• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj nasz powszedni

Krzysztof Koprowski
22 września 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13. Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13.

W "Dniu bez samochodu" urzędnicy zachwalają nam transport publiczny, ale w pozostałe dni roku robią niewiele, by komunikacja miejska, a szczególnie tramwajowa stała się konkurencją dla aut.



Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony. Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony.
W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki. W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki.
Gdańskie tramwaje to w większości zdezelowane pojazdy, które z ogromnym trudem pokonują kolejne kilometry. Pojazdy – dodajmy - wyjątkowo głośne: zarówno dla pasażerów, jak i osób mieszkających w pobliżu torowisk.

Sytuację tę tylko pozornie można tłumaczyć wiekiem pojazdów. Dortmundy, eksploatowane w Niemczech przez długie lata dotarły do nas w dobrym stanie. Jednak w Gdańsku nawet tak prosta sprawa jak wyregulowanie drzwi stanowi nierozwiązywalny problem. Instalacja gumowych "odbijaczy" w dużym stopniu wyciszyłaby pracę drzwi. Ale czy komuś zależy na tym, aby to zrobić?

Po co zresztą mówić o wyciszeniu drzwi, skoro one nie zawsze działają? Zamiast je naprawiać, pracownicy ZKM wolą odłączyć ich zasilanie i zablokować je, najchętniej tablicą kierunkową. Pasażerowie sobie przecież zawsze poradzą.

Chcesz usiąść? Masz do wyboru krzesła albo brudne, albo obluzowane. Chcesz stać? Sprawdź najpierw, czy uchwyt, którego chcesz się chwycić na pewno jest dobrze przymocowany.

Opieka techniczna nad taborem nie jest mocną stroną ZKM-u. Zaledwie kilka lat wystarczyło gdańskiemu przewoźnikowi na doprowadzenie wyremontowanych "stopiątek" do stanu gorszego, niż przed remontem. Taśma klejąca oraz młotek to głównie narzędzia do naprawy plastykowych elementów. W końcu nie liczy się wygląd, a to że tramwaj jedzie.

Tramwajowe koła ścierają się – to normalne. Powoduje to stukot i drgania tramwaju. Można temu zaradzić walcując koła co jakiś czas, dzięki czemu odzyskują swój kształt. Robią tak wszyscy. Wyjątkiem jednak jest Gdańsk. Być może gdańscy specjaliści uważają, że kilka decybeli więcej bardziej zaszkodzić już nie może.

Czy ZKM robi wszystko, aby gdańskie tramwaje były przyjazne pasażerom?

Druga kabina motorniczego w Dortmundach również znalazła już zastosowanie. Jest świetnym magazynem zapasowych części dla tej podstawowej! Jedyne tramwaje, które jeszcze oparły się gdańskim mechanikom to Bombardiery, ale to może być kwestią czasu...

Choć Gdańsk jako jedno z niewielu polskich miast posiada większość swoich torowisk odizolowanych od ruchu samochodów, to zły stan tramwajów nie pozwala im na szybką jazdę. Hamulce w wielu naszych "stopiątkach" działają na słowo honoru, zdarza się, że motorniczy przez całą trasę musi używać hamulca awaryjnego. Trzeba przyznać, że jest on bardzo skuteczny. Tak bardzo, że pasażerowie mają problem z utrzymaniem równowagi w pojeździe.

Choć w części pojazdów są elektroniczne wyświetlacze, ZKM korzysta z nich tylko na pół gwizdka. Mogłyby pokazywać zapowiedzi kolejnych przystanków, ale zamiast tego pokazują jedynie przystanek docelowy, godzinę oraz... informacje o obchodzących tego dnia imieniny.

Niestety akcje zachęcające do przesiadania się z auta na pojazdy komunikacji miejskiej są w Gdańsku z góry skazane na porażkę. System komunikacji tramwajowej, tak wychwalanej przez gdańskich samorządowców, jest zlepkiem wieloletniego zaniedbania oraz braku skutecznego nadzoru nad pracą ZKM. Nie sprawuje go ani miasto, ani - wydawałoby się powołany do tego - ZTM.

Problemem nie jest cena biletów, ale standard jaki otrzymuje się w zamian. Jeżeli stan ten nie ulegnie polepszeniu, tramwajami będą podróżować jedynie uczniowie i osoby starsze, którzy z racji wieku i braku stałych dochodów, nie mogą pozwolić sobie na auto.

Opinie (344) ponad 10 zablokowanych

  • A co ty zrobiłeś, dla komunikacji swojego miasta? (2)

    Czy reagowałeś na picie? Czy nie niszczyłeś mienia? Czy nie rysowałeś? Czy nie niszczyłeś? Czy nie jeździłeś na gapę? Czy nie...?
    Jaki jest Twój dekalog? Co możesz od siebie wnieść pozytywnego by twoje otoczenie nie było jedną wielką abstrakcją.
    Co dostrzegasz pozytywnego w tej rzeczywistości. Może jednak w tramwajowej ZKM/ZTM jest iskierka nadziei? Może poza zmianą władzy, istnieje malutki pomysł na to by było lepiej?
    Co o tym myślisz czytelniku/czytelniczko? Czy jesteś w stanie dać z siebie coś więcej niż bezproduktywne stwierzdenie"winni są ONI?"

    • 3 3

    • Pablo to co robisz jest nawywane prosto - ODWRACANIE KOTA OGONEM - nie uzywajac zargonu psychologow

      co jeśli :
      kasowałem bilety
      nie piłem i nie widziałem pijących oraz jedzących lody ,gofry , kebaby , hod-dogi ....
      nie niszczyłem , nie dewastowałem
      nie rysowałem ani w autobusach ,ani w tramwajach ,ani w SKMkach , ani w wiatach
      co jeśli jedyna rzeczą jak mogę wnieść jest POPRAWNE SKASOWANIE BILETU oraz niepalenie papierosów na przystanku
      co jeśli ci sami kolesie kierują i maja wciąż wpływ na kształt komunikacji miejskiej infrastruktury drogowej ??
      nie jestem w stanie dac wiecej niz 2,50 zl w kiosku lub 3zl u kierowcy/motorniczego i to uważam za zdzierstwo przy tym jak dziś i jak jutro bedzie wygladac komunikacja w Gdansku .

      • 0 1

    • A co ty zrobiłeś, dla komunikacji swojego miasta?

      sami niszczycie i smiecicie,czy w autobusie czy na przystanku>gdanszczanie to smieciaze,to patologia wielu dzielnic.

      • 0 0

  • TRAMWAJE!!!

    BILETY CORAZ DROŻSZE ALE WYGODY TO W NIM NIE MA - SZARPANIE, ,BRUD I DO TEGO SMRÓD!!!

    • 0 0

  • No ankieta jest super, typowa dla tego portalu. Najlepsza odpowiedź to: tak, w miarę swoich możliwości i środków czyli nie mogę uważać że wszystko jest super niezależnie od możliwości i środków (nie mówię że tak jest), ale ankieta powinna przedstawiać możliwie najbardziej szerokie spektrum pytań a nie sugerować odpowiedzi...

    • 0 0

  • ZKM JAK OBOZ

    POMYSLCIE O MOTORNICZYCH KTORZY MUSZA JEZDZIC W TYM SYFIE A NIE TYLKO O PASAZEROW SIE MARTWICIE.BRUDNE I OBKLEJONE KABINY ORAZ KRZYWE I ZDEZELOWANE FOTELE A NA JASKOWE DOLINIE ZBUDOWALI SOBIE PALAC.NA DYSPOZYTORNIACH GDZIE MAJA WC I ODPOCZYWAJA W PRZERWACH TAKI BRUD ZE ROBAKI MOZNA TAM HODOWAC.SA JAK NIEWOLNICY NON STOP SPRAWDZANI KOSZULE KRAWATY MOZE NIEDLUGO SKARPETKI ZACZNA SPRAWDZAC.MOTORNICZOWIE OLEWAJA WAS TO ZACZNIJCIE OLEWAC ZAKLAD M KTORYM PRACUJECIE.JESTEM Z WAMI.TRZYMAJCIE SIE I NIEDAJCIE WASZYM NIBY SZEFOM KTORZY DBAJA TYLKO O WLASNE TYLKI.

    • 2 0

  • wspominajac wyzej wymienione tramwaje na Stogi... dojezdzam tam na uczelnie i bardzo czesto zdaza nam sie nie dojechac... tramwaje bardzo czesto psuja sie na tej trasie... mialam tez przypadek kiedy pekla szyba i poleciala na pasazerow.. taki stan naszej komunikacji:/

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane