• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak zmieni się kładka na Zaspie

Michał Brancewicz
18 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tu strach o zawieszenie samochodu. Będzie remont
Przesuń aby
porównać

Cała obecnie istniejąca kładka na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i RzeczypospolitejMapka zostanie rozebrana, a w jej miejsce powstaną cztery mniejsze pieszo-rowerowe oraz dwa przejścia naziemne przez jezdnię i torowisko tramwajowe. Właśnie wybrano wykonawcę projektu, który na jego opracowanie będzie miał rok. Rozbiórka i przebudowa zostaną podzielona na cztery etapy.



Będzie ci szkoda kładki na Zaspie?

Dwa lata temu urzędnicy podjęli decyzję, że potężna konstrukcja z lat 80. XX wieku zostanie rozebrana w całości. Wcześniej rozważane było także częściowe wyburzenie obiektu i pozostawienie niektórych elementów kładki.

Teraz rozstrzygnięty został przetarg na opracowanie projektu budowlanego. Wykona go, za 583 tys. zł, firma Pont-Projekt z Gdańska - ta sama, która przygotowała kilka wariantów przebudowy tego miejsca.

Na wykonanie zadania będzie miała 12 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Projekt przebudowy kładki musi uwzględnić:

  • rozbiórkę istniejącej kładki dla pieszych na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i al. Rzeczypospolitej wraz z sześcioma windami,
  • budowę czterech kładek pieszo-rowerowych nad łącznicami skrzyżowania dla pieszych z uwzględnieniem w zakresie koncepcji kładki pieszo-rowerowej w ciągu al. Rzeczypospolitej od strony północnej,
  • budowę przejść z sygnalizacją przez jezdnię al. Rzeczypospolitej i torowisko tramwajowe,
  • remont wiaduktu w ciągu al. Rzeczypospolitej.


Cztery etapy prac przy kładce na Zaspie



Inwestycja została podzielona na cztery etapy. W pierwszej kolejności ma zostać rozebrana część obecnej kładki, następnie w jej miejscu mają powstać dwie nowe kładki pieszo-rowerowe i przejścia dla pieszych z sygnalizacją, później powstaną dwie kolejne kładki i przejście, a na koniec zostanie rozebrana pozostała część starej kładki.

Na razie miasto nie wie, jaki będzie koszt rozbiórki istniejącej konstrukcji i budowy nowych przejść oraz harmonogram inwestycji.

Opinie (439) ponad 20 zablokowanych

  • tak jak myslalem

    remont kladki to zwiastun jej rozbiorki. witajcie schizofrenicznym kraju !

    • 12 1

  • Kto chce zniszczyć Zaspę? (20)

    Zamiast marnować te pieniądze może by miasto pomyślało o sensownym połączeniu Al. Jana Pawła II z Grunwaldzką. Obecnie nie można wjechać na Zaspę przez wiadukt na ul Braci Lewoniewskich od strony Oliwy ani na wprost z Alei Wojska Polskiego. Na odcinku ponad 2,5 km od Kołobrzeskiej do Galerii Bałtyckiej nie ma możliwości wjazdu na Zaspę od strony Oliwy. Sprawę rozwiązał by tunel pod torami kolejowymi. Rozpoczęto (wreszcie) zabudowę pasa startowego od strony torów kolejowych. Niedługo przybędzie tysiące nowych mieszkańców (i samochodów) i Zaspa całkiem się zakorkuje. Mam wrażenie, że komuś na tym zależy bo jak zrozumieć pomysły na zamknięcie wylotu ul Dywizjonu 303 od strony Hynka i zmuszanie tysięcy ludzi do przeciskania się w stronę Al Rzeczypospolitej jednym pasem w obu kierunkach. A ta ulica ma długość prawie kilometra (razem z odgałęzieniem). Trudno tu nawet zawrócić bo jeden pas zajmują parkujące samochody. Niewytłumaczalne dla mnie jest też zlikwidowanie południowej jezdni Jana Pawła II. Sprzedaż tego terenu bez zabezpieczenia komunikacji to prawdziwy kryminał. Trudno sobie wyobrazić kłopoty ludzi mieszkających i pracujących w sklepach (dostawy towarów) przy Al. Jana Pawła II. Ale kogo to obchodzi. Lepiej rozwalić kładkę. Widać mieszkańcy mają tu za dobrze.

    • 22 7

    • Bo Dywizjonu 303 to uliczka osiedlowa już i tak zastawiona samochodami mieszkańców (10)

      a nie trasa przelotowa dla dolnego tarasu Przymorza ,Żabianki i Jelitkowa . Południowa jezdnia Jana Pawła II jest zabezpieczona tuż zaraz obok jezdni północnej . Tam będę po dwa pasy w każdym kierunku . Oczywiście wszystko się zatka przy połączeniu z Hynka bo to tam będzie wąskie gardło.
      Co do sklepów przy Jana Pawła II 4 i 6 to dostawy towaru zgodnie z przepisami powinny się odbywać od strony zaplecza a wejścia do takowych znajdują się w garażach tych budynków z wjazdem od strony Dywizjonu 303.

      • 2 2

      • jezdnią południową do 2010 r. jeździła nawet komunikacja ZTM (8)

        to jest właściwa droga

        • 3 1

        • Ale po zbudowaniu osiedla przez Euro Styl nie było możliwości aby ta jezdnia została w tym miejscu. (7)

          Poza tym ta działka została sprzedana pod zabudowę a jezdnię wyznaczono zaraz obok jezdni w stronę Hynka . I co to za różnica czy jest w tym miejscu czy wjeżdżamy w nią 100 metrów dalej ?

          • 1 2

          • wjazd jest tylko zabetonowany przez Budimex (5)

            • 4 0

            • Bo to ich teren który kupili od niemieckiej spółki. (4)

              Mają drogę miejską robić kosztem swojej zabudowy ? Jest wyznaczona nowa dwupasmowa droga 100 metrów dalej . O co ci chodzi człowieku ? O to że ludziom pod oknami na Jana Pawła 4 i 6 nie będą jeździły samochody ?

              • 2 2

              • Kłamstwa, manipulacje i obłuda (2)

                Wykupując mieszkanie na Zaspie aktywnie uczestniczyłem w spotkaniach, dialogu co zrobić, aby ta dzielnica która budowana była zgodnie z szeroko nagłośnionym konkursem o którym rozpisywała się fachowa prasa europejska jako dobrze zaprojektowane. Wkładając swój pieniężny i to ogromny na ówczesne czasy kapitał. Zostałem oszukany. Mówimy o prawach autorskich i pokrewnych, które dziś można częściowo zostały osierocone, niemniej kilkakrotnie rozmawiając z autorami Zaspy, wszyscy zostaliśmy oszukani.
                Tak samo wszyscy zostaniemy oszukani gdy nie powstrzymamy nieodpowiedzialnej przebudowy tej kładki. Ciągle nam coś wmawiają i na siłę chcą uszczęśliwiać, a to się tak nie da. Tylko szeroka poparta badaniami i uwarunkowaniami koncepcja kompleksowego rozwiązania daje porządne rozwiązania. W innym wypadu pozostaje brak odpowiedzialności, kombinacje z baraku niedomówień, lewe tereny dla zaufanych developerów itd.

                • 4 0

              • Pobudka. Mamy rok 2020. (1)

                I te wszyztkie wasze plany i projekty z lat 80 ubiegłego wieku można schować do archiwum. Kiedyś np. budynek dawnego LOT-u był szczytem "elegancji" a czym jest dzisiaj. Układ budynków na Zaspie jest wspaniały ale ta kładka to sen wariata.

                • 0 2

              • Była budowana bo taka była potrzeba i na ówczesne czasy hit konstrukcyjny i dalej spełnia swoją rolę

                Zapłaciliśmy co najmniej za dwa projekty remontowe:
                1. wykonanie 2 nowych schodów na przystanki Tramwajowe i 4 windy z tym dwóch używanych a dwie po to aby wydać pieniądze.
                2. częściowy remont nawierzchni kładki od str. Startowej (jako pilotaż)
                3. projekt i wykonanie całkowicie nowych schodów od str. parku (aż firma zbankrutowała)
                4. projekt i wykonanie całkowite nowych schodów przez przeorganizowaną firmę - przy okazji podczas wykonywania schodów zniszczono setki krzewów i parę drzew, których nie dosadzono przy schodach od str. Burzyńskiego

                Rozumiem, że developerowi kładka i schody zasłaniają światło i widoki, ale mili państwo dlaczego to miasto ma likwidować kładkę i schody celu publicznego tylko dlatego, że teren kiedyś przewidziany pod usługi kulturalne został "po układach sprzedany" i zmieniono sposób zagospodarowania przez znanego "poprawiacza dla własnych korzyści" sp. Pawła A.
                A zgodnie z umową miały stanąć tam dwa 4-ro piętrowe biurowce, a okazuje się że korono-wirus po przepędzał z biur, więc niech miasto i mieszkańcy zapłacą za demolkę - a co tam i tak dalej zapłacą koszty ofiar, smrodu spalin przy hamowaniu na światłach i inne. Taką mamy władze e Gdańsku mili Państwo, czas na zmiany !!!

                • 0 0

              • Jana Pawła II

                Chodzi mi o to człowieku, że w mieście prawie pod każdym domem jeżdżą samochody i wybierając życie w mieście ludzie się z tym godzą. A skoro są w budynkach sklepy, to trzeba też do nich dojechać. Ja jestem w takim wieku, że trudno mi się poruszać z cięższymi zakupami, a czasem muszę korzystać z tych sklepów. Nie wszyscy ludzie są młodzi, sam się o tym kiedyś przekonasz.

                • 0 2

          • na skrzyżowaniu z Hynka przy CH będziesz miał armageddon

            sygnalizacja świetlną i wieczne korki lewoskręty niczego nie załatwią

            • 3 0

      • Dywizjonu 303

        A kto przy zdrowych zmysłach będzie z Żabianki pchał się na Dywizjonu 303?. Spróbuj przejechać tą ulicą do końca i z powrotem. Policz ile razy trzeba się zatrzymywać, żeby wyminąć auta jadące z naprzeciwka. A tak mają mieszkający tu ludzie na codzień. Ja na szczęście mieszkam na Startowej gdzie jest podobnie, ale tam co ok 200 m są zjazdy na Al. Rzeczypospolitej i jakoś da się przejechać. Podobnie jest na Pilotów. A na Dywizjonu 303 jest tylko jeden wlot, na dodatek ta ulica ma kilkuset metrowe odgałęzienie również ślepo zakończone. Czemu nie można chociaż odkorkować wylotu od strony Hynka, który kiedyś działał i jakoś nie powodował strasznego ruchu na tej ulicy, natomiast bardzo ułatwiał życie mieszkańcom.

        • 0 0

    • Ul Dywizjonu 303 nigdy nie była połączona z ulicą Hynka więc nikt tu niczego nie zamykał . (1)

      To ulica wewnątrz osiedlowa a nie trasa przelotowa . Mieszkam tu i widzę jak to wygląda . Już teraz ruch tu jest duży i bardzo ciężko przejechać tą ulicą bo samochody parkują po jednej stronie . ( ale gdzie mają parkować mieszkańcy ?) Tak więc autostradę to sobie pod swoimi oknami urządzaj a nie na wąskiej drodze wewnątrz osiedla którą codziennie przechodzą tysiące ludzi.

      • 2 1

      • Autostrada?

        Od kiedy tu mieszkasz? Bo ja przejeżdżałem nie raz przez Dywizjonu 303 w stronę Hynka. A poza tym kto tu mówi o autostradzie? Chyba nic nie rozumiesz. Ślepa ulica z jednym pasem ruchu, na której także muszą parkować samochody dostawcze do sklepów przy JP II to jest także zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców ze względu na brak szybkiego dojazdu przez pogotowie, czy straż pozarną.

        • 0 0

    • Ta kladka to pozostalosc po takim zalozeniu. Miala byc trasa od slowackiego (6)

      Kladka byla elementem estakady. W drmg sa jeszcze te stare plany

      • 4 0

      • Niedokończona N.Słowackiego (5)

        To efekt m.in. obecnej poseł (niegłosującej - która wie w jakim miejscu się pojawić bądź nie), a poprzednio gdy była radną, pouczającej ludzi z ul.Kopalnianej, aby nie doprowadzić budowy tej ulicy ze środków pozyskanych z UE do zamierzonego celu. Tym samym utrudnić życie mieszkańcom Zaspy wprowadzając w ich"sypialnie" trujących spalin tysięcy samochodów do N.Portu, itd. poprzez tzw."Tymczasowy Bay-pass".

        • 2 0

        • Nowa slowackiego to jeszcze cos innego. W latach 70 projektowano estakade od grunwaldzkiej nad morze (4)

          Nad pasem startowym, a na pasie mialy byc kilkupoziomowe sklepy i budynki uz. publicznej. Dlatego kladka ma wzdluz jp2 przekroj na 2x2 pasy ruchu

          • 3 0

          • Koncepcji było wielu i cwaniaków jeszcze więcej co im ufało (3)

            Kładka miała łączyć oprócz komunikacji publicznej z Największym Domem Handlowym typu Centrum. Natomiast wchodziło to w kolizje z w tamtym czasie powołanej z władzunią spółką "PAS" gdzie zebrano pieniądze pod usługi na dolnych kondygnacjach między in. moje (wiernego orędownika przemian ustrojowych). Następnie okazało sie, że wojewoda W.Płażyński sprzedał ziemie po pasie startowym nie wiedzieć komu - o co dociekała miejscowa prasa, - okazało się niemieckiej firmie :))

            • 3 0

            • nośność tej konstrukcji (projekt z lat 70.) była projektowana jako estakada pod ruch samochodowy (1)

              dlatego jest przeskalowana w stosunku do późniejszych koncepcji, bo nie miała być kładką. Jako obiekt inżynierski została wybudowana jako pierwsza dla nowej trasy, której projekt został zarzucony. Może dziennikarzowi zechce się zbadać prawdziwą historię tej kładki

              • 2 0

              • Nie wiem jaki sens miałaby estakada wzdłuż Jana Pawła II, przecież wybudowano skrzyżowanie bezkolizyjne pod kładką

                • 0 0

            • A potem wielu prominentów z tamtych czasów

              pobudowało piękne domy w Matemblewie:)

              • 1 0

  • Wyrzucanie naszych pieniędzy

    PO na szczeblu siejowym, rządowym,.. przyznało się do błędu w transformowaniu poprzez niepotrzebne podwyżki pieniędzy dla grupy nie będącej w największej potrzebie.
    Widać do PO na szczeblu samorządowym to nie dociera. Bo jaki inny cel ma mieć ta wydmuszka projektowa przynosząca tylko szkody: bezpieczeństwa, finansowe (wykonano 3=miace temu ogromne schody i to z jednej i z drugiej strony kładki, kolejny raz w tym miejscu w związku z inwestycją wytnie się dziesiątki drzew i setki krzewów, tylko po to aby swojakom dać zarobić z naszych podatków.
    Ta kładka ma pecha wcześniej wybudowano dwie windy przy Rzeczpospolitej które może pary razy były użyte, obecnie zaspawano dojście do nich.
    Przy regulacji ścieżki rowerowej wycięto dziesiątki dorodnych drzew i tysiące pięknych krzewów które 30 lat temu sami mieszkańcy posadzili broniąc się przed wibracjami, szkodliwymi spalinami, hałasem,... Nie wspominając, że spółdzielnia też ciągle ogałaca i wycina drzewa i krzewy, a na interwencje w urzędzie miasta rozkładają ręce.

    Mam pytanie.
    Kiedy Gdańsk w końcu będzie miał przyzwoitego gospodarza, bo o dobrym to nawet marzyć nie można.

    • 10 2

  • Droga przelotowa

    Miasto powinno postawić na jakąś przelotówkę. Albo powinna być to Grunwaldzka, albo Rzeczypospolitej, albo jakiś nowy ciąg nadmorski. Co chwilę światła, brak synchronizacji, prędkość przelotowa 30 km/h i ciągłe stop&go to ani ekologiczne ani też "przyjazne dla mieszkańców".
    Rozumiem nowe przejścia do Dolnego Miasta - połączenie tkanki miejskiej i jest też nowy wyjazd na Warszawę. Tu na Zaspie przebudowałbym sąsiedni tunel - tak by go otworzyć na Park Jana Pawła II, tak by się przejazd rowerowy zmieścił i zostawiłbym, kładkę w spokoju.

    • 5 0

  • (2)

    Ta kładka to koszmar i megalomania PRL. Co do uprzedniego remontu to był potrzebny ze względu na bezpieczeństwo przechodniów (ekspertyzy). Mniejsze kładki będą zdecydowanie lepiej wyglądać i będą bardziej funkcjonalne. Obrona tego badziewia nie świadczy najlepiej o komentujących.

    • 2 10

    • Pełna zgoda.

      • 1 3

    • gdzie ty byłeś 10 lat temu jak zaczęto modernizację

      wtedy można było mówić o rozbiórce teraz trzeba kończyć to co się zaczęło

      • 1 1

  • Obrońcy kładki chyba nigdy z niej nie korzystali. Pewnie część komentatorów nigdy jej nie widziało. Ta kładka już dawno powinna zniknąć z krajobrazu mojego osiedla. Przy okazji co w końcu z "pasem startowym"?

    • 2 7

  • Plus, to że nie było nigdy w tym miejscu potrącenia pieszego

    A jak zamiast kładki będzie przejście naziemne, to i będą potrącenia. A druga sprawa, ta kładka jest tak brzydka, ale w tej brzydocie jest urok

    • 8 0

  • Czekam teraz na likwidację kładek nad Armii Krajowej i zwężenie jezdni do 2 pasów.

    • 10 0

  • Za czasów Gierka ta kładka miała zapierać dech nowoczesnością (5)

    No i rzeczywiście moderniści mieli rozmach projektowy jakby robili rozwiązanie nad autostradą, a wtedy tam jeździło tylko trochę fiatów...
    Ale powstało, Zaspa w porównaniu do zapyziałych, starych, gdańskich dzielnic jawiła się jak nowy wspaniały świat. Mieszkania były duże i przestronne z łazienką i oddzielnym wc, wokół dużo zieleni z placykami zabaw, szkoły, przedszkola - doganialiśmy zachód.
    Aby zrozumieć zachwyt ludzi trzeba uświadomić sobie, że wcześniej takich dzielnic dla " klasy średniej" nie było, w komunałkach ludzie mieli wychodek na podwórku, brak bieżącej wody i piec na węgiel. Każdy chciał mieszkać na takiej Zaspie i to co dziś jest oczywiste kiedyś było wielkim postępem.

    • 15 2

    • Człowieku o czym Ty piszesz ?

      jak nie wiesz to doczytaj tam gdzie trzeba, a nie pisz komunałów.
      Zobacz do konkursów, planów, .... To nie dzisiejsza developerka :))

      • 1 2

    • Mylisz się (3)

      Gdyby mieli rozmach to kładka została by zrealizowana zgodnie z projektem czyli miała być dłuższa z podejściami bez schodów od strony morza i SKM.

      • 3 0

      • Nigdy nie było takiego projektu. (2)

        Przynajmniej oficjalnego.

        • 0 1

        • (1)

          To może przejdź się na kładkę i popatrz jak są ukształtowane chodniki i jak są umiejscowione schody.

          A wiesz co miało być na pasach startowych ? Czy też takich planów według Ciebie nie było.

          Ta samo jak z dachami falowców plany były bardzo ciekawe i ambitne tylko nie zostały zrealizowane.

          • 2 0

          • O niczym to nie świadczy.

            Gdzie są te plany. Bo jak narazie to bajek się nasłuchałeś i opowieści z mchu i paproci.

            • 0 0

  • nie rozumiecie podstawowej kwestii - w 2011 r. zdecydowano o modernizacji wydano pieniądze i teraz do rozbiórki to jest niegospo

    2011:
    - Projekt całkowitego remontu jest już gotowy. W jego ramach wzmocniona zostanie konstrukcja, wyremontowane będą m.in. wszystkie schody i zainstalowane nowe balustrady - wylicza dyrektor gdańskiego ZDiZ Mieczysław Kotłowski.

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Bedzie-remont-kladki-na-Zaspie-n46230.html

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane