• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To nie prędkość przyczyną wypadków na Grunwaldzkiej

Szymon Zięba, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W marcu na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa wprowadzono ograniczenie prędkości - 50 km/h. W marcu na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa wprowadzono ograniczenie prędkości - 50 km/h.

To nie prędkość, wbrew temu co twierdzą miejscy urzędnicy, była przyczyną większości śmiertelnych wypadków na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Przeanalizowaliśmy zdarzenia, do których doszło tam od 2015 roku.



Gdy w lutym urzędnicy przedstawili koncepcję ograniczenia prędkości na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z 70 do 50 km/h powołali się na policyjne statystyki wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Tłumaczyli, że celem władz miasta jest ograniczenie takich zdarzeń do zera. Tymczasem w ostatnich latach (począwszy od 2015 r.) doszło do sześciu takich wypadków. Postanowiliśmy sprawdzić, do których z nich przyczyniła się nadmierna prędkość.

2015 rok



Do pierwszego tragicznego w skutkach wypadku doszło pod koniec kwietnia przy wysepce we Wrzeszczu. Kierujący samochodem osobowym, jadąc lewym pasem ruchu w kierunku Sopotu, zjechał na prawy pas ruchu i uderzył w jadący prawym pasem ruchu samochód osobowy, który siłą uderzenia zjechał na prawe pobocze, uszkadzając słupki oddzielające jezdnie od drogi dla rowerów i zderzył się z trzema kolejno jadącymi rowerzystami, jadącymi w kierunku centrum. W wyniku odniesionych obrażeń kierująca rowerem 40-letnia kobieta zmarła w szpitalu, a dwoje pozostałych rowerzystów zostało rannych.

Wyrok za śmiertelny wypadek po narkotykach



W 2015 roku zderzyły się trzy samochody we Wrzeszczu. W zdarzeniu uczestniczyło też troje rowerzystów. Utrudnienia w ruchu trwały ponad dwie i pół godziny. W 2015 roku zderzyły się trzy samochody we Wrzeszczu. W zdarzeniu uczestniczyło też troje rowerzystów. Utrudnienia w ruchu trwały ponad dwie i pół godziny.

2016 rok



Niespełna rok później do kolejnego śmiertelnego wypadku doszło w rejonie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z Konopnickiej. Tuż przed godz. 4 nad ranem pieszy przebiegając przez jezdnię został potrącony przez autobus miejski. Na skutek odniesionych obrażeń 21-latek zmarł w szpitalu.

2017 rok



Jesień 2017 r. Na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Jaśkową Doliną przechodzący przez torowisko w wyznaczonym miejscu 62-latek zignorował czerwone światło i został potrącony przez jadący wzdłuż al. Grunwaldzkiej tramwaj. Na skutek odniesionych obrażeń mężczyzna poniósł śmierć na miejscu.



2018 rok



Czwartą ofiarą wypadku na Grunwaldzkiej była 27-letnia kobieta, która w połowie lipca 2018 r. tuż przed północą postanowiła przebiec przez główną arterię w niedozwolonym miejscu. Kobieta została potrącona przez jadący środkowym pasem samochód osobowy. Na skutek odniesionych obrażeń poniosła śmierć na miejscu.

2019 rok



Kolejną osobą, która straciła życie w wypadku na al. Zwycięstwa jest 63-letnia pasażerka autobusu miejskiego. Do wypadku doszło pod koniec października 2019 r., gdy kierująca samochodem osobowym jadąc Traktem Konnym w kierunku ul. 3 Maja podczas wykonywania manewru skrętu w prawo z lewego pasa ruchu nie ustąpiła pierwszeństwa przejazdu jadącemu prawym pasem ruchu autobusowi komunikacji miejskiej. Gdy kierowca autobusu gwałtownie zahamował, jedna z siedzących w tylnej części pojazdu pasażerek upadła. W wyniku odniesionych obrażeń 63-letnia pasażerka zmarła w szpitalu.

2020 rok



Ostatnim śmiertelnym wypadkiem jest zdarzenie z września 2020 r. Po godz. 21 kierujący rowerem, jadąc od ul. Traugutta w kierunku al. Zwycięstwa, po wyznaczonym przejeździe dla rowerów, nie dostosował się do sygnalizacji świetlnej, w wyniku czego zderzył się z jadącym z jego lewej strony samochodem osobowym. Na skutek odniesionych obrażeń kierujący rowerem w wieku 24 lat poniósł śmierć na miejscu.

21:45 16 WRZEśNIA 20

PILNE! Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym (106 opinii)

Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym, z udziałem rowerzysty.

Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym, z udziałem rowerzysty.

Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Zobacz więcej


Jak wynika z oficjalnych danych, udostępnionych na naszą prośbę przez Komendę Miejską Policji w Gdańsku, od 2016 roku żaden z wypadków, na które powołują się urzędnicy nie był spowodowany przez kierowcę jadącego z nadmierną prędkością.

- Zmiana organizacji ruchu polegająca na obniżeniu dozwolonej prędkości na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej była od jakiegoś czasu omawiana na Komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, której uczestnikiem jest też policjant ruchu drogowego. 10 lutego 2021 roku gdańscy policjanci ruchu drogowego pozytywnie zaopiniowali projekt, którego inicjatorem jest Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a który to projekt dotyczył zmiany organizacji ruchu polegającej na obniżeniu dozwolonej prędkość na wyżej wymienionych ulicach - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Pomogą gdy zepsuje się samochód. Pomoc drogowa Gdańsk, Gdynia, Sopot



Z danych wynika, że ograniczenie prędkości na obu arteriach było więc nie tylko nieuzasadnione, ale też - póki co - pozostaje fikcyjne. Wielu kierowców niezbyt przejęło się wprowadzeniem większego limitu prędkości. Udowodniliśmy to w naszym eksperymencie, sprawdzając ile pojazdów wyprzedzi samochód, który jedzie z przepisową prędkością.

Potwierdzają to także policyjne statystyki. Od 13 marca do 11 kwietnia 2021 roku, czyli od momentu wejścia w życie nowych przepisów, drogówka nałożyła 175 mandatów za przekroczenie dozwolonej prędkości.

50 km/h na Grunwaldzkiej to fikcja? Sprawdziliśmy.



Zatrzymano też 25 praw jazdy za rażące przekroczenie prędkości i jazdę powyżej 100 km/h w obszarze zabudowanym.

- Wśród tych kierowców był 32-letni motocyklista z Gdańska, który został zatrzymany do kontroli na al. Grunwaldzkiej 25.03.2021 r., po tym jak jechał z prędkością 117 km/ h. Dodatkowo wśród zatrzymanych do kontroli kierujących, którzy przekroczyli prędkość, byli dwaj, którzy nie mieli uprawnień do kierowania - wylicza nadkom. Magdalena Ciska.
Dodaje, że podczas prowadzonych kontroli, za wykroczenia polegające na przekroczeniu dozwolonej prędkości funkcjonariusze kierowców także pouczali. Ile razy - tego nie wiadomo, bo takich statystyk nie ma.

Zatem czy surowsze przepisy na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa przyniosły jakikolwiek pozytywny skutek? Z dużą dozą ostrożności można stwierdzić, że wymóg wolniejszej jazdy wpłynął na mniejszą liczbę kolizji.

W 2021 roku mniej kolizji niż w 2019 r.



Porównując statystyki drogówki z 13 marca a 16 kwietnia, 2019 r. do analogicznego okresu 2021 roku, można zauważyć znaczący spadek mniej groźnych incydentów drogowych.

- Pomiędzy 13 marca a 16 kwietnia 2019 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa doszło do 82 kolizji i 2 wypadków drogowych. W analogicznym okresie 2021 roku na ulicach tych odnotowaliśmy 38 kolizji i 2 wypadki drogowe, w których ranne zostały dwie osoby - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska.
Wypadki i kolizje na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa na przestrzeni lat. Wypadki i kolizje na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa na przestrzeni lat.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że statystyki z 2020 roku (21 kolizji, bez wypadków) są niemiarodajne. Był to czas tzw. pierwszego lockdownu, kiedy ruch na drogach w Trójmieście praktycznie zamarł. Nie można więc mówić o wzroście incydentów w 2021 roku.

Co ciekawe, również wypadki z 2021 r. nie były efektem nadmiernej prędkości kierowców.

- Podczas pierwszego z nich, na drodze dla rowerów zderzyło się dwóch rowerzystów, ponieważ jeden z nich nieprawidłowo wykonywał manewr wyprzedzania. Podczas drugiego wypadku doszło do zderzenia kierującego samochodem z rowerzystą, a przyczyną tego było nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów - podsumowuje Magdalena Ciska.

Opinie (824) ponad 10 zablokowanych

  • 3 grzechy glowne (1)

    1. Predkosc
    2. Alkohol - kac
    3 bezmyślność

    • 8 5

    • 1. Brak umiejętności przewidywania
      2. Zły stan 20-30 letnich ulepów z importu
      3. Zły stan dróg i nielogiczne oznakowanie

      • 2 1

  • Przyczyna to jednak brak rozsądku, myślenia i przewidywania skutków.

    • 11 1

  • Na moim osiedlu jest ograniczenie do 30 km/h

    ...po wprowadzeniu ograniczenia policja już się tu nie pokazuje. Urzędnicy zadowoleni. Jednak jest problem ,większość kierowców ma w d*pie znaki. Progi zwalniające są pokonywane na dwa sposoby: bardzo wolno lub bardzo szybko. Dodatkowo szybcy i wściekli wyprzedzają tych wolniejszych. Miało być bezpiecznie i spokojnie jest chaos i niebezpiecznie.

    • 7 0

  • przepraszam, ale co Wy chcecie przez to osiągnąć wlaściwie? (14)

    Co udowodnić? Przywrócić 70 na godzinę w środku miasta? Nie, rowerzystka przy wysepce wcale nie zginęła przez nadmierną prędkość kierowców. Też uważam, że obaj za młodzi jesteście, by być rzecznikami prosamochodowych rozwiązań, wstyd.

    • 51 147

    • (8)

      Ale rowerzyści zapuerd...cy z góry 60 na ogr.40 przy szkole w Koleczkowie to się nie liczą . Co chcesz osiągnąć tą kopiuj wklej tępą narracją chipokrytów na rowerach co zapiep**ają 160 autostradą z trzema rowerami na dachu żeby sobie w majówkę po półwyspie rowerem pojeździć

      • 14 11

      • (1)

        Gdzie jest Koleczkowo? We Wrzeszczu, czy w Oliwie? A może w Aniołkach? Siedź buraku w swojej wiosce i nie przyjeżdżaj do miasta, skoro Ci nie pasuje że chcemy mieć cicho i bez pyłów z pod Twoich kół.

        • 9 17

        • to tylko przykład dzięciole, ale widać, że zabolał, bo argumentów zabrakło

          • 6 3

      • no żesz krw mć, serio nie widzisz różnicy między zapiep**ającym rowerzystą, a kierowcą? (4)

        to naprawdę jest dla ciebie to samo? Ilu kierowców zabili rowerzyści???

        • 11 9

        • Widzę (3)

          kierowca nawet jak zap... to jednak staje na czerwonym, a rowerzysta ma to w d..., nie patrzy na światła i jedzie dalej, w końcu jest ponad prawem

          • 2 4

          • No jednak nie widzisz żadnej różnicy między skutkami kolizji i wypadków z udziałem pojazdów o masie 2 ton i 20kg (2)

            Ponawiam proste pytanie - ilu uczestników drogowych zabili rowerzyści?

            • 0 0

            • 20kg?

              • 0 0

            • Jak rowerzysta wymusi pierwszeństwo to rowerzysta sam się zabije, kierowca jest tutaj niewinny i masa pojazdu nie ma nic do rzeczy. Tak samo pieszy też musi uważać czy może wejść na jezdnię czy nie. Idąc twoim tokiem rozumowania zakazałbym ruchu autobusów i tramwajów, bo ważą najwięcej.

              • 0 0

      • Gratulacje

        Jeden przypadek rowerzystów za miastem kontra notoryczne przypadki kierowców w centrum miasta.

        • 6 3

    • Zdecydowanie. Gdyby prędkość byla niższa, nie byłoby takiej siły uderzenia.

      • 1 14

    • Demagogia, której nie wypada dziennikarzom stosować. (1)

      • 7 3

      • dziennikarska 3cia liga

        • 3 0

    • Tendencyjny "artykuł"

      pisany pod konkretne zamówienie.Wstyd

      • 3 1

    • Kup auto

      Kolejny rowerzysta, król ulicy.

      • 2 1

  • Teren miasta zabudowany... (7)

    To autor artykułu zdziwiony że 50 jest?! Zdecydowanie 140 powinni wprowadzić żeby uszczęśliwić normalnych inaczej;) Środek miasta kosmiczny ruch - wolniej to i płynniej i bezpieczniej. To samo powinno być z torem wyścigowym obwodnica ..gdzie mistrzowie prostej kilka razy dziennie muszą na siebie najeżdzać ..co by tylko być najszybszym.

    • 13 15

    • Wolno to jest przeciwienstwo płynności i**oto (5)

      • 4 5

      • Przynajmniej podpisać się umiesz...

        Samoocena ważna rzecz. Dlatego nasi rodacy nie rozumieją dlaczego w Holandii na autostradzie wprowadzili 100. I że jest to pozytywne i dla płynności i dla środowiska i dla zasobów:) Janusz z Grażyną zawsze wiedzą lepiej:)

        • 5 3

      • (2)

        Czyli lepiej 100 km/h przed 10 sekund i 0 km/h na światłach przez kolejne 30 sekund? To nazywasz płynnością?

        • 1 1

        • To zależy czy trzeba sobie coś kompensować. Jak nie to można jechać przepisowo.

          • 0 0

        • To wina źle ustawionych świateł, a nie kierowców

          • 0 0

      • Wolno jest przeciwienstwem szybko.

        Plynnie moze byc i wolno, i szybko. Ale gdy co chwila trzeba sie zatrzymac na swiatlach, to im srednia predkosc nizsza, tym wyzsza plynnosc. To sa proste sprawy, az dziw, ze nie ma o nich pojecia typ, ktory nieznajomych ludzi od i**otow wyzywa.

        • 0 0

    • To się nazywa 'syndrom sztkoholmski'

      • 0 0

  • jestem za 50

    przyjemniej się jedzie

    • 8 9

  • Sorry ale tezy autorów artykułu są od czapy (3)

    Po pierwsze, biorą pod uwagę tylko wypadki śmiertelne, a ignorują wszystkie inne. Konsekwentnie pomijają też fakt, że już wcześniej na znacznej części Grunwaldzkiej było 50, a tylko chwilami 70. Artykuł pisany pod tezę, przez tych samych autorów co psioczą na Piramowicza. Oj chyba szykuje się kolejna seria artykułów jak to gnębią tych szybkich ale bezpiecznych kierowców...

    • 10 6

    • (2)

      Czyli śmiertelne wypadki nie wynikają z dużej prędkości, ale za to z dużej prędkości wynikają wypadki bez ofiar śmiertelnych? No to podnieśmy prędkość - będzie mniej wypadków śmiertelnych, a przecież o to chodzi.

      • 2 2

      • Im większa prędkość tym więcej wypadków, bo mniej czasu na reakcję w razie czyjegoś błędu (1)

        Do tego im większa prędkość, tym większy procent wypadków kończy się śmiercią. Naprawdę takie rzeczy trzeba tłumaczyć?

        • 0 0

        • Na torze F1 sa duzo wyzsze predkosci i nie ma praktycznie nigdy wypadkow.

          • 1 0

  • o krok od tragedii jest niemal codziennie przy skręcie w prawo z Grunwaldzkiej w Żołnierzy Wyklętych (1)

    tam nie patrzą kierowcy jak jadą
    ludzie mają zielone światło, a tam dalej jadą, bo zielona strzałka. kierowcy zielona strzałka zobowiązuje to zatrzymania się, sprawdzenia sytuacji i ruszenia jeśli jest bezpiecznie!!!
    jeszcze gorzej jest, kiedy pas po prawej jest w korku a lewy nie, wtedy jakiś cwaniak wjeżdża z impetem na lewy pas i niemal za każdym razem jakiś pieszy jest zaskakiwany, bo przecież samochodowy po prawej stoją...
    uważajcie piesi!!!

    • 2 1

    • i to samo

      przy zjeździe ze Słowackiego w Potokowa. tam nie widze żeby kierowcy przed wjazdem na przejazd dla rowerów i pady się zatrzymywali

      • 0 0

  • Jak jest 50 jadą 70... (1)

    Jak było 70 jechali 90. W RP generalnie na drogach przestrzega się tylko przepisu o czerwonym świetle. Reszta przepisów dla kierowców jest niekonstytucyjna ..ogranicza ich wolność do głupoty:)

    • 7 2

    • Rowerzyści ani piesi nawet tego przepisu nie przestrzegają...

      • 0 3

  • Według mnie to bzdury

    Jeśli zachęca się kierowców do szybkiej jazdy (a tym jest brak egzekwowania obowiązujących ograniczeń) to efekty są jakie są. Jeśli jakiś rajdowiec spowoduje wypadek który akurat wynika z nieustąpienia pierwszeństwa to przyczyną pośrednią nadal jest prędkość. Pamiętacie jak niedawno na Wielkopolskiej ktoś się zabił na latarni? Przyczyna pośrednia to poślizg ale 'heloł' to było podczas wyścigu! Taka jest moja subiektywna opinia i nie oczekuję że wszyscy się z nią zgodzą. Podreślam to bo zaraz będzie wysyp :szybko ale bezpiecznie"

    • 5 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane