• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj nasz powszedni

Krzysztof Koprowski
22 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13. Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13.

W "Dniu bez samochodu" urzędnicy zachwalają nam transport publiczny, ale w pozostałe dni roku robią niewiele, by komunikacja miejska, a szczególnie tramwajowa stała się konkurencją dla aut.



Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony. Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony.
W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki. W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki.
Gdańskie tramwaje to w większości zdezelowane pojazdy, które z ogromnym trudem pokonują kolejne kilometry. Pojazdy – dodajmy - wyjątkowo głośne: zarówno dla pasażerów, jak i osób mieszkających w pobliżu torowisk.

Sytuację tę tylko pozornie można tłumaczyć wiekiem pojazdów. Dortmundy, eksploatowane w Niemczech przez długie lata dotarły do nas w dobrym stanie. Jednak w Gdańsku nawet tak prosta sprawa jak wyregulowanie drzwi stanowi nierozwiązywalny problem. Instalacja gumowych "odbijaczy" w dużym stopniu wyciszyłaby pracę drzwi. Ale czy komuś zależy na tym, aby to zrobić?

Po co zresztą mówić o wyciszeniu drzwi, skoro one nie zawsze działają? Zamiast je naprawiać, pracownicy ZKM wolą odłączyć ich zasilanie i zablokować je, najchętniej tablicą kierunkową. Pasażerowie sobie przecież zawsze poradzą.

Chcesz usiąść? Masz do wyboru krzesła albo brudne, albo obluzowane. Chcesz stać? Sprawdź najpierw, czy uchwyt, którego chcesz się chwycić na pewno jest dobrze przymocowany.

Opieka techniczna nad taborem nie jest mocną stroną ZKM-u. Zaledwie kilka lat wystarczyło gdańskiemu przewoźnikowi na doprowadzenie wyremontowanych "stopiątek" do stanu gorszego, niż przed remontem. Taśma klejąca oraz młotek to głównie narzędzia do naprawy plastykowych elementów. W końcu nie liczy się wygląd, a to że tramwaj jedzie.

Tramwajowe koła ścierają się – to normalne. Powoduje to stukot i drgania tramwaju. Można temu zaradzić walcując koła co jakiś czas, dzięki czemu odzyskują swój kształt. Robią tak wszyscy. Wyjątkiem jednak jest Gdańsk. Być może gdańscy specjaliści uważają, że kilka decybeli więcej bardziej zaszkodzić już nie może.

Czy ZKM robi wszystko, aby gdańskie tramwaje były przyjazne pasażerom?

Druga kabina motorniczego w Dortmundach również znalazła już zastosowanie. Jest świetnym magazynem zapasowych części dla tej podstawowej! Jedyne tramwaje, które jeszcze oparły się gdańskim mechanikom to Bombardiery, ale to może być kwestią czasu...

Choć Gdańsk jako jedno z niewielu polskich miast posiada większość swoich torowisk odizolowanych od ruchu samochodów, to zły stan tramwajów nie pozwala im na szybką jazdę. Hamulce w wielu naszych "stopiątkach" działają na słowo honoru, zdarza się, że motorniczy przez całą trasę musi używać hamulca awaryjnego. Trzeba przyznać, że jest on bardzo skuteczny. Tak bardzo, że pasażerowie mają problem z utrzymaniem równowagi w pojeździe.

Choć w części pojazdów są elektroniczne wyświetlacze, ZKM korzysta z nich tylko na pół gwizdka. Mogłyby pokazywać zapowiedzi kolejnych przystanków, ale zamiast tego pokazują jedynie przystanek docelowy, godzinę oraz... informacje o obchodzących tego dnia imieniny.

Niestety akcje zachęcające do przesiadania się z auta na pojazdy komunikacji miejskiej są w Gdańsku z góry skazane na porażkę. System komunikacji tramwajowej, tak wychwalanej przez gdańskich samorządowców, jest zlepkiem wieloletniego zaniedbania oraz braku skutecznego nadzoru nad pracą ZKM. Nie sprawuje go ani miasto, ani - wydawałoby się powołany do tego - ZTM.

Problemem nie jest cena biletów, ale standard jaki otrzymuje się w zamian. Jeżeli stan ten nie ulegnie polepszeniu, tramwajami będą podróżować jedynie uczniowie i osoby starsze, którzy z racji wieku i braku stałych dochodów, nie mogą pozwolić sobie na auto.

Opinie (344) ponad 10 zablokowanych

  • Imienieny najważniejsze, (2)

    wiadomo kto dzisiaj jest pijany.

    • 37 0

    • tylko może się okazać, że dzisiaj Zdzisia (1)

      a motorniczy też Zdzisiu ;)

      • 4 0

      • Dzisiaj prowadzi motorniczy Tomek

        • 1 0

  • (2)

    Gdyby urzędnicy jeździli tramwajami to możeby się coś zmieniło,no ale oni przecież jeźdżą do pracy samochodami..

    • 29 0

    • (1)

      a w weekendy autkiem do domku na Kaszubach, z dala od syfiastego miasta

      • 3 0

      • EUREKA he he he

        • 0 0

  • Prawda

    Tak, widziałem cię w tramwaju linii '10' jak wracałeś z salonu.
    Ten lexus bardzo ładnie wyglądał w tym pisemku motoryzacyjnym, coś się ślinił na jego widok!

    • 0 0

  • nie zazdroszcze

    • 0 0

  • Ależ Panie redaktorze (5)

    "Po co zresztą mówić o wyciszeniu drzwi, skoro one nie zawsze działają? Zamiast je naprawiać, pracownicy ZKM wolą odłączyć ich zasilanie i zablokować je, najchętniej tablicą kierunkową."

    To nie wiedział Pan, że takie postępowanie wynika ani chybi z certyfikatu ISO 9001:2000, której posiadaniem szczyci się ZKM?
    (http://www.zkm.pl/visualsys/indexht.php?index=30)

    Tyle właśnie są warte certyfikaty jakości Panie i Panowie.

    • 55 0

    • ISO ???? - jakiś żart chyba (2)

      • 3 0

      • (1)

        PKP też ma ISO :P

        • 5 0

        • Joooo

          i polski rząd tyż

          • 2 1

    • ISO (1)

      Przecież na papierze wszystkie procedury są OK, a tylko to sprawdzają audytorzy.

      • 3 2

      • ale lipa

        • 0 0

  • Dzień bez samochodu... (1)

    Gdy dowiedziałem się o "Dniu bez samochodu", postanowiłem zostawić pod domem moje "cztery kółka" i skorzystać z darmowej komunikacji miejskiej. Wybrałem się więc na przystanek przy ul. Pomorskiej, aby tramwajem linii 8 dojechać do pracy - okolice Stoczni Północnej. Zgodnie z rozkładem jazdy tramwaj powinien przyjechać o godz. 7:24. Niestety NIE PRZYJECHAŁ więc... spóźniłem się do pracy. DZIĘKUJĘ!!

    • 76 1

    • A ja dojachałem

      Też 8-ką z Przymorza do pl. Solidarności - o 7:35 i dojechałem bez problemu. Fakt - przyjechał 7:33 - czyli może Twój też być przed czasem, co może wprowadzić w błąd. Trzeba na to uważać ale z drugiej strony tramwaje nie powinny się spóźniać ale przed czasem więcej niż 30 sek też nie powinny odjeżdżać z przystanku

      • 3 0

  • Problemem jest to, że te tramwaje stoją wkółko na tych czerwonych światłach, (1)

    motorniczy bawi się w sprzedaż biletów, tory krzywe, że zęby można stracić i to wszystko buja się niemiłosiernie. Widzę przez okno jadącego tramwaju ludzi na rowerach, którzy bez większego wysiłku jadą wiele szybciej.
    Mnie szczególnie irytuje to, że ten tramwaj ciągle czeka na zielone światło. A tych świateł - co 500metrów... Co z tego, że torowisko jest odseparowane jak i tak niewiele to daje. Chciałem dziś pojechać tramwajem, ale musiałbym wyjść 45min wcześniej. No sorry, jakoś nie wyszło.

    • 50 0

    • zapomniałem dodać, że czasami mimo zielonego światła

      motorniczy wyskakuje z wielką metalową pałą i zmienia zwrotnice. To mnie normalnie rozwala, jakby z innej epoki. Już parę razy widziałem takie akcje pod Operą (z Brzeźna) lub przy placu Zebrań Ludowych.
      Żenada i tyle. Jutro kolejny dzień - bez tramwaju !!!

      • 8 0

  • Trzeba rozpędzic kierownictwo ZTM (1)

    Inaczej w tej branzy, ktora jest wielka słabością Gdanska, nic się nie zmieni

    • 23 4

    • A jak rozpędzisz, to co się zmieni?

      • 1 0

  • te gdańskie ZKM jakoś kojarzy mi się z PKP (1)

    niemal to samo, tyle że w skali makro.
    Bajzel, brud i syf i mogiła.

    • 33 0

    • to posprzataj

      • 0 0

  • beka z tego wyrwanego sprzęgu heheh (1)

    tak z****iaszczo leży se na śniegu heeh



    a tak bardziej serio to powinno się wziąść taczkę i lisickiego wsadzić na nią i jako wagon doczepić heehhe

    • 14 1

    • Warsu??

      • 0 0

  • torowiska (1)

    nie tylko tramwaje stare ale również nowe torowiska są jak stare-wystarczy wjechać samochodem na skrzyżowanie Armii Krajowej i 3-Maja!! Przecież torowisko było niedawno przygotowane pod nową linie tramwajową na Chełm - a zrobili tam góry i doliny-jakby nawierzchnia drogi między torami się zapadała, coraz większe wyboje - kto odstawił taką fuszerką i odebrał to skrzyżownie!!

    Tak więc przy zmianie drogi z 2-pasmowej do 3-pasmowej zamiast myśleć o przyspieszeniu powinniśmy zwolnić do 20 KM/h

    • 22 0

    • a Kotłowski...

      ... znów powie w TV, że oni nigdy żadnego bubla nie odebrali... czy Was też wkur..ia, kiedy w żywe oczy robią z Was debila ?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane