- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (418 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (44 opinie)
- 4 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
TBM zacznie drążyć tunel pod Martwą Wisłą pod koniec maja
Znamy termin rozpoczęcia wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą. Na start maszyny trzeba poczekać do końca maja. Przedstawiamy jak będą wyglądały pierwsze minuty drążenia tunelu.
Maszyna TBM jest już złożona i umieszczona w miejscu startowym. Trwają ostatnie prace przygotowujące ją do rozpoczęcia wiercenia. Badania geologiczne wykonane przez wykonawcę - firmę OHL - potwierdziły prawidłowość przyjętych założeń na podstawie wcześniejszych badań, wykonanych przez Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Jak zapewniają władze GIK, na plac budowy przyjechał też pierwszy transport tubbingów, czyli betonowych elementów, z jakich w trakcie wiercenia wykonywana będzie okrągła ściana tunelu. Maszyna TBM układa za sobą tubingi, przesuwając się do przodu, tworząc pierścienie, złożone z siedmiu elementów - sześciu podstawowych i siódmego tzw. "klina".
Wszystkie elementy są zbrojone, a masa każdego z sześciu podstawowych to około 17 ton.
- Jeśli maszyna napotka opór ze strony gruntu zawsze będzie można tarczę wyhamować i rozpocząć drążenie obracając tarczą w przeciwną stronę. Nieprawdą jest też, że tarcza będzie drążyć tunel obracając się z ogromną prędkością. Ma ona wykonywać zaledwie trzy obroty na minutę, a przy każdym obrocie może ona wybrać do 5 cm gruntu. Przy takich parametrach pracy nie ma możliwości, by powstały m.in. wibracje gruntu - mówi Józef Pawłowski, kierownik zakładu separacji z OHL.
Aby maszyna mogła ruszyć z miejsca, w wykopie zamontowana została stalowa rama, przytwierdzona na klinach do betonowych ścian wykopu. Od niej, przy pomocy 52 siłowników, znajdujących się pod okrągłą kopułą TBM, odepchnie się kret.
Czoło maszyny następnie wsunie się w stalową obręcz. - To pierścień uszczelniający. Zabezpiecza on maszynę, a także wykop przed zalaniem wodami gruntowymi - dodaje Józef Pawłowski.
Kawałek dalej maszyna zacznie wgryzać się w zbrojoną ścianę betonową. Nie została ona jednak wzmocniona w stalowe pręty, a włókno szklane. Tarcza jest dostosowana, by z łatwością przebić się przez tego typu konstrukcję. Wtedy też rozpocznie się właściwe drążenie tunelu w gruncie. Do maszyny zostanie wtedy podłączony zakład separacji, czyli konstrukcja, do której trafi wybrany grunt.
Gdańska "Damroka" to TBM typu mixshield, przystosowana do wiercenia mocno nawodnionych gruntów o średnicy tarczy 12,6 metrów, czyli jedna z największych na świecie. TBM mający 91 metrów długości, wydrąży dwie rury tunelu, w każdej z nich znajdą się po dwa pasy ruchu, a długość każdej z nich to 1076 metrów. Średnia wydajność maszyny to 10 metrów dziennie.
Prace przy tunelu mają zakończyć się w październiku 2014 r. Koszt prac budowlanych to 885 mln zł.
Miejsca
Opinie (88) 1 zablokowana
-
2013-05-10 15:11
niech jeszcze zahaczy o Żukowo i zaora rondo.
- 6 2
-
2013-05-10 15:13
to od razu przekopać Gdynię..
... chociaż nie.... szczury mogłyby się chwać w tunelu.
- 7 4
-
2013-05-10 15:13
Bursztyniarze już czekają z workami. (1)
Ale pani rzecznik powiedziała,że wszystko pójdzie na budy...bursztynową komnatę w urzędzie.
- 8 3
-
2013-05-10 15:47
pisano choćby w tym miejscu, Jasio
że tbm drążąc tunel mieli wszystko, więc bursztyniarze mogą sobie czekać na Berdyczów.
- 2 0
-
2013-05-10 15:34
No nie wierzę ;o (1)
To oni jeszcze nie zaczęli działać tym bolkiem tomkiem czy kimś tam? ;o Piszą o tym tyle, że wymiotować się chce a z tego co pamiętam to miało to być gotowe na ojro czy tam chwilkę po a się okazuje, ze jeszcze nie wystartowali. Takie cuda tylko w Polsce :D
- 3 5
-
2013-05-10 15:44
józek, zanim zwymiotujesz
poczytaj sobie o harmonogramach tej inwestycji. A poza tym podstaw sobie wiaderko bo do ubikacji możesz nie zdążyć.
- 1 2
-
2013-05-10 15:48
I będzie tunel
aż do Kalingradu. Jak się maszyna nie zatrzyma z tej mocy.
- 4 0
-
2013-05-10 17:36
Mostu kolejowego na Martwej Wiśle też nie budują
Widać, wyraźnie brak siana. A tu UE też zakręciła kurek, trzeba jeszcze się dołożyć na biurokratów z Brukseli
- 3 2
-
2013-05-10 18:26
Po cholerę tunel (3)
Kiedy drogi w mieście dziurawe?
kiedy dolne miasto brudne, zaniedbane, łąkowa,toruńska!
mieliście rewitalizować dolny gdańsk. Mieszkam obok łąkowej - syf, menelska dzielnica, toruńska, przy której jest muzeum narodowe - syf, dziura na dziurze!!!!
po czym poznać że wjechałeś do gdańska? - po turbulencjach !!! Wiocha !- 14 7
-
2013-05-10 20:17
Może po to...
...żeby odciążyć te dziurawe ulice, żeby było jak je ponaprawiać bez paraliżowania miasta.
- 4 2
-
2013-05-10 22:17
bo tunel
to też dziura będzie komplet
- 1 0
-
2013-05-11 12:24
mark
Koło Glównego Dworca w Gdańsku brud ,syf i malaria.
Wstyd,wstyd na cały świat.(jest to za hurtownią odzieży roboczej)
Ala co z tego, Adamowicz ma co miesiąc ćwierć miliona zł. wypłaty!!!!!!!!!- 0 0
-
2013-05-10 18:28
Napisano: 3 obroty na minutę, jeden obrót to wybranie 5 cm
Czyli na godzinę 15x60=900=9. Cały tunel 1076 zostanie wydrążony w czasie 1076/9=119,56. Licząc pracę po 8 godzin dziennie otrzymujemy 14,94 dnia. Widać, że autor notatki najwyraźniej jest na bakier z ELEMENTARNĄ matematyką. Może by tak douczył się w szkole dla dorosłych?
- 5 1
-
2013-05-10 18:58
Tunel w piaskach (4)
Pytanie nasuwa sie samo; po jaka cho....e i komu potrzebny tunel w miejscu gdzie grunt niestabilny, nasaczony woda jak gabka a jakiś ambitny urzedas nie mający pojęcia o kosztach nie tylko budowy ale i konserwacji decyduje o budowie najtrudniejszej z możliwych. Przecież nigdzie na świecie chyba, nikt nie buduje tuneli o ile można wybudować estakady i wiadukt w takim miejscu. Taniej i łatwiej. Czy my ,Polacy nie zaslugujemy na madrzejszych decydentów?
- 5 13
-
2013-05-10 20:14
Jaki prześwit musiałby miec taki most... (2)
...żeby pod nim przepłynął pełnomorski statek? jaką długość musiałby mieć podjazdy na ten most? Martwa Wisła to droga wodna do części portu i do stoczni...
No i jak konstrukcja mostowa, tak gigantyczna, utrzymałaby się w w niestabilnym gruncie?- 9 0
-
2013-05-10 21:21
w Nowym Jorku i Los Angeles potrafili... (1)
...a my nie potrafimy odpowiedniego mostu wybudować???
- 1 6
-
2013-05-11 20:21
tunele też tam pobudowali.
A mosty - zdaje się - pochodzą z czasów, kiedy drążenie tuneli było nieco trudniejsze i droższe niż dziś.
- 2 0
-
2013-05-12 08:43
Przede wszystkim DROŻEJ !!! I to WIELOKROTNIE ! Ograniczenia w ruchu statków
pod mostem w TRAKCIE budowy, jak również po wybudowaniu (most możliwy tylko albo zwodzony, albo na wysokości 40 m !!!) spowodowałby ostateczny upadek zarówno wszystkich stoczni jak i portu gdańskiego. Koncepcję mostu mogą więc forsować tylko sympatycy PiS.
- 2 0
-
2013-05-10 19:28
kasa (1)
dostawca prądu chce,aby firma zdeponowała kilka mln przed wierceniem
- 5 0
-
2013-05-10 21:23
nie dzwię sie dostawcy prądu...
...ta maszyna nieźle żre a ostatnio jest taka tradycja, że rachunki są nieregulowane przez wykonawców...
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.