• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj nasz powszedni

Krzysztof Koprowski
22 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13. Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13.

W "Dniu bez samochodu" urzędnicy zachwalają nam transport publiczny, ale w pozostałe dni roku robią niewiele, by komunikacja miejska, a szczególnie tramwajowa stała się konkurencją dla aut.



Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony. Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony.
W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki. W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki.
Gdańskie tramwaje to w większości zdezelowane pojazdy, które z ogromnym trudem pokonują kolejne kilometry. Pojazdy – dodajmy - wyjątkowo głośne: zarówno dla pasażerów, jak i osób mieszkających w pobliżu torowisk.

Sytuację tę tylko pozornie można tłumaczyć wiekiem pojazdów. Dortmundy, eksploatowane w Niemczech przez długie lata dotarły do nas w dobrym stanie. Jednak w Gdańsku nawet tak prosta sprawa jak wyregulowanie drzwi stanowi nierozwiązywalny problem. Instalacja gumowych "odbijaczy" w dużym stopniu wyciszyłaby pracę drzwi. Ale czy komuś zależy na tym, aby to zrobić?

Po co zresztą mówić o wyciszeniu drzwi, skoro one nie zawsze działają? Zamiast je naprawiać, pracownicy ZKM wolą odłączyć ich zasilanie i zablokować je, najchętniej tablicą kierunkową. Pasażerowie sobie przecież zawsze poradzą.

Chcesz usiąść? Masz do wyboru krzesła albo brudne, albo obluzowane. Chcesz stać? Sprawdź najpierw, czy uchwyt, którego chcesz się chwycić na pewno jest dobrze przymocowany.

Opieka techniczna nad taborem nie jest mocną stroną ZKM-u. Zaledwie kilka lat wystarczyło gdańskiemu przewoźnikowi na doprowadzenie wyremontowanych "stopiątek" do stanu gorszego, niż przed remontem. Taśma klejąca oraz młotek to głównie narzędzia do naprawy plastykowych elementów. W końcu nie liczy się wygląd, a to że tramwaj jedzie.

Tramwajowe koła ścierają się – to normalne. Powoduje to stukot i drgania tramwaju. Można temu zaradzić walcując koła co jakiś czas, dzięki czemu odzyskują swój kształt. Robią tak wszyscy. Wyjątkiem jednak jest Gdańsk. Być może gdańscy specjaliści uważają, że kilka decybeli więcej bardziej zaszkodzić już nie może.

Czy ZKM robi wszystko, aby gdańskie tramwaje były przyjazne pasażerom?

Druga kabina motorniczego w Dortmundach również znalazła już zastosowanie. Jest świetnym magazynem zapasowych części dla tej podstawowej! Jedyne tramwaje, które jeszcze oparły się gdańskim mechanikom to Bombardiery, ale to może być kwestią czasu...

Choć Gdańsk jako jedno z niewielu polskich miast posiada większość swoich torowisk odizolowanych od ruchu samochodów, to zły stan tramwajów nie pozwala im na szybką jazdę. Hamulce w wielu naszych "stopiątkach" działają na słowo honoru, zdarza się, że motorniczy przez całą trasę musi używać hamulca awaryjnego. Trzeba przyznać, że jest on bardzo skuteczny. Tak bardzo, że pasażerowie mają problem z utrzymaniem równowagi w pojeździe.

Choć w części pojazdów są elektroniczne wyświetlacze, ZKM korzysta z nich tylko na pół gwizdka. Mogłyby pokazywać zapowiedzi kolejnych przystanków, ale zamiast tego pokazują jedynie przystanek docelowy, godzinę oraz... informacje o obchodzących tego dnia imieniny.

Niestety akcje zachęcające do przesiadania się z auta na pojazdy komunikacji miejskiej są w Gdańsku z góry skazane na porażkę. System komunikacji tramwajowej, tak wychwalanej przez gdańskich samorządowców, jest zlepkiem wieloletniego zaniedbania oraz braku skutecznego nadzoru nad pracą ZKM. Nie sprawuje go ani miasto, ani - wydawałoby się powołany do tego - ZTM.

Problemem nie jest cena biletów, ale standard jaki otrzymuje się w zamian. Jeżeli stan ten nie ulegnie polepszeniu, tramwajami będą podróżować jedynie uczniowie i osoby starsze, którzy z racji wieku i braku stałych dochodów, nie mogą pozwolić sobie na auto.

Opinie (344) ponad 10 zablokowanych

  • Gdańsk to wiocha nad wiochami (2)

    gdzież ją porównywać z W-wą

    • 9 7

    • (1)

      chciałbym aby pasażerowie też zaczęli dbac o komunikacje zamiast ja wandalizowac bo wiekszośc uszkodzeń wnętrza pojazdu powstaje przez wypitych i nie tylko mysle o młodziezy. Porozwalane kasowniki, wybijane szyby najczęściej pasanil - stogi plaza, głupkowate napisy. Taka jest rzeczywistość.

      • 2 1

      • a miały być

        wewnątrz kamery, i co??

        jak zwykle PiR adamowicza

        • 2 0

  • Nie tylko 8 i 13 (7)

    "Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13.", ale i 10 i 12!!
    Wczoraj po 16.00 ( około 16.18, wyjechal z zajezdni tramwaj lini 12 , stan techniczy pozostawial wiele do zyczenia, stan toró na trasie do Gdanska Głownego pozostawie może bez komentarza, bo mnie moderator zbanuje (KIEDY REMONT?!?!!!??) a motorniczy jechał z predkoscia taka, ze siedzącym pasażerom trudno było utrzymac sie na miejscu. Prowadzil tak pojazd na całej prawie trasie- wysiadłam na Pomorskiej, na Zabiance.
    Przecież to grozi wypadkiem. To nie jest tylko moja opinia, komentarze na temat szalonej jazdy słychac było w wagonie od innych pasażerów również- nie tylko osob straszych, ale i mlodzieży.
    Czy tego nikt nie pilnuje, nie kontroluje?

    • 21 1

    • z zajezdni na Siedlcach - uzupełniam! (2)

      • 2 2

      • (1)

        Gdzie jest zajezdnia na Siedlcach? Tam jest tylko pętla....

        • 3 0

        • ok, pętla niech Ci bedzie, pomyliłam się ;)

          • 1 0

    • (1)

      no i dlatego warto w auto

      • 0 3

      • nie, nie warto !!!

        nie cche stac w korku
        a placac ponad 80 zł za bilet miesieczny wymagam przestrzegania bezpieczenstwa

        • 7 0

    • (1)

      najgorsze jak laicy zaczynają oceniać pracę zawodowego kierowcy czy motorniczego ale potem się cieszą że byli o czasie na swoim przystanku

      • 0 2

      • ... i tylko przy kilku ofiarach smiertelnych :>

        • 3 0

  • Komunikacja miejska nie istnieje w części miasta powstałej po roku 1990

    Myślenie o komunikacji miejskiej zakończyło się w Gdańsku w roku 1980. Niestety nowe dzielnice gdańska nie są już tak nowoczesne jak powstałe przed wojną. Może by tak zrealizować któryś z projektów z lat 70, np. tramwaj do dolnego miasta czy kolej metropolitalną?

    • 10 0

  • no cóż - smutna prawda!

    nic dodać - nic ująć
    a co do bombardierów - nie można wyprodukować niezawodnego urządzenia - głupcy /tu czytaj: mechanicy/ są zbyt pomysłowi!

    • 7 0

  • "Jednak w Gdańsku nawet tak prosta sprawa jak wyregulowanie drzwi stanowi nierozwiązywalny problem" - to POlać je kuźwa (1)

    budyniem!!!

    • 7 4

    • buda trollu buda!!!!!!

      • 3 4

  • A NIE OBOWIAZUJA ICH JAKIES PRZEGLADY TECHNICZNE??

    tak jak np busy i samochody?

    chociaz jak moj brat mechanik powiedzial ze PKSy to jezdzace trumny i ze miedzy prezesikami odchodza lapoowy to co po przegladach.....

    • 3 0

  • wydłużyć 6-kę do Przeróbki (2)

    to konieczność, gdzie można słać pisma, petycje?

    • 5 1

    • (1)

      a ja bym chciał tramwaj do sobieszewa. :) na lato rewelacja dla turystów. a dla wielu przesiadka z aut :)

      • 0 2

      • No toż miałeś tam tramwaj...
        wodny.

        • 0 0

  • Dbając o ekologię jeździłem w tym sezonie często do pracy rowerem dostrałem dwa mandaty od naszej kochanej "streszy mniejskiej" za jazdę po Ogarnej i teraz chromolę ekologie wsiadam w moje trujące auto i z wielką radością tkwię w korkach chętnie ustępując miejsca włączającej sie do ruchu "straszy mniejskiej"

    • 9 0

  • tramwaje

    Akurat tak się składa, że dziś do pracy jechałem takim gruchotem, że płakać się chciało. Ludzie te pojazdy są brudne, ponure, niebezpieczne. Tam był taki syf, że aż oczy bolą. Czy nikt nie sprząta w tych pojazdach? Obdrapane, farba poobijana, szyby pomazane. Co najgorsze jak zawsze klapa nad drzwiami tak dudniła jakby miała odpaść. Gospodarz i właściciel musi być cienkim blikiem. Widać, że nie zależy mu na dobrej opinii albo po prostu nie umie rządzić i pracownicy go olewają. W każdym razie jest kiepskim szefem.

    • 17 0

  • gdańskie tramwaje (3)

    Zgadzam się w 100% z tym co napisał autor, normą są tak uwalone materiałowe siedzenia, że strach siadać. Odkręcone lub źle przykręcone plastikowe siedzenia lub w skrajnych wypadkach ich brak - to też częsta sprawa, do tego należy dodać chleb powszedni w postacji brakujących lub ruszających się poręczy, latające niedomknięte pokrywy maszyn drzwiowych, pourywane zawiasy klap dachowych, lejący się smar/olej z maszyn drzwiowych przez lampki ostrzegawcze, dziury w laminatach dachowych i ściennych. O czystości podłogi, schodów nawet nie wspominam, tak samo jak o stanie blach i lakieru w większości wagonów 105Na.
    Nalęzy zadać sobie pytanie - kto za to jest odpowiedzialny? dlaczego dyrekcja ZKM od lat toleruje taki stan wagonów, przecież nie zaniedbano ich przez rok czy dwa, to jest wynik wieloletniego nicnierobienia w temacie wyglądu, czystości i stanu technicznego wagonów - no bo prościej kupić 3 Bombardiery i chwalić się, mamy Bombki! a to że 105tki się same zaraz rozpadną to inna sprawa. I na zakończenie, czy w ZKM Gdańsk ktoś sobie uroił, że zwykły N8C czy nawet zmodernizowany N8C z Modertransu ma zastępować skład lub trójskład wagonów 105Na? I takie coś ma wozić tłumy pasażerów na EURO2012?

    • 16 0

    • no niestety (1)

      jedyna możliwość zastąpienia trójskładu "stopiątek" to dwa spięte NIEZMODERNIZOWANE dortmundy (w wyniku modernizacji straciły sprzęgi - idiotyzm). A co na Euro? na długich przystankach mogłyby się zatrzymywać pięcioskłady "stopiątek" (które, co ciekawe, w testach na liniach kolejowych również zachowywały się całkiem dobrze)

      • 4 0

      • Każdy pojazd szynowi MUSI!!!! mieć sprzęg. I zmodernizowany Helmut go posiada, tylko schowanego. Podobnie jak stopiątkowe żelazka. Też mają schowane.

        • 1 0

    • Na EURO piechotą

      Na EURO przecież wszyscy dojdą pieszo, np. od dworca zamkniętą Marynarki Polskiej,
      no bo przecież nie SKM bo nie ma,
      no i w tym specjalny dojazd dla VIPów

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane