• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto planuje zbiornik pod ulicą. Mieszkańcy boją się wykopu

Maciej Korolczuk
6 czerwca 2024, godz. 18:00 
Opinie (451)
Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej. Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, którzy od lat sprzeciwiają się poprowadzenia ich ulicą trasy tramwajowej, mają kolejny argument w sporze z urzędnikami. Przekonują, że podziemny zbiornik retencyjny zagrozi stabilności ich domów. Miasto odpiera zarzuty.



Czy obawy mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są uzasadnione?

Antytramwajowy protest mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego trwa od kilku lat, a przed miesiącem informowaliśmy o jego kolejnej odsłonie.

O co chodzi? Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią linii tramwajowej, a budowa i następnie eksploatacja trasy zagrozi stabilności stojących przy niej kamienic.

Od dawna postulują, by trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) "wpinała się" w tramwaj na Grunwaldzkiej skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki, a nie przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy tej ulicy ze stowarzyszenia "Dolina Królewska" wskazują też, że planowanej inwestycji brak konsultacji społecznych. Odmawia się im dostępu do informacji publicznej oraz ogranicza dostęp do dokumentacji projektu.

Miasto te zarzuty odpiera. W ostatnim czasie urzędnicy zaprosili aktywistów na spotkanie, podczas którego udostępniono im dokumenty, o które wnioskowali.

Po zapoznaniu się z nimi mieszkańcy nie złożyli broni. W czwartek w południe znów spotkali się z dziennikarzami i przedstawili nowe okoliczności przygotowań do rozpoczęcia prac budowlanych.


  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.

Według nich budowa linii w zaproponowanym przebiegu stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zabytkowych kamienic. Tym bardziej że pod ulicą zaplanowano budowę zbiornika retencyjnego.

- Zbiornik ma się znaleźć bezpośrednio pod ulicą, na całej jej długości. Składać się będzie z trzech komór połączonych rurą. De facto betonowa konstrukcja będzie fundamentem, na którym posadowione zostanie torowisko tramwajowe - opisuje Jakub Marchwicki, mieszkaniec ulicy, wskazując na schemat, jaki udało im się uzyskać z dokumentacji.
Dodaje, że w dokumentacji, na podstawie której wydano pozytywną decyzję środowiskową dla tej inwestycji, nie było mowy o takim zbiorniku. Pojawił się on dopiero przy sporządzeniu dokumentacji dla projektu budowlanego.

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania
Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie. Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie.
Komory o wymiarach 6 na 2 metry mają zostać osadzone w głębokim na 4 m wykopie. Zdaniem mieszkańców rozkopanie ulicy na tej głębokości stanowi bezpośrednie zagrożenie dla stojących wzdłuż niej budynków. Część z nich to zabytkowe kamienice stojące na drewnianych palach. Mieszkańcy wskazują, że ingerencja w poziom wód gruntowych może być dla nich degradująca.

- Poziom wód gruntowych jest w tej chwili na głębokości 4 m, co oznacza, że podczas prac ziemnych woda będzie musiała być wypompowywana. To sprawi, że mogą pojawić się niebezpieczne leje, zapadliska i inne groźne zmiany w gruncie. To trzeba będzie osuszać, bo grunt tworzy w tym miejscu warstwa torfu, błota i piasku. Osuszenie sprawi, że warstwy stracą nośność, co może doprowadzić do destabilizacji budynków. Realnie się tego obawiamy.
Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej. Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej.

Michał Błaut: Inwestycja przepychana w trybie antyobywatelskim



Michał Błaut, jeden z mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, przekonuje, że inwestycja jest źle prowadzona od samego początku.

- Bez względu na opinię naukowców, bez względu na ocenę raportu środowiskowego, bez względu na opinię mieszkańców miasto forsuje jeden wariant - wylicza. - Nie dowiedzielibyśmy się tego wszystkiego [planu budowy zbiornika retencyjnego - dop. red.], gdyby nie nasza majowa konferencja prasowa, gdyby nie nasz upór w dążeniu do prawdy. Inwestycja jest przepychana ZRID-em [Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej - dop. red.], a więc specustawą, która jest antyobywatelska, nie przewiduje udziału społecznego i której nie powstydziłby się sam Łukaszenko.
Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją. Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją.

Co na to miasto?



Jak tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz będzie służyć dziesiątkom tysięcy gdańszczan.

- Przy okazji tej inwestycji staramy się nie tylko rozwiązać problem komunikacyjny, ale także zapewnić odpowiednie odwodnienie terenów m.in. na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Przyjęte rozwiązania wprowadzą usprawnienia przeprowadzenia wód Potoku Królewskiego i przyczynią się do lepszej retencji - przekonuje.
Jak dodaje, w przypadku projektu odwodnienia trasy GPW projektanci przeanalizowali wszelkie dane i wybrali najlepsze rozwiązanie.

- Przeprowadzono wnikliwą inwentaryzację i badania geotechniczne, które oceniły uwarunkowania na terenie planowanej inwestycji. Co ważne, w trakcie realizacji prac stan budynków będzie monitorowany poprzez specjalne czujniki, o ile mieszkańcy wyrażą na to zgodę.
Zakończenie opracowania projektu wykonawczego planowane jest na wrzesień 2024.

- Prowadzimy na bieżąco korespondencję z przedstawicielami mieszkańców i przekazujmy im dostępne nam materiały. Ostatnie spotkanie, na którym przekazano wnioskowane materiały, odbyło się dwa tygodnie temu - przypomina.

Miejsca

Opinie (451) ponad 20 zablokowanych

  • Przy Operze

    tramwaj powinien jechać Traugutta i przez park przy Politechnice a wpinać się do głównej sieci przy Operze.

    • 14 4

  • Chodzi tylko i wyłącznie o sprzedaż terenów pod deweloperkę. (3)

    Od Wileńskiej przy wjeździe na Morenę aż do krzyżówki Do Studzienki z Grunwaldzką, tam gdzie teraz jest Jantar. Dlatego usłużny POwiec Struk przyblokował, będącą w jego gestii PKMkę, jedyną sensowną opcję transportu dla południowych faweli. A DRMG i dulszczewicy lansują ten, jadący przez godzinę z Szadółek, transportowy potworek.

    • 33 6

    • i za Sądem (2)

      oraz przy Sobieskiego

      • 3 0

      • Za Sądem jest rezerwa pod ulicę dwujezdniową Nową Politechniczną (1)

        To, że nie będzie tam tramwaju (źle) nie oznacza, że ulicy tam też nie będzie. Rezerwa terenu pod ulicę pozostaje aktualna

        • 1 0

        • naiwny?

          Czy niezorientowany?

          To dlaczego nie jest ta ulica budowana? Razem z rozbudowa Sobieskiego?
          Autobus i problem z glowy, tramwaj zbedny...

          • 0 0

  • Przecież te tramwaje są przeskalowane (1)

    • 8 12

    • Wyglondajom

      Jak dwa tygrysyyy

      • 0 0

  • To jeszcze jeden

    Argument przeciw. Nienaturalne skręty, 120 m od istniejącego skrzyżowania i strasznie wysokie koszty budowy w tym miejscu.

    • 27 4

  • A ja wiem
    W jedną stronę ulicą Getta a w drugą Do Studzienki!!!

    • 4 10

  • Jesteśmy za tą inwestycją ale ul.Do Studzienki (3)

    Mieszkańcy najbardziej obawiają się zaburzenia stosunków wodnych, a nie bliskości tramwaju. Kamienice stoją na palach dębowych. Spełniają one swoją funkcję tak długo jak są zanurzone w wodzie. Ðługotrwałe, ciągłe drgania mogą sowodować obniżenie się poziomu wód gruntowych. Tak więc nie tylko proces budowy ale i eksploatacja zagrażają kamienicom.

    • 33 6

    • Kamienice na Do Studzienki

      Kamienice odGrunwaldzkiego do Matejki po prawej tez mają drewniane stropy i popękane sciany od autobusow i wzmozonego ruchu. Mieszka tam kilkaset osób. Takich to mamy sąsiadow z Boh. Getta.. oby tylko im bylo dobrze, nam to się moga domy zawalic.

      • 3 3

    • A walić (1)

      tych marudzących mieszkańców.Widziałeś te dębowe pale zanurzone w wodzie czarodzieju?

      • 1 2

      • te pale są jak walizka złota przywieziona przez ojca pani Adamowicz z robót przymusowych w Niemczech.

        • 0 0

  • Z lękami trzeba walczyć! (3)

    Skoro mieszkańcy boją się zbiornika i tramwaju, to PG powinna zaprojektować doświadczalny reaktor jądrowy w bezpośrednim sąsiedztwie. W ten sposób zbiornik i tramwaj jakoś spowszednieją :D

    • 60 80

    • walczyć należy z głupotą... (1)

      takich wypowiedzi.

      • 16 4

      • Tramwaj, zbiornik, reaktor

        a teraz jeszcze te przeklęte komentarze, Panie kto to widział!!!

        • 4 0

    • Politechnika miała mieć reaktor na swoim kampusie

      projekt padł na fali protestów przeciwko EJ Żarnowiec

      • 2 1

  • (4)

    Wyburzy kamienice, mieszkańców w zamian dać mieszkania w Borkowie czy na Kowalach i po kłopocie. Ustawa tzw" siła wyższa", kilkanaście osób blokuje dziesiątki tysięcy mieszkańców miasta.

    • 8 29

    • (1)

      A te dziesiątki tysięcy to nie widziały gdzie kupują mieszkania i jak są one skomunikowane? A teraz wymagania i s...e ze inni mają się wyprowadzić bo jeden jaśnie z drugim chce wygody??

      • 8 2

      • Stop słoikom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        • 0 1

    • słoik

      Następny słoik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

    • zgłupiałeś? Tu są mieszkania 100+ mkw + miejsce na auto i porządna piwnica, w której można fabryki stawiać. Gdzie Ty coś takiego dostaniesz na jakimś borkowie.

      • 2 0

  • a tymczasem w Poznaniu - ptawda o tramwajach i urzędniczych działaniach. Łatwo znaleźć - Poznań Naramowice horror tramwaj (2)

    Wielki hałas przy sztandarowej inwestycji w mieście. "Żyjemy niczym w Big Brotherze"

    Badania hałasu zostały zmanipulowane, a na ich podstawie pod naszymi oknami powstała sztandarowa inwestycja w Poznaniu, czyli tramwaj na zakorkowane Naramowice takie zarzuty stawia pan Michał i jego mama. Skarżą się, że miasto zgotowało im horror, hałas oraz życie niczym w Big Brotherze. Trasa tramwajowa, jak podkreślają, jest bowiem oddalona od ich okien zaledwie o 2,7 metra, a setki pasażerów w dziesiątkach pojazdów dziennie co kilka minut zaglądają im w okna.

    Od tego momentu nasze życie zamieniło się w koszmar. Tramwaje jeżdżą znacznie częściej, co kilka minut, na okrągło przez cały rok i są bardzo głośne. Nie możemy spać. Gdybym miała dostosować swoje życie do rozkładu jazdy, musiałabym chodzić spać po godzinie 24 i wstawać około piątej nad ranem. Prosiłam wcześniej urzędników, aby pod naszymi oknami zrobić ścieżkę rowerową, a torowisko umieścić na środku ulicy. Usłyszałam w odpowiedzi, że nie można przesadzić jednego z kasztanów, mimo że inny, stojący kawałek dalej, został przesadzony dodaje pani Izabela.

    • 23 5

    • O 2,7 m od budynku

      Czy to jest zgodne z prawem? Może jakiś urbanista/prawnik się wypowie?

      • 3 0

    • Poznań

      Straszna arogancja urzędników, z powodu jednego kasztana ludziom do mieszkania prawie wjeżdża tramwaj. Myślę, że ci Państwo mogą skutecznie skarżyć miasto o odszkodowanie, muszą koniecznie wziąć prawnika. I zgłosić się do mediów np. Uwaga! itp.

      • 2 1

  • Tramwaj najwiekszy szkodnik w miescie !!Dlatego szkodniki urzedniki wszedzie go na siłe pakuja powinna byc tylko autobusowa (1)

    ale była by za dobra i za tania !!A gdańsk ma byc liderem najgorszej komunikacja miescie !!

    • 19 9

    • Halo ziemia!

      Szkodniki to auta na chodniku!

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane