• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sukces Gdyni - porażka Gdańska

JAGA
21 września 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Plan rozszerzenia komunikacji trolejbusowej w Gdyni jako jeden z sześciu projektów przeszedł do kolejnego etapu starań o unijne pieniądze - pozytywnie przeszedł formalną ocenę wniosku. Wśród sześciu wniosków, które zostały odrzucone, znalazł się niestety gdański projekt komunikacji miejskiej.

Takie informacje podało na swojej stronie internetowej Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Projekty można było zgłaszać do programu "Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach" w ramach "Zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego. Na ten cel Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego przeznaczył ponad 45 mln euro. Gdynia ma coraz większą szansę uszczknąć z tego "tortu" 4,5 mln euro, czyli 21 mln zł. Kolejny etap prowadzący do celu to merytoryczno-techniczna ocena projektu, która zakończy się 22 października.

Projekty odrzucone z przyczyn formalnych wykazywały m.in. brak gotowości technicznej do realizacji (brakowało dokumentacji technicznej, studium wykonalności czy oceny oddziaływania na środowisko). Zdarzało się też, że były niezgodne z celami programu. Skoro Gdynia przeszła przez dotychczasowe sito, logiczne jest, że spełniła wszystkie wymogi tego etapu.

Co zyskają na tym mieszkańcy Gdyni? Jeśli będą unijne pieniądze komunikacja trolejbusowa rozszerzy swój zasięg na kolejne dzielnice Gdyni. Do 2006 r. przedłużona zostanie linia trolejbusowa od pętli przy Euromarkecie ulicami Nowowiczlińską, Rdestową, Chwaszczyńską i Starochwaszczyńską do pętli w Kaczych Bukach. Od tej lini będzie odgałęzienie ul. Wiczlińską i Miętową do pętli Dąbrowa - Miętowa. Trolejbusy będą też dojeżdżać do pętli Witomino - Leśniczówka (trakcję doprowadzono już do węzła Franciszki Cegielskiej - zostało ok. 3 km). W planach jest też nowa zajezdnia "Leszczynki" - wbrew nazwie umiejscowiona tuż przy stacji SKM Gdynia Grabówek. Przeprowadzą się tu trolejbusy z zajezdni Redłowo, które zaczynają rano trasy właśnie w rejonie Chyloni i Cisowej, a na terenie byłej zajezdni będzie mógł powstać park technologiczny. Skoro linie trolejbusowe mają być dłuższe w planach jest też kupno 10 nowych trolejbusów. Oczywiście jak to zwykle z pieniędzmi unijnymi bywa nie finansują one całości inwestycji.

- To program który daje możliwość uzyskania 50-proc. wsparcia z funduszy UE - informuje Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Resztę dołożymy z naszego budżetu.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni już wcześniej zbierał bardzo dobre oceny przygotowania tego programu. Skoro ministerstwo kwalifikując projekt do dalszej oceny potwierdziło te opinie, zostaje oczekiwanie na miejmy nadzieję pozytywny wynik starań.
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (128)

  • na marginesie

    Najpierw pieniążki płyną strugą z kieszeni obywateli do stolicy. Tam wiedzą lepiej, jakie inwestycje przydadzą się na prowincji. No więc autostradę zbudują (4 km/ dziesięciolecie), dołożą na most donikąd albo zadecydują które miasto zasługuje na halę sportową. Nie wszystko jednak dobrotliwy rząd jest w stanie rozstrzygnąć, choćby do pomocy dobrał sobie takie awangardy umysłowe jak profesorowie Kołodko czy Balcerowicz. Dlatego płacimy hara... tj. pardon wnosimy składkę do Unii.

    Tam lepiej wiedzą, jakie inwestycje przydadzą się na prowincji. W Brukseli siedzi specjalna komisja, która w życiu nie zobaczyła i nie zobaczy przystanku przy gdyńskiej hali targowej, o Pogórzu Górnym czy Witominie nie wspominając, i obraduje jakie podanie spełnia wymogi formalne a jakie nie.

    Jakby jakiś oszołom twierdził, że coś mu się kojarzy, przypominam- w Unii panuje liberalizm. Tak przynajmniej twierdzą "nasze" hiperliberalne elity samorządowe czy politykierskie.

    • 0 0

  • O gdanszczanach
    średnia ilośc firm na tysiąc mieszk wyższa niż w gdyni.
    Płaca też zresztą też wyższa szczuraski.

    Wartość mostu wantowego zbudowanego ze środków zewn. 160 mln
    czyli wielokrotnie więcej więcej niz wszystkie inw. drogowe w gdyni razem wziete od 15 lat :)
    Trasa sucharskiego+ obwodnica poludniowa rozpoczęcie 2007
    i to jest inwestycja a nie smieszny kawalek przez las jak trasa Kwiatkowskiego, która zresztą jeszcze nie jest skończona a juz 5 raz ja remontują bu ha ha

    • 0 0

  • Ostatnio widzialem nowy węzeł przy IKEI(mamy takie 3) a potem drugi węzeł w gdyni.
    Do tej pory mi wesoło jak przypomne sobie tę gdyńska żenade

    • 0 0

  • Bzdury na Maxxa

    Nie ma czegoś takiego jak Centrum Slowackiego,niedaleko gdańskiego lotniska mieszczą się jedne z najprężniejszych firm w regionie:Intel Gdańsk i Young Digital Poland,a więc z najbardziej rozwojowej jak i pożądanej branży high-tech,być może Allcon dokonuje ich rozbudowy,ale nie jest to żadne Centrum Slowackiego

    • 0 0

  • Ciekawe czy w gdyni któs zainwetuje w budowę hotelu
    czyli w mieście w którym nikt nie chce nocować ROTFL

    • 0 0

  • Ech, marzyciele...

    Obie inwestycje: most wantowy i węzeł Matarnia powstały dzięki pieniądzom z budżetu państwa (zdecydowana większość środków). A na razie o pieniądzach z Brukseli można pofantazjować, jak to zresztą w Gdańsku jest w zwyczaju.

    • 0 0

  • Makary IGNORANT

    Centrum Slowackiego to biurowce wybudowane i wynajmowane przez Allcon wlasnie Intel'owi.
    Powinien cie zastanowic wielki napis Allcon na budynku w ktorym ma siedzibe Intel.

    • 0 0

  • Gdynia verus Gdansk w swietle statystyk...

    wedlug Urzedu Statystycznego bezrobocie jest wyzsze w Gdansku, ilosc zarejestrowanych firm na 1000 mieszkancow jest wieksza w Gdyni. Krotko mowiac Gdansk bynajmniej nie jest liderem na polu gospodarki.....

    • 0 0

  • Bzdury na Maxxa

    Polnord,Mostostal,Centrostal,GPRD,Kokoszki,Hydrobudowa, wszystkie poza Kokoszkami,jak je nazwaleś sieroty po PRL wylądowaly na Gieldzie Papierów Wartosciowych,wiec gdańszczanie potrafili nimi dobrze zarządzać,ich losy pózniej różnie się potoczyly np.Polnord jest w tej chwili jedną z największych firm budowlanych w Polsce,Mostostal upadl,nie bzdurz,że po 1989 roku powstalo w Gdańsku malo nowych firm budowlanych,zapomnialeś o Doraco,Inpro,Górski,Margo,Towarzystwo Ziemskie-Osowa,Dominium-Moje Marzenie,Domesta-osiedla w okolicach Auchan,wzdluż obwodnicy,Ergo-ek-Matemblewo,Inwesting-dzielnica Świętokrzyska,Kowale,Gdanskie Towarzystwo Inwestycyjne-apartamenty na Jaśkowej Dolinie,Top Consulting-Kamienica Wileńska 1i2,i wiele wiele innych,bo w Gdańsku trwa boom budowlany i buduje się obecnie po 3 tysiące mieszkań rocznie,poza tym jeżeli przed 1989 rokiem istnialy w Gdańsku duże firmy budowlane, potrafily sobie poradzić w realiach wolnorynkowych,więc nazywanie ich sierotami po PRL jest nie na miejscu.

    • 0 0

  • Stopa bezrobocia

    20% zatrudnionych w Gdańsku to mieszkańcy innych miast,m.in.Gdyni,różnica w stopie bezrobocia w Gdańsku i Gdyni niewielka,pozatym Trójmiasto to jeden rynek pracy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane