• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • Przy obecnym i przyszłym kryzysie jest to wręcz szkodliwe społecznie !!!!

    • 6 0

  • Stare ropniaki powinny być przegladane dwa razy w roku z wpisem wyniku badania spalin !!!! (1)

    • 3 3

    • Przynajmniej co kwartał.

      • 0 0

  • Ekologiczny kaszub

    Gait ma syf i będzie truć 3 mniasto

    • 3 0

  • Diesel z 2021 a diesel z 1993 to zupełnie inne samochody (1)

    Powinny być obowiązkowe badania emisji spalin i samochody, które spełniają wymagane poziomy powinny otrzymywać winiety uprawniające do poruszania się na określonych terenach, podobnie jak w Niemczech.

    • 1 1

    • i to samo dla ludzi trzy szybkie pytania jak nie odpowiesz

      to nie wchodzisz do miasta

      • 2 0

  • To bardzo dobra koncepcja jest

    Do tego należy jeszcze wprowadzić opłatę od kilometra za poruszanie się blachosmrodem po terenie zabudowanym.

    • 0 5

  • to dobry kierunek

    centralizacja jak za najlepszych czasów komuny

    • 2 2

  • Proponuję kilka dodatkowych zakazów wstępu do centrum: (3)

    - dla nietrzeźwych (kontrole alkomatami przy bramach),
    - dla zwierząt,
    - dla osób z głośnkami bluetooth.
    - dla biegających dzieci,
    - dla osób na wózkach, bo zajmują więcej miejsca,
    - dla osób z walizkami, bo telepią aż uszy bolą ...
    idźmy po całości, jak już próbujemy rozwiązywać problemy od strony ogona.

    • 13 1

    • osoby z waalizkami nie kopcą z rury wydechowej. (2)

      i nie blokuj ą chodników i nie niszczą trawników. Dzieci ci w mieście przeszkadzają kierowczyku? No właśnie, i dlatego trzeba zakazać wam wjazdu do centrów miast. Bo wszyscy wam przeszkadzają, bo chcecie zrobić sobie z centrum autostradę. Właśnie dlatego.

      • 0 2

      • żona szła z wózkiem z zakupami po chodniku (1)

        to jakieś problemy miał pan obcisłe gacie na rowerze.

        • 2 1

        • tobie gacie najwyrazniej mózg uciskają bo tam go masz:)

          • 1 1

  • Mili Państwo i Pan Panie Redaktorze (2)

    Najpierw proszę się douczyć, gdyż wysnute w Państwa i Pana Redaktora wypowiedziach wnioski nie do końca są prawdziwe. Są to jedynie pewne aspekty znaczne szerszego problemu - tzw. polityki transportowej miasta, która powinna być elementem scalającym i tworzącym pewną strategię dla dalszego kształtowania/rozwoju transportu w mieście (wszystkich jego typów). Takiego dokumentu w Gdańsku nie ma. trzeba sobie uzmysłowić, że LEZ mają sens wyłącznie tam, gdzie mamy bardzo duży średni dobowy ruch i zapewniając sobie, że wjeżdżają tam pojazdy tylko o odpowiedniej normie EURO doprowadzimy do obniżenia emisji, a w efekcie stężeń zanieczyszczeń (z badań wynika, że problemem jest ruch rzędu 100 tys. pojazdów na dobę). Tworzenie stref czystego transportu, w mieście, w którym główne strumienie ruchu przemieszczają się dwoma lub maksymalnie trzema równoległymi arteriami jest pozbawione sensu. Chyba, że odpowiednie zakazy i wyłączenia będą dotyczyć całego miasta. Trzeba też pamiętać, że aby prawidłowo wytyczyć strefę LEZ trzeba mieć do tego potencjał techniczny i personalny (kamery i osoby, które będą te zakazy egzekwować). Jeśli natomiast mówimy o ścisłym centrum to w mojej opinii powinno ono zostać całkowicie wyłączone z ruchu dla osób tam niemieszkających! W ten sposób pozbawimy je problemów z zanieczyszczeniem powietrza, rozjeżdżoną zielenią, hałasem itp. I ostatnia kwestia - aby miasto mogło "pozwolić" sobie na LEZ musi mieć sprawną komunikację miejską, rozwinięty transport alternatywny (np. car shareing, system rowerowy i in.), rozwinięty system parkingów P&R i chętnych do takich zmian obywateli. Niestety nasze miasto nie spełnia żadnego z tych warunków.

    • 7 0

    • za dużo słów. (1)

      nie ogarną

      • 2 0

      • Fakt

        Ze wszech miar słuszne, ale za skomplikowane dla gawiedzi w postaci decydentów

        • 1 0

  • Pierwsze nie wjadą autobusy miejskie (1)

    wystarczy spojrzeć na pierwsze z artykułu foto, dlaczego...

    • 8 0

    • Dokładnie!

      • 2 0

  • Wystarczy pojechać so Azji i. Wszystko maja w d (2)

    Normy emisji, zbieranie i segregacje odpadów itp

    • 7 0

    • Możesz też pojechać pod Zermat w Szwajcarii. No ale wiaodmo, ruski troll porównuje

      ofiary z przestępcami a czysty las zestawia z chińskim smogiem.
      Nie wiem czy wiesz, ale w Chinach inwestycje w ekologię wzrosły procentowo nieporównywalnie np. w porównaniu z Polską. U nas idzie na trolling i na kler.

      • 0 4

    • Malutka Europa uważa że uratuje cały świat ;)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane