• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać nowa zajezdnia na południu Gdańska

Ewelina Oleksy
28 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak może wyglądać nowa zajezdnia autobusowo-tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej. To na razie tylko koncepcja, ostateczny kształt poznamy, gdy gotowy będzie projekt.
  • Tak obecnie wygląda teren, na któym powstać ma nowa zajezdnia na Ujeścisku.

Wkrótce powinny rozpocząć się prace nad miejscowym planem, który umożliwi budowę zajezdni autobusowo-tramwajowej w rejonie ul. Warszawskiej. w Gdańsku. Proces przeprowadzenia całej inwestycji potrwa co najmniej 3,5 roku. Po otwarciu nowej bazy, zlikwidowana zostanie zajezdnia przy al. Hallera.



Czy zajezdnia na południu Gdańska jest potrzebna?

Nowa zajezdnia dla autobusów i tramwajów powstanie na działce kupionej przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje za blisko 18 mln zł. Po jej wybudowaniu zlikwidowana zostanie baza dla autobusów przy al. Hallera, bo jak tłumaczył już w 2017 roku Maciej Lisicki, prezes GAiT: "nie ma sensu utrzymywać zajezdni blisko atrakcyjnego terenu pasa nadmorskiego, który można przeznaczyć na coś dla ludzi". Teren zostanie więc wystawiony na sprzedaż.

Czytaj też: Jak zabudować teren zajezdni przy Hallera?

Dzięki ulokowaniu nowej zajezdni w pobliżu skrzyżowania istniejącej al. Pawła Adamowicza i planowanej Nowej Warszawskiej, ograniczone mają zostać tzw. puste przejazdy poranne i wieczorne, które odbywały się z i do zajezdni na al. Hallera.

Granice obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Ujeścisko - zajezdnia autobusowa i tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej Granice obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Ujeścisko - zajezdnia autobusowa i tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej

Teren pod zajezdnię obecnie stoi pusty



Obszar, który na mocy uchwały, jaka będzie głosowana na sesji 30 stycznia, ma zostać objęty planem zagospodarowania przestrzennego ma blisko 38 hektarów i jest dużo większy, niż teren pod samą zajezdnię, który ma mieć około 8,5 hektara. Całość, którą obejmie plan, leży między ul. Jabłoniową, terenami od południa przylegającymi do al. Armii Krajowej a osiedlem Słoneczne Wzgórza na ul. Kołodzieja. Granicami planu jest też objęty pas terenu po południowej stronie ul. Warszawskiej. Obecnie teren jest w większości niezagospodarowany, ale w niedalekiej przyszłości ma się to zmienić.

- Celem sporządzenia planu jest określenie sposobu jego zagospodarowania i zabudowy, które umożliwią określenie zakresu rezerwy terenu niezbędnego do realizacji celu publicznego, czyli zajezdni autobusowej i tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym usługami komercyjnymi - czytamy w uzasadnieniu uchwały w tej sprawie.
Nowy plan dla tego terenu ma też:
  • dopuścić na części terenów przeznaczonych pod zabudowę usługową, również zabudowę mieszkaniową, wielorodzinną,
  • zlikwidować rezerwę terenową pod strażnicę pożarną, ze względu na jej realizację w sąsiedztwie,
  • ustalić obsługę drogową terenów położonych po północnej stronie ul. Warszawskiej.


Czytaj też: Budowa Nowej Warszawskiej droższa, niż zakładano

Przygotowanie i realizacja potrwają 3,5 roku



Spółka GAiT udostępniła nam wizualizację nowej zajezdni - projekt nie był wcześniej upubliczniany.

- Program funkcjonalny nowej zajezdni autobusowej ma być pełnym odzwierciedleniem dotychczasowej zajezdni autobusowej. Dodatkowo zajezdnia dostosowana będzie do obsługi autobusów zeroemisyjnych. Natomiast na terenie zajezdni tramwajowej znajdować mają się docelowo miejsca postojowe dla tramwajów i urządzenia związane z ich codzienną obsługą. Tu stacjonować będą na co dzień tramwaje obsługujące tzw. górny taras. Natomiast główna obsługa techniczna tramwajów realizowana będzie, jak dotychczas, w zajezdni tramwajowej Wrzeszcz - informuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
GAiT nie podaje na razie ani konkretnego terminu rozpoczęcia inwestycji, ani jej kosztów i czasu realizacji. Jak tłumaczy Dobrowolska, poprzedzić musi to uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego, a następnie: opracowanie projektu wykonawczego, uzyskanie pozwolenia na budowę, przetarg na realizację. W sumie może to trwać ok. 3,5 roku.

- Szacowany czas przygotowania zamówienia to około pół roku, opracowania projektu - ok. 1,5 roku, budowy - ok. 1,5 roku. Określenie kosztów realizacji inwestycji będzie przedmiotem projektu wykonawczego - mówi Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (332) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Miało być lodowisko bedzie zajezdnia

    • 8 3

    • Wszystko dla ludzi

      • 0 1

  • Zajezdnie powinny być 2, miasto się rozrasta

    Ale zarząd GAIT tego nie widzi albo nie chce wiedzieć.

    • 21 1

  • Nie wizualizacja a szkic

    Na wizualizacji jest tylko zajezdnia autobusowa z placem na ok. 100 autobusów -. 1/3 taboru. Co z pozostałymi?
    Torowisko dziwnie rozciągnięte aż do Armii Krajowej.

    • 8 0

  • Nowa szersza Warszawska/Jabłoniowa pilnie potrzebna ze ścieżką rowerową

    • 5 2

  • (2)

    Może pomyśleć aby pociągnąć ul. Gudreskiego do Jabłoniowej rozluźni korek przy Przywidzkiej!!!

    • 5 0

    • za komuny były takie zjazd do zajezdni i ludzi zabierali (1)

      ale w dobie procedur i odpowiedzialności prawnej może być problem.

      • 0 1

      • Tramwaje tak mają

        Tramwaje zabierają pasażerów na dojazdach i powrotach z/do zajezdni.

        • 0 0

  • Jaka jest idea pustych przejazdów ? (2)

    Czemu autobusy, które jadą do i z zajezdni nie mogą przewozić pasażerów ? Wystarczy nadać im jakieś numery, może ktoś by z nich korzystał.

    • 9 3

    • Co jeszcze może herbatkę z rana i wieczora serwować pasażerom .

      • 1 1

    • Dobra sprawa

      Np. taki ostatni 171 koło 23 z Karwin mógłby poza Oliwę do zajezdni ludzi dowieźć. Jak ja chcę się przesiąść do Wrzeszcza Dolnego, to np. z pętli przy dworcu jest 23.31 N1 do Wrzeszcza lub dalej. Ewentualnie zjazdowa 9 do zajezdni Strzyża i potem dalej nie bardzo jest jak.

      • 0 2

  • Budyniowe ciąg dalszy...

    • 10 1

  • Jedyna zajezdnia?!

    Czy to będzie jedyna zajezdnia autobusowa? Jeśli tak, to mija się z celem, daleko na włączenia j zjazdy do zajezdni z Wrzeszcza czy Przymorza. Lepszym rozwiązaniem jest budowa tej wymienionej w artykule oraz (jeśli ma być zlikwidowana ta na Hallera) budowa drugiej w okolicy trasy Sucharskiego - blisko do Dworca Glownego/Wrzeszcza/Nowego Portu/Przymorza.
    Pierwsze i ostatnie kursy będą non stop stać w korkach, bo południe to jeden wielki rak Gdańska, kolebka samochodziarzy. Może zmieni się to po skomunikowaniu tramwajem - oby.

    • 8 3

  • zlikwidowali zajezdnie na hallera tylko dlatego ze teraz tam deweloper postawi klocki po 50 mietrów od siebie!! (1)

    • 17 1

    • po 10 metrów od siebie

      reszta się zgadza

      • 3 0

  • Zaplanowana akcja ? (1)

    Po wygranych wyborach samorządowych w 2015 roku, Deweloper "oddelegował" ( wygrał konkurs przed komisja Rady Nadzorczej ZKM zależnej od miasta - ha, ha, zresztą podobnie jak inni wice. ) naszego bohatera, który popsuł wizerunek Szefowi u końca kadencji sprawami komunalnymi, w konkretnym, głównym celu - zamienić zajezdnię na Hallera na atrakcyjne, nadmorskie grunty budowlane i oddać je zaprzyjażnionemu z Głównym Deweloperem, Deweloperowi. Reszta już jest w niniejszym artykule.

    • 13 0

    • Czwartek, 10 grudnia 2009r

      Z ośmiodniowego pobytu w Izraelu powrócił prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz. Rzecznik Prezydenta Miasta Gdańska Antoni Pawlak poinformował Gazetę Gdańską:
      - Jednym z celów wizyty było zadzierzgnięcie kontaktów z gdańską diasporą z Izraela przed II Międzynarodowym Zjazdem Gdańszczan, który odbędzie się w przyszłym roku.
      - Ile ten wyjazd kosztował?
      - Koszt delegacji prezydenta wyniósł około 5000 zł.
      - Ile pokryło miasto Gdańsk?
      - Całość
      - A ile strona izraelska?
      - To wszystko.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane