- 1 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (173 opinie)
- 2 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (48 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (66 opinii)
- 4 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (55 opinii)
- 5 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (64 opinie)
- 6 Jest nowy szef Eko Doliny. Będzie lepiej? (71 opinii)
To nie prędkość przyczyną wypadków na Grunwaldzkiej
To nie prędkość, wbrew temu co twierdzą miejscy urzędnicy, była przyczyną większości śmiertelnych wypadków na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Przeanalizowaliśmy zdarzenia, do których doszło tam od 2015 roku.
2015 rok
Do pierwszego tragicznego w skutkach wypadku doszło pod koniec kwietnia przy wysepce we Wrzeszczu. Kierujący samochodem osobowym, jadąc lewym pasem ruchu w kierunku Sopotu, zjechał na prawy pas ruchu i uderzył w jadący prawym pasem ruchu samochód osobowy, który siłą uderzenia zjechał na prawe pobocze, uszkadzając słupki oddzielające jezdnie od drogi dla rowerów i zderzył się z trzema kolejno jadącymi rowerzystami, jadącymi w kierunku centrum. W wyniku odniesionych obrażeń kierująca rowerem 40-letnia kobieta zmarła w szpitalu, a dwoje pozostałych rowerzystów zostało rannych.
Wyrok za śmiertelny wypadek po narkotykach
2016 rok
Niespełna rok później do kolejnego śmiertelnego wypadku doszło w rejonie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z Konopnickiej. Tuż przed godz. 4 nad ranem pieszy przebiegając przez jezdnię został potrącony przez autobus miejski. Na skutek odniesionych obrażeń 21-latek zmarł w szpitalu.
2017 rok
Jesień 2017 r. Na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Jaśkową Doliną przechodzący przez torowisko w wyznaczonym miejscu 62-latek zignorował czerwone światło i został potrącony przez jadący wzdłuż al. Grunwaldzkiej tramwaj. Na skutek odniesionych obrażeń mężczyzna poniósł śmierć na miejscu.
2018 rok
Czwartą ofiarą wypadku na Grunwaldzkiej była 27-letnia kobieta, która w połowie lipca 2018 r. tuż przed północą postanowiła przebiec przez główną arterię w niedozwolonym miejscu. Kobieta została potrącona przez jadący środkowym pasem samochód osobowy. Na skutek odniesionych obrażeń poniosła śmierć na miejscu.
2019 rok
Kolejną osobą, która straciła życie w wypadku na al. Zwycięstwa jest 63-letnia pasażerka autobusu miejskiego. Do wypadku doszło pod koniec października 2019 r., gdy kierująca samochodem osobowym jadąc Traktem Konnym w kierunku ul. 3 Maja podczas wykonywania manewru skrętu w prawo z lewego pasa ruchu nie ustąpiła pierwszeństwa przejazdu jadącemu prawym pasem ruchu autobusowi komunikacji miejskiej. Gdy kierowca autobusu gwałtownie zahamował, jedna z siedzących w tylnej części pojazdu pasażerek upadła. W wyniku odniesionych obrażeń 63-letnia pasażerka zmarła w szpitalu.
2020 rok
Ostatnim śmiertelnym wypadkiem jest zdarzenie z września 2020 r. Po godz. 21 kierujący rowerem, jadąc od ul. Traugutta w kierunku al. Zwycięstwa, po wyznaczonym przejeździe dla rowerów, nie dostosował się do sygnalizacji świetlnej, w wyniku czego zderzył się z jadącym z jego lewej strony samochodem osobowym. Na skutek odniesionych obrażeń kierujący rowerem w wieku 24 lat poniósł śmierć na miejscu.
PILNE! Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym (106 opinii)
Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Zobacz więcej
Jak wynika z oficjalnych danych, udostępnionych na naszą prośbę przez Komendę Miejską Policji w Gdańsku, od 2016 roku żaden z wypadków, na które powołują się urzędnicy nie był spowodowany przez kierowcę jadącego z nadmierną prędkością.
- Zmiana organizacji ruchu polegająca na obniżeniu dozwolonej prędkości na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej była od jakiegoś czasu omawiana na Komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, której uczestnikiem jest też policjant ruchu drogowego. 10 lutego 2021 roku gdańscy policjanci ruchu drogowego pozytywnie zaopiniowali projekt, którego inicjatorem jest Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a który to projekt dotyczył zmiany organizacji ruchu polegającej na obniżeniu dozwolonej prędkość na wyżej wymienionych ulicach - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Pomogą gdy zepsuje się samochód. Pomoc drogowa Gdańsk, Gdynia, Sopot
Z danych wynika, że ograniczenie prędkości na obu arteriach było więc nie tylko nieuzasadnione, ale też - póki co - pozostaje fikcyjne. Wielu kierowców niezbyt przejęło się wprowadzeniem większego limitu prędkości. Udowodniliśmy to w naszym eksperymencie, sprawdzając ile pojazdów wyprzedzi samochód, który jedzie z przepisową prędkością.
Potwierdzają to także policyjne statystyki. Od 13 marca do 11 kwietnia 2021 roku, czyli od momentu wejścia w życie nowych przepisów, drogówka nałożyła 175 mandatów za przekroczenie dozwolonej prędkości.
50 km/h na Grunwaldzkiej to fikcja? Sprawdziliśmy.
Zatrzymano też 25 praw jazdy za rażące przekroczenie prędkości i jazdę powyżej 100 km/h w obszarze zabudowanym.
- Wśród tych kierowców był 32-letni motocyklista z Gdańska, który został zatrzymany do kontroli na al. Grunwaldzkiej 25.03.2021 r., po tym jak jechał z prędkością 117 km/ h. Dodatkowo wśród zatrzymanych do kontroli kierujących, którzy przekroczyli prędkość, byli dwaj, którzy nie mieli uprawnień do kierowania - wylicza nadkom. Magdalena Ciska.
Dodaje, że podczas prowadzonych kontroli, za wykroczenia polegające na przekroczeniu dozwolonej prędkości funkcjonariusze kierowców także pouczali. Ile razy - tego nie wiadomo, bo takich statystyk nie ma.
Zatem czy surowsze przepisy na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa przyniosły jakikolwiek pozytywny skutek? Z dużą dozą ostrożności można stwierdzić, że wymóg wolniejszej jazdy wpłynął na mniejszą liczbę kolizji.
W 2021 roku mniej kolizji niż w 2019 r.
Porównując statystyki drogówki z 13 marca a 16 kwietnia, 2019 r. do analogicznego okresu 2021 roku, można zauważyć znaczący spadek mniej groźnych incydentów drogowych.
- Pomiędzy 13 marca a 16 kwietnia 2019 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa doszło do 82 kolizji i 2 wypadków drogowych. W analogicznym okresie 2021 roku na ulicach tych odnotowaliśmy 38 kolizji i 2 wypadki drogowe, w których ranne zostały dwie osoby - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że statystyki z 2020 roku (21 kolizji, bez wypadków) są niemiarodajne. Był to czas tzw. pierwszego lockdownu, kiedy ruch na drogach w Trójmieście praktycznie zamarł. Nie można więc mówić o wzroście incydentów w 2021 roku.
Co ciekawe, również wypadki z 2021 r. nie były efektem nadmiernej prędkości kierowców.
- Podczas pierwszego z nich, na drodze dla rowerów zderzyło się dwóch rowerzystów, ponieważ jeden z nich nieprawidłowo wykonywał manewr wyprzedzania. Podczas drugiego wypadku doszło do zderzenia kierującego samochodem z rowerzystą, a przyczyną tego było nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów - podsumowuje Magdalena Ciska.
Opinie (824) ponad 10 zablokowanych
-
2021-04-26 07:17
Co za różnica jaka jest dopuszczalna peredkosc jak 90% kierowcow i tak jezdzi jak chce
a służby nie reagują bo mandaty są tak śmiesznie niskie że im sie nie opłaca zatrzymywać
- 20 7
-
2021-04-26 07:18
A może by wrócić do dawnego ruchu na Piramowicza? (1)
Czy też pani inżynier miasta uważa temat za zamknięty i obtrąbiony sukcesami...
- 24 14
-
2021-04-26 07:22
Dokładnie
barierke należy usunąć i wyprostować przejazd rowerzystom.
- 10 5
-
2021-04-26 07:18
(4)
Ja i tak jeżdżę 70
- 21 12
-
2021-04-26 07:28
Do czasu,do czasu.
- 4 9
-
2021-04-26 07:30
prawidłowo
Ja też 70-80
- 8 8
-
2021-04-26 12:00
Bo jesteś typowym marnym Polacyem który z założenia przepisy ma w tyle
- 3 0
-
2021-04-26 13:00
To że jesteś durna trudno zdarza się ale żeby się tym chwalić !?
- 1 0
-
2021-04-26 07:19
Zostawić 70 ale karać jeżdżących 90-120 (3)
70 jest bezpieczna prędkością na większości Grunwaldzkiej czy Zwycięstwa. Problemem jest natomiast, ze jadąc 70 i tak większość Cię wyprzedza z duża prędkością. Zostawcie 70 i postawcie fotoradary
- 141 12
-
2021-04-26 07:31
ja tez jezdze 90 -100 (1)
- 1 8
-
2021-04-26 07:44
Zawsze 10mniej
Taka kampania byla
- 1 0
-
2021-04-26 08:42
Moja kontrpropozycja
Zostawić 50 a karać jadących 55
- 6 3
-
2021-04-26 07:22
W porównaniu z 2019r.... (4)
A czemu nie w porównaniu z 2020? Żeby były lepsze statystyki? W 2020 I 2021 mamy mniej aut gwe, gst czy ctu, które jeżdżą po prostu bardziej niebezpiecznie.
- 12 6
-
2021-04-26 07:31
(1)
Czytałeś w ogóle tekst? W marcu 2020 nie było ruchu na drogach to co chcesz porównywać?
- 2 0
-
2021-04-26 08:39
Teraz też nie ma jeszcze ruchu jak w 2019
Jeszcze jest lock down, praca zdalna, wszystko pozamykane, więc bardziej miarodajne jest porównanie z 2020 niż z 2019
- 4 1
-
2021-04-26 08:36
Bo w tamtym okresie było (1)
Bardzo dużo przekroczeń, a mniej wypadków. Za to ruch tez nieco mniejszy (nie wyłączony, jak sugeruje autor), wiec porównanie nie ma sensu, wystarczy przeczytać artykuł...
- 1 0
-
2021-04-27 09:42
Czyli porównanie lat jest nadal z d...
... Bo o tym, że w I kwartale 2021 ruch jest mniejszy niż w 2019 też nie napisali.
- 0 0
-
2021-04-26 07:23
Grzelak na pewno to jakoś wytlumaczy (1)
- 17 0
-
2021-04-26 09:34
Tak, powie o "zły słowach" kierowców
chcących jechać szybciej.
- 0 0
-
2021-04-26 07:25
Niższa prędkość wybacza błędy (3)
Trudniej jest włączyć się do ruchu przy takich prędkościach, łatwiej kogoś nie zauważyć i jest mniej czasu na reakcję
- 26 7
-
2021-04-26 07:54
Wszyscy jada wolnie = zmniejsza sie przepustowosc (1)
Szansa na wlaczenie sie do ruchu minimalizuje sie.
- 3 8
-
2021-04-26 08:44
Akurat przepustowość jest największa przy 30 km/h, to znaczy że w danym odcinku czasu najwięcej samochodów przejedzie, ale każdemu konkretnemu samochodowi zajmie to trochę więcej czasu. Wynika to z tego że wtedy odstępy między samochodami są mniejsze. Ale to nieintuicyjne, więc zaraz posypią się minusy od "chłopskich rozumów".
- 7 1
-
2021-04-26 08:41
Jak zdałeś prawo jazdy to powinieneś umieć włączyć się do ruchu
- 4 3
-
2021-04-26 07:25
Nie macie już o czym pisać? (2)
ile będziecie jeszcze wałkować ten temat
- 16 20
-
2021-04-26 07:28
Aż zaliczą porażkę jak z Piramowicza
- 7 4
-
2021-04-26 08:42
Bo to ważny temat, tak jak Piramowicza
- 4 3
-
2021-04-26 07:29
Od początku wiadomo, że to jakiś szwindel (1)
Zresztą i tak nikt tam nie jedzie 50kmh bo się poprostu nie da.
- 30 12
-
2021-04-26 09:49
jak się nie da? Nie umiesz- oddaj prawo jazdy.
- 3 3
-
2021-04-26 07:32
(14)
Podane przykłady nie zaprzeczają tezie że to prędkość była przyczyną wypadków śmiertelnych bo nie podano jaką prędkością jechały samochody . Może gdyby jechały 50 nie doszłoby do śmierci a jedynie, i to tez tragedia , do obrażeń .Przy 50 człowiek ma szansę na przeżycie przy 70 te szanse gwałtownie maleją i dodatkowo jak jest 70 jedziemy 90. W opisanych przypadkach była to suma zdarzeń w tym jedną ze składowych była może prędkość .Świat w terenie zabudowanym jeździ 50 tylko my wiemy że trzeba jeździć szybciej . Dlaczego? Dlatego żeby 10 minut dojechać wcześniej czy może jest to problem z własnym ego i rozładowaniem własnych frustracji.?
- 27 27
-
2021-04-26 07:48
w pełni się zgadzam (4)
po zmianie prędkości można mówić 3 minutach straty na całym gdańsku. Walczenie o 70tke mimo złych skutków to czysty egoizm
- 9 6
-
2021-04-26 08:18
(3)
Kiedyś na Jana z Kolna od 3 bramy stoczni do wiaduktu przy skręcie do Remontówki a był to odcinek ok 1,5 km obowiązywała 50 . Kiedy zwiększono tę prędkość do 70 tak z ciekawości zmierzyłem czas przejazdu przy obu prędkościach i wtedy okazało się że przy 70 przejechałem te 1,5 km o 8 sekund szybciej niż przy 50 . 1,5 km -8 sek , 15km -80 sek ,150 km- 800 sek tj, 13 minut z kawałkiem .
- 5 4
-
2021-04-26 08:41
Tylko światła są tak ustawione, (1)
ze najdogodniejsza prędkość to 80km/h, wtedy trafia się na najmniej czerwonych, na odległości 5 km potrafi to być 10 min. różnicy (tyle trwa głównie czekanie na zielone)
- 5 3
-
2021-04-26 09:23
To może trzeba lepiej zaprogramować światła tak aby jazda szybciej niż 50 powodowała ze na następnych światłach będzie czerwone?
- 2 1
-
2021-04-26 10:10
Raczej koło półtorej minuty za kułkiem! I to bez uwzględniania świateł i innych utrudnień.
Wiesz, że czas przejazdu danego odcinka przy danej prędkości da się łatwo policzyć? W końcu prędkość to droga w czasie.
Przykładowo czas przejazdu 500 m Jana z Kolna przy prędkości 50 km/h to 36 s a przy 70 km/h to niecałe 27 s. daje to różnicę przeszło 9 s czyli podobnie jak zmierzyłeś.
Cała Grunwaldzka i Al Zwycięstwa w Gdańsku mają razem około 9 km ale prędkość podniesiona do 70 km/h była tylko na kilku odcinkach tej trasu.
Jednak nawet przyjmując całe 9 km, czas przejazdu wychodzi 10 min 48 s przy 50 km/h i 7 min 43 s przy 70 km/h więc różnica to TRZY minuty!
W rzeczywistości ograniczenie do 70 km/h było tylko na połowie tej trasy więc bijemy się o czas rzędu półtorej minuty.- 3 2
-
2021-04-26 08:01
3 pasy w kazdym kierunku, oddzielone pasem zieleni (1)
Tam pieszy chyba ma zakaz przechodzenia...
- 6 3
-
2021-04-26 09:28
ale jak widać ludzie przechodzą .
- 3 0
-
2021-04-26 08:21
Podane przykłady ewidentnie pokazują, kto miał "w nosie" przepisy drogowe (poza Wolvem). (3)
i niestety poniósł najsurowszą karę za swoje igonranctwo i pospiech, który często jest zarzucany kierowcom. Dlaczego jeden rowerzysta, czy inny pieszy nie poczekał na możliwość bezpiecznego i przede wszystkim zgodnego z przepisami przekroczenia jezdni? Czyżby tak mu się spieszyło, a więc popełnił grzech, który tak chętnie zarzuca się kierowcom? Czy te 3 minuty były warte tego poświęcenia?
A Wolv to zupełnie inna historia.- 8 4
-
2021-04-26 09:51
(2)
Bo ludzie popełniają błędy. Ale warto tak wszystko ustawić, żeby banalny błąd nie był karany śmiercią.
- 3 3
-
2021-04-26 10:26
Błędy?!
To są ewidentne naruszenia przepisów, no może poza przypadkiem z autobusem na Trakcie Konnym.
Zresztą bardzo ciekawe zestawienie - ćpun, 3x kierowca zawodowy (autobus, tramwaj).- 2 1
-
2021-04-26 11:04
święte słowa!
dlatego nie powinno być przejść naziemnych, bo każdy błąd kończy się tragedią
- 2 2
-
2021-04-26 12:44
Zaprzeczaja, karle intelektualny, bo przyczyna tych wszystkich wypadkow bylo co innego niz zachowanie keirowcy. (2)
- 0 3
-
2021-04-26 12:48
(1)
"Karle intelektualny" to chyba do mnie . Łał !!! Pozdrawiam !
- 0 1
-
2021-04-27 10:11
Przyczyna wypadku bylo wtargniecie pieszego.
Sum przeczytal, przetrawil i napisal, ze moze przyczyna byla jednak predkosc. No jak tu Cie potraktowac inaczej, niz wlasnie jako niepelnosprawnego intelektualnie?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.