• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tańsze bilety na komunikację miejską w Gdyni? Sprawdzamy, czy to możliwe

Szymon Zięba
3 września 2024, godz. 07:00 
Opinie (219)
Ceny biletów na komunikację miejską powinny być tańsze? Jest furtka, choć szanse na to są marne. Ceny biletów na komunikację miejską powinny być tańsze? Jest furtka, choć szanse na to są marne.

Ceny paliw na stacjach benzynowych są coraz niższe, już dawno pożegnaliśmy dwucyfrową inflację, a i współpraca na linii rząd - samorządy jest coraz lepsza. Skoro więc argumenty, na które zwracali uwagę urzędnicy, informując o konieczności podniesienia cen za bilety na komunikację miejską, wydają się znikać, czy jest szansa na to, że za autobusy, trolejbusy i tramwaje zapłacimy mniej? Zapytaliśmy o to w Gdańsku i Gdyni. W tym tygodniu publikujemy odpowiedź z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.




Tańsze paliwo i niższa inflacja. Sytuacja gospodarcza w Polsce się poprawia



Obniżenie cen biletów nakłoniłoby cię do przesiadki z auta do komunikacji?


Tańsze bilety na komunikację miejską w Gdyni? Sprawdzamy



Czy w obliczu tych zmian jest szansa na to, że potanieją bilety na komunikację miejską? Zapytaliśmy o to trójmiejskich przewoźników. Jako pierwszą publikujemy odpowiedź z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.



- ZKM w Gdyni nie jest podmiotem ustalającym wysokość cen za usługi przewozowe komunikacji miejskiej - to działanie jest w kompetencji Rady Miasta (ceny maksymalne) i prezydenta miasta (ceny obowiązujące). Pozwolę sobie jednak na komentarz do pytań z punktu widzenia przedstawiciela jednostki organizującej przewozy miejskie - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.
Nasz rozmówca zauważa, że inflacja faktycznie maleje, ale nadal jest.

ZKM: presja na wzrost wynagrodzeń kierowców. O ile wzrośnie płaca minimalna?



- Poza tym ma miejsce ponadinflacyjny wzrost płac. W 2025 r. założono wzrost wynagrodzenia minimalnego z 4300 zł, obowiązującego od 1 lipca 2024 r. do 4626 zł, tj. o około 7,5 proc. Wzrost ten wywoła presję na wzrost płac pracowników komunikacji miejskiej, w tym szczególności kierowców - mówi Gromadzki.
Dodaje, że w Gdyni istotną część taboru stanowią pojazdy zasilane energią elektryczną, a jej cena wzrosła i nadal ma wzrastać.

- Przedstawione uwarunkowania powodują, że w 2025 r. przewidywany jest dalszy wzrost kosztów świadczenia usług komunikacji miejskiej, a nie ich spadek - tłumaczy. - Analogiczna sytuacja występuje w całym kraju - tezę tę potwierdzają chociażby oferty złożone w przetargu gdańskim, na poziomie znacznie wyższym niż obecne stawki operatorów.


Rzecznik ZKM Gdynia tłumaczy, że wciąż nie są jeszcze znane przewidywane skutki wprowadzenia zmian zasad finansowania jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do poszczególnych samorządów.

- Dlatego w chwili obecnej trudno zakładać obniżkę cen biletów komunikacji miejskiej. Trzeba też mieć na uwadze, że gminy tworzące MZKZG [Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej - red.] kształtują wspólnie politykę taryfową w odniesieniu do całego obszaru metropolii i ewentualne decyzje dotyczące zmian cen są podejmowane wspólnie z uwzględnieniem uwarunkowań sytuacji ekonomiczno-finansowej poszczególnych gmin - członków MZKZG, a nie tylko wyłącznie z punktu widzenia sytuacji miasta Gdyni - mówi.

Bilety na kolej poszły w górę. Marcin Gromadzki: nie ma warunków do obniżki



Nasz rozmówca zwraca uwagę, że od 1 września samorząd województwa istotnie podnosi ceny biletów organizowanego przez siebie transportu kolejowego, co nie potwierdza założenia, że poprawia się "koniunktura ekonomiczna" jednostek samorządu terytorialnego i warunków świadczenia usług przewozowych, które pozwoliłyby na obniżanie cen biletów.

Czy mieszkania w Trójmieście ostatnio potaniały? Sprawdź



Jest furtka do obniżki cen biletów na komunikację miejską. Ale to trudne



Pytamy w ZKM, czy w takim razie może planowane są obniżki cen biletów wyłącznie dla mieszkańców miasta, by zachęcić ich do pozostawienia aut w garażach.

- W tej chwili nie jest planowane obniżanie cen biletów. Nie jest jednak wykluczona możliwość wprowadzania specjalnych ofert wyłącznie dla mieszkańców Gdyni. Wymaga to jednak integracji systemu gdyńskiej karty mieszkańca z systemem FALA. Niewykluczone, że taka integracja nastąpi w 2025 r. i opisana bariera techniczna zostanie wyeliminowana - mówi Marcin Gromadzki.
Dodaje, że jedną z okoliczności sprzyjających ewentualnemu obniżeniu cen biletów lub ich niepodwyższaniu byłoby przyjęcie ustawy o metropolii w województwie pomorskim (na wzór górnośląsko-zagłębiowskiej metropolii).



- Której rdzeń stanowić ma Trójmiasto. Ustawa zapewni dodatkowe środki finansowe przeznaczone na komunikację miejską. Taka regulacja umożliwiłaby szeroko rozumiane uatrakcyjnienie oferty przewozowej komunikacji miejskiej w metropolii - podsumowuje nasz rozmówca.

Miejsca

Opinie (219) 8 zablokowanych

  • Specjalna oferta gdy zintegrują kartę mieszkańca z systemem fala, czyli jak przymusić do korzystania z fali a w systemie długofalowym płacić więcej myśląc że się płaci mniej.

    • 8 1

  • zachęcamy ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej! jak?

    droższe bilety i falalala!

    • 11 1

  • Żenada. Średniowiecze.

    • 8 1

  • Miesięczny w Pradze na wszystko przy kupnie na rok z góry - w przeliczeniu 60 zł / mc (1)

    Żeby pojechać na miesięcznym z Dąbrowy do Brzezna muszę kupić bilet za 270 zł.
    Dlatego jeżdżę autem. I dlatego inni jeżdżą autem

    • 19 2

    • A jak sobie człowiek jeszcze doda czas przejazdu do ceny za bilety, to nie można zatrzymać karuzeli śmiechu...

      • 4 1

  • Komunikacja miejska to ten obszar usług powszechnych gdzie tzw rentowność nie powinna być głównym (1)

    wyznacznikiem w ogólnym rachunku ekonomicznym. To usługa bardzo poważnie wpływająca na dobrostan społeczny i jako taka powinna się kierować nim a nie tabelka w excelu

    • 12 1

    • Otóż to

      • 1 0

  • A kiedy wspólny bilet? (1)

    Nigdy?

    • 7 0

    • Po co ? Zyski z kilku różnych biletów są większe niż z jednego wspólnego

      Pamiętajcie, że to wy jesteście dla miasta i urzędników nie oni dla was

      • 2 0

  • Witam.Juz nie chcem wnikać w system Fala.Doskonale wiemy o co chodzi.Mnie interesuje dlaczego od dawien dawna komunikacja musi być płatna skoro jako pracujący płacimy za te badziewie z podatków.Tworza spółki spółeczki i wyprowadzaj kasę z miasta.Taki Gait to po co jeśli nad nim jest MZK.To rodzi pytanie dlaczego nie oddać to w ręce prywatnego przewoźnika profesjonalisty .I nie przekonują mnie argumenty że jest to ryzyko paraliżu miasta.Nikt i tak z miasta nie pyta nas gdzie dana linia jest potrzebna gdzie trzeba dodać dodatkowe kursy.A tu kombinowali sobie dobrze w trojmiescie żeby nie doprowadzić do wspólnego papierowego biletu dla Trójmiasta i zakupu dodatkowego w aplikacji.Tak utrudniali aż wkoncu rzucili nam program Fala czyli zwykły przekręt aby drenować naszą kieszeń.I ciągle mało mało

    • 9 0

  • Tańszy bilet jest możliwy, tylko władze na siłę bronią nikomu niepotrzebnej Fali

    Tańszy bilet, np. miesięczny na całe Trójmiasto mógłby powstać od razu, bo wymaga tylko decyzji politycznej władz województwa i Trójmiasta. Niestety, oznaczałoby to przyznanie się przez tych samych włodarzy do tego, że system Fala, w którym utopiono miliony złotych, jest nikomu do niczego niepotrzebny.
    Dlatego - i tylko dlatego! - jeszcze długo takiego prawdziwego wspólnego biletu w metropolii nie będziemy mieli Bo krycie własnej d przez lokalnych polityków jest ważniejsze od dobra mieszkańców.

    A najlepszym dowodem na to, że można jest wprowadzony ostatnio przez marszałka bilet sieciowy na kolej w całym województwie za 250 zł miesięcznie - chociaż nie wiem, czy wprowadzając go Marszałek miał świadomość, że dzięki temu prawie nikt w regionie nie będzie teraz korzystał z Fali, bo się nie będzie to nikomu opłacało, poza tym, że Fala i tak nie działa

    • 15 0

  • Nalezy zlikwidowac falę i te pieniądze przekazać na poprawę komunikacji z miescie i obnizki cen biletów.

    • 11 1

  • Ten rząd to dopiero doi samorządy!

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane