• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tradycyjne wagony zamiast Pendolino. Ceny biletów bez zmian

Krzysztof Koprowski
27 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro. Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro.

Pociągi Pendolino uległy w starciu ze źle ułożonym tluczniem na torach, który uszkadza ich podwozie. Z 20 zakupionych pociągów sprawnych jest obecnie tylko 12 - pozostałe są zastępowane tradycyjnymi wagonami. Utrudnienia dotyczą również pasażerów z Trójmiasta.



Czy złożył(a)byś reklamację, gdyby zamiast Pendolino przyjechał pociąg niższej kategorii?

Tłuczeń, czyli drobne kruszywo stosowane standardowo w nawierzchni kolejowej wokół szyn, w ostatnich dniach uziemiło sześć z 20 pociągów produkcji francuskiego Alstomu. Dodatkowo dwa pociągi czekają na naprawę powypadkową.

Kolejarze informują o odnalezieniu w poszyciu pojazdów kamieni z torowiska, zaś ich podwozie wygląda "jak ostrzelane". Sprawę ma wyjaśnić powołana w tym celu specjalna komisja.

- W skład komisji wchodzą przedstawiciele przewoźnika PKP Intercity, zarządcy infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe, a także eksperci Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Współpracujemy również z producentem taboru. Staramy się, by pociągi Pendolino były przywracane do ruchu zgodnie z założonym rozkładem jazdy - mówi Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.
Na razie kolejarzom brakuje jednak pociągów do obsługi połączeń Express InterCity Premium, które są zastępowane składami zestawionymi z wagonów klimatyzowanych standardu Express InterCity. Tylko w piątek (26 stycznia) do przesiadki na wagony niższej klasy zostali zmuszeni pasażerowie aż 6 kursów - wszystkich realizowanych z, do lub przez Trójmiasto:

  1. EIP 5404/5 relacji Gdynia Główna - Bielsko Biała
  2. EIP 4502/3 relacji Bielsko Biała Główna - Gdynia Główna
  3. EIP 8300/1 relacji Kołobrzeg - Kraków Główny
  4. EIP 3800/1 relacji Kraków Główny - Kołobrzeg
  5. EIP 5300/1 relacji Gdynia Główna - Kraków Główny
  6. EIP 3500/1 relacji Kraków Główny - Gdynia Główna

Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino. Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino.
O zmianie pasażerowie mogli się dowiedzieć z zaledwie kilkugodzinnym wyprzedzeniem na stronie internetowej PKP Intercity. Jednocześnie przewoźnik nie informuje, które z przyszłych połączeń zostaną zastąpione wagonami EIC, ani nie oferuje tańszych biletów mimo obniżenia komfortu podróży.

- Pasażerowie, którzy odbyli podróż w składach zastępczych mają prawo do złożenia reklamacji. Podstawą do uznania takiej reklamacji jest zachowanie biletu. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie. Reklamację można złożyć korespondencyjnie (wysyłając na adres siedziby PKP Intercity), w każdej kasie biletowej sprzedającej bilety PKP Intercity lub poprzez formularz reklamacyjny na naszej stronie internetowej - wyjaśnia rzecznik.
Pendolino na torach od ponad trzech lat

Umowę, opiewająca na kwotę 665 mln euro, obejmującą zakup 20 pociągów Pendolino, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz 17-letnią obsługę gwarancyjną, podpisano w maju 2011 r. Liniową eksploatację pojazdów rozpoczęto 14 grudnia 2014 r.

Pendolino wyprodukowane dla Polski są przystosowane do podróży z prędkością do 250 km/h, choć podczas jazdy testowej na Centralnej Magistrali Kolejowej udało się osiągnąć prędkość 293 km/h (jest to rekord prędkości na torach w Europie Środkowo-Wschodniej).

Każdy pociąg składa się z siedmiu członów, w których zainstalowano łącznie 402 miejsca siedzące. Wnętrza są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb pasażerów niepełnosprawnych oraz przewozu rowerów, a także posiadają wydzieloną strefę barową.

Zobacz naszą relację z przejazdu Pendolino do Warszawy w 2014 r.

Opinie (453) ponad 20 zablokowanych

  • Mam pytanie bo się nie znam

    Pendolino w nowej budzie to lift czy tuning I czy producent nie cofnie przedłużonej gwarancji np na pompowtryski czy turbo Bo stwierdzi że owszem teraz to mu kamyczki nie straszne Ale areonałtyka już nie ta co my w Turynie obliczali więc naprawiajta se to sami na Przeróbce...

    • 1 1

  • Urzad Transportu Kolejowego

    Skargi nalezy składać do UTK. Bardzo skuteczna instytucja. Dotyczy to również braku Warsu, braku miejsca w 1. klasie, opóźnień, braku ogrzewania itd. Za każdą z ww. sytuacji zwracano mi pieniądze z IC.

    • 3 0

  • Do więzienia z winnymi, a za bilet żądam zwrotu!

    • 3 2

  • Sławek Nowak już na Ukrainie

    • 3 1

  • A wystarczylo zamiast 20 Pendolino kupić 60 normalnych

    Ale platfusy rządzily i demokracja zwyciężyła

    • 3 3

  • sciema (1)

    Według kontraktu na remont torów na których jeździ pendolino miało jeździć tylko po odcinkach gdzie są przejazdy bezkolizyjne. Czyli tunele i wiadukty. Wiec kto pozwala na łamanie przepisow. Modernizowano trasę pod pendolino to czemu nie może jeździć z max. Prędkością? Tyle co teraz jeździ to osiągają pociągi z pesa

    • 1 0

    • A Newag zostawia je w tyle!

      • 0 0

  • Złodziejstwo

    Zabrać się za te wszystkie firemki, które pracują przy układaniu torów dla PKP. Złodziejstwo i cwaniactwo na każdym kroku. Zresztą mają przykład z samego PKP. Jeśli oni im na to pozwalają, to tamci korzystają.

    • 1 0

  • Dla malkontentów - kilka lokomotyw IC też ucierpiało na tym incydencie (ukochane, przez wszystkich EP09) ;)

    • 1 0

  • 665MLN OJRO I BRAK WIFI (1)

    ... ŻENUA

    • 3 2

    • I co po tym WiFi jak nawet w zwykłych wagonach przy internecie mobilnym to max 3G na tej trasie :P

      • 2 0

  • oszustwo

    Jeżeli niższy standard wagonów to musi być niższa cena. To skandal, że ceny są takie same. Niedługo podstawią towarówki i też za taką samą cenę. DNO.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane