• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto planuje zbiornik pod ulicą. Mieszkańcy boją się wykopu

Maciej Korolczuk
6 czerwca 2024, godz. 18:00 
Opinie (451)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej. Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, którzy od lat sprzeciwiają się poprowadzenia ich ulicą trasy tramwajowej, mają kolejny argument w sporze z urzędnikami. Przekonują, że podziemny zbiornik retencyjny zagrozi stabilności ich domów. Miasto odpiera zarzuty.



Czy obawy mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są uzasadnione?

Antytramwajowy protest mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego trwa od kilku lat, a przed miesiącem informowaliśmy o jego kolejnej odsłonie.

O co chodzi? Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią linii tramwajowej, a budowa i następnie eksploatacja trasy zagrozi stabilności stojących przy niej kamienic.

Od dawna postulują, by trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) "wpinała się" w tramwaj na Grunwaldzkiej skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki, a nie przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy tej ulicy ze stowarzyszenia "Dolina Królewska" wskazują też, że planowanej inwestycji brak konsultacji społecznych. Odmawia się im dostępu do informacji publicznej oraz ogranicza dostęp do dokumentacji projektu.

Miasto te zarzuty odpiera. W ostatnim czasie urzędnicy zaprosili aktywistów na spotkanie, podczas którego udostępniono im dokumenty, o które wnioskowali.

Po zapoznaniu się z nimi mieszkańcy nie złożyli broni. W czwartek w południe znów spotkali się z dziennikarzami i przedstawili nowe okoliczności przygotowań do rozpoczęcia prac budowlanych.


  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.

Według nich budowa linii w zaproponowanym przebiegu stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zabytkowych kamienic. Tym bardziej że pod ulicą zaplanowano budowę zbiornika retencyjnego.

- Zbiornik ma się znaleźć bezpośrednio pod ulicą, na całej jej długości. Składać się będzie z trzech komór połączonych rurą. De facto betonowa konstrukcja będzie fundamentem, na którym posadowione zostanie torowisko tramwajowe - opisuje Jakub Marchwicki, mieszkaniec ulicy, wskazując na schemat, jaki udało im się uzyskać z dokumentacji.
Dodaje, że w dokumentacji, na podstawie której wydano pozytywną decyzję środowiskową dla tej inwestycji, nie było mowy o takim zbiorniku. Pojawił się on dopiero przy sporządzeniu dokumentacji dla projektu budowlanego.

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania
Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie. Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie.
Komory o wymiarach 6 na 2 metry mają zostać osadzone w głębokim na 4 m wykopie. Zdaniem mieszkańców rozkopanie ulicy na tej głębokości stanowi bezpośrednie zagrożenie dla stojących wzdłuż niej budynków. Część z nich to zabytkowe kamienice stojące na drewnianych palach. Mieszkańcy wskazują, że ingerencja w poziom wód gruntowych może być dla nich degradująca.

- Poziom wód gruntowych jest w tej chwili na głębokości 4 m, co oznacza, że podczas prac ziemnych woda będzie musiała być wypompowywana. To sprawi, że mogą pojawić się niebezpieczne leje, zapadliska i inne groźne zmiany w gruncie. To trzeba będzie osuszać, bo grunt tworzy w tym miejscu warstwa torfu, błota i piasku. Osuszenie sprawi, że warstwy stracą nośność, co może doprowadzić do destabilizacji budynków. Realnie się tego obawiamy.
Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej. Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej.

Michał Błaut: Inwestycja przepychana w trybie antyobywatelskim



Michał Błaut, jeden z mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, przekonuje, że inwestycja jest źle prowadzona od samego początku.

- Bez względu na opinię naukowców, bez względu na ocenę raportu środowiskowego, bez względu na opinię mieszkańców miasto forsuje jeden wariant - wylicza. - Nie dowiedzielibyśmy się tego wszystkiego [planu budowy zbiornika retencyjnego - dop. red.], gdyby nie nasza majowa konferencja prasowa, gdyby nie nasz upór w dążeniu do prawdy. Inwestycja jest przepychana ZRID-em [Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej - dop. red.], a więc specustawą, która jest antyobywatelska, nie przewiduje udziału społecznego i której nie powstydziłby się sam Łukaszenko.
Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją. Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją.

Co na to miasto?



Jak tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz będzie służyć dziesiątkom tysięcy gdańszczan.

- Przy okazji tej inwestycji staramy się nie tylko rozwiązać problem komunikacyjny, ale także zapewnić odpowiednie odwodnienie terenów m.in. na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Przyjęte rozwiązania wprowadzą usprawnienia przeprowadzenia wód Potoku Królewskiego i przyczynią się do lepszej retencji - przekonuje.
Jak dodaje, w przypadku projektu odwodnienia trasy GPW projektanci przeanalizowali wszelkie dane i wybrali najlepsze rozwiązanie.

- Przeprowadzono wnikliwą inwentaryzację i badania geotechniczne, które oceniły uwarunkowania na terenie planowanej inwestycji. Co ważne, w trakcie realizacji prac stan budynków będzie monitorowany poprzez specjalne czujniki, o ile mieszkańcy wyrażą na to zgodę.
Zakończenie opracowania projektu wykonawczego planowane jest na wrzesień 2024.

- Prowadzimy na bieżąco korespondencję z przedstawicielami mieszkańców i przekazujmy im dostępne nam materiały. Ostatnie spotkanie, na którym przekazano wnioskowane materiały, odbyło się dwa tygodnie temu - przypomina.

Miejsca

Opinie (451) ponad 20 zablokowanych

  • Tramwaje to przeżytek. Precz z tym badziewiem (1)

    Sieć trakcyjna, tory, hałas, brak skrętności, brak zdolności pokonywania pochyłości. Słowem niszczące krajoraz terenożerne, głośne badziewie

    • 6 5

    • ale sa nasze...

      ...i naszych kolegow...

      • 2 1

  • ankieta ma błąd! (1)

    na Do Studzienki nie ma rezerwy terenowej, rezerwa się kończy na Sobieskiego

    • 2 5

    • na Politechnicznej...

      Jesli juz...

      I to jest kamien niezgody...

      • 0 1

  • nie dla burzenia Do Studzienki!

    dlaczego mieszkańcy Bohaterów Getta uważają się za kogoś lepszego, że chcą przeforsować nam burzenie na ulicy Do Studzienki?

    • 9 8

  • Błaut (1)

    Typ, co wali potem i wygląda jak Żuk spod Crystala ze swoimi dredami.
    I wszystko jasne.
    Pieniaczom dziękujemy. Tramwaj poprosimy.

    • 11 14

    • to moze jeszcze w... raczke pocalujesz???

      "waaadze" kochana??!

      • 4 2

  • przeszkadza tramaj planowny od dekad...

    kawalek dalej mieszkancom przeszkadzaja autobusy na petli autbusowej przy ktorej zadecydowali sie zamieszkac. Jak wam orzeszkadzaja takie rzeczy to przeprowadzic sie do bartoszyc

    • 8 9

  • Głupota (13)

    Prowadzenie na siłę tramwaju przez tak wąska uliczkę to kolejny chory pomysł miasta. Są autobusy. Nie ma możliwości przebicia rozsądnego polączenia we Wrzeszczu. Wszystkie UŁ czki są ciasne przedwojenne. Albo burzymy wszystko i robimy jak w Paryźu nowe bulwary albo zostawcie to i nie niszczcie życia ludziom. Te tramwaje będą im po głowie jeździly.

    • 198 83

    • "...bedzie im po glowie jezdzil..."

      Tak jak jezdzi w Poznaniu...
      Efekty "pracy" urzednikow...

      • 5 10

    • (3)

      to zobacz jak w Lizbonie jeżdżą,... w Pradze...tam to atrakcja..a u nas to już dramat (?)

      • 18 15

      • Tak, atrakcja... (1)

        ... ale dla turystów. W domach tuż obok linii tramwajowej prawie same apartamenty na wynajem... Jak dla Ciebie to taka atrakcja, to kup sobie mieszkanie na Boh. Getta Warszawskiego, z pewnością można teraz tanio kupić...

        • 14 6

        • Wynika to ze stopy zwrotu z najmu jrótkoterminowego

          A nie z powodu, że ludzie nie chcą mieszkać w bezpośredniej bliskości tramwaju, bo chcą, tylko ich nie stać. No i obowiązuje cisza nocna, w trakcie której tramwaje w Lizbonie nie kursują.

          • 7 0

      • basen też będą mieli?

        • 3 5

    • (3)

      Przecież w Gdańsku na ul. Jana z Kolna tez jeżdżą tramwaje pod oknami. Zawalił się tam jakiś budynek z tego powodu?

      • 19 9

      • I nikt nie chce mieszkać na Jana Skolna!

        • 10 6

      • nie masz pojęcia o inżynierii

        • 3 6

      • To slamsy.

        • 0 5

    • Będzie git, nie bój nic.

      • 4 6

    • Tramwaj (2)

      był już tam w planach 100 lat temu jak projektowali uliczki ;d

      • 8 5

      • (1)

        Skoro tramwaj był w tej okolicy w planach 100 lat temu, to czemu przez kolejne 20 lat, aż do wybuchu wojny, nic się w tym kierunku nie wydarzyło? Uliczki i zabudowa na nich istniała już wcześniej :-P

        • 9 3

        • pewnie dlatego, ze nazywa sie to planowaniem. jest plan krotko i dlugo terminowy, nikt nie ma pieniedzy aby wykonac 100% prac na najblizsze 100 lat na raz.

          • 0 0

  • jak zagłosowaliście na obecną "władzę" miasta - tak macie.

    • 10 3

  • wykop i zbiornik w dnie grzazkiej doliny??!

    Przypomnijcie sobie, co sie dzialo podczas budowy jedynego, nowego budynku przybtej ulicy, za skrzyzowaniem z Politechniczna... Okoliczne kamienice zaczely sie chwiac jak galareta...

    Miejskie instytucje, biorace udzial w tej hucpie, najzwyczajniej sa nieodpowiedzialne...

    Czyzby wymyslal to ten sam geniusz, co betonowa estakade dla tramwajow w Bretowie i tunel trawersujacy zbocze Doliny Krolewskiej??!

    • 13 4

  • A czemu ten tramwaj nie jedzie przez politechnikę

    tylko robi taki absurdalny zawijas? Przecież polibuda to ogromny generator ruchu. W tym kraju tak ciężko się że wszystkimi dogadać, czy jak?

    • 10 2

  • Poznan, Naramowice, horror, tramwaj (3)

    W tym kierunku rozwija sie ta sprawa.
    I mowia o tym glowne media kraju.

    • 9 4

    • Przestań (2)

      Już truć du..pę jakimiś zapyziałymi Naramowicami i dwójką niezbyt rozgarniętych ich mieszkańców.

      • 1 1

      • to sa ludzie

        Jak i inni...

        • 0 0

      • rynsztokowy jezyk i arogancka ignorancja...

        Musi mieszkaniec urzedu miejskiego...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane