• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala wciąż w fazie testów. Są pierwsze, ostrożne wnioski

Maciej Korolczuk
20 marca 2024, godz. 18:00 
Opinie (314)
Od połowy grudnia za pomocą systemu Fala na całym Pomorzu sprzedano 87 tys. biletów. Od połowy grudnia za pomocą systemu Fala na całym Pomorzu sprzedano 87 tys. biletów.

Oficjalnie system Fala wciąż funkcjonuje w Trójmieście i na Pomorzu w trybie testowym. Od miesiąca urządzenia Fali, a więc czytniki kart i falomaty, działają już we wszystkich autobusach, tramwajach i trolejbusach w Trójmieście. Nadal z Fali nie mogą za to korzystać pasażerowie na kolei - tu wdrożenie systemu ma nastąpić niebawem. Są też pierwsze wnioski z trwających testów - z danych wynika, że z systemu korzysta na razie niewielu pasażerów.



W jakim zakresie korzystasz z systemu Fala?

Przedstawiciele spółki Innobaltica, która jest odpowiedzialna za przygotowanie i wdrożenie systemu pytani o ocenę pierwszego etapu testów, przyznają, że działają "metodą małych, sukcesywnie stawianych kroków" i wciąż pracują nad wyeliminowaniem pojawiających się błędów.

Pasażerowie narzekają bowiem na problemy z logowaniem do systemu, zawieszające się urządzenia Fali, długi czas oczekiwania na komunikaty czy niepoprawną geolokalizację, co wpływa na niewłaściwe wyświetlanie przystanków.

- Oczekujemy od wykonawcy wyraźnej poprawy w tych sprawach - mówi Radomir Matczak, prezes Innobaltiki. - Następnie skupimy się na przekonywaniu większej liczby pasażerów do korzystania z usług.

Z systemu korzysta niewielu pasażerów



I tu dochodzimy do sedna - z Fali bowiem korzysta na razie garstka osób. Od połowy grudnia, gdy ruszyły testy systemu, za pomocą Fali sprzedano 87 tys. biletów. Co istotne - dane te dotyczą całego Pomorza.

- Oczywiście, w skali transportu publicznego, choćby w samym Trójmieście, to mała próba, ale dla procesu wdrażania Fali to już bardzo cenne dane. Takie liczby operacji i transakcji nie są po prostu możliwe do osiągnięcia w ramach testów zamkniętych. Statystyki pozwalają nam na wstępne, bardzo ostrożne wnioski na temat zachowań podróżujących - dodaje.

System działa jak zwykłe biletomaty



Zdecydowana większość biletów jest kupowana w czytnikach kart i falomatach (aż 88 proc.). Co dziesiąta transakcja odbywa się poprzez aplikację, a 1 proc. na portalu. Jak pokazują dane, prawie 89 proc. transakcji to kupno biletów jednorazowych, 9,5 proc. - biletów czasowych, a tylko 1,5 proc. - biletów okresowych.

Inaczej mówiąc - póki co pasażerowie korzystają z urządzeń Fali, jak ze zwykłych biletomatów, znanych z innych miast w kraju.

Nadal nie działa też jedna z kluczowych funkcji Fali, a więc optymalizacja kupowanych biletów, w ramach której system automatycznie przy przesiadkach i wielu podróżach dziennie będzie zamieniał bilety jednorazowe na czasowe, czyli korzystniejsze cenowo dla pasażera.

W zwykłych czytnikach można kupić wyłącznie bilety jednoprzejazdowe za 4,80 zł, a w falomatach dowolny bilet normalny lub ulgowy. W zwykłych czytnikach można kupić wyłącznie bilety jednoprzejazdowe za 4,80 zł, a w falomatach dowolny bilet normalny lub ulgowy.

Statystyki systemu Fala



  • Pełna flota pojazdów komunikacji miejskiej włączonych do systemu została osiągnięta 21 lutego 2024 r.
  • Dane uwzględniają publiczne testy systemu do dnia 18 marca 2024 r. Liczby podane są w zaokrągleniu.

  • 87 000 - suma biletów wszystkich rodzajów zakupionych w ramach testów systemu.
  • Kanały sprzedaży: aplikacja 11 proc. transakcji, portal 1 proc., urządzenia w pojazdach (czytniki kart i falomaty) 88 proc.
  • Struktura sprzedaży: 89 proc. transakcji - bilety jednorazowe, 9,5 proc. czasowe, 1,5 proc. bilety okresowe.
  • 86 proc. operacji kartami płatniczymi na urządzeniach / 14 proc. operacji z kontem FALA.

  • 22 000 założonych kont w systemie,
  • 14 500 pobrań aplikacji,
  • 6 400 zamówionych/odebranych Kart FALA,
  • 1 300 kart płatniczych ustawionych jako stały identyfikator do konta w systemie,
  • 4 400 urządzeń dostępnych w pojazdach.

Fala w Trójmieście



  • ZTM Gdańsk - 48 000 biletów,
  • ZKM Gdynia - 15 000 biletów.


Miejsca

Opinie (314) ponad 10 zablokowanych

  • nie chcemy tego g. W perpsektywnie ogolnopolskiego systemu ten jest podwojnie do d. Dobrze ze sa wybory, czas na zmiany.

    • 7 0

  • Statystyki (1)

    87 tyś. biletów w około 90 dni w zaokrągleniu daje 1000 biletów dziennie. Co oznacza, że w ramach testów 5 testerów musiało by "kupić" 200 biletów dziennie. Czas pracy to 480 minut. To znaczy, że taki tester musiałby kupić 1 bilet na 2 minuty i jeszcze byłby czas na przerwy. Teraz pytanie, czy to tylko marketing i próba robienia dobrej miny do złej gry? Czy ktoś naprawdę nie potrafi liczyć? Ps. Mówimy tutaj o 5 osobach które tylko będą klepać bilety. Nie potrzebują do tego żadnej większej wiedzy. To może być 5 a nawet 10 studentów a nawet uczniów.

    • 2 3

    • Testerami są już pasażerowie

      • 5 0

  • U nas na wszystko trzeba czekać latami, bo musi kosztować grube melony.

    • 5 0

  • takie pytanko: (1)

    ostatnio jechałam autobusem, który pomylił trasę, zrobił więc kółko i od nowa pojechał właściwą trasą (a potem jeszcze się zepsuł), kupując bilet w systemie fala, płacę za mocno okrężną trasę?

    • 5 0

    • Płacisz za możliwość pozwiedzania miasta

      • 3 0

  • Spokojnie. Nie nerwowo. Wszystkie błędy, niedociągnięcia i pomyłki zostaną usunięte w projekcie FALA 2.0

    • 7 1

  • Fala działa OK (1)

    cały ten hejt jest sztucznie generowany przez grupkę prymitywów

    • 1 14

    • Masz rację. A teraz weź berecik i przynieś ziemniaczków z piwnicy.

      • 8 1

  • komunikacja z pomocą FALA to też jakaś kpina. (2)

    Zapoznałem się z informacjami odnosnie systemu FALA na stronie, gdzie nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie.
    Pytanie wysłałem do Conntact supportu - i odesłali do storny ponownie.
    Na prośbę o wskazanie gdzie dokłądnie jest ta informacja o którą pytam - cisza.

    jeśli pierwsza linia kontaktu tak działa, to boję się pomyśleć jak działa system i nie mam zamiaru się przekonać.

    A pytanie było proste, czy system FALA jest pro-pasażerkski i optymalizuje wydatki na bilety?
    a) jeśli wsiada do pojazdu i kupuję bilet i tak kilka biletów w ciągu dnia - czy skasuje mnie za najbardziej optymalną taryfę, czyli po przekroczneiu iluś przejazdów skasuje mnie jak za bilet 24h?
    b) czy jak będę miał ilość przejazdów w ciągu 2 tygodni na równowartość biletu miesięcznego to czy zamieni to na bilet miesięczny (z uwzględnieniem wykorzystanego już czasu) ?

    • 12 1

    • Panie, oni teraz przez Twoje pytania muszą usiąść w siedmiu i się naradzić ;)

      • 4 1

    • Każdy normalny czowiek odpowie że to musi tak działać, no bo po to się takie systemy wprowadza.

      Ale ten tak nie działa.
      Po prostu sprzedaje Ci bilet jednoprzejazdowy przy każdym przyłożeniu karty.
      Dziadostwo i partactwo.

      • 0 0

  • Wnioski są takie (1)

    Ze niedługo do decydentów Fali za zmarnowane pieniądze zapuka prokurator

    • 10 1

    • Bzdura. Decydenci od Fali zaraz wygrają następne wybory.

      • 1 0

  • Fala - droga, cienka w użyciu zabawka zafundowana przez urzędników za pieniądze podatnika. Pamiętajmy na wyborach!!!

    • 7 0

  • zeby ten bubel mial jakiekolwiek szanse powodzenia, to bilety w tej fali maja byc tansze, np 4zl za jeden przejazd

    inaczej kazdy bedzie mial to w du**e

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane