- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (55 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (69 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Studenci projektują, deweloperzy czekają
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/24/300x0/24545__kr.webp)
Po fiasku współpracy z ING Real Estate - oficjalnie nikt tego nie potwierdza, ale Holendrzy wycofali się z ze współpracy z miastem po niedobrych doświadczeniach z podobną spółką z władzami stolicy - gdańscy urzędnicy zmienili swoje podejście do zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego. Wcześniej lekceważyli społeczne konsultacje (poszli na wojnę z handlującymi tam kupcami z Gildii) a swoje wizje dotyczące planu zagospodarowania przestrzennego przepychali w kuluarach (rok temu kilkoro radnych SLD zmieniło zdanie w sprawie planu w ciągu jednego dnia głosowań). Teraz urzędnicy postawili na konkurs, który ma wyłonić koncepcję zabudowy terenu przed Bramą Wyżynną, a ewentualnego dewelopera, który mógłby go zabudować wyłonią z większego grona chętnych.
Do wczoraj studenci architektury zarówno z Polski, jak i zagranicznych uczelni mogli nadsyłać swoje wizje zagospodarowania obu targów. Wczesnym popołudniem Andrzej Duch, dyrektor wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków gdańskiego magistratu szacował, że nadeszło kilkanaście zgłoszeń. - Przyszły m.in. opracowania z Finlandii i Litwy. Czekam na więcej prac polskich zespołów, ale ci, którzy mają najbliżej, zawsze dostarczają prace w ostatniej chwili.
Wyniki konkursu zostaną ogłoszone w najbliższy piątek, na seminarium poświęconym przyszłości Targu Siennego i Rakowego. W spotkaniu wezmą udział cztery firmy: Apsys International, TriGranit, Multi Development oraz Buro Happold. Miasto wybrało je, jako ewentualnych partnerów do zabudowy tego terenu. Ich przedstawiciele opowiedzą o swoich doświadczeniach w inwestowaniu w historycznych dzielnicach miast.
Dlaczego władze Gdańska zaprosiły akurat te firmy? - Ponieważ realizowały już podobne projekty w Polsce i za granicą - powiedziano nam w urzędzie.
Rzeczywiście, francusko-amerykański Apsys właśnie otworzył bardzo duży obiekt handlowo-rozrywkowy, który wybudował na terenie dawnego pałacu i fabryki Izraela Poznańskiego w Łodzi. Pytanie tylko, czy po tak wyczerpującym finansowo przedsięwzięciu firma będzie w stanie finansować kolejne?
TriGranit zasłynął w naszym kraju budową centrum handlowego Silesia City Centre, na terenie dawnej kopalni Gottwald w Katowicach. - Chcielibyśmy zainwestować w Gdańsku, ale miasto nie przedstawiło nam jeszcze zapytania ofertowego, nie wiemy więc, jaki charakter mogłaby mieć to przedsięwzięcie: spółki z miastem, czy samodzielnego działania dewelopera - tłumaczy Krzysztof Klein z TriGranit i dodaje, że jego zdaniem najbardziej przejrzyste byłoby sprzedanie terenów deweloperowi.
Holenderski Multi Development wybudował m.in. centrum handlowe Den Tir w historycznej, przemysłowej dzielnicy Antwerpii, ale w naszym kraju nie działa na dużą skalę. - Targ Sienny i Rakowy to atrakcyjne tereny, ale o chęci inwestowania w nie będziemy mogli mówić dopiero po zapoznaniu się dokładną ofertą miasta - asekuruje się Tomasz Matusiak z Multi Development.
Z kolei brytyjskie Buro Happold w ogóle nie jest firmą deweloperską, lecz inżynieryjno-doradczą, która samodzielnie nie prowadzi żadnych inwestycji. Do tej pory służyła pomocą innym deweloperom, m.in. w Wielkiej Brytanii.
Tymczasem, jak nas poinformowano w Urzędzie Miejskim, nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób zostanie wyłoniona firma, której powierzone zostanie zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego.
Opinie (46) 2 zablokowane
-
2006-06-01 12:41
jakie szczęście?
Dzisiaj doczytałem się o rondku na Oruni, jest to wersja ekonomiczna (koszt 7mln zł), w przyszłości planowana jest szersza Podmiejska, czy nie można było o tym pomyśleć i rondko wybudować od razu stosownych rozmiarów?, dzisiaj na Orunię jechałem za betoniarką, jakieś 20km/h no bo wiadomo, góra, a tak pomyśleć i z tych 200mln zrobić 2 pasy w górę?, dobudować chodnik, oświetlenie a nie wywalać 7mln w błoto bo powiedzmy za 2 lata trzeba to będzie wszystko roz........ć, mamy budowaną kolejną prowizorkę, super rondko i dojazdowe polne drogi.
Ma to jakiś sens?, co do oruńskiego rondka to przygotuję kilka zdjęć i wtedy pogadamy o tym super projekcie.
Co do Marytnarki Polskiej, może będą "zjazdy", na dzień dzisiejszy ich w każdym razie nie widać, oczywiście nie mówimy o tych 4 zjazdach które już tam były. Z niecierpliwością czekam na jakieś zarysy skrzyżowania Marynarki Polskiej/Uczniowska/Wielopole :), jestem ciekaw jak sobie z tym poradzili nasi super projektanci, będzie to główna droga dojazdowa do GTK czyli planowane na rok 2006 nie mniej niż 60tys kontenerów :) z czego pewnie 2/3 tirami wyjedzie.
I tak będą te drogi w mieście budowane, przebudowywane, budowane na nowo, a jak nie było rozsądnego dojazdu do obwodnicy tak go nie zobaczymy, chyba że jest takowy gdzieś (nie mówię o tym w Gdyni na Trasie Kwiatkowskiego) budowany :)
Bardzo proszę mnie poprawić jeżeli się mylę.- 0 0
-
2006-06-01 17:24
pięta achillesowa
Brak rozumu, bądź rozumowania perpektywicznego, doraźność działań, no i ta szybkość wykonania. Koszmar.
Ja obserwowałem budowę rondka a raczej ronduńka w dolnym Sopocie na skrzyzowaniu ulicy Polnej i Bitwy pod Płowcami. To trwało conajmniej 4 miesiące, samo rondko.
Kolega oberwował budowę większego ronda w Portugalii. Sprzęt i ludzie przyjechali w piątek wieczorem. Praca non stop. W poniedziałek rano rondo gotowe, ani śladu sprzętu i ludzi. Na środku pozostała tylko samotna sikawka zraszająca świeżo zasadzone kwiaty. I pomyśleć, że Portugalia to też Europa.- 0 0
-
2006-06-01 22:17
Szkoda słów
Co z tego, że mamy te 200 mln zł jak się normalnie z Gdańska nie można wydostać! Marynarki Polskiej, Pomorska, Błędnik, tramwaj na Chełm to są dosyć ważne inwestycje, ale co z planami dróg wyjazdowych i tranzytowych. O tym się zapomina. A jak powstanie hala widowiskowo-sportowa na granicy Gdańska i Sopotu czy chociażby Stadion na granicy Wrzeszcza z Brzeźnem to niby jakie drogi zapewnią sprawny dojazd dla ludzi spoza Gdańska nie mówiąc o mieszkańcach chcących normalnie żyć.
Niestety świat jest pełen takich bezmyślnych i płasko myślących(jeżeli wogóle myślących) ludzi jak Ty cocca... szkoda słów- 0 0
-
2006-06-02 18:40
results
Hey! Does anyone know the results of this competition!
Thanks!:)
a participant.- 0 0
-
2006-06-04 11:27
wynik konkursu
tez chcialbym sie dowiedziec!, troche czasu na to poswiecilem;) a organizatorzy jezeli sa zawiedzeni to informacja tak powinna rowniez do mnie dotrzec
pozdrawiam- 0 0
-
2006-06-04 15:54
pierwsze miejsce - praca autorstwa Michala Majewskiego i Michała Olszewskiego z Politechniki Gdańskiej
drugie miejsce - praca studentów z Litwy, niestety nie pamiętam nazwisk
trzecie miejsce - nie przyznano
no i kilka wyróżnień
prace można oglądać na dziedzińcu gmachu głównego Politechniki Gdańskiej, spytajcie w informacji przy wejściu to was pokierują- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.