• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj nasz powszedni

Krzysztof Koprowski
22 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13. Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13.

W "Dniu bez samochodu" urzędnicy zachwalają nam transport publiczny, ale w pozostałe dni roku robią niewiele, by komunikacja miejska, a szczególnie tramwajowa stała się konkurencją dla aut.



Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony. Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony.
W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki. W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki.
Gdańskie tramwaje to w większości zdezelowane pojazdy, które z ogromnym trudem pokonują kolejne kilometry. Pojazdy – dodajmy - wyjątkowo głośne: zarówno dla pasażerów, jak i osób mieszkających w pobliżu torowisk.

Sytuację tę tylko pozornie można tłumaczyć wiekiem pojazdów. Dortmundy, eksploatowane w Niemczech przez długie lata dotarły do nas w dobrym stanie. Jednak w Gdańsku nawet tak prosta sprawa jak wyregulowanie drzwi stanowi nierozwiązywalny problem. Instalacja gumowych "odbijaczy" w dużym stopniu wyciszyłaby pracę drzwi. Ale czy komuś zależy na tym, aby to zrobić?

Po co zresztą mówić o wyciszeniu drzwi, skoro one nie zawsze działają? Zamiast je naprawiać, pracownicy ZKM wolą odłączyć ich zasilanie i zablokować je, najchętniej tablicą kierunkową. Pasażerowie sobie przecież zawsze poradzą.

Chcesz usiąść? Masz do wyboru krzesła albo brudne, albo obluzowane. Chcesz stać? Sprawdź najpierw, czy uchwyt, którego chcesz się chwycić na pewno jest dobrze przymocowany.

Opieka techniczna nad taborem nie jest mocną stroną ZKM-u. Zaledwie kilka lat wystarczyło gdańskiemu przewoźnikowi na doprowadzenie wyremontowanych "stopiątek" do stanu gorszego, niż przed remontem. Taśma klejąca oraz młotek to głównie narzędzia do naprawy plastykowych elementów. W końcu nie liczy się wygląd, a to że tramwaj jedzie.

Tramwajowe koła ścierają się – to normalne. Powoduje to stukot i drgania tramwaju. Można temu zaradzić walcując koła co jakiś czas, dzięki czemu odzyskują swój kształt. Robią tak wszyscy. Wyjątkiem jednak jest Gdańsk. Być może gdańscy specjaliści uważają, że kilka decybeli więcej bardziej zaszkodzić już nie może.

Czy ZKM robi wszystko, aby gdańskie tramwaje były przyjazne pasażerom?

Druga kabina motorniczego w Dortmundach również znalazła już zastosowanie. Jest świetnym magazynem zapasowych części dla tej podstawowej! Jedyne tramwaje, które jeszcze oparły się gdańskim mechanikom to Bombardiery, ale to może być kwestią czasu...

Choć Gdańsk jako jedno z niewielu polskich miast posiada większość swoich torowisk odizolowanych od ruchu samochodów, to zły stan tramwajów nie pozwala im na szybką jazdę. Hamulce w wielu naszych "stopiątkach" działają na słowo honoru, zdarza się, że motorniczy przez całą trasę musi używać hamulca awaryjnego. Trzeba przyznać, że jest on bardzo skuteczny. Tak bardzo, że pasażerowie mają problem z utrzymaniem równowagi w pojeździe.

Choć w części pojazdów są elektroniczne wyświetlacze, ZKM korzysta z nich tylko na pół gwizdka. Mogłyby pokazywać zapowiedzi kolejnych przystanków, ale zamiast tego pokazują jedynie przystanek docelowy, godzinę oraz... informacje o obchodzących tego dnia imieniny.

Niestety akcje zachęcające do przesiadania się z auta na pojazdy komunikacji miejskiej są w Gdańsku z góry skazane na porażkę. System komunikacji tramwajowej, tak wychwalanej przez gdańskich samorządowców, jest zlepkiem wieloletniego zaniedbania oraz braku skutecznego nadzoru nad pracą ZKM. Nie sprawuje go ani miasto, ani - wydawałoby się powołany do tego - ZTM.

Problemem nie jest cena biletów, ale standard jaki otrzymuje się w zamian. Jeżeli stan ten nie ulegnie polepszeniu, tramwajami będą podróżować jedynie uczniowie i osoby starsze, którzy z racji wieku i braku stałych dochodów, nie mogą pozwolić sobie na auto.

Opinie (344) ponad 10 zablokowanych

  • Dlaczego tramwaje sa tak zapuszczone - zaniedbane technicznie?

    • 6 0

  • "Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13." (1)

    Chyba autor artykułu nie przyłożył się do zadania, zbierając informację... Proszę dodać linię nr 15. Jeżdżę tą linią regularnie, kilka razy dziennie, od dawna. Kilka razy miałam okazję jechać 'dortmundem', który można uznać za luksus... a reszta ...

    • 10 1

    • hmm

      nie do końca masz rację, jak sam wspomniałeś. 15ka ma chociaż jeden przerobiony Dortmunder.

      • 3 0

  • Ludzie. Co wy chcecie od tego biednego Adamowicza?Napuszony to fakt ale jest prawnikiem, radcą prawnym, był prorektorem UG i wiele osiągnął a ze społeczeństwem nie sposób rozmawiać równorzędnie bo zawsze jakiś nowobogacki albo nierób-związkowiec narobi gnoju. Jakbyście byli u koryta też byście kombinowali.

    • 3 3

  • Pie...ony tramwajarz samowolnie zmienił sobie trase przejazdu (1)

    Jak tramwaje będą sobie jeździły tak jak się im podoba a raczej jak się podoba ich prowadzącym to nikt nimi nie będzie jeździł. W sierpniu jechałem tramwajem do zajezdni we wrzeszczu, który miał jechać ul. Chłopską a potem Pomorską, ale niestety Panu spieszyło się widać do domu i olał pasażerów pojechał sobie na skróty. W cywilizowanych krajach to jest niedopuszczalne a u nas wszyscy mają to w dupie. Nawet nie starałem się coś z tym zrobić bo jak znam życie nic bym nie załatwił bo w zkm wszyscy by to zlali.
    Do dupy z takimi tramwajami.

    • 0 7

    • Pisz do ZTM. Tam z przyjemnością wystawią ZKM rachunek za jazdę na skróty.

      • 0 1

  • "plastykowych"? Po jakiemu to? (1)

    • 0 6

    • Po polsku tumanie.

      • 1 0

  • 8 i 13 najgorsze?

    sa na pewno lepsze niz 10.

    • 5 2

  • linia 13 przyszłością miast?

    To piękne uczucie jakczekasz kikanaście minut na tramwaj linii 13, a ten nie przyjedzie i wperspektywie kolejne 20 minut czekania. Oczywiście możesz dopłacić do biletu godzinnego i wsiąść w którąs z kolei 6,12,2,tke. Czy to jest równe traktowanie pasażerów. JA BYM TO NAZWAŁ SKANDALEM. Najstarszy tabor, niepunktualne. To jest po prostu śWIŃSTWO.

    • 7 1

  • Poszukuję

    Poszukuję osoby która zna Gdynie i mogłaby mi pomóc bo gubie sie w tym mieście a musze tam jeździć do szpitala :(((( Bardzo prosze kogoś uczynnego by mógł służyć pomocą wrazie czego...
    email: moni.rudzielec@wp.pl
    Prosze bez ofert matrymonialnych :/

    • 2 2

  • cud techniki zielony Dortmunder (3)

    Czy znawcy są w stanie wyjasnić tramwaj UFO? Zielony Durtmunder, z sekcją niskopodłogową. Wygląd jakby go mechanicy ZKM dzień i noc klepali. Leo why? Why zielony, why klepany?

    • 6 0

    • mało tego ten tramwaj jest utrapieniem dla niepełnosprawnych! (1)

      Kto wymyslił konstrukcje tego środkowego członu?

      • 0 1

      • poznańskie pyry

        • 0 1

    • Zielony mi nie przeszkadza.

      Niech będą różne kolory.

      • 1 0

  • Tragedia...

    Bilety coraz droższe a tramwaje na Stogi coraz gorsze,zimno wieje i brudno jak zawsze.A urzędnicy maja w d...e tramwaje bo dupa woża drogimi cieplymi autkami,kiedy to sie zmien..Kiedy beda te nowe tramwaje??

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane