- 1 Taksówki droższe i trudniej dostępne (190 opinii)
- 2 Plaga rowerowych wraków w Trójmieście (194 opinie)
- 3 Koniec połowów na Oksywiu. Co z kutrami? (238 opinii)
- 4 Trudne życie lokatorów gminnej kamienicy (329 opinii)
- 5 Blokują przejście, stojąc w kolejce do kasy (298 opinii)
- 6 Zejście do zbiornika spłynęło z deszczem (75 opinii)
Szkło i otwarcie na morze. Wyniki konkursu na Molo Rybackie w Gdyni
"Gdynia tradycyjnie nowoczesna" - tak sąd konkursowy podsumował projekt, który zwyciężył konkurs na koncepcję urbanistyczno-architektoniczną terenów Dalmoru w Gdyni.
Do zamkniętego konkursu, którego organizatorem był Dalmor, wybrane zostały cztery firmy, w tym trzy z Trójmiasta. Zwyciężyła pracownia Arch-Deco z Gdyni. Drugie miejsce w zajęła pracownia Fort, trzecie Atelier Loegler z Krakowa. Czwartym uczestnikiem konkursu był prof. Marek Gawdzik.
- Naszym założeniem było, aby projekt otwarty był na wodę, aby przyszli mieszkańcy i użytkownicy tych budynków mogli patrzeć na morze - ocenia Michał Baryżewski z Arch-Deco.
Stąd pomysł, aby budynki były ustawione prostopadle do nabrzeży, a ich elewacje frontowe były poprowadzone skośnie, zwężając budynki w stronę wody. Dzięki temu z większości okien będzie widok na morze. Wokół Molo Rybackiego zaprojektowano ciąg pieszy, wyłączony dla ruchu kołowego. Auta poruszałyby się jedynie dwoma drogami, z każdej byłby zjazd do podziemnych parkingów. Nadmorski klimat mają "wzmagać" jachty ustawione przy nowej marinie.
- To mocny, męski projekt - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, członek sądu konkursowego. - Ta nowoczesna architektura wpisuje się w Gdynię, która od początku swojego istnienia przyjmowała nowinki. Te bryły i szklane tafle są odpowiedzią na to dążenie do nowoczesności. Liczę się z tym, że dostosowanie projektu do wymagań przyszłego inwestora zapewne zweryfikuje i nieco sprowadzi na ziemię tę koncepcję, ale bardzo chciałbym, żeby to miejsce było zabudowane właśnie w ten sposób.
Projekt (zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym przez miasto) pokazuje, że chociaż Sea Towers był zapowiedzią wysokiego centrum miasta, to inne obiekty nie koniecznie będą równie wysokie.
Projektanci przewidzieli bowiem tylko jeden budynek o wysokości Sea Towers (ok. 140 m), poza tym jeden budynek o wysokości 56 metrów i dwa nieco niższe - 36 metrowe.
Znajdą się w nich biura, handel i usługi - kawiarnie i restauracje, na wyższych piętrach będą również mieszkania. W planie zapisane jest także powstanie publicznych platform widokowych.
- W tym rejonie nie mogłoby być więcej bardzo wysokich budynków - podkreśla Marek Stępa. - Wysokie budynki generują większa ilość ruchu, a nie chodzi nam o to, aby stworzyć zakorkowane centrum miasta.
Wciąż nie wiadomo jednak kiedy rozpocznie się zagospodarowanie terenów Dalmoru. Prywatyzacja firmy na razie nie doszła do skutku. Na zaproszenie do negocjacji Ministerstwa Skarbu Państwa odpowiedział tylko gdyński Invest Komfort, którego ofertę oceniono jednak jako zbyt niską.
- Obecnie dyskutowana jest koncepcja włączenia Dalmoru i należących do tej spółki terenów do Polskiego Holdingu Nieruchomości. Dwa lata temu byłbym jej przeciwny. Zapamiętałem jednak, że przy pierwszym podejściu do prywatyzacji nie znalazł się inwestor, który spełniałby nasze oczekiwania. Nie mogę także nie dostrzegać niepokojących sygnałów napływających z Europy i USA. Koniunktura w przyszłym roku może być na tyle zła, że ewentualne drugie podejście także może zakończyć się niepowodzeniem - mówił obecny podczas rozstrzygnięcia konkursu Tadeusz Aziewicz, przewodniczący Komisji Skarbu Państwa w kończącym kadencję Sejmie. - Musimy być odpowiedzialni za budżet państwa i przyszłość gruntów, niesłychanie istotnych dla przyszłego wizerunku Gdyni, dlatego nie odrzucam koncepcji przejęcia Dalmoru przez holding składający się z podmiotów dysponujących odpowiednim kapitałem, posiadających wolne środki, dysponujących know-how do realizacji takich projektów, zwłaszcza że w przyszłym roku planowane jest wprowadzenie PHN na giełdę.
Każdy z uczestników otrzymał zwrot kosztów w wysokości 15 tys. zł. Nagrodzone pracownie otrzymały odpowiednio 30, 20 i 10 tys. zł.
Opinie (190) ponad 10 zablokowanych
-
2011-10-28 20:36
zmarnowana okazja
Nie dziwi przewaga w konkursie firm z Trójmiasta. Przy tak śmiesznie niskiej puli nagród, żadna międzynarodowa firma architektoniczna nie zechce nawet przeczytać regulaminu. Zmarnowana ostatnia szansa na realizację w nadmorskiej części Gdyni obiektów światowej klasy. Bo włodarze miasta zapomnieli, że Gdynia była nowoczesna w wymiarze przynajmniej europejskim, a nie w skali sprowincjonalizowanego województwa. Komentując zaś fragment "estetyka nawiązuje do stylistyki architektonicznej zapoczątkowanej przez Sea Towers" - obelgą dla szanującego się architekta jest porównanie jego twórczości do tych koszmarnych wież. Kicz - jak widać - rodzić musi kicz...
- 11 6
-
2011-10-28 21:15
"To mocny, męski projekt" ... powaliło mnie. Konkurs był zamknięty, bo był przeznaczony dla męskich szowinistów ? (1)
"Mocny męski projekt", chodzi o analogię do "mocnego męskiego pchnięcia" .... ?
- 14 4
-
2011-10-29 11:25
To jak nazwać Sea Towers ? "Kobiecym miękkim stęknięciem" ? Bo projekt wykonała
kobieta ?
- 2 2
-
2011-10-28 21:30
(1)
A modernistyczne i emanujące polskością skrzynki energetyczne też będą?
- 9 1
-
2011-10-28 21:40
na tegorocznym Forum Gospodarczym w Gdyni, na Panelu Przemysłu Kreatywnego, potwierdzono słuszność koncepcji
przyozdabiania tych skrzynek, takim właśnie "modernistycznym" i morskim designem.
- 4 0
-
2011-10-28 21:38
A Kwiatkowski z Wenda w grobach się przewracaja.
Cały kraj się się wówczas składał na port. A tera o kant stołu to wszystko rozbili.
- 23 4
-
2011-10-28 22:33
MO TAK ! - A JAK BĘDZIE KONIUNKTURA NA ROZBUDOWE PORTU - TO CO ? W KTÓRĄ STRONĘ I GDZIE ?...
- 11 2
-
2011-10-28 22:41
dobrze jak ignoranci wypowiadaja sie o organizacji ruchu i wysokości budynków (2)
do UM - ciekawe czy zdajecie sobie sprawe jaki budynek generuje większy ruch kołowy - komercyjny, hotel, biurowiec czy mieszkalny
- 2 1
-
2011-10-29 14:05
oni ogólnie g... rozumieja
- 1 0
-
2011-10-29 23:32
każdy generuje
kwestia tylko jego wielkości. i o to chodzi
- 1 0
-
2011-10-28 22:58
co dalej?
Niedawno w prasie opublikowano opracowanie autorstwa FORT-u które było,powiedzmy-bardziej stonowane i powściągliwe w formie.Koncepcja ARCH Deco pokazana na wizualkach na pewno jest ciekawa,ale czy to na pewno dobry kierunek?Jak patrzymy na niektóre obiekty z lat 90tych to widać że są mocno zaznaczone piętnem czasu w którym powstały,architektura szybko się starzeje,Sztuką jest stworzyć coś co zachwyci za 30,40 lat...Gdynia zasługuje na dokończone śródmieście otwarte na morze.
- 7 1
-
2011-10-29 00:07
dalmor (specjalnie z malej litery ) powinien byc postawiony w stan LIKWIDACJI
PP - Przedsiębiorstwo Państwowe jakim był dalmor nie powinno być przekształcane w spółkę SA , tylko zgodnie ze zwyczajem i prawem powinien być postawiony w stan likwidacji , a majątek PP powinien wrócić do skarbu państwa. Port który jest istota istnienia Gdyni przestanie istnieć , a wówczas Gdynia stanie się zwykłą PIPIDÓWA bez znaczenia dla reszty kraju
- 10 4
-
2011-10-29 01:59
tak neich zbuduja drugie Katowice
czy ktos pomyslal ze tam wieje i sa sztormy?
- 5 2
-
2011-10-29 02:37
realia
ciekawe czy ci ludzie na zdjcieciu chociaż znaja projekt którym się chwalą. wszystkich znających realia pracy architektów pozdrawiam
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.