- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (415 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (253 opinie)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (40 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
TBM zacznie drążyć tunel pod Martwą Wisłą pod koniec maja
Znamy termin rozpoczęcia wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą. Na start maszyny trzeba poczekać do końca maja. Przedstawiamy jak będą wyglądały pierwsze minuty drążenia tunelu.
Maszyna TBM jest już złożona i umieszczona w miejscu startowym. Trwają ostatnie prace przygotowujące ją do rozpoczęcia wiercenia. Badania geologiczne wykonane przez wykonawcę - firmę OHL - potwierdziły prawidłowość przyjętych założeń na podstawie wcześniejszych badań, wykonanych przez Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Jak zapewniają władze GIK, na plac budowy przyjechał też pierwszy transport tubbingów, czyli betonowych elementów, z jakich w trakcie wiercenia wykonywana będzie okrągła ściana tunelu. Maszyna TBM układa za sobą tubingi, przesuwając się do przodu, tworząc pierścienie, złożone z siedmiu elementów - sześciu podstawowych i siódmego tzw. "klina".
Wszystkie elementy są zbrojone, a masa każdego z sześciu podstawowych to około 17 ton.
- Jeśli maszyna napotka opór ze strony gruntu zawsze będzie można tarczę wyhamować i rozpocząć drążenie obracając tarczą w przeciwną stronę. Nieprawdą jest też, że tarcza będzie drążyć tunel obracając się z ogromną prędkością. Ma ona wykonywać zaledwie trzy obroty na minutę, a przy każdym obrocie może ona wybrać do 5 cm gruntu. Przy takich parametrach pracy nie ma możliwości, by powstały m.in. wibracje gruntu - mówi Józef Pawłowski, kierownik zakładu separacji z OHL.
Aby maszyna mogła ruszyć z miejsca, w wykopie zamontowana została stalowa rama, przytwierdzona na klinach do betonowych ścian wykopu. Od niej, przy pomocy 52 siłowników, znajdujących się pod okrągłą kopułą TBM, odepchnie się kret.
Czoło maszyny następnie wsunie się w stalową obręcz. - To pierścień uszczelniający. Zabezpiecza on maszynę, a także wykop przed zalaniem wodami gruntowymi - dodaje Józef Pawłowski.
Kawałek dalej maszyna zacznie wgryzać się w zbrojoną ścianę betonową. Nie została ona jednak wzmocniona w stalowe pręty, a włókno szklane. Tarcza jest dostosowana, by z łatwością przebić się przez tego typu konstrukcję. Wtedy też rozpocznie się właściwe drążenie tunelu w gruncie. Do maszyny zostanie wtedy podłączony zakład separacji, czyli konstrukcja, do której trafi wybrany grunt.
Gdańska "Damroka" to TBM typu mixshield, przystosowana do wiercenia mocno nawodnionych gruntów o średnicy tarczy 12,6 metrów, czyli jedna z największych na świecie. TBM mający 91 metrów długości, wydrąży dwie rury tunelu, w każdej z nich znajdą się po dwa pasy ruchu, a długość każdej z nich to 1076 metrów. Średnia wydajność maszyny to 10 metrów dziennie.
Prace przy tunelu mają zakończyć się w październiku 2014 r. Koszt prac budowlanych to 885 mln zł.
Miejsca
Opinie (88) 1 zablokowana
-
2013-05-10 20:12
Najlepsze interesy robi się na:
słomianych inwestycjach.
- 4 1
-
2013-05-11 07:24
...a ja myślałem, że już mamy z połowę tunelu wydrążonego a tu jeszcze nie zaczęli.
- 2 0
-
2013-05-11 09:10
(1)
5cm na obrót, 3 obroty na min. i tylko 10m dziennie? To godzine i 10 min. dziennie to cudo bedzie pracowało?
- 2 0
-
2013-05-11 20:40
pracę trzeba szanować
- 2 0
-
2013-05-11 10:53
maszin
tunel to my mamy narazie pod dworcem w gdańsku
- 2 0
-
2013-05-11 12:17
coś nie tak (1)
skoro dziennie maszyna wybiera 10m a do pokonania jest 1076 to po 108 dniach mamy po wierceniu razy 2 bo dwie nitki to daje 216 dni rok ma 365 dni a prace zakończą pażdziernik 2014. To co będą robić przez 300 dni
- 2 1
-
2013-05-11 21:10
Wykańczać
wykańczać, bo tunel powstanie, ale trzeba jeszcze w nim zrobić drogę i instalacje, a do tego przejścia bezpieczeństwa między obiema tubami
- 1 0
-
2013-05-11 17:06
a kto poswieci maszyne?
- 1 0
-
2013-05-11 21:05
no jak kaszubska maszyna będzie drążyć tunel, to dobrej roboty się nie spodziewajcie
- 0 2
-
2013-05-12 01:10
wajda tera nagra
tunel
- 2 1
-
2013-05-12 08:57
kłania się matematyka
Trzy obroty na minutę po, 5cm na obrót to daje 15 cm na minutę, 15cm x 60 minut = 9 metrów na godzinę. A piszą, że średnio 10 metów na dobę. Czyli będą pracować 1 godzinę dziennie?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.