• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • A moze zeby bylo czystsze powietrze wystarczyloby nie wycinac kazdego kawałka zieleni w centrum pod deweloperke? (2)

    • 8 1

    • to już inny wątek.

      zatruwanie środowiska przez samochodziarzyków to oddzielna sprawa.

      • 0 2

    • Poczekaj

      Aż przyjdzie porządna ulewa. To miasto będzie pod wodą. Gornybtaraz miasta cały zabetonowany. Jak zacznie to wszystko spływać będzie mega powódź

      • 0 0

  • Smog w Gdyni to wina szczurka.

    Najpierw ten developerski paź zabudował i zabetonował całe centrum, betonowymi molochami zablokował korytarze powietrzne które, były zaprojektowane aby Gdynia się wentylowała i nie było smogu a teraz walczy ze starszymi samochodami.
    Jestem ciekaw czy to nie podchodzi pod dyskryminację i wykluczenie społeczne ludzi których nie stać na nowe pseudoekologiczne samochody elektryczne. Gdynia tylko dla bogatych??? Ciekawe czy to się nie skończy w sondach sprawami o dyskryminację???

    • 5 0

  • zamiast łapać na kontroli technicznej wraki i eliminować z ruchu to zakażą wszystkim wjazd do centrum

    najlepiej wprowadzić zakazy, opłaty zamiast egzekwować obowiazujące przepisy od tych co ich nie przestrzegają

    • 6 0

  • nie mam diesla, więc jak dla mnie może być ban wszędzie

    prócz garażu właściciela.

    • 1 1

  • Smog to wina szczurka!!!

    Najpierw ten developerski paź zabudował betonowymi molochami całe centrum miasta, blokując korytarze powietrzne które, zaprojektowano aby Gdynia się wentylowała. Teraz chce walczyć ze smogiem dyskryminując mieszkańców których, nie stać na nowe pseudoekologiczne samochody elektryczne. To jest prawnie zakazana dyskryminacja i wykluczenie społeczne. Jak nie jesteś bogaty to nie możesz kożystać z dróg, parkingów itp na których utrzymanie łożysz płacąc podatki??? Jak ten chory szkodnik to wprowadzi to może skończyć się pozwami za dyskryminację i wykluczenie grup społecznych. Dzieci bogatych będą dowożone do szkoły czy przedszkoli samochodami a reszta na piechotkę??? Tak samo z firmami bogate będą funkcjonowały a mniejsze won z centrum bo nie wjedziesz swoim dostawczakiem? To nierówne traktowanie podmiotów.
    Szczur się coraz bardziej odrealnia!!!

    • 3 1

  • Gdynia przeprowadzi analize

    Zaraz padne ze smiechu.... w sprawie stref płatnego parkowania też przeprowadzono analizę...???;)

    • 6 0

  • bedzie w gdyni taka strefa to mieszkańcy sie zes*ają

    kosztami np remontów

    • 4 0

  • Dramat (1)

    Kolejna część "zielonej" patologii...

    • 7 1

    • lepsza zielona strefa niż trucizna z rury wydechowej

      • 0 3

  • ten autobus (1)

    że zdjęcia to ma silnik do remontu, osobiście widziałem jak dymi, czy to jakiś wielki problem dla właściciela jakim jest bodaj GAiT

    • 4 0

    • Jak wyjezdza za brame to jest sprawny. Oto logika GAiT

      • 1 0

  • Zrobią tak, że diesle z euro6 nie wjadą, a 20 letnie benzyniaki tak (1)

    i powiedzą, że tak jest "europejsko"

    • 8 1

    • a skąd ty wiesz co zrobią. Nie pisz z Żukowa

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane