• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z południa Gdańska do Wrzeszcza dojedzie tylko do Politechniki?

rb
5 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej. Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej.

Miejscy urzędnicy znaleźli sposób na rozpoczęcie projektowania nowej linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza. Aby przeciągający się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego o przebieg linii przez tę ulicę nie odsunął inwestycji o kolejne kilka lat, trasa zamiast do al. Grunwaldzkiej zostałaby skrócona do Politechniki Gdańskiej. Brakujący fragment od krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej pasażerowie pokonywaliby... pieszo.



Pomysł, by skrócić linię tramwajową w I etapie do Politechniki Gdańskiej, oceniam:

To może być przełom w planowaniu inwestycji, która podzieliła władze miasta i część mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Pierwotnie linia tramwajowa z Moreny miałaby wpiąć się w al. Grunwaldzką właśnie przez wąską i zabudowaną ulicę, co od kilku lat oprotestowuje część mieszkańców.

Gdy w grudniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska po dwóch latach prac wydała w końcu tzw. decyzję środowiskową, ta - zgodnie z przewidywaniami - została zaskarżona przez mieszkańców do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, co może przedłużyć początek prac o kolejne dwa-trzy lata.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Inwestycja w dwóch etapach



Ale miasto nie zamierza czekać i znalazło sposób na formalny początek prac nad projektem linii GPW. Urzędnicy chcieliby podzielić inwestycję na dwa etapy. W pierwszej kolejności linia tramwajowa powstałaby między Rakoczego a okolicami Politechniki Gdańskiej, co z jednej strony pozwoli miastu uniknąć dalszego sporu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i umożliwi uruchomienie procedury przetargowej na projekt trasy, a z drugiej - gdy ta już powstanie - zmusi pasażerów do pokonania ostatnich 100-200 metrów z krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej - na piechotę.

Drugi etap ruszyłby po zakończeniu wszystkich formalności związanych z zaskarżeniem decyzji środowiskowej do GDOŚ.

- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - podkreśla Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GPW wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.
Jak przekonuje Borawski, konieczność przesiadki w punktach oddalonych od siebie o racjonalny dystans to model stosowany na całym świecie.

- O połączeniu górnego i dolnego tarasu rozmawiamy już pięć lat i nadal jesteśmy na wstępnym etapie. Protesty mieszkańców ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego spowalniają ją tak bardzo, że może rzeczywiście trzeba będzie zbudować linię tramwajową w prawie całym jej przebiegu, a na drugi etap i jej zakończenie zaczekać do uprawomocnienia wszystkich decyzji i zakończenie protestu - dodaje.
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa.

DRMG gotowe do przetargu



Jak mówi nam Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, miasto jest gotowe do ogłoszenia przetargu na projekt nowej trasy. Aby tego dokonać, potrzebuje jedynie zgody od tzw. komitetu inwestycyjnego, powołanego przez prezydent Gdańska w związku z koronawirusem.

- Te decyzje mogą zapaść jeszcze w tym tygodniu - mówi nam Bartosiewicz.
Gdyby DRMG ogłosiło przetarg i wyłoniło wykonawcę projektu - ten mógłby powstać równolegle do procedury odwoławczej w GDOŚ, która - podobnie jak prace nad projektem - powinna się zakończyć w połowie 2022 r.

"Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. "Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy: Pomysł egzotyczny i bezsensowny



Jak pomysł miejskich urzędników oceniają mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego? Jak mówi nam Michał Błaut, mieszkaniec tej ulicy i radny dzielnicy Wrzeszcz Górny, etapowanie inwestycji to ryzyko "marnotrawstwa środków miejskich i unijnych".

- Trudno mi wyobrazić sobie, że inwestycja o tak dużym budżecie i w założeniu o dużej randze (połączenie nowych osiedli Gdańska Południa z dzielnicami Dolnego Tarasu), będzie realizowana w sposób częściowy i bez pewności jej pełnej realizacji. To groźba poważnego marnotrawstwa środków miejskich i unijnych. Jak miałoby to wyglądać? Na końcu miałaby powstać jakaś pętla czy może miałyby do Politechniki zjeżdżać tramwaje dwukierunkowe? Jaki jest cel stawiania takiej propozycji? Na pewno nie chodzi o poszukiwanie porozumienia z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - zastanawia się Błaut.
Jego zdaniem realizacja inwestycji może być też próbą postawienia mieszkańców pod ścianą i wywarciem na nich dodatkowej presji, by zgodzili się na przebieg linii tramwajowej pod ich oknami. Pomysł miasta ocenia jako "egzotyczny, dziwny i bezsensowny" - zwłaszcza w kontekście pieszej przesiadki i zmuszania pasażerów do przemieszczania się między oddalonymi od siebie przystankami po wąskich chodnikach przy ul. Do Studzienki.

- Zastosowanie modelu przesiadki pomiędzy punktami oddalonymi od siebie o kilkaset metrów jest znane i powszechnie źle oceniane. Stwierdzenie pana prezydenta dotyczące dopuszczalności nawet kilkusetmetrowych odcinków przesiadek grzebie prawdopodobnie jedyny argument przemawiający za wariantem przez Bohaterów Getta Warszawskiego, o stworzeniu tam wspólnego przystanku.
Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy. Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy.

FRAG: Podział na etapy nie przekreśla zalet tego projektu



Nieco inaczej do koncepcji zaproponowanej przez gdański magistrat podchodzi Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

- Każde działanie zbliżające nas do realizacji tej inwestycji w cywilizowanej formie, czyli beż żadnych wyburzeń zabytkowych kamienic i najlepiej przez ul. Siedlicką i tereny Politechniki, jest warte poparcia. Liczymy zatem na to, że forma realizacji pierwszego etapu umożliwi w przyszłości urzeczywistnienie także takiego, optymalnego wariantu. Trzymamy kciuki za szybką realizację poszczególnych etapów i całej inwestycji. Funkcjonalność samego pierwszego etapu będzie oczywiście dość średnia, niemniej to tylko chwilowe rozwiązanie i nie przekreśla plusów całego przedsięwzięcia.

Materiał archiwalny

rb

Opinie (505) ponad 20 zablokowanych

  • Kamienice przy Do Studzienki są ciekawsze niż przy Bohaterów Getta (4)

    mieszkańcy Bohaterów zminusują, ale co tam

    • 7 10

    • Jakie kamienice? (3)

      To sypiące się rudery poza budynkiem na rogu Politechnicznej i do Studzienki.
      Skoro do tej pory nie było pieniędzy na ich wyremontowanie to i w przyszłości nie będzie, chyba że FRAG je wyremontuje za własne pieniądze a najlepiej własnymi rękoma.
      Ocalić trzeba drugą stronę ulicy Do Studzienki a strona Politechniki do wyburzenia i tramwaj prosto do Grunwaldzkiej.

      • 6 2

      • (2)

        Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie remontował kamienic i wydawał gigantycznych pieniądzy na każdą zachciankę konserwatora zabytków.

        • 2 3

        • FRAG i wszystko jasne

          Może nich FRAG zapłaci (ale ze swoich) lub je wyremontuje skoro im tak zależy?

          • 1 1

        • jakoś wille i kamienice

          Na Jaśkowej temu przeczą...

          • 1 1

  • A może inna trasa? (1)

    A czemu by nie tramwaj nie mógł pojechać ul Traugutta i dalej przez park akademicki prosto na skrzyżowanie z Hallera? Nikomu by tam nie przeszkadzał..

    • 12 5

    • Podobno przeszkadza trupom sprzed kilkuset lat z lapidarium w parku.

      • 0 1

  • To może tak od razu pieszo z południa na północ?

    ZTM tylko skasowałby kasę za piesze bilety i po sprawie. Żadnych inwestycji, żadnych protestów a kasa leci.

    • 7 4

  • Troche dziwne (1)

    Te plany snuja sie od kilku lat. Zalozeniem byl tramwaj do Grunwaldzkiej przez ulice Do Studzienki. Skad nagle wziela sie Getta Warszawskiego, kiszkowata uliczka, ktora z trudem mina sie dwa auta osobowe?

    • 15 4

    • FRAG i wszystko jasne

      Bo FRAG chce ocalić 2 rudery i 1 kamienicę na Do Studzienki. Stąd te bzdurne pomysły i wariant z wygibasami w sytuacji gdy jest prosta droga ulicą Do Studzienki aż do Grunwaldzkiej.
      Ta inwestycja ma być na lata a ile jeszcze postoją te rudery? Za kilka lat i tak się rozpadną i wtedy się okaże, że te kombinacje nie miały sensu a skomplikowano prostą sprawę i wyrzucono pieniądze w błoto, niszcząc jednocześnie ulicę BGW.

      • 7 2

  • Wszystko pięknie ...

    Jak najbardziej tramwaje to przyszłość ale czas pomału zmienić je trochę w metro, mianowicie przy skrzyżowaniach puszczać pod ... żeby nie traciły zbędnych minut-a zapewne więcej ludzi by je uznało!
    Na wielu skrzyżowaniach(światłach) tracą po 1min... przez miasto ponad 30minut!!! Jest różnica? Oczywiście trochę kosztowne przerobienie ale jak usprawnimy - bez postojów jak SKM będą mogły jeździć co 5minut. Do tego we Wrocławiu zaczynają testować autonomiczne tramwaje. Taki nie będzie narzekał ze za mała pensja bądź święto czy nadgodziny... Jaka oszczędność w ciągu roku ... Wszystko się zwróci po czasie!

    • 4 2

  • Państwo z tektury! (1)

    "została zaskarżona przez mieszkańców do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, co może przedłużyć początek prac o kolejne dwa-trzy lata."

    • 2 4

    • miasto. i wladza ostatnich lat

      • 0 0

  • dlaczego koniecznie przez politechnikę?

    a nie można wykorzystać Traugutta? byłby przystanek 1. Politechnika 2. Centrum Onkologii 3. UCK/AOS Politechniki. Dlaczego koniecznie trzeba połączyć tramwaj przy Miszewskiego? Co tam takiego ważnego jest? Skrzyżowanie? WOW. Radio? i co jeszcze?
    Czy miejscy urbaniści odrywają czasem nosy od mapy o wymiarach monitora? Może niech wydrukują sobie czasem większą mapę miasta i spojrzą na wydruk z perspektywy stołu - jakie linie komunikacyjne biegną przez miasto, gdzie jest zagęszczenie zabudowy, gdzie są wydeptane ścieżki. A nie na siłę wbijać w ciasną uliczkę tramwaj - a może się uda, a może tunel, a może po ciemku, a może.... masssakra

    • 16 1

  • Propozycja

    A może warto byłoby przeanalizować propozycję następującą:
    - poprowadzić nitki torów tramwajowych w jezdni wzdłuż ul. Traugutta i włączyć je poprzez park do torów w Al. Zwycięstwa na wysokości Opery Bałtyckiej.

    • 10 2

  • Każda inwestycja to protest kilku do kilkunastu ludzi. Już nie jedna budowa została przesunięta przez ujadaczy. Dlaczego ich tolerować skoro zdecydowana większość chce tej linii tramwajowej!

    • 5 8

  • Miasto nie chce puścić tramawju przez DoStudzienki (1)

    Bo straci zyski z działeczki pod Jantarem gdzie chcieliby wstawić wieżowieć wielkości Arli...
    Co do kosztów skrzyżowania i zatkania ruchu przy takim rozwiązaniu miasto nie przedstawiło żadnych symulacji.... Bo okazałoby się, że się jeszcze da tak zrobić.
    Zatem nie macie tramwaju bo miasto broni interesów developerów.

    • 18 4

    • Ooo, pan Błaut ze swoimi teoriami się objawił :)

      • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane