• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • Dobry pomysł, jestem za (2)

    Zobaczcie sobie,w Polsce dziesiątki tysięcy ludzi umiera co roku przez zanieczyszczenie, a tu w ankiecie połowa kpię, że nie jesteśmy gotowi. Ze mamy wciąż umierać i chorować , by biedaki ze starymi rzechami mogły sobie wygodnie na zakupy pojechać.

    Wprowadzić jak najszybciej

    • 0 13

    • A umieraj sobie bogaty człowieku kup sobie maskę przeciwgazową !!!! (1)

      • 2 1

      • nie biedaki, to wy bedziecie zaginac na autbus

        zapominacie, ze decyduje ten kto placi, nie ten co krzyczy ze jest biedny.
        Nie stac cie? Trzeba sie byo uczyc i ciezej pracowac

        • 0 2

  • Przestańcie ogłupiać ludzi (1)

    W żadnym mieście to się nie sprawdziło, dało tylko problemy i nic więcej...

    • 11 1

    • na kszubach się nie sprawdziło, bo tam nikt niczego takiego nie wprowadzi, bo tam 99% aut to stare dizle.

      • 2 4

  • Zadbane stare diesle emituja mniej zanieczyszczeń niż auta benzynowe

    Takie strefy czystego powietrza to fikcja nie poparta żadnymi badaniami a ekologia zarówno trójmiejskich Urzędników jak i Unii Europejskiej to obsesja. Wszyscy Ci ludzie potrzebują pomocy specjalisty i leczenia w szpitalu psychiatrycznym. Obecnie nie ma żadnej infrastruktury a działania ekologiczne są nie przemyślane miedzy innymi zamiana kopciucha na piec na ekogroszek i dopłata bo piec na ekogroszek to praktycznie to samo. Jak widać myślenie ekologów to ich słaby punkt. Proszę przeczytać poniższy artykuł a nie powielać durne unijne wzorce

    https://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-volkswagen-spaliny/wiadomosci/news-stare-diesle-wcale-nie-sa-winne-zanieczyszczeniu-powietrza,nId,3189076

    • 9 2

  • Ale pamiętajcie, jakby co to elektryki są bardziej szkodliwe dla środowiska!

    • 11 0

  • Ekologia to niższej jakości produkty i koszty związane z ich eksploatacja i naprawą

    Ekologia wiąże się z niską jakością produktów i wyższą ceną, wyższymi kosztami eksplantacji i wyższymi kosztami napraw. Ponad to ekologia to obsesja urzędników. Tacy ludzie nie powinni ogóle rządzić i powinni się leczyć u psychiatry.

    • 6 1

  • Mieszkanka Środmieścia

    Rozumiem, że jak miasto wprowadzi zakaz wjazdu dla diesla to Urząd Miejski da mi dofinansowanie do zakupu innego samochodu?

    • 13 1

  • Haha

    To miasto nie radzi sobie z parkowaniem.

    • 5 0

  • Starachowice wprowadziły własnie bezpłatną komunikację miejską. Trojmiasto??? Podwyzka cen biletów, (3)

    stary tabor SKM, zwijanie torów (Nowy Port, Oksywie), kursy raz na godzinę (PKM). O braku wspolnego taniego biletu na wszystko nie wspomnę.

    • 8 1

    • Bezplatna? To kto za nia placi?

      • 0 0

    • Co ty trollisz. Nie wiesz co piszesz. Kłamiesz

      • 0 1

    • zmień obywatelstwo

      tez będziesz miał darmo.

      • 0 2

  • nie kwestia rodzaju silnika a jego wieku i stanu technicznego

    nie powinno się ograniczać tego czy tamtego rodzaju silnika a zwrócić większą uwagę na stan techniczny pojazdów i poziom emisji spalin - jest wiele pojazdów benzynowych trujących bardziej niż nowoczesne diesle

    • 6 0

  • najpierw wycinają przyrodę (2)

    a potem zonk, powietrze zatrute w GD, próbują ratować własne błędy i zrzucić odpowiedzialność na ludzi.

    • 8 0

    • Msz rację z wycinką ale ilość zanieczyszczeń generowanych przez pojazdy to oddzielny wątek. (1)

      • 0 2

      • Jakoś w marcu i kwietniu 2020, gdzie ruch uliczny spadł do 20% to jakość powietrza się nie zmieniła. To port service, fosfory, szadolki tak zanieczyszczają powietrze.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane