• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto planuje zbiornik pod ulicą. Mieszkańcy boją się wykopu

Maciej Korolczuk
6 czerwca 2024, godz. 18:00 
Opinie (451)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej. Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, którzy od lat sprzeciwiają się poprowadzenia ich ulicą trasy tramwajowej, mają kolejny argument w sporze z urzędnikami. Przekonują, że podziemny zbiornik retencyjny zagrozi stabilności ich domów. Miasto odpiera zarzuty.



Czy obawy mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są uzasadnione?

Antytramwajowy protest mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego trwa od kilku lat, a przed miesiącem informowaliśmy o jego kolejnej odsłonie.

O co chodzi? Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią linii tramwajowej, a budowa i następnie eksploatacja trasy zagrozi stabilności stojących przy niej kamienic.

Od dawna postulują, by trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) "wpinała się" w tramwaj na Grunwaldzkiej skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki, a nie przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy tej ulicy ze stowarzyszenia "Dolina Królewska" wskazują też, że planowanej inwestycji brak konsultacji społecznych. Odmawia się im dostępu do informacji publicznej oraz ogranicza dostęp do dokumentacji projektu.

Miasto te zarzuty odpiera. W ostatnim czasie urzędnicy zaprosili aktywistów na spotkanie, podczas którego udostępniono im dokumenty, o które wnioskowali.

Po zapoznaniu się z nimi mieszkańcy nie złożyli broni. W czwartek w południe znów spotkali się z dziennikarzami i przedstawili nowe okoliczności przygotowań do rozpoczęcia prac budowlanych.


  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.

Według nich budowa linii w zaproponowanym przebiegu stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zabytkowych kamienic. Tym bardziej że pod ulicą zaplanowano budowę zbiornika retencyjnego.

- Zbiornik ma się znaleźć bezpośrednio pod ulicą, na całej jej długości. Składać się będzie z trzech komór połączonych rurą. De facto betonowa konstrukcja będzie fundamentem, na którym posadowione zostanie torowisko tramwajowe - opisuje Jakub Marchwicki, mieszkaniec ulicy, wskazując na schemat, jaki udało im się uzyskać z dokumentacji.
Dodaje, że w dokumentacji, na podstawie której wydano pozytywną decyzję środowiskową dla tej inwestycji, nie było mowy o takim zbiorniku. Pojawił się on dopiero przy sporządzeniu dokumentacji dla projektu budowlanego.

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania
Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie. Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie.
Komory o wymiarach 6 na 2 metry mają zostać osadzone w głębokim na 4 m wykopie. Zdaniem mieszkańców rozkopanie ulicy na tej głębokości stanowi bezpośrednie zagrożenie dla stojących wzdłuż niej budynków. Część z nich to zabytkowe kamienice stojące na drewnianych palach. Mieszkańcy wskazują, że ingerencja w poziom wód gruntowych może być dla nich degradująca.

- Poziom wód gruntowych jest w tej chwili na głębokości 4 m, co oznacza, że podczas prac ziemnych woda będzie musiała być wypompowywana. To sprawi, że mogą pojawić się niebezpieczne leje, zapadliska i inne groźne zmiany w gruncie. To trzeba będzie osuszać, bo grunt tworzy w tym miejscu warstwa torfu, błota i piasku. Osuszenie sprawi, że warstwy stracą nośność, co może doprowadzić do destabilizacji budynków. Realnie się tego obawiamy.
Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej. Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej.

Michał Błaut: Inwestycja przepychana w trybie antyobywatelskim



Michał Błaut, jeden z mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, przekonuje, że inwestycja jest źle prowadzona od samego początku.

- Bez względu na opinię naukowców, bez względu na ocenę raportu środowiskowego, bez względu na opinię mieszkańców miasto forsuje jeden wariant - wylicza. - Nie dowiedzielibyśmy się tego wszystkiego [planu budowy zbiornika retencyjnego - dop. red.], gdyby nie nasza majowa konferencja prasowa, gdyby nie nasz upór w dążeniu do prawdy. Inwestycja jest przepychana ZRID-em [Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej - dop. red.], a więc specustawą, która jest antyobywatelska, nie przewiduje udziału społecznego i której nie powstydziłby się sam Łukaszenko.
Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją. Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją.

Co na to miasto?



Jak tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz będzie służyć dziesiątkom tysięcy gdańszczan.

- Przy okazji tej inwestycji staramy się nie tylko rozwiązać problem komunikacyjny, ale także zapewnić odpowiednie odwodnienie terenów m.in. na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Przyjęte rozwiązania wprowadzą usprawnienia przeprowadzenia wód Potoku Królewskiego i przyczynią się do lepszej retencji - przekonuje.
Jak dodaje, w przypadku projektu odwodnienia trasy GPW projektanci przeanalizowali wszelkie dane i wybrali najlepsze rozwiązanie.

- Przeprowadzono wnikliwą inwentaryzację i badania geotechniczne, które oceniły uwarunkowania na terenie planowanej inwestycji. Co ważne, w trakcie realizacji prac stan budynków będzie monitorowany poprzez specjalne czujniki, o ile mieszkańcy wyrażą na to zgodę.
Zakończenie opracowania projektu wykonawczego planowane jest na wrzesień 2024.

- Prowadzimy na bieżąco korespondencję z przedstawicielami mieszkańców i przekazujmy im dostępne nam materiały. Ostatnie spotkanie, na którym przekazano wnioskowane materiały, odbyło się dwa tygodnie temu - przypomina.

Miejsca

Opinie (451) ponad 20 zablokowanych

  • Myślę, że jednak miasto powinno się rozwijać (16)

    I nawet kosztem tych kilkudziesięciu osób robimy miasto. Wiem, że teraz jest tak, że prawie każdy musi być szczęśliwy do bólu, ale Tak się nie da. Ja mogę odkupić te mieszkania. No problem.

    • 58 74

    • Rozwijać się tramwajami? (1)

      To nie rozwój tylko cofanie się

      • 13 21

      • Powinni budować drogi , dziesięć pasów w każdą stronę.

        Co za dzban , tramwaj to cofanie się?

        • 14 12

    • Osób jest dużo więcej a na szali jest ich bezpieczeństwo

      Czy to jest wg Ciebie odpowiednia cena za 200 m tramwaju wiecej :)?

      • 11 9

    • Lepiej juz sie nie odzywaj...

      jak w temacie

      • 5 5

    • Tylko że tory przez Boh. Getta to jakieś wygibasy pomiędzy uliczkami (2)

      projekt przez Do Studzienki jak spojrzy się na mapę, wydaje się naturalny.
      Poza tym Grunwaldzka będzie miała dodatkowe światla przy Bój. Getta, co spowoduje dodatkowy korek.

      • 14 6

      • Pewnie bedzie przeciekał.

        czyli nie chcą basenu?

        • 2 0

      • Projekt na Do Studzienki wymaga sporo wyburzeń

        I temu został odrzucony

        • 0 4

    • Nowy Port ul.Wyzwolenia

      Z mieszkańcami ul.Wyzwolenia też nikt się nie liczy.Ciężki transport do Portu Gdańskiego podstępem wprowadzono w środek osiedla mieszkaniowego.

      • 4 1

    • ta linia to nie rozwój a ciemne interesy (1)

      urzędników...

      Jest całkowicie zbędna, bo Piecki są bardzo dobrze skomunikowane.
      Nawet pomimo urzędniczej obstrukcji i sabotażu

      • 10 1

      • Nie są.

        • 0 4

    • Mam dla Ciebie dobrą wiadomość (2)

      Miasto może się rozwijać nie "kosztem tych kilkudziesięciu osób" bo jest lepszy wariant po sąsiedzku

      • 7 1

      • Czyli wyburzenia? (1)

        No faktycznie lepszy...

        • 0 3

        • sa inne warianty tej komunikacji

          Wlacznie z takim, ze tramwaj na tym dystansie jesr calkowicie nieefektywny...

          Z Gdyni szybciej dojezdzam, niz ten tramwaj dowiezie ludzi spod obwodnicy...

          Ktos "na urzedzie" ma deficyty z dziecinstwa i bawi sie w modelarstwo kolejowe...

          • 4 0

    • Moga puscic linie prosto, a nie robic jakies wygibasy

      • 1 0

    • Po co? (1)

      Gdańsk jest przeludniony.

      • 0 0

      • nie rośmieszaj mnie

        Gdańsk ma ok 200km kw powierzchni lądowej i pół miliona mieszkańców a ty bredzisz o przeludnieniu? Osaka ma 280km i prawie 3 mln ludzi a jest to nowoczesna i świetnie skomunikowana aglomeracja. Może powinniśmy własnie iść tą drogą i zadbać o komnikację międzydzielnicową a nie rozłazić się w boki jak jakaś nigeryjska osada z samymi parterowymi chatami?

        • 1 1

  • (6)

    Ciężko brać kogos za poważnie, kto wygląda jak 40 letni hipis, pali różne substancje i kreując się na pro eko - jeździ samochodem spalinowym.

    Tak, sąsiedzie, mamy oczy i widzimy co robisz na codzień

    • 35 48

    • witamy miasto gdańsk w komentarzach (2)

      • 11 9

      • (1)

        No no. Zadziwiające ze na tej ulicy mieszka z 300 osób, a przeciwnych jest zawsze raptem kilkunastu

        • 10 12

        • Dziwna sprawa

          Mieszka 300 osob, a petycje do DRMG o zmiane wiariantu podpisalo 776 osob....

          • 14 0

    • trafna uwaga

      • 9 4

    • A masz jakis merytoryczny argument czy tylko stac cie na personalny atak?

      • 4 2

    • Wp

      Politowania godny gościu jesteś

      • 2 0

  • Zróbcie festyn Dulkiewicz się nie oprze

    I te banery jakiś takie powinny być bardziej serdeczne, uśmiechnięte, tak szczerze, bardziej radosne wręcz tęczowe, a nie tak ponuro i z pretensjami. Prezydent nie jest po to żeby gadać o przykrych sprawach. To niezdrowe.

    • 33 12

  • Mieszkańcy niech pojadą do Krakowa i zobaczą jak tam to wygląda. (5)

    Banda pieniądzu i tyle . Mieszkasz w mieście to musisz być przygotowany na takie rzeczy.

    • 22 37

    • Banda pieniądzu? To o władzach miasta?

      a wycieczkę do Krakowa sfinansuj to pewnie pojadą

      • 4 1

    • (1)

      Jak ci sie tak podoba w Krakowie to też możesz się tam wyprowadzić.
      A banda pieniędzu to w jakim języku?

      • 6 2

      • Jak tobie się nie podoba tramwaj w mieście to wracaj do siebie na wioskę

        • 0 6

    • Zostań w swojej wiosce!!!

      Miasto jest przeludnione już teraz.Wszędzie tłumy i nie tylko turystów.

      • 0 0

    • Wszyscy się na wieś nie wyprowadzą

      Miasta nie są dla mieszkańców wsi, którzy chcą pracować w mieście w firmach . Miasta są dla osób które w tych miastach na codzień żyją, które za często dorobek życia kupiły tam mieszkania, które placą w tym miejscu podatki. To ich interes jest kluczowy, a większość zarządzających przestrzenią miejską o tym zapomina.

      • 1 0

  • Przestańcie jęczeć! (2)

    Ciągle im coś przeszkadza.

    • 21 37

    • Nie przerwanie od 8 lat to samo

      • 3 2

    • U siebie na wiosce pod oknem póść tramwaj!!!

      • 1 1

  • Ktoś (2)

    Dlaczego nie można jednej nitki linii tramwajowej ul. Getta Warszawskiego, drugiej może do Studzienki?

    • 11 35

    • Bez sensu

      To generowaloby koszty. Tramwaj powinien pojsc ulicą Do Studzienki. Kropka.

      • 7 12

    • I zablokować grunwaldzka?

      Weź...

      • 2 1

  • Tramwaj w Bremie kursuje tuż przy gotyckim, wpisanym na listę unesco ratuszu. Można? Można! (6)

    • 30 38

    • Bo nie bylo innego wyjscia

      A tu jest

      • 7 6

    • Jak w tym mieście biletów w systmie Fala nie potrafią zrobić a ty im wierzysz że dobrze tramwaj puszczą w trudnych warunkach? Wystarczy użyć mózgu.

      • 11 2

    • a słyszałeś i czułeś jak jeżdżą niemieckie czy skandynawskie tramwaje?

      ich prawie wcale nie słychać i nie wzbudzają drgań - takie mają mechanizmy jezdne i przygotowane torowiska.

      • 12 3

    • poczytaj sobie

      Poznań Naramowice horror tramwaj

      Googiel podsunie...

      • 4 0

    • Brema to Niemcy

      I trochę inne podejście do pracy i techniki niż zaludniony wschodnią repatriacją Gdańsk.

      • 7 0

    • Ratusz ma inny wskaźnik max hałasu - wyższy

      Dla mieszkań (pobyt stały) zdaje się max 55dB

      • 2 0

  • (8)

    Ten jeden typ:
    Tramwaj pod moimi oknami na bohaterów- NIE
    tramwaj pod oknami na do Studzienki - TAK

    • 32 24

    • Prównajmy odległosci od budynkow dla 2 wariantow (1)

      wariant BGW - od 3.9m do 5m od budynku do tramwaju
      wariant Do Studzienki - 10-12m

      • 12 5

      • No 3.9m od budynku, to jakby w mieszkaniu

        Wydaje się, że zgodnie z przepisami miasto będzie musiało wypłacić odszkodowania dla mieszkańców, jeśli poziom hałasu od nowej inwestycji będzie przekroczony (max 55dB).

        • 0 1

    • Porównajmy gęstość zaludnienia (1)

      wariant BGW - mieszkańcy nie maja prawa głosu i od 8 lat ich obawy sa ignorowane, nikt nie został wysiedlony, nikomu nie zaproponowano wymiany lokalu
      wariant Do Studzienki - wyludiony od lat, budynki wskazane do zburzenia

      • 12 3

      • I o to chodzi. Deweloperka już przebiera nóżkami i chce te wyludnione budynki.

        A decydentom wpadną "zniżki" na mieszkania jak bywało w budyniowych czasach.

        • 4 0

    • tramwaj na Jaskowej - Byćmoże

      • 1 1

    • (1)

      No tak w tych spalonych kamienicach na do studzienki to tłumy mieszkają XDDD

      • 7 2

      • Od Al Grunwaldzkiej do Matejki w kamienicach po prawej stronie mieszkaja ludzie, moi drodzy.

        • 1 0

    • Dokladnie!!

      Taki niby ekolog, a tramwaj mu się nie podoba

      • 1 1

  • Wyjscie z klatki prosto pod tramwaj (1)

    • 34 11

    • Blisko przystanek, super

      • 2 4

  • Czesto spaceruje tą ulicą... (6)

    Jest cudowna, cicha, spokojna, bardzo wspieram jej mieszkancow, bo sama mieszkam przy glosnej i ruchliwej. To jedno z miejsc, w ktorych odpoczywam. Nie dajcie sie!

    • 65 20

    • Jest zastawiona samochodami, urokliwa i cicha to bedzie jak będą tramwaje (2)

      • 13 18

      • Zastawiona?

        Po prostu mieszkancy parkuja. Jak na kazdej ulicy. A Ty co tak bronisz tej ulicy?

        • 14 6

      • Jak rozumiem sympatyk wizualicacji z leada artykulu

        • 7 1

    • Zapraszam na południe Gdańska

      Tam cisza i spokój...i brak tramwaju. A chcemy, chcemy..

      • 2 1

    • To jak wyżej (1)

      Chcesz spokoju Anko z Wrzeszcza, która udajesz najmądrzejszą to wyprowadź się do lasu

      • 1 4

      • chcesz tramwajow?

        Przenies sie na Mickiewicza, Lenartowicza, Sienicka czy do Nowego Portu. Albo na ulice Doki... Tam tramwaje jezdza w zwartej starej zabudowie "od zawsze", to poznasz ten "miod"...

        Ale nie "uszczesliwiaj" ludzi na sile, bo nikt po temu nie ma prawa...

        Chce urzad budowac i zaspokajac swe ambicje, ma po temu mechanizmy, wykup i przesiedlenie, tak jak w przypadku drog. Ma miasto "specustawy"?!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane