• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłok w tramwajach i autobusach na południu Gdańska. Co na to ZTM?

Maciej Naskręt
17 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tak niemal każdego dnia rano wygląda wnętrze tramwaju jadącego z Chełmu do centrum Gdańska. Tak niemal każdego dnia rano wygląda wnętrze tramwaju jadącego z Chełmu do centrum Gdańska.

Mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska uskarżają się na przepełnione tramwaje i autobusy miejskie. ZTM zapowiada zmiany: już od środy wraca linia numer 1 z Chełmu do centrum Gdańska.



Ogromny ścisk w tramwajach i autobusach łączących południe Gdańska z centrum miasta to od kilku tygodni codzienność. Niemal każdego dnia dostajemy maile od czytelników, którzy z trudem wchodzą do pojazdów, nawet tych, które dopiero ruszyły z pętli.

- Nie można wsiąść do autobusu linii 154, około godziny 6:30. Każdego dnia połowa pasażerów zostaje na przystankach na ul. Małomiejskiej. Muszą czekać na kolejne autobusy, które też są pełne, i do których też nie łatwo jest wsiąść. Lepiej już chyba chodzić piechotą - denerwuje się pan Marek, mieszkaniec Oruni Górnej.

Pani Ania mieszka na Osiedlu Wilanowska, a pracuje w śródmieściu Gdańska. Samochodem dojeżdża na Chełm, a tam przesiada się w tramwaj. - Robię tak, bo nie chcę stać w korkach na Armii Krajowej, no i skusiła mnie kampania "zamień wóz na bus". Ale chyba przestanę skoro na pierwszym przystanku za pętlą tramwaje podjeżdżają tak pełne, że nie można się do nich zmieścić.

Jak sprawić, by tramwaje i autobusy z południa Gdańska nie były tak zatłoczone?

Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? - Trwa przebudowa kilku torowisk, podczas której duże autobusy zastępują tramwaje na remontowanych odcinkach. [Nowe Ogrody - pętla na Siedlcach, Hynka -Pomorska - przyp. red.] Po zakończeniu remontów autobusy przegubowe pojadą nie tylko na Orunię Górną, ale i do innych dzielnic, gdyż i tam pasażerowie zgłaszają nam takie potrzeby - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

Co natomiast dzieje się z tramwajami? Nasz czytelnik uważa, że tłok w "siódemkach" (łączą Chełm z Nowym Portem) spowodowany jest ograniczeniem częstotliwość kursowania "dziesiątek" (łączą Śródmieście z Nowym Portem) do trzech na godzinę w porannym szczycie. - Nie można wsiąść do tych tramwajów na Chełmie, a już przy dworcu PKP w centrum Gdańska to nawet igła się nie wciśnie - przekonuje pan Marek.

- Faktycznie jest mniej "dziesiątek", ale za to dwukrotnie więcej "siódemek". W godzinach szczytu łączna częstotliwość obu linii wynosi ok. 6 min, zmieniły się wyłącznie proporcje - przekonuje zastępca dyrektora ZTM.

Jak więc pomóc pasażerom, którzy od początku września jadą w ścisku do centrum Gdańska? - Tramwaje pojadą częściej, gdy do ZKM otrzyma dodatkowy tabor i gdy znajdą się pieniądze na zwiększenie liczby kursów - wyjaśnia Sebastian Zomkowski.

Wraca linia nr 1

Nowe tramwaje - PESY i Dortmundy - sprawiły, że ZTM wznawia od środy, 20 października, kursowanie linii nr 1 na trasie Chełm - Hucisko. Tramwaje będą jeździły w szczycie co 10 minut. Łączna częstotliwość kursowania tramwajów z i na Chełm w godzinach szczytu wyniesie średnio ok. 3 minut. Pasażerowie będą mieli na tej trasie trzy linie: "jedynkę", "siódemkę" i "jedenastkę".

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • ZTM i władze gdańska świadomie łamią prawo, bo każdy pojazd komunikacji miejskiej ma określoną liczbę miejsc stojących i (3)

    siedzących gdyby przewoźnik zaczął trzymać się ściśle określonych norm, to połowa dojeżdżających gdańszczan dymałaby z buta, co uważam za słuszne, bo sami sobie zgotowali ten los:-)
    również policja bierze udział w tym procederze, bo ściga tylko prywatnych przewoźników w tzw. pokazówkach urządzonych przy okazji megakatastrofy

    PS. oczekuję na wpisy jak to jest elegancko na wyspach, pierwszy dostanie nagrodę ufundowaną przez galluxa

    • 38 8

    • tam tylko mega katastrofy powodują,że ruszają się ze swojego stołka

      koniec z płaceniem,czas zbierać dowody

      • 2 0

    • Bo na Wyspach w istocie tak jest, mimo, że mieszkałem w aglomeracji większej niż trójmiasto i poruszałem się po bardzo dużym obszarze ANI RAZU nie spotkałem się z tłokiem w autobusie, że o braku możliwości do wejścia do pojazdu nie wspomnę. Nie zdarzało się też, że autobusy łapały jakieś opóźnienia, ew. w granicach do 2 minut, nie więcej. Pomijam już, że busy nie spoźniały się, mimo tego, że jak każdy wie, kierowca każdemu musi sprzedać bilet lub przynajmniej "rzucić okiem" czy wsiadający ma kartę miejską.

      Totalnym idiotyzmem natomiast jest to co dzieje się w 3mieście. Od 3 lat jeździłem SKM z Gdańska Głównego i owszem w godiznach szczytu są nieraz mocno napchane, ale to co widziałem w ostatnim miesiącu wsiadając do tramwaju przy Locie lub na Dworcu Głównym jest groteską i brakiem szacunku do ludzi. Nie mam zamiaru jeździć więcej tramwajami, a autobusy w Gdańsku omijam od zawsze, co za różnica czy stoję w korku we własnym aucie czy w śmierdzącym autobusie.

      • 10 0

    • Ha ha ha, czyli golasie kwitłbyś na Morenie po pare godzin wypatrujac pustego 129, albo hulajnogą na złamanie karku w dół :)))))

      A jak z powrotem ? :)

      • 5 2

  • A dobrze Ty się czujesz Malwinko ??? (2)

    Jestem cyklistą i właśnie kończę sezon rowerowy. Ciekawe jak zamierzasz jeździć po śniegu w zimę i namówić do tego jeszcze innych np. emerytów

    • 30 4

    • widocznie walczy ze swoją nadwagą, bo otyłych gdańczas z powodu dobrego PR hipermarketów przybywa

      i jedzą to śmieciowe jedzenie,a potem jak bekon wygląda, albo parówka

      • 7 1

    • A ja nie jestem cyklistą...

      ...a roweru używam po prostu jako środka transportu i na wyjazdy za miasto i do lasu. Pewnie dlatego, że nie jestem "cyklistą" i nie wiem co to jest "sezon" jeżdżę rowerem cały rok do pracy i dobrze mi z tym.

      • 3 3

  • Najlepszy jest pomysł z BUS - pasem !! Gratulacje (1)

    W piątek stałem w korku od strony Warszawny równo godzine i ani jeden autobus w tym czasie tym Bus- pasem nie przejechał.

    • 30 6

    • już nie mówiąć,że na Buspasie stoją osobówki, bo czują się bezkarni

      wypisywaniem mandatów... a dzieję się to obok Komendy Wojewódzkiej Policji, wiadomo pod latarnią najciemniej

      • 7 0

  • co za czasy! (3)

    - Tramwaje pojadą częściej, gdy do ZKM otrzyma dodatkowy tabor i gdy znajdą się pieniądze na zwiększenie liczby kursów -NO DALEJ GŁOSUJCIE NA BUDYNIA I JEGO CHORA ŚWITE!--DALEJ ECS MUZEUM WOJNY,,INNE DUPERELE,,STADIONY--a na ulice,szpitale,,baseny,,zkm nie ma kasy!--total porazka rządzących!

    • 45 1

    • pamietaj że co roku trzeba bedzie dopłacać 17 mln zł na utrzymanie ECS (2)

      • 15 0

      • Rozwój miasta (1)

        Jednym z elementów miasta jest również stadion i ECS. Zlikwidujmy wszystkie muzea i obiekty kultury oraz sportowe a wtedy zniknie tez tłok w tramwajach, autobusach i na drogach. Problem rozwiąże się sam. Bo tacy mądrale wyprowadzą się do miast gdzie rozwijana będzie ofrta np kulturalna czy sportowa. Z Waszych wypowiedzi wynika, że takowej nie potrzebujecie.

        • 1 5

        • Sprowadzasz sprawę do absurdu, a pytanie jest czy Gdańsk stać na budowę kolejnych muzeów czy ECS - za jakiś czas może się okazać, że brakuje pieniędzy na bieżące utrzymanie istniejących obiektów i trzeba będzie właśnie niektóre placówki likwidować przez lekkomyślność Adamowicza i ekipę Platformy Obywatelskiej!

          Gigantomania Adamowicza/radnych PO spowodowała ogromne zadłużenie miasta i spółek miejskich, że będziemy jeszcze długie lata stać w coraz większych korkach (ECS, hala kosztująca ponad 500 mln zł zamiast 182 mln, stadion droższy o jakieś 100-150 mln - wystarczyłby ponad 30-tysięczny, 44 tys. na jeden ćwierćfinał o którym i tak nikt nie będzie niedługo pamiętał, brak nadzoru, opóźnienia i wysokie koszty wielu innych inwestycji)

          • 3 0

  • emeryci nie generują tłoku, bo korzystają z komunikacji w okresie poza szczytami przewozowymi, które wystepują głównie w (2)

    godzinach porannych "emeryt" jedzie sobie 122 z wrzeszcza do sopotu w samo południe, a wraca wieczorem, więc prosze nie martwić sie o emerytów
    malwinka ma rację, albo rower, albo z buta, albo na nartach
    Polak potrafi:-)

    • 10 18

    • A ci emeryci co okupują część hipermarketów jak są promocje...

      • 12 1

    • fajnie by było gdyby tak było jak piszesz

      ja widzę zjawisko wręcz odwrotne,
      oni wszyscy k.wa wyruszają na miasto
      właśnie dokładnie w godzinach szczytu,
      jakby nie mogli poczekać aż ludzie pojadą do szkoły i pracy
      a potem jak wrócą.
      O co tym emerytom chodzi?
      Ty obładowany z zakupami z pracy
      a tu k.wa wszędzie staruszki
      do ch.ja psa.

      • 12 3

  • brawo gallux

    brawo gallux, rzeczywiscie każdy tramwaj i autobus ma określona ilośc miejsc siedzących i stojących - i tak naprawdę kierowca nie powinien wpuszczać więcej osób niż wynosi ta liczba, a policja ma to gdzieś - prywatnemu łatwiej dokopać - bo jest sam i się nie obroni delegacjami urzędników biegającymi do komendy i do ministerstw po odstępstwa itd. jakby ktoś zaczął sprawdzać ilości osób - to by sie okazało - że tramwajów i autobusów to jest tak ze trzy razy za mało i powinny jeździć dwa razy częściej (o kierowcach i dyspozytorach mających dupy wypchane rozkładami jazdy - nie wspomnę)

    • 26 4

  • Gehenna, tam mogą zginąć ludzie!

    • 11 1

  • ile autobusów kosztuje stadion?

    • 19 0

  • (4)

    ale będizemy mieli muzeum IIWŚ, ECS i Teatr Szekspirowski

    • 32 0

    • wiec albo 21 listopada zmiana z Budynia na Kisiel albo wciaz to samo

      • 9 1

    • Akurat Muzeum II Wojny Światowej...

      Muzeum II Wojny Światowej nie finansuje Gdańsk, który daje tylko tereny, reszta kasy idzie "z góry" więc głupio byłoby tej budowy nie przyjmować...

      • 2 4

    • zapomniales

      o hali stadionie moscie wantowym tunelu pod martwa Wisła pomnikach nieistniejacych cmentarzy na kazdym wolnym skwerze, krzyzu Adamowicza na Grodzisku za 45 milionów itp

      • 1 0

    • i budyń na 3 kadencję

      • 0 0

  • a tam (2)

    jedynka tylko od 6 do 8 i od 14 do 16.
    niemożliwe, ale możliwe

    • 9 0

    • faktycznie

      powinna jeździć co 5 min skoro jest tłok.

      • 2 0

    • ale to są właśnie godziny największego oblężenia!

      choc faktycznie mogłaby jeździc do np. 17.30

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane