• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto planuje zbiornik pod ulicą. Mieszkańcy boją się wykopu

Maciej Korolczuk
6 czerwca 2024, godz. 18:00 
Opinie (451)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej. Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, którzy od lat sprzeciwiają się poprowadzenia ich ulicą trasy tramwajowej, mają kolejny argument w sporze z urzędnikami. Przekonują, że podziemny zbiornik retencyjny zagrozi stabilności ich domów. Miasto odpiera zarzuty.



Czy obawy mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są uzasadnione?

Antytramwajowy protest mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego trwa od kilku lat, a przed miesiącem informowaliśmy o jego kolejnej odsłonie.

O co chodzi? Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią linii tramwajowej, a budowa i następnie eksploatacja trasy zagrozi stabilności stojących przy niej kamienic.

Od dawna postulują, by trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) "wpinała się" w tramwaj na Grunwaldzkiej skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki, a nie przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy tej ulicy ze stowarzyszenia "Dolina Królewska" wskazują też, że planowanej inwestycji brak konsultacji społecznych. Odmawia się im dostępu do informacji publicznej oraz ogranicza dostęp do dokumentacji projektu.

Miasto te zarzuty odpiera. W ostatnim czasie urzędnicy zaprosili aktywistów na spotkanie, podczas którego udostępniono im dokumenty, o które wnioskowali.

Po zapoznaniu się z nimi mieszkańcy nie złożyli broni. W czwartek w południe znów spotkali się z dziennikarzami i przedstawili nowe okoliczności przygotowań do rozpoczęcia prac budowlanych.


  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.

Według nich budowa linii w zaproponowanym przebiegu stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zabytkowych kamienic. Tym bardziej że pod ulicą zaplanowano budowę zbiornika retencyjnego.

- Zbiornik ma się znaleźć bezpośrednio pod ulicą, na całej jej długości. Składać się będzie z trzech komór połączonych rurą. De facto betonowa konstrukcja będzie fundamentem, na którym posadowione zostanie torowisko tramwajowe - opisuje Jakub Marchwicki, mieszkaniec ulicy, wskazując na schemat, jaki udało im się uzyskać z dokumentacji.
Dodaje, że w dokumentacji, na podstawie której wydano pozytywną decyzję środowiskową dla tej inwestycji, nie było mowy o takim zbiorniku. Pojawił się on dopiero przy sporządzeniu dokumentacji dla projektu budowlanego.

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania
Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie. Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie.
Komory o wymiarach 6 na 2 metry mają zostać osadzone w głębokim na 4 m wykopie. Zdaniem mieszkańców rozkopanie ulicy na tej głębokości stanowi bezpośrednie zagrożenie dla stojących wzdłuż niej budynków. Część z nich to zabytkowe kamienice stojące na drewnianych palach. Mieszkańcy wskazują, że ingerencja w poziom wód gruntowych może być dla nich degradująca.

- Poziom wód gruntowych jest w tej chwili na głębokości 4 m, co oznacza, że podczas prac ziemnych woda będzie musiała być wypompowywana. To sprawi, że mogą pojawić się niebezpieczne leje, zapadliska i inne groźne zmiany w gruncie. To trzeba będzie osuszać, bo grunt tworzy w tym miejscu warstwa torfu, błota i piasku. Osuszenie sprawi, że warstwy stracą nośność, co może doprowadzić do destabilizacji budynków. Realnie się tego obawiamy.
Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej. Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej.

Michał Błaut: Inwestycja przepychana w trybie antyobywatelskim



Michał Błaut, jeden z mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, przekonuje, że inwestycja jest źle prowadzona od samego początku.

- Bez względu na opinię naukowców, bez względu na ocenę raportu środowiskowego, bez względu na opinię mieszkańców miasto forsuje jeden wariant - wylicza. - Nie dowiedzielibyśmy się tego wszystkiego [planu budowy zbiornika retencyjnego - dop. red.], gdyby nie nasza majowa konferencja prasowa, gdyby nie nasz upór w dążeniu do prawdy. Inwestycja jest przepychana ZRID-em [Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej - dop. red.], a więc specustawą, która jest antyobywatelska, nie przewiduje udziału społecznego i której nie powstydziłby się sam Łukaszenko.
Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją. Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją.

Co na to miasto?



Jak tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz będzie służyć dziesiątkom tysięcy gdańszczan.

- Przy okazji tej inwestycji staramy się nie tylko rozwiązać problem komunikacyjny, ale także zapewnić odpowiednie odwodnienie terenów m.in. na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Przyjęte rozwiązania wprowadzą usprawnienia przeprowadzenia wód Potoku Królewskiego i przyczynią się do lepszej retencji - przekonuje.
Jak dodaje, w przypadku projektu odwodnienia trasy GPW projektanci przeanalizowali wszelkie dane i wybrali najlepsze rozwiązanie.

- Przeprowadzono wnikliwą inwentaryzację i badania geotechniczne, które oceniły uwarunkowania na terenie planowanej inwestycji. Co ważne, w trakcie realizacji prac stan budynków będzie monitorowany poprzez specjalne czujniki, o ile mieszkańcy wyrażą na to zgodę.
Zakończenie opracowania projektu wykonawczego planowane jest na wrzesień 2024.

- Prowadzimy na bieżąco korespondencję z przedstawicielami mieszkańców i przekazujmy im dostępne nam materiały. Ostatnie spotkanie, na którym przekazano wnioskowane materiały, odbyło się dwa tygodnie temu - przypomina.

Miejsca

Opinie (451) ponad 20 zablokowanych

  • Szkoda kasy i czasu na ten tramwaj pieniądze przeznaczyć na nową świętokrzyską i drogi a nawet tramwaj na południu Gdańska niech Dutkiewicz zacznie słuchać mieszkańców

    • 11 1

  • gdzie jest to obywatelskie spoleczenstwo, ktorym tak chetnie wycieraja sobie twarze gdanscy "wybrancy"??!

    Jestesmy obywatelami gdy stoimy w tlumie, bijemy brawo i maszerujemy rownym krokiem??!

    A jak nie, to szczucie, szantaz, wymuszenie i wykluczenie...

    Czyli komuna, ktorej "upadek" tak hucznie swietujecie, nigdzie nie odeszla. Ona tu jest, bo jej metody sa bardzo, ale to bardzo wygodne dla tych "prostych" umyslow nastawionych na "rzadzenie"...

    Obrzydliwe...

    • 12 5

  • bedzie jak z lotniskiem...

    Strefa wplywu lotniska siega po Chelm, ale buduje sie w niej na potege, nawet w korytarzu podejscia do lotniska.

    Jak myslicie, dlaczego mrowkowce przy Piekarniczej sa roznej wysokosci?

    Bo do centymetra wykorzystano dopuszczalne przepisami bezpieczenstwa marginesy...

    Miasto pierwotnie dalo zgode na budowe rowno z najwyzszym tam budynkami. Gdyby nie czujnosc Kontroli Lotow, byloby rowno.

    • 11 1

  • Super jak będzie ten tramwaj

    Nie mogę się doczekać otwarcia nowej linii

    • 9 10

  • Wizualizacja wygląda masakrycznie (1)

    Jeżeli ta wizualizacja nie jest naciągana to faktycznie wygląda to masakrycznie. Rozumiem, że tramwaj musi powstać i mieszkając w mieście trzeba się liczyć z jego przebudową, ale wydaje się, że można było puścić tramwaj w jedną stronę getta, a w drugą inną ulicą. Faktycznie może się to skończyć tym, że miasto będzie płaciło odszkodowania, bo rozwiązanie przynajmniej na wizualizacji wygląda dosyć ekstremalnie.

    • 13 4

    • Jest naciągana

      Jak jasna cholera.Porównaj tramwaj w realu z wysokością domu

      • 3 3

  • Tramwaj potrzebny, ale (1)

    Ta linia tramwajowa jest potrzebna jak każda inna. Czy mieszkańcy BGW są geologami? Były przeprowadzane chyba jakieś analizy gruntów oraz wykonywane obliczenia? Przecież nikt nie robi tego, żeby doprowadzić do katastrofy budowlanej! Fakt, że Do Studzienki jest bardziej naturalnym korytarzem dla tej inwestycji, ALE nie wiadomo czy tam nie ma gorszych warunków geologicznych. Nie róbmy z inżynierów de.ili, którzy nie wiedzą co robią. Co do hałasu, to się zgodzę, ale w Polsce są linie przebiegające podobnie i nie ma problemu. Trzeba się będzie przyzwyczaić. Tu mamy typowy przykład polakówów, bo jak nazwać zachowanie typu "zróbcie tramwaj, byle nie pod naszymi oknami"?

    • 9 12

    • zrób tramwaj pod swoim oknem

      • 2 2

  • Mają jak głosowali

    • 6 3

  • nie dla tramwaju, nie dla zbiornika

    W naszym kraju jest tak wszystko budowane, że te zabytkowe kamienice za kilka lat się posypią. ( A może o to właśnie chodzi?)

    • 12 4

  • Po prostu skończy się parkowanie w tej uliczce - i to ich boli. Że trzeba będzie zabrać furki na własne podwórka, albo gdzieś zapłacić za parking/garaż. Cała reszta to (...) o Chopinie.

    • 8 7

  • (1)

    Głos mieszkańca: Tramwaj powinien przebiegać tak jak go zaplanowano, ul. Studzienki i rezerwą terenową pod to przeznaczoną. Politechnika będzie blokować bo podobno ma super czułe urządzenia pomiarowe - to niech je postawią 100 metrów dalej. Popieram mieszkańców ul. Getta Warszawskiego - nie mieszkam tam, i rozumiem doskonale. Urzędnikom w tej sprawie (podobnie jak w sprawie odwróconego ruchu na ul. Piramowicza - pan Tomasz Wawrzonek z ZDiZ, odpowiedzialny za tę zmianę) wystawiam czerwoną kartkę. Walczcie o swoje i macie poparcie mieszkańców innych dzielnic.
    Pierwsza lepsza ulewa i ulica jest regularnie zalewana, to jest dodatkowy argument, by nie prowadzić tędy linii tramwajowej.

    • 14 7

    • Jak widać, zapewne nie mieszkańca ul. Do Studzienki, bo tam już są popękane mury od wzmożonego ruchu. Tramwaj pewnie dobiłby te kamienice (nie mówię o tych do wyburzenia)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane