• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj nasz powszedni

Krzysztof Koprowski
22 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13. Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13.

W "Dniu bez samochodu" urzędnicy zachwalają nam transport publiczny, ale w pozostałe dni roku robią niewiele, by komunikacja miejska, a szczególnie tramwajowa stała się konkurencją dla aut.



Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony. Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony.
W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki. W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki.
Gdańskie tramwaje to w większości zdezelowane pojazdy, które z ogromnym trudem pokonują kolejne kilometry. Pojazdy – dodajmy - wyjątkowo głośne: zarówno dla pasażerów, jak i osób mieszkających w pobliżu torowisk.

Sytuację tę tylko pozornie można tłumaczyć wiekiem pojazdów. Dortmundy, eksploatowane w Niemczech przez długie lata dotarły do nas w dobrym stanie. Jednak w Gdańsku nawet tak prosta sprawa jak wyregulowanie drzwi stanowi nierozwiązywalny problem. Instalacja gumowych "odbijaczy" w dużym stopniu wyciszyłaby pracę drzwi. Ale czy komuś zależy na tym, aby to zrobić?

Po co zresztą mówić o wyciszeniu drzwi, skoro one nie zawsze działają? Zamiast je naprawiać, pracownicy ZKM wolą odłączyć ich zasilanie i zablokować je, najchętniej tablicą kierunkową. Pasażerowie sobie przecież zawsze poradzą.

Chcesz usiąść? Masz do wyboru krzesła albo brudne, albo obluzowane. Chcesz stać? Sprawdź najpierw, czy uchwyt, którego chcesz się chwycić na pewno jest dobrze przymocowany.

Opieka techniczna nad taborem nie jest mocną stroną ZKM-u. Zaledwie kilka lat wystarczyło gdańskiemu przewoźnikowi na doprowadzenie wyremontowanych "stopiątek" do stanu gorszego, niż przed remontem. Taśma klejąca oraz młotek to głównie narzędzia do naprawy plastykowych elementów. W końcu nie liczy się wygląd, a to że tramwaj jedzie.

Tramwajowe koła ścierają się – to normalne. Powoduje to stukot i drgania tramwaju. Można temu zaradzić walcując koła co jakiś czas, dzięki czemu odzyskują swój kształt. Robią tak wszyscy. Wyjątkiem jednak jest Gdańsk. Być może gdańscy specjaliści uważają, że kilka decybeli więcej bardziej zaszkodzić już nie może.

Czy ZKM robi wszystko, aby gdańskie tramwaje były przyjazne pasażerom?

Druga kabina motorniczego w Dortmundach również znalazła już zastosowanie. Jest świetnym magazynem zapasowych części dla tej podstawowej! Jedyne tramwaje, które jeszcze oparły się gdańskim mechanikom to Bombardiery, ale to może być kwestią czasu...

Choć Gdańsk jako jedno z niewielu polskich miast posiada większość swoich torowisk odizolowanych od ruchu samochodów, to zły stan tramwajów nie pozwala im na szybką jazdę. Hamulce w wielu naszych "stopiątkach" działają na słowo honoru, zdarza się, że motorniczy przez całą trasę musi używać hamulca awaryjnego. Trzeba przyznać, że jest on bardzo skuteczny. Tak bardzo, że pasażerowie mają problem z utrzymaniem równowagi w pojeździe.

Choć w części pojazdów są elektroniczne wyświetlacze, ZKM korzysta z nich tylko na pół gwizdka. Mogłyby pokazywać zapowiedzi kolejnych przystanków, ale zamiast tego pokazują jedynie przystanek docelowy, godzinę oraz... informacje o obchodzących tego dnia imieniny.

Niestety akcje zachęcające do przesiadania się z auta na pojazdy komunikacji miejskiej są w Gdańsku z góry skazane na porażkę. System komunikacji tramwajowej, tak wychwalanej przez gdańskich samorządowców, jest zlepkiem wieloletniego zaniedbania oraz braku skutecznego nadzoru nad pracą ZKM. Nie sprawuje go ani miasto, ani - wydawałoby się powołany do tego - ZTM.

Problemem nie jest cena biletów, ale standard jaki otrzymuje się w zamian. Jeżeli stan ten nie ulegnie polepszeniu, tramwajami będą podróżować jedynie uczniowie i osoby starsze, którzy z racji wieku i braku stałych dochodów, nie mogą pozwolić sobie na auto.

Opinie (344) ponad 10 zablokowanych

  • Wprowadzić jakaś dobrą zniżkę z dowodem rejestracyjnym auta i będzie konkuręcja! (1)

    Wystarczy pomyśleć, jak by obniżyć ceny biletów dla posiadaczy aut, czyli zniżka z ważnym dowodem rejestracyjnym auta i na 100% wzrośnie ilość ludzi którzy będą choćby się przesiadać na najbliższym przystanku z samochodu do komunikacji miejskiej!

    • 0 0

    • A dlaczego wprowadzać zniżkę? Wydzielić dla komunikacji specjalne pasy i sami się przesiądziecie do autobusów.

      • 0 0

  • plastykowych? (1)

    "plastykowych elementów" ... a co to za potworek ten plastyk? ... panie dziennikarzu proszę zapytać ucznia szkoły podstawowej!

    • 1 0

    • ... a jeszcze jedno

      operujesz pan młotkiem na języku polskim podobnie jak ZKM na "plastykowych" elementach... jeśli wytykasz błędy innym, choć co do meritum masz rację, to bądź rzetelny w swoim fachu i pisz bez błędów.

      • 0 0

  • A Kto ma to zmienić ?

    Myślę że całą winę ponoszą pasażerowie i urzędy Miasta Gdańska dlaczego.
    Gdańsk jest jedynym miastem gdzie ZKM nie ma nic do powiedzenia. Co ludzie sobie zarzyczą tak miasto robi. Nikt nie patrzy na ludzi ktorzy z problemem dojeżdżaja do pracy w ZKM jak wracają z pracy.
    Pasażerowie są sami winni popsutych drzwi i stanu technicznego z powodu, że nawet jak nie ma miejsca too pchają się do środka. Polowa młodzieży specjalnie trzyma i psuje drzwi, zaciaga hamulce reczne. A czy ktoś kiedyś zareagował ? nie
    Tramwajów jest za mało w gdańsku i wiedzą o tym ZKM, ZTM i Urzędnicy. I nie mają pojęcia co zrobić i wciskają ludziom sprawy żeby odwrócić kota ogonem.

    • 4 1

  • brudne tramwaje

    Proszę sprawdzić " 4 " siedzenia brudne nie można usiąśc, jak się wchodzi to aż syfi, brak reakcji ze stony przewoźnika.

    • 0 0

  • przeciez kupuja nowe tramwaje

    Ale o co chodzi?przeciez tramwaje są najdrozsze ze wszystkich pojazdó KM, a własnie 35 szt.nowych bedzie kupionych, wiec super:-)

    • 3 1

  • Szkoda słów

    Należy pamiętać też o kasownikach - kasowniki nie działają, ale mandat płać...

    • 1 1

  • Gdańskie tramwaje...

    Nie przeczytałam wszystkich opinii, może na dalszych stronach ktoś wspomniał: punktualność.A ileż razy "wypadają" w ogóle z rozkładu...Wiem już dlaczego tramwaje w Oslo jeżdżą bezgłośnie. Jestem skazana od wielu lat na dojazdy do pracy z Przymorza do centrum, nie przywykłam do brudu, hałasu i wszystkiego, o czym traktuje artykuł.

    • 2 0

  • TAK NARZEKACIE....

    A widzieliście niedawno, jak Głowa Państwa siedziała swoją pupą na dwóch krzesłach?
    Cieszmy się, iż taki pasażer nie korzysta z usług gdańskiego ZKM/ZTM

    • 0 0

  • ZAPOMNIAL?

    Troszke nie na temat ale...Jakis czas temu w godzinach popoludniowych tramwaj nr 10 jadac w strone N.Portu nie zatrzymal sie przy ul. Uczniowskiej.Szok!!!Zatrzymal sie przystanek dalej!Wszyscy musielismy dralowac na piechote !!!A bylo sporo starszych osob,ja ze zlamana noga w gipsie.Nie bylo ani przepraszam ani pocaluj mnie w ...nos!MOTORNICZY ZAPOMNIAL SIE ZATRZYMAC!!!

    • 0 1

  • wszy

    trzeba uważać,żeby się tym paskudztwem nie zarazić bo czystość tramwajów też wiele do życzenia pozostawia....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane