• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z południa Gdańska do Wrzeszcza dojedzie tylko do Politechniki?

rb
5 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej. Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej.

Miejscy urzędnicy znaleźli sposób na rozpoczęcie projektowania nowej linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza. Aby przeciągający się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego o przebieg linii przez tę ulicę nie odsunął inwestycji o kolejne kilka lat, trasa zamiast do al. Grunwaldzkiej zostałaby skrócona do Politechniki Gdańskiej. Brakujący fragment od krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej pasażerowie pokonywaliby... pieszo.



Pomysł, by skrócić linię tramwajową w I etapie do Politechniki Gdańskiej, oceniam:

To może być przełom w planowaniu inwestycji, która podzieliła władze miasta i część mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Pierwotnie linia tramwajowa z Moreny miałaby wpiąć się w al. Grunwaldzką właśnie przez wąską i zabudowaną ulicę, co od kilku lat oprotestowuje część mieszkańców.

Gdy w grudniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska po dwóch latach prac wydała w końcu tzw. decyzję środowiskową, ta - zgodnie z przewidywaniami - została zaskarżona przez mieszkańców do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, co może przedłużyć początek prac o kolejne dwa-trzy lata.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Inwestycja w dwóch etapach



Ale miasto nie zamierza czekać i znalazło sposób na formalny początek prac nad projektem linii GPW. Urzędnicy chcieliby podzielić inwestycję na dwa etapy. W pierwszej kolejności linia tramwajowa powstałaby między Rakoczego a okolicami Politechniki Gdańskiej, co z jednej strony pozwoli miastu uniknąć dalszego sporu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i umożliwi uruchomienie procedury przetargowej na projekt trasy, a z drugiej - gdy ta już powstanie - zmusi pasażerów do pokonania ostatnich 100-200 metrów z krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej - na piechotę.

Drugi etap ruszyłby po zakończeniu wszystkich formalności związanych z zaskarżeniem decyzji środowiskowej do GDOŚ.

- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - podkreśla Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GPW wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.
Jak przekonuje Borawski, konieczność przesiadki w punktach oddalonych od siebie o racjonalny dystans to model stosowany na całym świecie.

- O połączeniu górnego i dolnego tarasu rozmawiamy już pięć lat i nadal jesteśmy na wstępnym etapie. Protesty mieszkańców ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego spowalniają ją tak bardzo, że może rzeczywiście trzeba będzie zbudować linię tramwajową w prawie całym jej przebiegu, a na drugi etap i jej zakończenie zaczekać do uprawomocnienia wszystkich decyzji i zakończenie protestu - dodaje.
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa.

DRMG gotowe do przetargu



Jak mówi nam Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, miasto jest gotowe do ogłoszenia przetargu na projekt nowej trasy. Aby tego dokonać, potrzebuje jedynie zgody od tzw. komitetu inwestycyjnego, powołanego przez prezydent Gdańska w związku z koronawirusem.

- Te decyzje mogą zapaść jeszcze w tym tygodniu - mówi nam Bartosiewicz.
Gdyby DRMG ogłosiło przetarg i wyłoniło wykonawcę projektu - ten mógłby powstać równolegle do procedury odwoławczej w GDOŚ, która - podobnie jak prace nad projektem - powinna się zakończyć w połowie 2022 r.

"Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. "Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy: Pomysł egzotyczny i bezsensowny



Jak pomysł miejskich urzędników oceniają mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego? Jak mówi nam Michał Błaut, mieszkaniec tej ulicy i radny dzielnicy Wrzeszcz Górny, etapowanie inwestycji to ryzyko "marnotrawstwa środków miejskich i unijnych".

- Trudno mi wyobrazić sobie, że inwestycja o tak dużym budżecie i w założeniu o dużej randze (połączenie nowych osiedli Gdańska Południa z dzielnicami Dolnego Tarasu), będzie realizowana w sposób częściowy i bez pewności jej pełnej realizacji. To groźba poważnego marnotrawstwa środków miejskich i unijnych. Jak miałoby to wyglądać? Na końcu miałaby powstać jakaś pętla czy może miałyby do Politechniki zjeżdżać tramwaje dwukierunkowe? Jaki jest cel stawiania takiej propozycji? Na pewno nie chodzi o poszukiwanie porozumienia z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - zastanawia się Błaut.
Jego zdaniem realizacja inwestycji może być też próbą postawienia mieszkańców pod ścianą i wywarciem na nich dodatkowej presji, by zgodzili się na przebieg linii tramwajowej pod ich oknami. Pomysł miasta ocenia jako "egzotyczny, dziwny i bezsensowny" - zwłaszcza w kontekście pieszej przesiadki i zmuszania pasażerów do przemieszczania się między oddalonymi od siebie przystankami po wąskich chodnikach przy ul. Do Studzienki.

- Zastosowanie modelu przesiadki pomiędzy punktami oddalonymi od siebie o kilkaset metrów jest znane i powszechnie źle oceniane. Stwierdzenie pana prezydenta dotyczące dopuszczalności nawet kilkusetmetrowych odcinków przesiadek grzebie prawdopodobnie jedyny argument przemawiający za wariantem przez Bohaterów Getta Warszawskiego, o stworzeniu tam wspólnego przystanku.
Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy. Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy.

FRAG: Podział na etapy nie przekreśla zalet tego projektu



Nieco inaczej do koncepcji zaproponowanej przez gdański magistrat podchodzi Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

- Każde działanie zbliżające nas do realizacji tej inwestycji w cywilizowanej formie, czyli beż żadnych wyburzeń zabytkowych kamienic i najlepiej przez ul. Siedlicką i tereny Politechniki, jest warte poparcia. Liczymy zatem na to, że forma realizacji pierwszego etapu umożliwi w przyszłości urzeczywistnienie także takiego, optymalnego wariantu. Trzymamy kciuki za szybką realizację poszczególnych etapów i całej inwestycji. Funkcjonalność samego pierwszego etapu będzie oczywiście dość średnia, niemniej to tylko chwilowe rozwiązanie i nie przekreśla plusów całego przedsięwzięcia.

Materiał archiwalny

rb

Opinie (505) ponad 20 zablokowanych

  • Wazne ze trasa tramwaju (3)

    Nue jedzie juz do sadu bo po co to komu! Ani do centrum handlowego co bylo glownym zalozeniem projektu i wielkopowierzchniowy parking. najwazniejsze ze trasa nowa nie prowadzi juz przy dzialce radnego Dzika i dzieki temu bedzie mogl wydzielic i wykupic przylegly teren.

    • 11 2

    • Opór mieszkańców domków raczej oczywisty (2)

      • 0 4

      • przy Trasie Kaszubskiej

        też były domki...
        Były.

        • 0 0

      • Jakich

        Mieszkancy sa za! Tylko pan radny chce zrobic 3 linie zabudowy i wykupic teren. Jakby tam szla linia tramwaju to bedzie tez droga techniczna czyli dzialka bedzie z dostepem i nie kupi jej za 30k a z przetargu za 400k. Ot cala bajka. I tylko dlatego jedzie przez morene.

        • 0 0

  • Jesteśmy za tym, żeby zieleń pozostała zielenią - ul. Wileńska (4)

    Ten projekt to degradacja środowiska naturalnego (np. ul. Wileńska). Nie może być tak, że komunikacja szynowa będzie kosztem zieleni.
    Nie będzie to już strefa zielona, zarówno dla osób starszych, dzieci, jak i zwierząt.

    Miała tu iść droga rowerowa, a nie linia tramwajowa. Mieszkańcy przez ten tramwaj po nocach nie będą spali, będą mieli torowisko pod samymi oknami.

    Czy konsultacje społeczne, które odbywały się w ramach projektu budowy linii były demokratyczne ?

    Może ktoś z władz województwa i urzędu miasta zechce posłuchać argumentów mieszkańców.

    Najlepszym rozwiązaniem byłoby w ogóle zaniechanie pomysły z tą linią tramwajową !!!

    • 10 5

    • 1. Zielone torowisko (3)

      2. Tramwaje nie jeżdżą w nocy.
      Radzę się douczyć.

      • 0 5

      • Tramwaje jeżdżą od 4-tej rano, radzę się douczyć.

        np. na podstawie aktualnego rozkładu jazdy. To jest noc. Nie każdy ma na 6-tą do roboty, żeby o tej porze być już na nogach.

        • 3 2

      • Hejtujesz kogoś kto ma rację. Sam się doucz albo czytaj ze zrozumieniem a nie piszesz bzdury. Też sprzeciwiam się zniszczeniu obszarów zieleni na korzyść rozbudowy infrastruktury.
        Przykre że miasto nie uwzględnia uwag mieszkańców przy planowaniu przebiegu trasy.

        • 4 1

      • tramwaje nie jeżdżą w nocy to pewnie ufo widziałem we wrzeszczu przed 24

        • 3 0

  • Juz w latach 30stych miasto Gdańsk przygotowało teren pod budowe lini tramwajowej (1)

    Ta trasa to dzisiejsza ulica Powstańców Warszawskich , cała od Kartuskiej do Traugutta , i dalej ul Do Studzienki , wprawdzie czesc to polna droga ale nie została nigdy zabudowana bo czeka na realizacje Na Do Studzienki pozwolono na tymczasowa zabudowe do czasu budowy lini tramwajowej i tak ten teren czeka juz około 90 lat na swoje przeznaczenie a teraz FRAG słynacy ze zwezania ulic , budowy przejsc naziemnych nad tunelami dla pieszych , zakorkowania Podwala trzema skrzyzowaniami ( 3cie bedzie przy Zabim Kruku) znów wymyslił koncepcje służące tylko jego interesom , powinni zmienic nazwe na Forum Rozgardiaszu Aglomeracji Gdańskiej . Co maja na władze miasta że one sie ich tak słuchają?

    • 17 2

    • Masz rację.

      FRAG z rozwojem ma niewiele wspólnego. Raczej z regresem. Forum Regresu Aglomeracji Gdańskiej też ładnie brzmi.
      Władze miasta traktują ich chyba jako reprezentację społeczeństwa a to tylko kilku kolesi reprezentujących samych siebie i swoje chore poglądy.

      • 7 2

  • Nie przez Wileńską

    Konieczna jest korekta tych planów.
    Nie pozwolimy by tramwaj szedł przez ulicę Wileńską.

    • 8 6

  • proponuje tranwaj na Matarnie,to skoncza sie korki na Slowaka (2)

    • 8 1

    • Masz PKM (1)

      • 0 1

      • nie mam

        • 0 0

  • Stop inwestycji!

    Miasto nie liczy się mieszkańcami i planuje inwestycje jakby to było królestwo urzędników

    • 11 4

  • Lepsza Trasa (2)

    Tramwaj z Moreny powinien jechac przez Jaskowa Doline i dojechac do dworca PKP Gdansk Wrzeszcz

    • 10 5

    • To musiał by być tramwajem wodnym. A wogle to cała ul Jaśkowa dolina jest zabytkiem (1)

      • 0 1

      • nie cała

        • 1 0

  • (2)

    Drugi Budapeszt;)

    • 1 0

    • W sęsie? (1)

      • 0 0

      • Pojedź, zobacz

        • 0 0

  • Panie Borawski, Panie Bartosiewicz

    Dlaczego coś co się nazywa FRAG ma jakikolwiek wpływ na to co się dzieje w Gdańsku?
    Kogo FRAG reprezentuje? Na pewno nie mieszkańców Gdańska. To paru kolesi, którzy próbują forsować swoje chore poglądy i wpływać na władze Gdańska by je realizowały.
    Czy jak skrzyknę paru kolegów i założymy stowarzyszenie to też będziecie nas słuchać?

    • 10 0

  • Jedyny dobry pomysł to puścić linię tramwajową przez ul. Smoluchowskiego do skrzyżowania z ul.Halera.

    Drugi wariant jest puścić wzdłuż kampusu od ul.Sobieskiego do ul. Traugutta i do skrzyżowania z ul.Halera.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane