• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To nie prędkość przyczyną wypadków na Grunwaldzkiej

Szymon Zięba, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W marcu na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa wprowadzono ograniczenie prędkości - 50 km/h. W marcu na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa wprowadzono ograniczenie prędkości - 50 km/h.

To nie prędkość, wbrew temu co twierdzą miejscy urzędnicy, była przyczyną większości śmiertelnych wypadków na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Przeanalizowaliśmy zdarzenia, do których doszło tam od 2015 roku.



Gdy w lutym urzędnicy przedstawili koncepcję ograniczenia prędkości na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z 70 do 50 km/h powołali się na policyjne statystyki wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Tłumaczyli, że celem władz miasta jest ograniczenie takich zdarzeń do zera. Tymczasem w ostatnich latach (począwszy od 2015 r.) doszło do sześciu takich wypadków. Postanowiliśmy sprawdzić, do których z nich przyczyniła się nadmierna prędkość.

2015 rok



Do pierwszego tragicznego w skutkach wypadku doszło pod koniec kwietnia przy wysepce we Wrzeszczu. Kierujący samochodem osobowym, jadąc lewym pasem ruchu w kierunku Sopotu, zjechał na prawy pas ruchu i uderzył w jadący prawym pasem ruchu samochód osobowy, który siłą uderzenia zjechał na prawe pobocze, uszkadzając słupki oddzielające jezdnie od drogi dla rowerów i zderzył się z trzema kolejno jadącymi rowerzystami, jadącymi w kierunku centrum. W wyniku odniesionych obrażeń kierująca rowerem 40-letnia kobieta zmarła w szpitalu, a dwoje pozostałych rowerzystów zostało rannych.

Wyrok za śmiertelny wypadek po narkotykach



W 2015 roku zderzyły się trzy samochody we Wrzeszczu. W zdarzeniu uczestniczyło też troje rowerzystów. Utrudnienia w ruchu trwały ponad dwie i pół godziny. W 2015 roku zderzyły się trzy samochody we Wrzeszczu. W zdarzeniu uczestniczyło też troje rowerzystów. Utrudnienia w ruchu trwały ponad dwie i pół godziny.

2016 rok



Niespełna rok później do kolejnego śmiertelnego wypadku doszło w rejonie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z Konopnickiej. Tuż przed godz. 4 nad ranem pieszy przebiegając przez jezdnię został potrącony przez autobus miejski. Na skutek odniesionych obrażeń 21-latek zmarł w szpitalu.

2017 rok



Jesień 2017 r. Na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Jaśkową Doliną przechodzący przez torowisko w wyznaczonym miejscu 62-latek zignorował czerwone światło i został potrącony przez jadący wzdłuż al. Grunwaldzkiej tramwaj. Na skutek odniesionych obrażeń mężczyzna poniósł śmierć na miejscu.



2018 rok



Czwartą ofiarą wypadku na Grunwaldzkiej była 27-letnia kobieta, która w połowie lipca 2018 r. tuż przed północą postanowiła przebiec przez główną arterię w niedozwolonym miejscu. Kobieta została potrącona przez jadący środkowym pasem samochód osobowy. Na skutek odniesionych obrażeń poniosła śmierć na miejscu.

2019 rok



Kolejną osobą, która straciła życie w wypadku na al. Zwycięstwa jest 63-letnia pasażerka autobusu miejskiego. Do wypadku doszło pod koniec października 2019 r., gdy kierująca samochodem osobowym jadąc Traktem Konnym w kierunku ul. 3 Maja podczas wykonywania manewru skrętu w prawo z lewego pasa ruchu nie ustąpiła pierwszeństwa przejazdu jadącemu prawym pasem ruchu autobusowi komunikacji miejskiej. Gdy kierowca autobusu gwałtownie zahamował, jedna z siedzących w tylnej części pojazdu pasażerek upadła. W wyniku odniesionych obrażeń 63-letnia pasażerka zmarła w szpitalu.

2020 rok



Ostatnim śmiertelnym wypadkiem jest zdarzenie z września 2020 r. Po godz. 21 kierujący rowerem, jadąc od ul. Traugutta w kierunku al. Zwycięstwa, po wyznaczonym przejeździe dla rowerów, nie dostosował się do sygnalizacji świetlnej, w wyniku czego zderzył się z jadącym z jego lewej strony samochodem osobowym. Na skutek odniesionych obrażeń kierujący rowerem w wieku 24 lat poniósł śmierć na miejscu.

21:45 16 WRZEśNIA 20

PILNE! Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym (106 opinii)

Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym, z udziałem rowerzysty.

Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym, z udziałem rowerzysty.

Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Zobacz więcej


Jak wynika z oficjalnych danych, udostępnionych na naszą prośbę przez Komendę Miejską Policji w Gdańsku, od 2016 roku żaden z wypadków, na które powołują się urzędnicy nie był spowodowany przez kierowcę jadącego z nadmierną prędkością.

- Zmiana organizacji ruchu polegająca na obniżeniu dozwolonej prędkości na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej była od jakiegoś czasu omawiana na Komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, której uczestnikiem jest też policjant ruchu drogowego. 10 lutego 2021 roku gdańscy policjanci ruchu drogowego pozytywnie zaopiniowali projekt, którego inicjatorem jest Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a który to projekt dotyczył zmiany organizacji ruchu polegającej na obniżeniu dozwolonej prędkość na wyżej wymienionych ulicach - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Pomogą gdy zepsuje się samochód. Pomoc drogowa Gdańsk, Gdynia, Sopot



Z danych wynika, że ograniczenie prędkości na obu arteriach było więc nie tylko nieuzasadnione, ale też - póki co - pozostaje fikcyjne. Wielu kierowców niezbyt przejęło się wprowadzeniem większego limitu prędkości. Udowodniliśmy to w naszym eksperymencie, sprawdzając ile pojazdów wyprzedzi samochód, który jedzie z przepisową prędkością.

Potwierdzają to także policyjne statystyki. Od 13 marca do 11 kwietnia 2021 roku, czyli od momentu wejścia w życie nowych przepisów, drogówka nałożyła 175 mandatów za przekroczenie dozwolonej prędkości.

50 km/h na Grunwaldzkiej to fikcja? Sprawdziliśmy.



Zatrzymano też 25 praw jazdy za rażące przekroczenie prędkości i jazdę powyżej 100 km/h w obszarze zabudowanym.

- Wśród tych kierowców był 32-letni motocyklista z Gdańska, który został zatrzymany do kontroli na al. Grunwaldzkiej 25.03.2021 r., po tym jak jechał z prędkością 117 km/ h. Dodatkowo wśród zatrzymanych do kontroli kierujących, którzy przekroczyli prędkość, byli dwaj, którzy nie mieli uprawnień do kierowania - wylicza nadkom. Magdalena Ciska.
Dodaje, że podczas prowadzonych kontroli, za wykroczenia polegające na przekroczeniu dozwolonej prędkości funkcjonariusze kierowców także pouczali. Ile razy - tego nie wiadomo, bo takich statystyk nie ma.

Zatem czy surowsze przepisy na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa przyniosły jakikolwiek pozytywny skutek? Z dużą dozą ostrożności można stwierdzić, że wymóg wolniejszej jazdy wpłynął na mniejszą liczbę kolizji.

W 2021 roku mniej kolizji niż w 2019 r.



Porównując statystyki drogówki z 13 marca a 16 kwietnia, 2019 r. do analogicznego okresu 2021 roku, można zauważyć znaczący spadek mniej groźnych incydentów drogowych.

- Pomiędzy 13 marca a 16 kwietnia 2019 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa doszło do 82 kolizji i 2 wypadków drogowych. W analogicznym okresie 2021 roku na ulicach tych odnotowaliśmy 38 kolizji i 2 wypadki drogowe, w których ranne zostały dwie osoby - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska.
Wypadki i kolizje na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa na przestrzeni lat. Wypadki i kolizje na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa na przestrzeni lat.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że statystyki z 2020 roku (21 kolizji, bez wypadków) są niemiarodajne. Był to czas tzw. pierwszego lockdownu, kiedy ruch na drogach w Trójmieście praktycznie zamarł. Nie można więc mówić o wzroście incydentów w 2021 roku.

Co ciekawe, również wypadki z 2021 r. nie były efektem nadmiernej prędkości kierowców.

- Podczas pierwszego z nich, na drodze dla rowerów zderzyło się dwóch rowerzystów, ponieważ jeden z nich nieprawidłowo wykonywał manewr wyprzedzania. Podczas drugiego wypadku doszło do zderzenia kierującego samochodem z rowerzystą, a przyczyną tego było nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów - podsumowuje Magdalena Ciska.

Opinie (824) ponad 10 zablokowanych

  • Ile jeszcze artykułów planujecie napisać o tym? (18)

    A kiedy o Piramowicza? Bo już dawno nie było. Najlepsze że piszą te artykuły młodzi mężczyźni, którzy mogliby spokojnie jeździć rowerem. I zrozumieć że są też inni użytkownicy dróg.

    • 66 157

    • (1)

      Nie obwiniaj nas ze nie umiesz prowadzic. Trzeba sie porzadnie nauczyc ale do tego trzeba checi

      • 17 7

      • Każdy umie prowadzić.

        Problem stanowią ci, którzy nie potrafią chodzić, jeździć na dwóch kółkach ani zrozumieć rozkładu ZTM.

        • 11 13

    • przez następne dwa lata będą jeszcze wałkować tą Grunwaldzką (11)

      nie wiadomo czemu te artykuły mają w ogóle służyć; myślą, że UM zmieni zdanie pod wpływem tych wypocin?

      • 15 12

      • I jak zwykle artykuł na poziomie.

        Dajemy tezę, dajemy dane które jej zaprzeczają i publikujemy wszystko razem, może ludzie nie zauważą...

        • 14 7

      • Widze ze urzednicy od rana maja pisane :D (7)

        • 7 7

        • Nie urzędnicy, tylko normalni myślący ludzie (6)

          Na Grunwaldzkiej i tak było na znacznej części 50, tylko fragmentami 70, ale tego już nie zauważacie. Artykuł pisał ten sam typ, co miesiącami się pluł na odwrócenie kierunku na Piramowicza - chyba szykuje się kolejna seria artykułów co 2 tygodnie o tym jacy ci kierowcy biedni bo o zgrozo muszą zdjąć nogę z gazu.

          • 11 12

          • Interesujące (5)

            Tak sobie tłumaczycie głupotę rządzących?

            • 5 4

            • Głopota? (4)

              Poproszę o badania naukowe, które potwierdzałyby że 70 jest bezpieczniejsze od 50. Poproszę o wyliczenia, o ile skróci się czas jazdy gdyby było 70, uwzględniając postoje na światłach. Bez tego to tylko "nie bo nie" i "lubię zap***ć"

              • 7 2

              • czas jazdy w ogóle się nie skróci

                • 1 0

              • To w ogóle nie wychodźmy z domu, tak będzie najbezpieczniej (1)

                • 0 3

              • Aha, koniec argumentów, więc sprowadzamy do absurdu

                Panu już dziękujemy

                • 1 0

              • przecież podali że jest mniej kolizji

                • 0 1

      • (1)

        Mają służyć takim jak ty, ciemniakom piszącym z wiadomego miejsca. Abyście w końcu zrozumieli, że nie prędkość na Grunwaldzkiej jest główną przyczyną wypadków.

        • 4 3

        • raczej takim jak ty

          pieniaczom, którzy chcą się z samego rana nabuzować negatywnie

          • 1 1

    • co tu rozumieć

      nasi radni , politycy władze chciały mieć argument iż przyczynili się do " zmniejszenia wypadków z skutkiem śmiertelnym " by mieć czym błysnąć w społeczeństwie a wyszło iż oszukują , kłamią i manipulują ....ot zwykła gierka o poparcie dla plebsu .... a większość tu rozpisujących się łyka to jak TVP1 .... co tu dodawać trzeba zapamiętać bo argumenty "za " zawsze się znajdą jak widać gdy nagina się prawdę by ładnie wyglądało i się łykało , teraz będą tego bronić jak niepodległości wciskając iż jest to poprawne i jedyne słuszne postępowanie ... w moich rocznikach słyszało się to kiedyś często ... czyli historia jednak kołem jest ..:)

      • 9 4

    • Tyle, abyś w końcu zrozumiał, że myślenie ma przyszłość.

      • 0 0

    • na szczęście jeszcze

      Nie ma obowiązku jazdy rowerem.

      • 1 0

    • A wuj Ci do tego, jedź sobie ścieżą, nikt Ci nie broni.

      • 0 1

  • Znowu kasa

    Jakie bezpieczenstwo! Wszyscy juz chyba sie domyslili, ze chodzi o kase. W policji licza sie statystyki:
    " W policji liczy się tylko i wyłącznie statystyka, bo na jej podstawie są oceniani komendanci, a na podstawie tej oceny przyznawane kilkutysięczne premie ".
    I tak w latwy sposob paru cwaniakow, w latwy sposob nabije sobie kabze, a miasto przyklepalo, bo w tym dziurawym, fatalnie zarzadzanym budzecie kazda kasa nie smierdzi. Proponuje opodatkowac ksiezy i prostytutki.

    • 9 6

  • Przecież obniżyli prędkość na zaledwie trzech krótkich odcinkach (1)

    a kierowcy zachowują się jak by ich ze skory obdzierali.

    Jak im tak źle to proponuje się zamienic. piesi i rowerzyści sobie wezmą te 8 szerokich koszmarnych pasów na jezdni, a kierowcy sobie wezmą te "piękne" ścieżki na chodnikach.

    Przecież kierowca nie może być poszkodowany. trzeba im to jakoś wynagrodzić :D

    • 16 13

    • Dokładnie

      Większość Grunwaldzkiej od zawsze miała 50km/h

      Ale nikt nie przestrzegał

      • 5 1

  • I to ja szanuję.

    Porządna, analityczna robota. Szkoda, że przed podjęciem decyzji o ograniczeniu prędkości nie zrobiły tego ani miasto ani policja.

    • 12 10

  • To bylo wiadomo od dawna

    Aby podjac jakas decyzje najpierw trzeba zrobic analize. Jak w kazdej firmie. Obecnie miasto jest bardzo zakorkowane. Mnostwo ludzi jezdzi 40-45km/h i kto mniej cierpliwy wyprzedza gdzie sie da i zajezdza droge. A pomijam juz odcinek od opery do zieleniaka. 3 pasy w kazda strone, oddzielone pasem zieleni - niech na tym odcinku jakis policjant odwazy sie kogos zatrzymac - tak zeby nikt go nie potracil...

    • 4 6

  • Czyli gdyby kierowcy jechali wolniej to piesi zdążyli by przebiec a rowerzyści przejechać (2)

    Czego nie rozumiecie

    • 7 7

    • twojej pokrętnej logiki

      • 1 2

    • To samo by bylo, gdyby kierowcy jechali szybciej.

      • 1 0

  • Idzie ku dobremu (6)

    wszystkie nowe samochody od 2022 roku będą miały ograniczniki prędkości do obowiązującej na danym odcinku drogi i czarne skrzynki

    skończy się cwaniakowanie i piractwo drogowe

    • 9 16

    • Czyli w Polsce cos sie zmieni za 20lat (2)

      Wiekszosc aut na drogach to 15-20-25letnie trupy z importu. Z wypadkowa przeszloscia, z kreconymi przebiegami 500tys i wiecej, stare smierdzace diesle, ktore na zachodzie maja zakaz wjazdu do miast. Te 20letnie ulepy zwiekszaja smiertelnosc na drogach. Ile razy czytamy: nagle zjechal na przeciwny pas ruchu i uderzyl w drzewo/tira.

      No sam nie zjechal - tylko ich stan techniczny to spowodowal.

      • 2 4

      • Stare samochody będą miały zakaz wjazdu do miasta

        • 5 1

      • Wystarczy z 2-3 lata

        wbrew pozorom jest bardzo dużo nowych aut na ulicach

        floty, leasingi itp

        • 2 0

    • o to nigdy nie kupie nowego samochodu

      patrząc na mój wiek nie zdążę się załapać jeżdżąc używanymi samochodami. oooo

      • 2 0

    • a ilość wypadków nie zmniejszy się (1)

      i co wtedy?

      • 0 1

      • Nic, a co ma byc? Za to zmniejszy sie liczba wypadkow.

        • 0 0

  • pokażcie mi w Berlinie ulicę z ograniczeniem wyższym niż 50km/h (8)

    nie będącą autostradą. Pan Zięba i Korolczuk jak zwykle w formie i lidze, swojej własnej.

    • 19 14

    • Pokażemy ci mapę metra w Berlinie (6)

      Jak ty pokażesz mapę metra w Gdańsku to będziesz miał prawo porównywać politykę transportową Gdańska i Berlina

      • 8 8

      • (3)

        Metro w miastach tej wielkości co Gdańsk położonych na takim terenie (wzdłóż morza i na wzgórzach) nie występuje. Nie ma i nie będzie metra i to samo w sobie nie świadczy o polityce transportowej miasta (a jeśli tak to na plus...)

        • 5 3

        • Nie ma metra więc nie powinno być ograniczeń dla samochodów (1)

          Jakoś trzeba dojechać do centrum, a dojeżdżanie wszystkich mieszkańców (młodych i starych) rowerami przez wzgórza rowerami do pracy to jakiś nierealny sen. Nasze ZTM to żadna alternatywa, i lepiej nie będzie, więc zostaje samochód. Więc albo dajcie dobrą, szybką alternatywę dla samochodu, albo zaakceptujecie nas i nie utrudniajcie nam życia na siłę.

          • 2 9

          • Masz SKM, masz ZTM, czego Ci jeszcze trzeba?

            • 3 4

        • no chyba że "wzdłóż"

          • 0 0

      • i to jest argument?

        • 2 0

      • Chcesz mapę SKM? Jest w internecie . SKM to takie metro tyle ze naziemne

        • 0 0

    • Tylko tam maja autostrady

      Między dzielnicami...i rozbudowują je dalej :) i o ile 20 lat temu w zachodnim tych ograniczeń przestrzegano (we wschodnim było jak u nas) to dzisiaj już nie bardzo...zreszta Berlin jest złym przykładem, bo tam można naprawdę sprawnie się samochodem poruszać. I nie ma dziwnych ograniczeń- na osiedlowych 30, na zbiorczych 50, na autostradach 80. W zasadzie bez odstępstw ( może zjazdy z autostrad- 60 chyba)

      • 4 6

  • Wypadki

    Większość wypadków, które rejestruje policja to są wypadki, przyczyny których określane są jako "przekroczenie szybkości". Komu chce się analizować czy to jest zbyt mała odległość od drugiego samochodu, czy to jest wymuszenie pierwszeństwa, czy brak sygnalizacji zmiany pasa ruchu itp ?
    Wszystko najprościej kwalifikować jako przekroczenie szybkości. Nikt nie kontroluje np. rozmowy przez telefon w czasie jazdy !

    • 6 3

  • Generalnie nie było podstaw do zmian, komfort i czas przejazdu od rogatek do centrum Gdańska bardzo fajny (3)

    Toteż ludzie wykorzystujący mózg zgodnie z przeznaczeniem nie zmienili nic w dotychczasowym zachowaniu bo nie ma ku temu przesłanek aaaale za to jaki lifehack na podreperowanie statystyk policji i budżetu. Niedosc, że nieoznakowane próbują wymuszać wykroczenia na kierowcach zamiast świecić przykładem to jeszcze przyzwyczaili ludzi przez lata do określonego tempa podróży na głównej arterii i teraz pieniężną przysłowie "przyzwyczajenia drugą naturą człowieka". I na tym torciku z gunwa jeszcze wisienka w postaci braku zielonej fali - "w nagrodę".

    • 6 8

    • ale nie ma byc wygodnie wam przyjezdnymz okolicznych wiosek (2)

      co wiecej, ma bcy wam gorzej. Tak chce by z takich Kowal, Banina itepe sie jescze grozej samochodem dojezdzalo, by zatrzymac szkodliwa suburbanizacje
      I przypomnienie, ze wyjechales za miasto, to szukaj pracy za miastem

      • 2 3

      • Mieszkam od urodzenia w Gdańsku (1)

        4 dni w tygodniu poruszam się wzdłuż grunwaldzkiej- z Oliwy do Gdańska. Mi ograniczenie przeszkadza straszliwie.

        • 1 1

        • Nie wiesz, jak odrobisz te 45 sekund. W ciągu 2 tysięcy lat dojazdów, mógłbyś na przykład przeczytać książkę, albo zrobić ciasto z kremem. A zabrali Ci to... Jak żyć?

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane