• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj nasz powszedni

Krzysztof Koprowski
22 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13. Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13.

W "Dniu bez samochodu" urzędnicy zachwalają nam transport publiczny, ale w pozostałe dni roku robią niewiele, by komunikacja miejska, a szczególnie tramwajowa stała się konkurencją dla aut.



Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony. Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony.
W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki. W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki.
Gdańskie tramwaje to w większości zdezelowane pojazdy, które z ogromnym trudem pokonują kolejne kilometry. Pojazdy – dodajmy - wyjątkowo głośne: zarówno dla pasażerów, jak i osób mieszkających w pobliżu torowisk.

Sytuację tę tylko pozornie można tłumaczyć wiekiem pojazdów. Dortmundy, eksploatowane w Niemczech przez długie lata dotarły do nas w dobrym stanie. Jednak w Gdańsku nawet tak prosta sprawa jak wyregulowanie drzwi stanowi nierozwiązywalny problem. Instalacja gumowych "odbijaczy" w dużym stopniu wyciszyłaby pracę drzwi. Ale czy komuś zależy na tym, aby to zrobić?

Po co zresztą mówić o wyciszeniu drzwi, skoro one nie zawsze działają? Zamiast je naprawiać, pracownicy ZKM wolą odłączyć ich zasilanie i zablokować je, najchętniej tablicą kierunkową. Pasażerowie sobie przecież zawsze poradzą.

Chcesz usiąść? Masz do wyboru krzesła albo brudne, albo obluzowane. Chcesz stać? Sprawdź najpierw, czy uchwyt, którego chcesz się chwycić na pewno jest dobrze przymocowany.

Opieka techniczna nad taborem nie jest mocną stroną ZKM-u. Zaledwie kilka lat wystarczyło gdańskiemu przewoźnikowi na doprowadzenie wyremontowanych "stopiątek" do stanu gorszego, niż przed remontem. Taśma klejąca oraz młotek to głównie narzędzia do naprawy plastykowych elementów. W końcu nie liczy się wygląd, a to że tramwaj jedzie.

Tramwajowe koła ścierają się – to normalne. Powoduje to stukot i drgania tramwaju. Można temu zaradzić walcując koła co jakiś czas, dzięki czemu odzyskują swój kształt. Robią tak wszyscy. Wyjątkiem jednak jest Gdańsk. Być może gdańscy specjaliści uważają, że kilka decybeli więcej bardziej zaszkodzić już nie może.

Czy ZKM robi wszystko, aby gdańskie tramwaje były przyjazne pasażerom?

Druga kabina motorniczego w Dortmundach również znalazła już zastosowanie. Jest świetnym magazynem zapasowych części dla tej podstawowej! Jedyne tramwaje, które jeszcze oparły się gdańskim mechanikom to Bombardiery, ale to może być kwestią czasu...

Choć Gdańsk jako jedno z niewielu polskich miast posiada większość swoich torowisk odizolowanych od ruchu samochodów, to zły stan tramwajów nie pozwala im na szybką jazdę. Hamulce w wielu naszych "stopiątkach" działają na słowo honoru, zdarza się, że motorniczy przez całą trasę musi używać hamulca awaryjnego. Trzeba przyznać, że jest on bardzo skuteczny. Tak bardzo, że pasażerowie mają problem z utrzymaniem równowagi w pojeździe.

Choć w części pojazdów są elektroniczne wyświetlacze, ZKM korzysta z nich tylko na pół gwizdka. Mogłyby pokazywać zapowiedzi kolejnych przystanków, ale zamiast tego pokazują jedynie przystanek docelowy, godzinę oraz... informacje o obchodzących tego dnia imieniny.

Niestety akcje zachęcające do przesiadania się z auta na pojazdy komunikacji miejskiej są w Gdańsku z góry skazane na porażkę. System komunikacji tramwajowej, tak wychwalanej przez gdańskich samorządowców, jest zlepkiem wieloletniego zaniedbania oraz braku skutecznego nadzoru nad pracą ZKM. Nie sprawuje go ani miasto, ani - wydawałoby się powołany do tego - ZTM.

Problemem nie jest cena biletów, ale standard jaki otrzymuje się w zamian. Jeżeli stan ten nie ulegnie polepszeniu, tramwajami będą podróżować jedynie uczniowie i osoby starsze, którzy z racji wieku i braku stałych dochodów, nie mogą pozwolić sobie na auto.

Opinie (344) ponad 10 zablokowanych

  • ZKM nie potrafi dbac o tabor!

    Nie chodzi o wandalizm ale hamulce, sprzęgi korozja blach nie są wynikiem wandalizmu!

    • 12 0

  • poprawić synchronizację na przystankach (1)

    • 6 0

    • a gdyby był dzień bez smrodu w tramwajach?

      • 1 0

  • (5)

    Mam w rodzinie motorniczego i wiem co sie dzieje z tramwajami...narzekacie na drzwi..ok ...a ile razy zostaly wylamywane przez huliganow..albo spieszacych sie niecierpkiwych panow??...krzesla poobklejane...a kto je brudzi i przykleja gumy do zucia??Motorniczy??Ach ci wredni motorniczy kochaja wrecz ubostwiaja zadreczac biedny bogu winnych pasazerow..niszczcie dalej tramwaje wyrywajcie drzwi pobklejacie siedzenia rozbijajcie szyby z tramwajow czy przystankow,nie placcie za mandaty ani nie kupujcie biletow niszczcie dalej a pieniadze zamiast na nowe tramwaje pojda na naprawe tego co jest.Sami jestesmy sobie winni wiec nie narzekajmy

    • 14 6

    • (4)

      Jakoś wątpie, by poza Gdańskiem byli tak bardzo kulturalni mieszkańcy. Tak tylko w Gdańsku są huligani, którzy niszczą tramwaje, wybijają szyby, a jeszcze możę powodują korozje blach? Tak, to wandale urywają sprzęgi oraz tzw fartuchy (osłony zewnętrzne pod poziomem okien). W innych miastach nie ma wandali i dlatego właśnie u nich tramwaje są czyste i zaniedbane.Taaaak.

      • 7 0

      • No tak...tylko w gdansku sie dzija takie rzeczy xD bo cudza trawa jest bardziej zielona......wszedzie jest tak samo...

        • 0 4

      • (2)

        Tak. W Bydgoszczy np. takiego syfu na wiatach przystankowych nie ma. Tak samo w Poznaniu czy Warszawie.

        • 1 0

        • (1)

          no tak, ale Bydgoszcz ma chyba 2 czy 3 wiaty na całe miasto, więc... :>

          • 0 0

          • Pojedź, zobacz. Miasto przyjemniejsze, zdziwisz się.

            • 1 1

  • a gdzie rozkłady jazdy!!! (4)

    Jak zmusić panów motorniczych aby się ich trzymali bo w niestety przesiadając się np z 11 na 10 nigdy nie jest się pewnym czy się zdąży mimo ze powinno być
    tak 5,23 11 a 5,25 10 to motorniczy ma to gdzieś i puszcza 10 pierwszą a ty czekaj 20 minut na następną . Nie pomagają pisma do ZTM ani prośby wkurzonych pasażerów . Motorniczy Nasz Pan.
    Nóż się w kieszeni otwiera .

    • 9 1

    • (1)

      czesto czeka sie na pasazerów dobiegajacych na chełmie. Powoduje to opóźnienie i z tego powodu 10 jest przed linią 11. pozatym 10 zjeżdzajac z huciska ma pierwszeństwo przed 11 wiec siła rzeczy musi byc przednią.

      • 2 0

      • ma pierwszeństwo??

        tego nie kumam. może mi ktoś to wyjaśnić?

        • 1 0

    • prohint

      podjedź na hucisko jedynką, ma pierwszeństwo przed dziesiątką

      • 1 0

    • dajcie nam jeszcze do sprzedazy gazety i fajki,a rozkladow napewno bedziemy sie trzymali.Pojedyncze bilety w komunikacji to porazka P.Lisiecki.

      • 2 0

  • (2)

    a robienie pubu z piwem w tramwajach?? kto nad tym zapanuje?? wiecznie widze pijacych piwo?? od czego ma być monitoring w tramwajach?

    • 12 2

    • bo w Gdansku...

      kmioty i wieski...to wiekszosc,

      bez urazy mieszkancy Gdanska (sam nim jestem), ale taka prawda ...

      • 3 0

    • przestanę pić piwo w tramwaju, jak się WSZYSCY pasażerowie będą myć! słowo harcerza.

      • 1 0

  • (2)

    tak a tutaj pisza sami doskonali swiata na wszystkim sie znaja i zawsze maja jakies rozwiazanie na cale zlo....spojrzmy na siebie na nasze bledy a potem wytykajmy bledy innych.Gdyby kazdy z nas postepowal jak nalezy swiat nie wygladalby tak jak wyglada.

    • 2 5

    • ale z tym browarem... (1)

      ... to prawda. no nie rozumiem, jak można nie móc wytrzymać i nienapić się dopiero w domu? a może jednemu z drugim nikt nigdy nie powiedział, że to przesada?

      • 1 0

      • a może nigdy nie dostał za to mandatu?

        • 0 0

  • (2)

    Czy w Trójmieście kiedyś powstanie metro ? W Krakowie, który ma podobną liczbę ludności do Trójmiasta, już od kilku lat chodzą plotki o dwóch liniach metra wschód-zachód oraz północ-południe.

    • 4 2

    • U nich mówi się o metrze od 70 lat ;))) Narazie 30 lat budowali tunel pod dworcem glownym na tramwaj, ktory wlecze sie niemilosiernie, bo jakies tam przepisy nie pozwalaja na szybsza jazde. Od mowienia do realizacji droga dalekaaaaaaa aaaaa.

      • 1 0

    • szczurem jesteś by w kanałach jeździć?

      mamy naziemny jedyny w Polsce system kolei miejskiej (S-Bahn).Wystarczy zadbać o niego i będzie pięknie! a nie jakieś kanały i szamba

      • 2 0

  • (2)

    Metro w trójmieście nie postanie nigdy, tak naprawdę to niedorzeczny pomysł. No bo gdzie by ono miało być? Tam gdzie płasko to już mamy SKM - którego efektywność można podnosić za ułamek kosztów budowy metra.

    • 8 0

    • To niegłupie, co piszesz. (1)

      Choć moim marzeniem jest sprowadzić SKMkę pod ziemię (i cały ruch kolejowy, również PKP), a po powierzchni zrobić wewnętrzną obwodnicę Trójmiasta - coś jak druga Zwycięstwa/Grunwaldzka. To by sie przejezdnie zrobiło!

      Oczywiście to tylko mrzonki, koszty takiej operacji przekraczałyby pewnie budżet Gdańska na 20 lat.

      • 0 1

      • Nie wiem czy to dobry pomysł budować przelotową trasę w środku miasta. Nie ejst to zresztą nwoy pomysł. W planach znaleźć można równoległą do torów Trasę Czerwoną, która w zamierzeniach miała być szybką przelotową trasą. Sęk w tym, że gdy ją planowano samochód uznawano za przełomowy wynalazek, a o obwodnicy nikt jeszcze nie myślał.

        Ponadto należy wcześniej zbudować obwodnicę kolejową, gdyż raczej unika się prowadzenia pociagów towarowych podziemnymi trasami. Wywołują one ogromne drgania, które niszczą w długiej perspektywie sam tunel.

        • 1 0

  • szkoda,że samolotow nie ma...

    • 1 0

  • super komunikacja!!!! (2)

    Dzięki takim akcjom jak dziś można skutecznie odstraszyć pasażerów od komunikacji miejskiej. Dziękujemy.

    • 9 0

    • (1)

      w samochodzie nie musze wąchać niemyjących się

      • 0 1

      • bo do swojego smrodu już przywykłeś. :P

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane