwalic wszystko. Samochody albo po prostu na ludzi. Nie patrzy sie na to ile zanieczyszczeń generuje przemysł i jak bardzo rozbudowany jest ten problem. Trzeba zwalic na ludzi zeby czuli sie zle z tym ze chcą na wakacje poleciec gdzies albo maja silnik Diesela ktory kiedys przeciez mial byc taki super... A teraz nagle ble. Auta elektryczne tez będą ble.
    Przyklad? Mowi sie ze auta elektryczne takie fajne bo przecież rurwy wydechowej to nie ma i to ciche czyste i wgl nowoczesne. Ale to ze po kilku latach auto na złom bo bateria wbudowana w karoserie albo sie nie opłaca i produkcja części wzrasta milionkrotnie a to eneria potrzebna, wiecej smieci, wiecej zanieczyszczen, wiecej transportu itp itd - to juz sie nie mowi. Albo tak prosta rzecz jak węgiel będący w ok 90% źródłem energii w Polsce. Wprowadzajac takie restrykcje zabiera sie (i to jedynie w malym stopniu) problem z miasta i daje sie go do Belchatowa, ale to wróci po jakims czasie i tak i tak. Takie branie realnego problemu, obracanie nim w taki sposób żeby zwalić całą winę na ludzi potem wprowadzanie "rozwiązania" stwarzając jedynie pozory ze cos sie z tym robi a to tylko po to zeby wykorzystać ten problem finansowo i politycznie - to chyba już standard w ekologii, podczas pandemii, i w pewnym stopniu wszędzie... Malo kto zdaje sobie sprawe ze skali tego mimo ze to ludzie cierpią na tym najbardziej.

    • 11 1

  • A kiedy prezydent Gdyni

    Odda pieniądze za swój megalomański pomysł budowy lotniska w Kosakowie?800mln pieniędzy naszych,mieszkańców wywalił w błoto i bezkarnie chodzi na wolności.

    • 16 0

  • Kilkadziesiąt autobusów

    Diesla zakupił pan prezydent Szczurek tuż przed wyborami samorządowymi.Zapomnieliście?I to ma być dbanie o nas mieszkańców czy może o wasze portfele pseudosamorzadowcy?To już ostatnia i całe szczęście,kadencja prezydenta Szczurka,spójrzcie na ci wyprawia.Powstaja aparatamentowce,jeden za drugim w ścisłym centrum.Dla kogo te mieszkania?Za ponad 20tyś pln za m2?Kogo na to stać?To dla spekulantów z Norwegii,Niemiec,Rosji,Chin.Oni je wykupią jak wszystko inne.Dramat chciwych polskich samorządowców.

    • 9 0

  • ahhh

    Mokry sen Piesiewicza

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane