• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto planuje zbiornik pod ulicą. Mieszkańcy boją się wykopu

Maciej Korolczuk
6 czerwca 2024, godz. 18:00 
Opinie (451)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej. Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, którzy od lat sprzeciwiają się poprowadzenia ich ulicą trasy tramwajowej, mają kolejny argument w sporze z urzędnikami. Przekonują, że podziemny zbiornik retencyjny zagrozi stabilności ich domów. Miasto odpiera zarzuty.



Czy obawy mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są uzasadnione?

Antytramwajowy protest mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego trwa od kilku lat, a przed miesiącem informowaliśmy o jego kolejnej odsłonie.

O co chodzi? Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią linii tramwajowej, a budowa i następnie eksploatacja trasy zagrozi stabilności stojących przy niej kamienic.

Od dawna postulują, by trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) "wpinała się" w tramwaj na Grunwaldzkiej skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki, a nie przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy tej ulicy ze stowarzyszenia "Dolina Królewska" wskazują też, że planowanej inwestycji brak konsultacji społecznych. Odmawia się im dostępu do informacji publicznej oraz ogranicza dostęp do dokumentacji projektu.

Miasto te zarzuty odpiera. W ostatnim czasie urzędnicy zaprosili aktywistów na spotkanie, podczas którego udostępniono im dokumenty, o które wnioskowali.

Po zapoznaniu się z nimi mieszkańcy nie złożyli broni. W czwartek w południe znów spotkali się z dziennikarzami i przedstawili nowe okoliczności przygotowań do rozpoczęcia prac budowlanych.


  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.

Według nich budowa linii w zaproponowanym przebiegu stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zabytkowych kamienic. Tym bardziej że pod ulicą zaplanowano budowę zbiornika retencyjnego.

- Zbiornik ma się znaleźć bezpośrednio pod ulicą, na całej jej długości. Składać się będzie z trzech komór połączonych rurą. De facto betonowa konstrukcja będzie fundamentem, na którym posadowione zostanie torowisko tramwajowe - opisuje Jakub Marchwicki, mieszkaniec ulicy, wskazując na schemat, jaki udało im się uzyskać z dokumentacji.
Dodaje, że w dokumentacji, na podstawie której wydano pozytywną decyzję środowiskową dla tej inwestycji, nie było mowy o takim zbiorniku. Pojawił się on dopiero przy sporządzeniu dokumentacji dla projektu budowlanego.

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania
Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie. Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie.
Komory o wymiarach 6 na 2 metry mają zostać osadzone w głębokim na 4 m wykopie. Zdaniem mieszkańców rozkopanie ulicy na tej głębokości stanowi bezpośrednie zagrożenie dla stojących wzdłuż niej budynków. Część z nich to zabytkowe kamienice stojące na drewnianych palach. Mieszkańcy wskazują, że ingerencja w poziom wód gruntowych może być dla nich degradująca.

- Poziom wód gruntowych jest w tej chwili na głębokości 4 m, co oznacza, że podczas prac ziemnych woda będzie musiała być wypompowywana. To sprawi, że mogą pojawić się niebezpieczne leje, zapadliska i inne groźne zmiany w gruncie. To trzeba będzie osuszać, bo grunt tworzy w tym miejscu warstwa torfu, błota i piasku. Osuszenie sprawi, że warstwy stracą nośność, co może doprowadzić do destabilizacji budynków. Realnie się tego obawiamy.
Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej. Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej.

Michał Błaut: Inwestycja przepychana w trybie antyobywatelskim



Michał Błaut, jeden z mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, przekonuje, że inwestycja jest źle prowadzona od samego początku.

- Bez względu na opinię naukowców, bez względu na ocenę raportu środowiskowego, bez względu na opinię mieszkańców miasto forsuje jeden wariant - wylicza. - Nie dowiedzielibyśmy się tego wszystkiego [planu budowy zbiornika retencyjnego - dop. red.], gdyby nie nasza majowa konferencja prasowa, gdyby nie nasz upór w dążeniu do prawdy. Inwestycja jest przepychana ZRID-em [Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej - dop. red.], a więc specustawą, która jest antyobywatelska, nie przewiduje udziału społecznego i której nie powstydziłby się sam Łukaszenko.
Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją. Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją.

Co na to miasto?



Jak tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz będzie służyć dziesiątkom tysięcy gdańszczan.

- Przy okazji tej inwestycji staramy się nie tylko rozwiązać problem komunikacyjny, ale także zapewnić odpowiednie odwodnienie terenów m.in. na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Przyjęte rozwiązania wprowadzą usprawnienia przeprowadzenia wód Potoku Królewskiego i przyczynią się do lepszej retencji - przekonuje.
Jak dodaje, w przypadku projektu odwodnienia trasy GPW projektanci przeanalizowali wszelkie dane i wybrali najlepsze rozwiązanie.

- Przeprowadzono wnikliwą inwentaryzację i badania geotechniczne, które oceniły uwarunkowania na terenie planowanej inwestycji. Co ważne, w trakcie realizacji prac stan budynków będzie monitorowany poprzez specjalne czujniki, o ile mieszkańcy wyrażą na to zgodę.
Zakończenie opracowania projektu wykonawczego planowane jest na wrzesień 2024.

- Prowadzimy na bieżąco korespondencję z przedstawicielami mieszkańców i przekazujmy im dostępne nam materiały. Ostatnie spotkanie, na którym przekazano wnioskowane materiały, odbyło się dwa tygodnie temu - przypomina.

Miejsca

Opinie (451) ponad 20 zablokowanych

  • ta ulica jest zbyt wąska (1)

    hałas i drgania będą straszne

    • 24 10

    • będzie jeszcze gorzej niż na Mickiewicza

      • 2 1

  • Gdańskie bzdury

    Co za durny pomysł z tym tramwajem, a do tego ten zbiornik, chyba ich pogięło.Tramwaj powinien iść przez pg!

    • 21 8

  • Czy w ogóle musi być tramwaj (2)

    Nie wystarcza autobusy?

    • 20 3

    • Nie (1)

      • 1 2

      • bo nie...

        Urzednik wie lepiej...

        • 3 0

  • Poznań, Naramowice, tramwaj, horror

    łatwo znaleźć, poszukajcie.

    • 19 4

  • zabytkowe kamienicę?

    to co powiedzieć o wychodku Kazimierza Jagiellończyka/ ponoć/?

    • 4 9

  • Obawy

    Czytając komentarze negujące obawy mieszkańców BGW odnoszę wrażenie, że są one ciągle powielane pod każdym artykułem dotyczącym powyższej linii tramwajowej
    Bezdyskusyjnie wiele argumentów przemawia przeciwko tej inwestycji, a Miasto w końcu powinno obiektywnie spojrzeć na sytuację, a nie za wszelką cenę forsować wariant, który tylko pochłonie środki i doprowadzi do katastrofy budowlanej

    • 18 8

  • (1)

    Mi się wydaje ze miasto boi się zablokować Do Studzienki na czas budowy, dlatego wolą wpiąć się gdzieś gdzie nie zablokują na długo połowy miasta, ale to tylko taka moja teoria

    • 6 5

    • To może poczytaj wypowiedzi przedstawicieli miasta i przestanie ci się wydawać.

      • 2 0

  • Dlaczego u nas, zróbcie tramwaj wszędzie tylko nie u nas! (1)

    My przecież nie jesteśmy przeciwnikami tramwaju byleby nie jeździł u nas bo nam się domy zawalą ale na Do Studzienki się nie zawalą.

    • 7 14

    • Dokladnie

      Na Do Studzienki juz są popękane sciany i nikt o tym nie pisze

      • 2 3

  • Pytanie ile kierujący protestem żądają od miasta za rozwiązanie protestu? (2)

    Pod płaszczykiem dyskomfortu zgromadzili wokół siebie mieszkańców tej ulicy. Ale jak miasto zapłaci to protestu nie będzie a oni będą zarobieni. Ile żądają do podziału? Trzysta tysięcy? Czy stawka wyższa jest? Pięćset tysięcy? Tylko pytam?

    • 8 21

    • No to powiało ynteligencyją... Dramat człowieku, weź jakąś sektę załóż i tam snuj spiskowe teorie przy dobrym ziółku.

      • 7 3

    • Co to jest teraz 300 tys zł

      Przynajmniej 1 mln

      • 0 0

  • Trawaj (10)

    Do studzienki prosto i Do Placu Komorowskiego koniec linii na Zaspie tak było w planie kiedyś ! Na strzyżowaniu prawo i lewoskręty i to jest optymalne po co te wywijasy ,w xx w budowano linie i likwidowano z gęstej zabudowy a teraz cofamy się do XIX wieku. Rozumiem jak by niebyło terenu pod nową linię ale jest rezerwa od 70 lat!

    • 226 37

    • (1)

      Tunele też idą w odstawkę i przejścia naziemne na każdej prostej wielopasmowej porobią... To tak z serdeczności;)

      • 14 9

      • I dobrze.

        Weźcie te swoje auta i zakopcie pod ziemią w tunelach. Za swoje pieniądze to zróbcie.

        • 0 1

    • Tak się nie da...większość osób chce jechać do góry w stronę oliwy. Przy połączeniu z do studzienki brakuje miejsca na tory do skrętu w prawo z grunwaldzkiej co sparaliżuje cały ruch tramwajowy tam. Stąd właśnie bohaterów getta

      • 18 6

    • (4)

      Problem jest taki, że Grunwaldzka na wysokości skrzyżowania z Do Studzienki jest na dość dużym pochyleniu. Uniemożliwi to budowy kilku z do Studzienki w stronę Oliwy, albo będziemy przyjeżdżać przez pohylone tory jak to było kiedyś na wysokości forum.

      • 11 7

      • pochylenie? w Gdansku? to jak sobie radza w Lizbonie czy Wiedniu czy innych gorzystych miastach (3)

        - bedzie drozej, trudno, pieniadze sa, kwestia na co je wydac

        • 14 6

        • może zbudujmy metro w Gdańsku? (2)

          jak w Wiedniu i Lizbonie.

          • 1 1

          • Jak ty za to zapłacisz. (1)

            • 0 0

            • na razie płacę za brzydotę i niefunkcjonalne rozwiązania

              i poronione pomysły jak tramwaj na BGW,
              który dopiero wygeneruje masę "nieprzewidzianych kosztów".
              Pieniądze dosłownie i w przenośni wywalone w błoto.
              Może ciebie stać na marnotrastwo cudzych pieniędzy?

              • 1 0

    • księdza komorowskiego... Warto pamiętać o tym, kim był ten człowiek i co zrobił dla Miasta

      I dlaczego Niemcy zamordowali Go w obozie koncentracyjnym w Stutthoffie.

      • 9 4

    • Trzeba wyburzyć 3 kamienice (Do Studzienki 4, 6 i 8) - i pojechać prosto.

      Nie są wpisane do rejestru zabytków.
      Jeśli argumentem jest to, że budujemy dla dziesiątek tysięcy mieszkańców i nie będziemy słuchać garstki - to tym bardziej powinno być nas stać na odszkodowania lub zakup alternatywnych mieszkań dla dotychczasowych mieszkańców.
      Nie wiem jaki jest status DH Jantar, ale tam bym zbudował większą kamienicę i przeniósł mieszkańców (nikt nie lubi odległych przeprowadzek).

      • 12 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane