• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłok w tramwajach i autobusach na południu Gdańska. Co na to ZTM?

Maciej Naskręt
17 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tak niemal każdego dnia rano wygląda wnętrze tramwaju jadącego z Chełmu do centrum Gdańska. Tak niemal każdego dnia rano wygląda wnętrze tramwaju jadącego z Chełmu do centrum Gdańska.

Mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska uskarżają się na przepełnione tramwaje i autobusy miejskie. ZTM zapowiada zmiany: już od środy wraca linia numer 1 z Chełmu do centrum Gdańska.



Ogromny ścisk w tramwajach i autobusach łączących południe Gdańska z centrum miasta to od kilku tygodni codzienność. Niemal każdego dnia dostajemy maile od czytelników, którzy z trudem wchodzą do pojazdów, nawet tych, które dopiero ruszyły z pętli.

- Nie można wsiąść do autobusu linii 154, około godziny 6:30. Każdego dnia połowa pasażerów zostaje na przystankach na ul. Małomiejskiej. Muszą czekać na kolejne autobusy, które też są pełne, i do których też nie łatwo jest wsiąść. Lepiej już chyba chodzić piechotą - denerwuje się pan Marek, mieszkaniec Oruni Górnej.

Pani Ania mieszka na Osiedlu Wilanowska, a pracuje w śródmieściu Gdańska. Samochodem dojeżdża na Chełm, a tam przesiada się w tramwaj. - Robię tak, bo nie chcę stać w korkach na Armii Krajowej, no i skusiła mnie kampania "zamień wóz na bus". Ale chyba przestanę skoro na pierwszym przystanku za pętlą tramwaje podjeżdżają tak pełne, że nie można się do nich zmieścić.

Jak sprawić, by tramwaje i autobusy z południa Gdańska nie były tak zatłoczone?

Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? - Trwa przebudowa kilku torowisk, podczas której duże autobusy zastępują tramwaje na remontowanych odcinkach. [Nowe Ogrody - pętla na Siedlcach, Hynka -Pomorska - przyp. red.] Po zakończeniu remontów autobusy przegubowe pojadą nie tylko na Orunię Górną, ale i do innych dzielnic, gdyż i tam pasażerowie zgłaszają nam takie potrzeby - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

Co natomiast dzieje się z tramwajami? Nasz czytelnik uważa, że tłok w "siódemkach" (łączą Chełm z Nowym Portem) spowodowany jest ograniczeniem częstotliwość kursowania "dziesiątek" (łączą Śródmieście z Nowym Portem) do trzech na godzinę w porannym szczycie. - Nie można wsiąść do tych tramwajów na Chełmie, a już przy dworcu PKP w centrum Gdańska to nawet igła się nie wciśnie - przekonuje pan Marek.

- Faktycznie jest mniej "dziesiątek", ale za to dwukrotnie więcej "siódemek". W godzinach szczytu łączna częstotliwość obu linii wynosi ok. 6 min, zmieniły się wyłącznie proporcje - przekonuje zastępca dyrektora ZTM.

Jak więc pomóc pasażerom, którzy od początku września jadą w ścisku do centrum Gdańska? - Tramwaje pojadą częściej, gdy do ZKM otrzyma dodatkowy tabor i gdy znajdą się pieniądze na zwiększenie liczby kursów - wyjaśnia Sebastian Zomkowski.

Wraca linia nr 1

Nowe tramwaje - PESY i Dortmundy - sprawiły, że ZTM wznawia od środy, 20 października, kursowanie linii nr 1 na trasie Chełm - Hucisko. Tramwaje będą jeździły w szczycie co 10 minut. Łączna częstotliwość kursowania tramwajów z i na Chełm w godzinach szczytu wyniesie średnio ok. 3 minut. Pasażerowie będą mieli na tej trasie trzy linie: "jedynkę", "siódemkę" i "jedenastkę".

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • Ja mam pytanie po kiego licha 4 teraz jeździ?

    • 4 3

  • gdańskowi potrzebne jest metro, z czasem rozbudowane na trójmiasto poprzez połączenie go z eskaemką (4)

    ostatnio oddano w szwajcarii tunel św. gotarda, najdłuższy w świecie, liczący 57 km, skracający czas podróży z 3 do 1 godziny pomiędzy zurychem i mediolanem
    ale nie to mnie zastanowiło w tej informacji, każdy rekord może być kiedyś pobity
    otóż okres przygotowania trwał 20 lat, samo wiercenie 10 lub 15 lat, a oddanie do użytku nastąpi około 2017 roku
    jakby nie liczyć 30 lat z hakiem
    gdyby dziś znaleźli sie ludzie rozumiejący problemy transportu miejskiego, to takie metro moglibyśmy mieć za 10-15 lat
    ale do tego trzeba wizjonerów, a nie potakiwaczy i pieczeniarzy

    • 8 16

    • Za dużo stanowisk archeologicznych w mieście które na pewno jest starsze niż (2)

      1013 lat.

      • 3 0

      • na twoim przykładzie jak w soczewce widać mentalność "tosieniemożeudać" (1)

        albo, i tak zakładam, jest to ironia
        wszystko się da jak się chce
        takie bilbao skorzystało z dobrodziejstwa akcesji hiszpanii do UE

        "W 1971 rząd Kraju Basków, Rada Miasta Bilbao i przygotowała studium wykonalności inwestycji na terenie Bilbao i okolic, studium to potwierdziło zasadność budowy systemu co przełożyło się na utworzenie w 1976 roku konsorcjum transportowego Creditrans. Te dwa wydarzenia doprowadziły w końcu do rozpoczęcia prac budowlanych w 1987 roku. W 1989 prace rozpoczęły się na terenie ścisłego centrum, kiedy to zamknięto ulicę Moyú, główną arterię komunikacyjną miasta, co doprowadziło do poważnych problemów komunikacyjnych w mieście, w czasie prac budowlanych doszło do pewnych błędów gdyż uszkodzeniu uległy niektóre budynki umiejscowione w bliskiej odległości od robót. 11 listopada 1995 nastąpiło otwarcie pierwszej linii."

        • 1 4

        • Kiedy jednak tak jest. Rozwaliłbyś mnóstwo źródeł archeologicznych. W Polsce, ziemia jest zbyt miękka aby drążyć metro.

          Co bierzesz urobek, zaraz się zasypuje. Potrzeba nietypowych technik, kosztowniejszych niż w Paryżu, Londynie... Gdzie po prostu lita skała. To jedna z kilku przyczyn, ślimaczenia się warszawskiego metra.

          To można pokonać. Ale najważniejsze jest zachowanie źródeł archeologicznych.

          • 2 0

    • po co metro?

      skoro wystarczy zbudować drugą i trzecią nitkę SKM? byłeś w Paryżu? widziałeś, jak metro wygląda tam? wiele odcinków jest naziemnych/nadziemnych. Brakuje za to łatwych przesiadek na tramwaj - Politechnika, Wrzeszcz, Pomorska -> tu aż się prosi o zrobienie "czegoś" dla usprawnienia przesiadek. Planowane jest co prawda przełożenie torw tramwajowych do tunelu pod SKM Politechnika, ale już np. plany linii tramwajowej do dworca Wrzeszcz są tak samo realne, jak Budyń będący w opozycji.

      • 3 0

  • Ujeścisko

    czekamy na tramwaj na Ujescisko. Moze wtedy bedzie lepiej...

    • 10 2

  • dlaczego tramwaj nr 8 nie jezdzi juz na Jelitkowo? (1)

    to przejsciowo czy na stale ? prosze o odp.dzieki

    • 0 6

    • remont torów na Zaspie i bimbaje tam nie jezdzą

      • 3 0

  • ..

    Tylko te wasze tramwaje jeżdżą co 10min ...

    • 0 3

  • A kiedy zacznie działac SIP? (2)

    Miał być właczony po kilku dniach a dalej nie działają tablice widac w ZTM kilka dni to chyba kilka lat.

    • 11 0

    • to zależy gdzie nie działają, teraz doszli do wniosku ,że przy Dworcu jest nie potrzebne

      • 1 0

    • NIGDY

      • 0 0

  • POWIEDZCIE LEPIEJ, DLACZEGO PESY JUŻ NIE JEŻDŻĄ (3)

    Jak wyżej.

    • 5 2

    • jedna Pesa jeździ na trasie 11stki, reszta dojedzie pod koniec roku

      • 0 4

    • nie jeżdzą PESY bo coś sie w nich już zepsuło (1)

      oficjalnie to pesy są w fazie testowania a nieoficjalnie chodzi o to ze w jednej coś się stało zablokowała się a zkm przed strachem żeby nie było tak samo z drugą na mieście przed wyborami woli je trzymać w hali

      • 6 0

      • PESA się zepsuła

        Dzwi się otwierały w pełnym biegu. Spontanicznie.

        Dobrze że nie jeżdżą bo by ktos zginął wypadając przy pełnej szubkości z zapchanej 11 na przykład.

        • 2 0

  • Nowe tramwaje z PESY już zepsute do 21 listopada nie wyjada na tory (1)

    • 6 3

    • BO TO WINA CYBULAKA I ZĘBATEGO

      • 0 0

  • Ale sciema - chelm to jest zachod gdanska a nie poludnie (3)

    kiedys tramwaje jezdzily na poludnie gdanska tzn na orunie ale juz nie jezdzi bo zostaly zlikwidowane w latach 70 ( oklo 1974 roku ) ubieglego stylecia

    poco redaktyrzy tego portalu wprowadzaja ludzi w blad. jeszcze raz informuje ze na poludnie gdanska tramwaje zostaly zlikwidowane moze kiedys pojada tramwaje w tamtym kierunku tzn na poludnie gdanska ale puki co to w tamtym kierunku tramwaje nie jezdza. chelm to jest zachod gdanska.

    jakie tramwaje zostaly zlikwidowane:
    1. na orunie - petla byla kolo malego kosciola
    2. na targ wegowy
    3. na dluga
    4. na lakowa - jeszcze stoi tylko zajezdnia

    jakie tramwaje zostaly wprowadzone/polozono nowe tory
    1. na zaspe - przymorze - jelitkowo ( przedluzono tory od dawnego lotniska do torow na jelitkowo.
    2. na chelm

    to wszystko trwalo okolo 40 lat w tym 21 za najjasniejszej lat po roku 1989
    jak widac to to ze za ludowej to cos robili a teraz to duzo gadaja.

    jak mowi przyslowie : krowa ktora duzo ryczy malo mleka daje - tak jest z nasza obecna gospodarka

    • 14 5

    • tramwaje sa cool bo nie stoja w korkach (1)

      • 4 0

      • a na ul. Oliwskiej?

        • 1 0

    • No więc; nie masz racji.

      Oprócz nieznajomości języka polskiego, prezentujesz brak wiedzy (geograficznej) na temat kierunków świata. Spójrz na granice administracyjne Gdańska, a zobaczysz, że nie masz racji. "Puki" co, "póknij" się w łepetynę! I zadumaj nad rozlegającym się w niej echem... OK?!

      • 2 0

  • Był marsz pustych garnków...

    może być marsz kiszonych w busach i wajach !

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane