• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studenci projektują, deweloperzy czekają

Michał Stąporek
30 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Ponad dwadzieścia zespołów studentów architektury, w tym m.in. z Finlandii i Litwy przygotowało swoje wizje zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego w Gdańsku. Wyniki konkursu architektonicznego na koncepcję zabudowy tego terenu poznamy w piątek.

Po fiasku współpracy z ING Real Estate - oficjalnie nikt tego nie potwierdza, ale Holendrzy wycofali się z ze współpracy z miastem po niedobrych doświadczeniach z podobną spółką z władzami stolicy - gdańscy urzędnicy zmienili swoje podejście do zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego. Wcześniej lekceważyli społeczne konsultacje (poszli na wojnę z handlującymi tam kupcami z Gildii) a swoje wizje dotyczące planu zagospodarowania przestrzennego przepychali w kuluarach (rok temu kilkoro radnych SLD zmieniło zdanie w sprawie planu w ciągu jednego dnia głosowań). Teraz urzędnicy postawili na konkurs, który ma wyłonić koncepcję zabudowy terenu przed Bramą Wyżynną, a ewentualnego dewelopera, który mógłby go zabudować wyłonią z większego grona chętnych.

Do wczoraj studenci architektury zarówno z Polski, jak i zagranicznych uczelni mogli nadsyłać swoje wizje zagospodarowania obu targów. Wczesnym popołudniem Andrzej Duch, dyrektor wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków gdańskiego magistratu szacował, że nadeszło kilkanaście zgłoszeń. - Przyszły m.in. opracowania z Finlandii i Litwy. Czekam na więcej prac polskich zespołów, ale ci, którzy mają najbliżej, zawsze dostarczają prace w ostatniej chwili.

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone w najbliższy piątek, na seminarium poświęconym przyszłości Targu Siennego i Rakowego. W spotkaniu wezmą udział cztery firmy: Apsys International, TriGranit, Multi Development oraz Buro Happold. Miasto wybrało je, jako ewentualnych partnerów do zabudowy tego terenu. Ich przedstawiciele opowiedzą o swoich doświadczeniach w inwestowaniu w historycznych dzielnicach miast.

Dlaczego władze Gdańska zaprosiły akurat te firmy? - Ponieważ realizowały już podobne projekty w Polsce i za granicą - powiedziano nam w urzędzie.

Łódzka Manufaktura to dzieło firmy Apsys International. Łódzka Manufaktura to dzieło firmy Apsys International.
Rzeczywiście, francusko-amerykański Apsys właśnie otworzył bardzo duży obiekt handlowo-rozrywkowy, który wybudował na terenie dawnego pałacu i fabryki Izraela Poznańskiego w Łodzi. Pytanie tylko, czy po tak wyczerpującym finansowo przedsięwzięciu firma będzie w stanie finansować kolejne?

TriGranit zasłynął w naszym kraju budową centrum handlowego Silesia City Centre, na terenie dawnej kopalni Gottwald w Katowicach. - Chcielibyśmy zainwestować w Gdańsku, ale miasto nie przedstawiło nam jeszcze zapytania ofertowego, nie wiemy więc, jaki charakter mogłaby mieć to przedsięwzięcie: spółki z miastem, czy samodzielnego działania dewelopera - tłumaczy Krzysztof Klein z TriGranit i dodaje, że jego zdaniem najbardziej przejrzyste byłoby sprzedanie terenów deweloperowi.

Centrum Den Tir w Antwerpii powstało w dawnej przemysłowej dzielnicy miasta. Centrum Den Tir w Antwerpii powstało w dawnej przemysłowej dzielnicy miasta.
Holenderski Multi Development wybudował m.in. centrum handlowe Den Tir w historycznej, przemysłowej dzielnicy Antwerpii, ale w naszym kraju nie działa na dużą skalę. - Targ Sienny i Rakowy to atrakcyjne tereny, ale o chęci inwestowania w nie będziemy mogli mówić dopiero po zapoznaniu się dokładną ofertą miasta - asekuruje się Tomasz Matusiak z Multi Development.

Z kolei brytyjskie Buro Happold w ogóle nie jest firmą deweloperską, lecz inżynieryjno-doradczą, która samodzielnie nie prowadzi żadnych inwestycji. Do tej pory służyła pomocą innym deweloperom, m.in. w Wielkiej Brytanii.

Tymczasem, jak nas poinformowano w Urzędzie Miejskim, nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób zostanie wyłoniona firma, której powierzone zostanie zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego.

Opinie (46) 2 zablokowane

  • modernizacje

    Na jakieś większe zmiany przy dworcu to ja bym nie liczył, miasto ma krótki wzrok i fest klapy na oczach i absolutne zero wyobraźni.
    Widzę co się dzieje na Marynarki Polskiej, zamiast ją nieco zmodernizować, poszerzyć wysepki tramwajowe, porobić prawo/lewo skręty, ech, diabli biorą, co z tego że będzie nowy asfalt, nowe tory, itd, droga pozostanie taka jaka była, bardzo niebezpieczna z uwagi na ilość samochodów skręcających w prawo czy lewo.
    Podobnie rondko na Oruni Górnej, co oni tam odp.....ją na tym rondku, jakieś krawężniczki inne dla osobowych inne zapewne dla ciężarowych (ciekawe jak tam się będą tiry i autobusy wyrabiać), kosteczka i pewnie na środku klombik z tulipankami, jakaś baba czy gej to zaprojektował?, a tak pomyśleć i zrobić bezpieczne przejście podziemne?, jakieś sklepiki, kiosk, warzywniak, kebabik w tym tunelu, taki mały industrialny klimacik, inwestycja by się sama zamortyzowała, mieszkańcy byli by dumni że mają przejście podziemne na dzielnicy a i bezpieczeństwo by wzrosło, dzielnice przyobwodnicowe się rozwijają a tu takie byle co, na sztukę.

    W tym mieście nikt nie mysli, zawsze będzie jedno wielkie g... w ładnym wizualnie papierku.

    • 0 0

  • cos o remontach piszecie

    a stopień inteligencji naszych waadz oddaje modernizacja ul.Spacerowej gdzie nijak nie mogę zrozumieć kto taka kasę wyrzucił w błoto.Zamiast zrobić z tego normalna czteropasmową ulicę(wyciąć kilka starych drzew na poboczu) zrobiono potworka a ktoś niezłą kasę wziął.I takich przykładów jest znacznie więcej.Niech oni już nic nie modernizują

    • 0 0

  • pozoracja

    He, wojsko mi się przypomniało, aby było "ładnie" wystaczyło zagrabić trawniki a krawężniki pomalować na biało, takie "działania pozoracyjne" na terenie jednostki, potem pochwały, nagrody, urlopy, etc.

    Było, jak to się teraz będąc "trendy" powiada - zajefajnie :)

    • 0 0

  • eeech i znowu powstana obiekty gdzie będą: wszystkie możliwe banki, oczywiście salony telefonii komórkowej, do kompletu apteka i kupa sklepów jak w każdym entrum handlowym.

    • 0 0

  • Dlaczego studenci architektury?...

    A dlaczego za projekty biorą sie studenci architektury? Przecież student to ktoś kto sie dopiero uczy... Sam byłem studentem to wiem :-) , czemu nie wynająć paru architektów z prawdziwego zdarznia?
    Podane przykąłdy też sa marne - Zabudowa terenów pofabrycznych w Łodzi to nie to samo co budowa w zabytkowym centrum z XVI/XVII wieku. Problem przestrzeni także powraca - miasto nie może mieć zbyt ścisłej zabudowy bez placów i ternów zielonych.

    Wyspa Spichrzów, NOT , i inne przykłady - potwierdzają że w magistracie króluje zasada sprzedaży za łapówki...

    • 0 0

  • Gildia w obecnej formie to wg mnie porażka, ale

    to że miasto baaardzo brzydko z nimi wojuje oraz że plany zagospodarowania przestrzennego w Gdańsku to gra prywatnych interesów, podblatowych rozliczeń i jawne lekceważenie opinii publicznej to święta i smutna zarazem prawda.

    • 0 0

  • gildia musi zostać

    A co ja mam po zgrzewkę skarpet stać cały dzień w pie......m korku jadąc do super centrum handlowego Auchan? czy innego, nie stać mnie na chińskie skarpety Adidasa. Osiedlowe sklepy pozdychały, na dzielnicy mam tyle banków co sklepów z wódką a żadnego ze skarpetami.

    GILDIA MUSI ZOSTAĆ !!!

    W tej czy innej formie Gildia musi zostać, niech przy okazji remontu drogi przy dworcu wykopią ogromną dziurę w ziemi i tam przeniosą Gildie, przy okazji załatwi się kilka problemów.

    Ktoś ma lepszy pomysł?

    • 0 0

  • nie ma co

    opinie pożałowania godne, jedna głupsza od drugiej. Co by nie robili to źle, jak nic nie robia tez źle. Nie ma to jak opinie tzw fachowców od wszystkiego a w gruncie rzeczy od niczego.
    Robić swoje i nie słuchać lamentujących patałachów.

    • 0 0

  • do mnich

    Co Ty człowieku bredzisz? Widziałes kiedys plany przebudowy Marynarki polskiej. Zanim zaczniesz szlochać i zalewać klawiaturę morzem łez sprawdź (najlepiej u źródła projekt) i zobacz, że będą na każdym skrzyżowaniu będą i prawo i lewoskręty a nawierzchnia będzie wzmocniona do 115 kN/oś.

    • 0 0

  • To sie akurat zgadza. Władze miasta są krótkowzroczne i mają klapki na oczach.

    Przykłady można mnożyć.

    Chciałbym zobaczyć plany modernizacji Podwala Grodzkiego. Jestem ciekaw czy przy tej okazji przewidziano drugi tunel do ulicy Elżbietańskiej. Czy autobusy będą miały swój osobny pas drogowy i czy w końcu ktos pomyśli, żeby wykorzystać torowisko dla tramwajów i autobusów, jak np. w Amsterdamie. Nowy asfalt to za mało.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane