• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • Jak trupy jeżdzą , to powinna "Prasa hydrailiczna po mieście jezdzić i kasowac na miejscu

    a kierowcy wypłacic za złom . a tak po za tym to wszystkie wydychają z rur " tlenek azotu ' i to on robi smog . i tu jest problem .

    • 1 2

  • zajmijcie się realnymi problemami a nie jakimiś bzdurami (1)

    czeka nas potężny kryzys i załamanie gospodarki z jakim nie mieliśmy do czynienia....

    • 8 0

    • dobry człowieku wyrzucanie aut z miast zabieranie ludziom ich majątku oraz swobody przemieszczania się pod płaszczykiem ekologii jest nieodłącznym elementem tego kryzysu o którym mówisz na marginesie sztucznmie4 kreowanego kryzysu

      • 2 0

  • koniec trucia

    daje zielone swiatlo

    • 1 3

  • Ludzie wydychają trujacy dwutlenek węgla - najwięcej w centrum

    Zakazać! ;)

    • 2 3

  • Niech wytną jeszcze za zgodą magistratu

    więcej zieleni i zrobią betonowe pustynie - rośliny odpowiadają za redukcję CO2 w największym stopniu!

    • 7 0

  • (2)

    Samochody prywatne do transportu indywidualnego z miast powinny zniknąć.
    Snobizm i egoizm, to główny problem generowania korków i nieustannego braku miejsc parkingowych.

    • 0 9

    • Pewnie, bo przecież ludzie wożą się po mieście z nadmiaru czasu i z nudy!

      • 4 1

    • komunistyczny cudaku a w tym czasie urzędnicy politycy i celebryci będą mieli po naśącie fur w garażu?

      • 2 0

  • xxx

    A co, jesli jest np niepełnosprawny, nie ma za dużo kasy, ma diesla i rozumiem, że bez nóg do autobusu, potem wózeczkiem napędzanym raczkami na spacerek do centrum?

    • 4 0

  • Żegnajcie kopciuchy! Wreszcie będzie pięknie.

    • 1 4

  • dlaczego w tv w prognozach wszystkie miasta na zielono jak smród okropny

    • 1 0

  • ajwaj

    liczy sie tylko kasa , a reszta to jak chcesz uderzyc to paragraf znajdziesz , ludzie to zaslona dymna , szykuja nam cos gorszego

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane