• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto planuje zbiornik pod ulicą. Mieszkańcy boją się wykopu

Maciej Korolczuk
6 czerwca 2024, godz. 18:00 
Opinie (451)
Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej. Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, którzy od lat sprzeciwiają się poprowadzenia ich ulicą trasy tramwajowej, mają kolejny argument w sporze z urzędnikami. Przekonują, że podziemny zbiornik retencyjny zagrozi stabilności ich domów. Miasto odpiera zarzuty.



Czy obawy mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są uzasadnione?

Antytramwajowy protest mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego trwa od kilku lat, a przed miesiącem informowaliśmy o jego kolejnej odsłonie.

O co chodzi? Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią linii tramwajowej, a budowa i następnie eksploatacja trasy zagrozi stabilności stojących przy niej kamienic.

Od dawna postulują, by trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) "wpinała się" w tramwaj na Grunwaldzkiej skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki, a nie przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy tej ulicy ze stowarzyszenia "Dolina Królewska" wskazują też, że planowanej inwestycji brak konsultacji społecznych. Odmawia się im dostępu do informacji publicznej oraz ogranicza dostęp do dokumentacji projektu.

Miasto te zarzuty odpiera. W ostatnim czasie urzędnicy zaprosili aktywistów na spotkanie, podczas którego udostępniono im dokumenty, o które wnioskowali.

Po zapoznaniu się z nimi mieszkańcy nie złożyli broni. W czwartek w południe znów spotkali się z dziennikarzami i przedstawili nowe okoliczności przygotowań do rozpoczęcia prac budowlanych.


  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.

Według nich budowa linii w zaproponowanym przebiegu stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zabytkowych kamienic. Tym bardziej że pod ulicą zaplanowano budowę zbiornika retencyjnego.

- Zbiornik ma się znaleźć bezpośrednio pod ulicą, na całej jej długości. Składać się będzie z trzech komór połączonych rurą. De facto betonowa konstrukcja będzie fundamentem, na którym posadowione zostanie torowisko tramwajowe - opisuje Jakub Marchwicki, mieszkaniec ulicy, wskazując na schemat, jaki udało im się uzyskać z dokumentacji.
Dodaje, że w dokumentacji, na podstawie której wydano pozytywną decyzję środowiskową dla tej inwestycji, nie było mowy o takim zbiorniku. Pojawił się on dopiero przy sporządzeniu dokumentacji dla projektu budowlanego.

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania
Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie. Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie.
Komory o wymiarach 6 na 2 metry mają zostać osadzone w głębokim na 4 m wykopie. Zdaniem mieszkańców rozkopanie ulicy na tej głębokości stanowi bezpośrednie zagrożenie dla stojących wzdłuż niej budynków. Część z nich to zabytkowe kamienice stojące na drewnianych palach. Mieszkańcy wskazują, że ingerencja w poziom wód gruntowych może być dla nich degradująca.

- Poziom wód gruntowych jest w tej chwili na głębokości 4 m, co oznacza, że podczas prac ziemnych woda będzie musiała być wypompowywana. To sprawi, że mogą pojawić się niebezpieczne leje, zapadliska i inne groźne zmiany w gruncie. To trzeba będzie osuszać, bo grunt tworzy w tym miejscu warstwa torfu, błota i piasku. Osuszenie sprawi, że warstwy stracą nośność, co może doprowadzić do destabilizacji budynków. Realnie się tego obawiamy.
Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej. Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej.

Michał Błaut: Inwestycja przepychana w trybie antyobywatelskim



Michał Błaut, jeden z mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, przekonuje, że inwestycja jest źle prowadzona od samego początku.

- Bez względu na opinię naukowców, bez względu na ocenę raportu środowiskowego, bez względu na opinię mieszkańców miasto forsuje jeden wariant - wylicza. - Nie dowiedzielibyśmy się tego wszystkiego [planu budowy zbiornika retencyjnego - dop. red.], gdyby nie nasza majowa konferencja prasowa, gdyby nie nasz upór w dążeniu do prawdy. Inwestycja jest przepychana ZRID-em [Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej - dop. red.], a więc specustawą, która jest antyobywatelska, nie przewiduje udziału społecznego i której nie powstydziłby się sam Łukaszenko.
Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją. Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją.

Co na to miasto?



Jak tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz będzie służyć dziesiątkom tysięcy gdańszczan.

- Przy okazji tej inwestycji staramy się nie tylko rozwiązać problem komunikacyjny, ale także zapewnić odpowiednie odwodnienie terenów m.in. na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Przyjęte rozwiązania wprowadzą usprawnienia przeprowadzenia wód Potoku Królewskiego i przyczynią się do lepszej retencji - przekonuje.
Jak dodaje, w przypadku projektu odwodnienia trasy GPW projektanci przeanalizowali wszelkie dane i wybrali najlepsze rozwiązanie.

- Przeprowadzono wnikliwą inwentaryzację i badania geotechniczne, które oceniły uwarunkowania na terenie planowanej inwestycji. Co ważne, w trakcie realizacji prac stan budynków będzie monitorowany poprzez specjalne czujniki, o ile mieszkańcy wyrażą na to zgodę.
Zakończenie opracowania projektu wykonawczego planowane jest na wrzesień 2024.

- Prowadzimy na bieżąco korespondencję z przedstawicielami mieszkańców i przekazujmy im dostępne nam materiały. Ostatnie spotkanie, na którym przekazano wnioskowane materiały, odbyło się dwa tygodnie temu - przypomina.

Miejsca

Opinie (451) ponad 20 zablokowanych

  • Już raz to pisałem (1)

    Można z ul Sobieskiego pojechać Traugutta za szpitalem Akademicki skręcić w kierunku ul Hallera i pętlę zrobić przy przystanku SKM Gd Politechnika . Lub koło Opery skręcić w lewo i przy ul. Miszewskiego skręcić w ul. Do Studzienki.

    • 4 3

    • I po dwóch godzinach dojechać tramwajem do Wrzeszcza. Genialne.

      • 1 0

  • trolejbusy weźcie z Gdyni

    będzie taniej, bezpieczniej, ciszej i lepiej.

    • 2 1

  • sort (2)

    To w końcu zacznie się ta budowa???
    10 lat gadaniny, ja szybciej na emeryturze wyląduję.

    • 6 3

    • (1)

      nie zacznie się, bo mieszkańcy robią wszystko, aby ratować swój dobytek i spokój.

      • 0 2

      • dbają o swój dobytek

        nie chcą żeby sufit zwalił im się na głowę i mają rację

        • 3 0

  • Prosta sprawa

    Przez 20 lat jak się coś wydarzy to dostaną odszkodowanie 1 000 000 na rodzinę
    Jak są tacy pewni to podpiszą bo czego tu się bacy

    • 2 1

  • Jeśli twój dom może się zawalić (2)

    Bo raz na 10 minut przejedzie pod nim tramwaj, to ja bym zaczął się zastanawiać

    • 7 6

    • A twój dom był budowany w 1908 roku z piaskowca?

      • 1 1

    • planowany ruch w szczycie to przejazd co 100 sekund w którąś stronę

      • 0 0

  • A co z Wyspiańskiego?

    Czyli co, skoro tramwaj nie pójdzie do studzienki to rozumiem Wyspiańskiego żegna się z tramwajem?

    • 5 0

  • Tramwaj na ul Bohaterów Getta Warszawskiego to zły pomysł

    Nie chodzi mi o mieszkańców tej ulicy i ich obawy (na tych watkach aż tak dobrze się nie znam), tylko o bardzo kluczowe pytanie - gdzie ten tramwaj ma potem jechać? Przepustowość tramwajowa Grunwaldzkiej jest obecnie pełna (można wcisnąć 2 tramwaje więcej na godzinę w każdym kierunku), ten tramwaj powinien lecieć prosto w kierunku Zaspy. Nie ma natomiast badań co do wpływu tego wariantu na przepustowość skrzyżowania Grunwaldzka/Do Studzienki, jest tylko informacja (nie poparta badaniami) o ZDiZ, że będzie paraliż.

    • 6 4

  • rzadko to robie

    ale w tym wypadku popieram aktywistów !!!!!!

    • 9 6

  • Potok Królewski (2)

    Faktem jest, że pod ulicą BGW jest skanalizowany Potok Królewski, który spływa doliną z Moreny wzdłuż Sobieskiego i dalej na Letnicę, jego odkryty fragment jest w Parku Uphagena.
    Sytuacja jest podobna jak przy budowie Galerii Bałtyckiej, inwestor GB wybudował tam zamknięty zbiornik retencyjny pod Galerią, aby zatrzymać wody powodziowe.
    Mam nadzieję, że specjaliści dobrze zaprojektowali te zbiorniki retencyjne w związku z posadowieniem kamienic w sąsiedztwie.
    Planowany tramwaj na pewno nie "zabije" ulicy a wręcz przeciwnie, te tereny ożywia się jak to już z wieloma inwestycjami w GD bywało

    • 6 7

    • galeria bałtycka? większe opady deszczu i

      Przecież tam dół w głąb wyrwała woda przy samej ścianie galerii

      • 1 0

    • pod "bandycka" nie ma zbiornika

      Jest po przeciwnej stronie torow, w miejscu dawnego stawu browarnianego.

      "Bandycka" zmienila bieg skanalizowanej Strzyzy a ta sie zrewanzowala spontanicznym utworzeniem zbiornika retencyjnego w podziemnej czesci budynku. Doraznego i tymczasowego ale byl...

      Dalej chca zadzierac ze Strzyza, bo plac Lendziona jest kierunkiem ekspansjii "bandyckiej". A na "odkryte koryto" chyba sie nie zdecyduja...

      • 1 0

  • Nie-mieszkaniec

    Nie jestem mieszkańcem Wrzeszcza, ale przejeżdżając nieraz koło Miszewskiego łapię się za głowię jak oni chcą tam zmieścić tramwaj. Szczerze współczuję mieszkańcom. Ciekawe ile poszło w kopertach pod stołem.

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane