• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To nie prędkość przyczyną wypadków na Grunwaldzkiej

Szymon Zięba, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W marcu na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa wprowadzono ograniczenie prędkości - 50 km/h. W marcu na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa wprowadzono ograniczenie prędkości - 50 km/h.

To nie prędkość, wbrew temu co twierdzą miejscy urzędnicy, była przyczyną większości śmiertelnych wypadków na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Przeanalizowaliśmy zdarzenia, do których doszło tam od 2015 roku.



Gdy w lutym urzędnicy przedstawili koncepcję ograniczenia prędkości na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z 70 do 50 km/h powołali się na policyjne statystyki wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Tłumaczyli, że celem władz miasta jest ograniczenie takich zdarzeń do zera. Tymczasem w ostatnich latach (począwszy od 2015 r.) doszło do sześciu takich wypadków. Postanowiliśmy sprawdzić, do których z nich przyczyniła się nadmierna prędkość.

2015 rok



Do pierwszego tragicznego w skutkach wypadku doszło pod koniec kwietnia przy wysepce we Wrzeszczu. Kierujący samochodem osobowym, jadąc lewym pasem ruchu w kierunku Sopotu, zjechał na prawy pas ruchu i uderzył w jadący prawym pasem ruchu samochód osobowy, który siłą uderzenia zjechał na prawe pobocze, uszkadzając słupki oddzielające jezdnie od drogi dla rowerów i zderzył się z trzema kolejno jadącymi rowerzystami, jadącymi w kierunku centrum. W wyniku odniesionych obrażeń kierująca rowerem 40-letnia kobieta zmarła w szpitalu, a dwoje pozostałych rowerzystów zostało rannych.

Wyrok za śmiertelny wypadek po narkotykach



W 2015 roku zderzyły się trzy samochody we Wrzeszczu. W zdarzeniu uczestniczyło też troje rowerzystów. Utrudnienia w ruchu trwały ponad dwie i pół godziny. W 2015 roku zderzyły się trzy samochody we Wrzeszczu. W zdarzeniu uczestniczyło też troje rowerzystów. Utrudnienia w ruchu trwały ponad dwie i pół godziny.

2016 rok



Niespełna rok później do kolejnego śmiertelnego wypadku doszło w rejonie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z Konopnickiej. Tuż przed godz. 4 nad ranem pieszy przebiegając przez jezdnię został potrącony przez autobus miejski. Na skutek odniesionych obrażeń 21-latek zmarł w szpitalu.

2017 rok



Jesień 2017 r. Na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Jaśkową Doliną przechodzący przez torowisko w wyznaczonym miejscu 62-latek zignorował czerwone światło i został potrącony przez jadący wzdłuż al. Grunwaldzkiej tramwaj. Na skutek odniesionych obrażeń mężczyzna poniósł śmierć na miejscu.



2018 rok



Czwartą ofiarą wypadku na Grunwaldzkiej była 27-letnia kobieta, która w połowie lipca 2018 r. tuż przed północą postanowiła przebiec przez główną arterię w niedozwolonym miejscu. Kobieta została potrącona przez jadący środkowym pasem samochód osobowy. Na skutek odniesionych obrażeń poniosła śmierć na miejscu.

2019 rok



Kolejną osobą, która straciła życie w wypadku na al. Zwycięstwa jest 63-letnia pasażerka autobusu miejskiego. Do wypadku doszło pod koniec października 2019 r., gdy kierująca samochodem osobowym jadąc Traktem Konnym w kierunku ul. 3 Maja podczas wykonywania manewru skrętu w prawo z lewego pasa ruchu nie ustąpiła pierwszeństwa przejazdu jadącemu prawym pasem ruchu autobusowi komunikacji miejskiej. Gdy kierowca autobusu gwałtownie zahamował, jedna z siedzących w tylnej części pojazdu pasażerek upadła. W wyniku odniesionych obrażeń 63-letnia pasażerka zmarła w szpitalu.

2020 rok



Ostatnim śmiertelnym wypadkiem jest zdarzenie z września 2020 r. Po godz. 21 kierujący rowerem, jadąc od ul. Traugutta w kierunku al. Zwycięstwa, po wyznaczonym przejeździe dla rowerów, nie dostosował się do sygnalizacji świetlnej, w wyniku czego zderzył się z jadącym z jego lewej strony samochodem osobowym. Na skutek odniesionych obrażeń kierujący rowerem w wieku 24 lat poniósł śmierć na miejscu.

21:45 16 WRZEśNIA 20

PILNE! Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym (106 opinii)

Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym, z udziałem rowerzysty.

Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym, z udziałem rowerzysty.

Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Zobacz więcej


Jak wynika z oficjalnych danych, udostępnionych na naszą prośbę przez Komendę Miejską Policji w Gdańsku, od 2016 roku żaden z wypadków, na które powołują się urzędnicy nie był spowodowany przez kierowcę jadącego z nadmierną prędkością.

- Zmiana organizacji ruchu polegająca na obniżeniu dozwolonej prędkości na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej była od jakiegoś czasu omawiana na Komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, której uczestnikiem jest też policjant ruchu drogowego. 10 lutego 2021 roku gdańscy policjanci ruchu drogowego pozytywnie zaopiniowali projekt, którego inicjatorem jest Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a który to projekt dotyczył zmiany organizacji ruchu polegającej na obniżeniu dozwolonej prędkość na wyżej wymienionych ulicach - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Pomogą gdy zepsuje się samochód. Pomoc drogowa Gdańsk, Gdynia, Sopot



Z danych wynika, że ograniczenie prędkości na obu arteriach było więc nie tylko nieuzasadnione, ale też - póki co - pozostaje fikcyjne. Wielu kierowców niezbyt przejęło się wprowadzeniem większego limitu prędkości. Udowodniliśmy to w naszym eksperymencie, sprawdzając ile pojazdów wyprzedzi samochód, który jedzie z przepisową prędkością.

Potwierdzają to także policyjne statystyki. Od 13 marca do 11 kwietnia 2021 roku, czyli od momentu wejścia w życie nowych przepisów, drogówka nałożyła 175 mandatów za przekroczenie dozwolonej prędkości.

50 km/h na Grunwaldzkiej to fikcja? Sprawdziliśmy.



Zatrzymano też 25 praw jazdy za rażące przekroczenie prędkości i jazdę powyżej 100 km/h w obszarze zabudowanym.

- Wśród tych kierowców był 32-letni motocyklista z Gdańska, który został zatrzymany do kontroli na al. Grunwaldzkiej 25.03.2021 r., po tym jak jechał z prędkością 117 km/ h. Dodatkowo wśród zatrzymanych do kontroli kierujących, którzy przekroczyli prędkość, byli dwaj, którzy nie mieli uprawnień do kierowania - wylicza nadkom. Magdalena Ciska.
Dodaje, że podczas prowadzonych kontroli, za wykroczenia polegające na przekroczeniu dozwolonej prędkości funkcjonariusze kierowców także pouczali. Ile razy - tego nie wiadomo, bo takich statystyk nie ma.

Zatem czy surowsze przepisy na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa przyniosły jakikolwiek pozytywny skutek? Z dużą dozą ostrożności można stwierdzić, że wymóg wolniejszej jazdy wpłynął na mniejszą liczbę kolizji.

W 2021 roku mniej kolizji niż w 2019 r.



Porównując statystyki drogówki z 13 marca a 16 kwietnia, 2019 r. do analogicznego okresu 2021 roku, można zauważyć znaczący spadek mniej groźnych incydentów drogowych.

- Pomiędzy 13 marca a 16 kwietnia 2019 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa doszło do 82 kolizji i 2 wypadków drogowych. W analogicznym okresie 2021 roku na ulicach tych odnotowaliśmy 38 kolizji i 2 wypadki drogowe, w których ranne zostały dwie osoby - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska.
Wypadki i kolizje na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa na przestrzeni lat. Wypadki i kolizje na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa na przestrzeni lat.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że statystyki z 2020 roku (21 kolizji, bez wypadków) są niemiarodajne. Był to czas tzw. pierwszego lockdownu, kiedy ruch na drogach w Trójmieście praktycznie zamarł. Nie można więc mówić o wzroście incydentów w 2021 roku.

Co ciekawe, również wypadki z 2021 r. nie były efektem nadmiernej prędkości kierowców.

- Podczas pierwszego z nich, na drodze dla rowerów zderzyło się dwóch rowerzystów, ponieważ jeden z nich nieprawidłowo wykonywał manewr wyprzedzania. Podczas drugiego wypadku doszło do zderzenia kierującego samochodem z rowerzystą, a przyczyną tego było nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów - podsumowuje Magdalena Ciska.

Opinie (824) ponad 10 zablokowanych

  • fajne podsumowanie, ale, na każdą ofiarę śmiertelną jest kilku rannych (1)

    łątwo bagatelizować, ot tam, tylko ranny. Oznacza to też ludzi z urwanymi nogami, rękoama, połamanymi kręgosłupami. Wiecie, młodych ludzi, co do końca życia nie beda mogli chodzić.
    Jak np młoda kobieta na rowerze, w która wjechał poędzacy bandyta na przystanku tramwajowym na Opackiej, pol roku temu, Przeżyła, tylko nogi zmiazdzone całkowicie. Wiec wszystko okej, prawda?

    • 50 24

    • tak

      ofiary, to nie tylko zabici

      • 0 0

  • Wybiórcze dziennikarstwo (7)

    A inne śmiertelne wypadki?

    Przy Bimecie
    Przy HO
    Przy Dolarowcu

    Aaa tam już nie pasowały do tezy, bo jednak prędkość

    • 28 48

    • (2)

      Ale one były przed 2016 r.

      • 10 2

      • Przy Dolarowcu nie (1)

        • 1 7

        • Przy Dolarowcu to kojarzę ze 4 śmiertelne od 2008

          • 2 2

    • Śmiertelne potrącenie mężczyzny na przystanku w Gdańsku Wrzeszczu
      W sobotę przed północą na alei Grunwaldzkiej zderzyły się dwa samochody. Jeden z nich wjechał na przystanek i śmiertelnie potrącił mężczyznę.

      • 2 2

    • Tragiczny wypadek na al. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Jedna osoba nie żyje.

      Kilka minut po godz. 8, na wysokości salonu citroena, jadący skodą octavią w stronę Gdyni 50-letni mężczyzna zjechał na prawy pas ruchu, po czym wypadł z drogi i uderzył w drzewo.

      Kierowca zginął na miejscu. Aby wydobyć jego ciało strażacy musieli rozcinać auto.

      • 5 2

    • Na al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, na wysokości Klubu Żak, w kierunku centrum Gdańska, samochód osobowy uderzył w drzewo. Strażacy wycinali drzwi, by wydostać trzy młode osoby podróżujące samochodem. Kierujący pojazdem zmarł

      • 5 2

    • Śmiertelny wypadek przy ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku.

      - 27-latka została potrącona przez volkswagen, który jechał środkowym pasem ruchu w kierunku Sopotu. Kobieta poniosła śmierć na miejscu - mówi portalowi trojmiasto.pl asp. Karina Kamińska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku

      • 4 3

  • Platforma po raz kolejny pokazała jak dobrze rządzi w Gdańsku. (5)

    Główna arteria miasta z 3 pasami w obu kierunkach 50 km/h. Czy ci państwo którzy to wymyślili stosują się do przepisów i jeżdżą faktycznie te 50 km/h ? No nie wydaje mi się.

    Czas już rozgonić te towarzystwo wzajemnej adoracji i panią prezydent

    • 83 24

    • (3)

      A kogo w zamian?

      • 5 4

      • Rozumiem że jedyna słuszna partia to PO i ich klony,program tej partii musi być programem narodu,tak?

        • 2 7

      • (1)

        Nikogo. Nie są nam potrzebni.

        • 1 3

        • Zapomniałem o najważniejszym,przecież PO nie ma i nie miała żadnego programu.

          • 1 4

    • Ta główna arteria ma co kawałek skrzyżowania i światła - bo to ulica w mieście, a nie autostrada.
      Ponadto już wcześniej 70 km/h dotyczyło tylko niewielkiej części tej ulicy.

      • 4 2

  • Hałas i smog (4)

    Wyższa prędkość to wyższy hałas od toczenia kół, większy wznios wtórny zanieczyszczeń. Podwyższanie prędkości w środku miasta to nieporozumienie

    • 24 67

    • (2)

      Dłużej jadąc więcej spalin od tłoczących się aut a szybciej mija.halas.od aut i opon które się tłoczą przy 50 km/h

      • 8 10

      • Szybciej mija hałas Hahah (1)

        Mniej spalin i tarcia klocków przy wiekszej prędkości ach uwielbiam te bzdury i legendy

        • 6 13

        • jak by był jedyny to może i szynciej by minął jego dźwięk i smród ale niestety to jest jeden wielki potok aut

          • 2 2

    • Al.Zwycięstwa

      Aleja Zwycięstwa to nie środek miasta. to zwykła ulica przelotowa

      • 1 1

  • po tych dziurach nie da sie szybciej jeździć

    • 18 7

  • przyczyna wypadkow jest nadmierna ilosc sloikow i rowerzystow

    • 35 16

  • 50 km/h to tak samo dobra decyzja jak wiele innych. (12)

    Jak choćby zmiana kierunku ruchu koło conradinum.

    Chcecie uczynić z Gdańska miasto rowerowe a do pracy i tak będziecie jeździli SKM-ka z rowerem pod pachą.

    Oczywiście w pełnym rynsztunku - porządny rower, strój i kask. Tyle że nie pedałując a pociągiem bo tak łatwiej i zero potu.

    • 127 63

    • Kiedy do tych łebków dotrze, że nie ma szybszego środka transportu w mieście niż połączenie skm i roweru? (7)

      Skm jest mało elastyczna, ale za to często jeździ i nie staje w korkach, a rower też nie staje w korkach i jest bardzo elastyczny - wjedzie tam, gdzie autem można tylko pomarzyć. Naprawdę trzeba to tłumaczyć, że ludzie dojeżdżają tym rano do pracy, a nie jadą się spocić do lasu?

      • 10 24

      • (2)

        Z zegarkiem w ręku nie prawda.

        • 6 2

        • Nieprawda jak jedziesz z Kiełpinka do Osowy. (1)

          Wzdłuż trasy SKM samochód nie ma szans.

          • 3 3

          • Taaaa

            XD

            • 2 0

      • Często?

        Nie bądź śmieszny. Często to by było co 2-3 minuty w godzinach szczytu i co 10 poza. Jak każda kolej miejska/metro w sprawnie działającym mieście. I zanim napiszesz, ze za mało chętnych- to mak nie działa- najpierw robi się super działająca komunikację, a potem oczekuje, ze ludzie zaczną z niej korzystać. O brudzie i patologii okupującej przedziały rowerowe oraz trudnym dostępie do przystanków nie wspomnę...

        • 11 0

      • (1)

        Oczywiście na rower bierzesz dwójkę dzieci i odwozisz je do przedszkola i wracając zabierasz je robiąc jeszcze zakupy (zwłaszcza w deszczowy jesienny dzień). Rower jest super środkiem transportu gdy masz możliwość umycia się w pracy i jedziesz sam. Rodziny z dziećmi są skazani na samochód ( tak nie wszędzie dojeżdża autobus).

        • 2 3

        • Autobus/tramwaj.pociąg albo nogi. Twoje miejsce zamieszkania, Twój wybór. Kupujesz dom na zad*piu, zaiwaniaj do przystanku kilometr.

          • 2 5

      • pkp skm to brudny, cuchnacy i wprost odpychajacy srodek transportu.

        Jak mozna nawet sugerowac komus, kto dojezdza swoim samochodem, zeby przesiadl sie do tych parszywych, zawszawionych skladow? Ty, o dziwo, poszedles dalej, bo zdajesz sie sugerowac, zeby ludzie zabeirali swoje wlasne rowery do wnetrza tych wylegarni chorob. Cos jak z sugerowaniem, zebysmy wszyscy sobie samochodziki elektryczne kupili, ale szkoda ze nie radza, skad mamy wowczas brac prad? Tak samo do SKM nie wejdzie wiecej niz kilkanascie osob z rowerem.

        • 1 0

    • Poza tym na kierowców też tak wsiadasz, że nawet się nie spocą przyciskając pedały? Co za i**ota.

      • 3 6

    • 50 km/h to dobra decyzja (1)

      zmiana ruchu koło TBO - zła

      • 0 11

      • Racja, powinniśmy skończyć z robieniem jednokierunkowych ulic

        Tylko dlatego że okolicznych mieszkańców nie stać na parking i trzeba im jeden pas oddać...

        • 8 2

    • masz wybór

      ale nie szkaluj rowerzystów, bo dzieki nim stoisz w mniejszym korku, nawet jak jadą skmką

      • 1 3

  • Ale ilość kolizji spadła a więc jednak to obniżenie prędkości ma sens (3)

    • 24 47

    • wystarczy pomyśleć (2)

      że w pandemii jeździ mniej samochodów, a dodatkowo kierowcy wiedzą że jeździ tam dużo policji więc jeżdżą powoli. Dojazd gdziekolwiek wydłużył się co najmniej o 10-15 minut, gratuluje utrudniania życia kierowcom.

      • 8 10

      • Jakiej pandemii? Dziś jeździ mniej samochodów? Zobacz jakie korki są (1)

        • 8 6

        • Korki są

          Korki są ale o conajmniej połowę mniejsze niż w 2019, czyli przed pandemia

          • 10 2

  • Mandaty_ słowo klucz (1)

    Tu chodzi o "rypanie" kasy z mandatów- cała filozofia.
    Krążą drony, nieoznakowane auta policyjne, tabuny straży miejskiej, możemy się czuć bezpiecznie xd

    • 46 12

    • I słusznie , jeżeli jest d**il który chce płacić to grzechem byłoby od niego tych pieniędzy nie wziąć . To byłaby niegospodarność !

      • 0 0

  • Logika autorow kukeje (3)

    A jakie sa inne orzyczynu wypadkow? Bo nawet jesli przyczynami innych wypadkow nie byla predkosc to jej obnizenie pozwala na zmnkejszenie liczby wypadkow. Dajemy czas kierowcy na reakcje. Zachod juz dawno to zrozumial a w Polsce nadal podwaza sie prawa fizyki.

    • 27 31

    • ech!

      nawet nie chce mi się odpowiadać

      • 5 5

    • Raczej usypiamy jego czujność

      • 2 2

    • hehe dokładnie

      ale co tam, skoro to nie prędkość winna, to zwiększmy do 200 km/h bo właściwie czemu nie

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane