• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto planuje zbiornik pod ulicą. Mieszkańcy boją się wykopu

Maciej Korolczuk
6 czerwca 2024, godz. 18:00 
Opinie (451)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej. Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, którzy od lat sprzeciwiają się poprowadzenia ich ulicą trasy tramwajowej, mają kolejny argument w sporze z urzędnikami. Przekonują, że podziemny zbiornik retencyjny zagrozi stabilności ich domów. Miasto odpiera zarzuty.



Czy obawy mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są uzasadnione?

Antytramwajowy protest mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego trwa od kilku lat, a przed miesiącem informowaliśmy o jego kolejnej odsłonie.

O co chodzi? Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią linii tramwajowej, a budowa i następnie eksploatacja trasy zagrozi stabilności stojących przy niej kamienic.

Od dawna postulują, by trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) "wpinała się" w tramwaj na Grunwaldzkiej skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki, a nie przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy tej ulicy ze stowarzyszenia "Dolina Królewska" wskazują też, że planowanej inwestycji brak konsultacji społecznych. Odmawia się im dostępu do informacji publicznej oraz ogranicza dostęp do dokumentacji projektu.

Miasto te zarzuty odpiera. W ostatnim czasie urzędnicy zaprosili aktywistów na spotkanie, podczas którego udostępniono im dokumenty, o które wnioskowali.

Po zapoznaniu się z nimi mieszkańcy nie złożyli broni. W czwartek w południe znów spotkali się z dziennikarzami i przedstawili nowe okoliczności przygotowań do rozpoczęcia prac budowlanych.


  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.

Według nich budowa linii w zaproponowanym przebiegu stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zabytkowych kamienic. Tym bardziej że pod ulicą zaplanowano budowę zbiornika retencyjnego.

- Zbiornik ma się znaleźć bezpośrednio pod ulicą, na całej jej długości. Składać się będzie z trzech komór połączonych rurą. De facto betonowa konstrukcja będzie fundamentem, na którym posadowione zostanie torowisko tramwajowe - opisuje Jakub Marchwicki, mieszkaniec ulicy, wskazując na schemat, jaki udało im się uzyskać z dokumentacji.
Dodaje, że w dokumentacji, na podstawie której wydano pozytywną decyzję środowiskową dla tej inwestycji, nie było mowy o takim zbiorniku. Pojawił się on dopiero przy sporządzeniu dokumentacji dla projektu budowlanego.

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania
Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie. Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie.
Komory o wymiarach 6 na 2 metry mają zostać osadzone w głębokim na 4 m wykopie. Zdaniem mieszkańców rozkopanie ulicy na tej głębokości stanowi bezpośrednie zagrożenie dla stojących wzdłuż niej budynków. Część z nich to zabytkowe kamienice stojące na drewnianych palach. Mieszkańcy wskazują, że ingerencja w poziom wód gruntowych może być dla nich degradująca.

- Poziom wód gruntowych jest w tej chwili na głębokości 4 m, co oznacza, że podczas prac ziemnych woda będzie musiała być wypompowywana. To sprawi, że mogą pojawić się niebezpieczne leje, zapadliska i inne groźne zmiany w gruncie. To trzeba będzie osuszać, bo grunt tworzy w tym miejscu warstwa torfu, błota i piasku. Osuszenie sprawi, że warstwy stracą nośność, co może doprowadzić do destabilizacji budynków. Realnie się tego obawiamy.
Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej. Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej.

Michał Błaut: Inwestycja przepychana w trybie antyobywatelskim



Michał Błaut, jeden z mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, przekonuje, że inwestycja jest źle prowadzona od samego początku.

- Bez względu na opinię naukowców, bez względu na ocenę raportu środowiskowego, bez względu na opinię mieszkańców miasto forsuje jeden wariant - wylicza. - Nie dowiedzielibyśmy się tego wszystkiego [planu budowy zbiornika retencyjnego - dop. red.], gdyby nie nasza majowa konferencja prasowa, gdyby nie nasz upór w dążeniu do prawdy. Inwestycja jest przepychana ZRID-em [Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej - dop. red.], a więc specustawą, która jest antyobywatelska, nie przewiduje udziału społecznego i której nie powstydziłby się sam Łukaszenko.
Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją. Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją.

Co na to miasto?



Jak tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz będzie służyć dziesiątkom tysięcy gdańszczan.

- Przy okazji tej inwestycji staramy się nie tylko rozwiązać problem komunikacyjny, ale także zapewnić odpowiednie odwodnienie terenów m.in. na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Przyjęte rozwiązania wprowadzą usprawnienia przeprowadzenia wód Potoku Królewskiego i przyczynią się do lepszej retencji - przekonuje.
Jak dodaje, w przypadku projektu odwodnienia trasy GPW projektanci przeanalizowali wszelkie dane i wybrali najlepsze rozwiązanie.

- Przeprowadzono wnikliwą inwentaryzację i badania geotechniczne, które oceniły uwarunkowania na terenie planowanej inwestycji. Co ważne, w trakcie realizacji prac stan budynków będzie monitorowany poprzez specjalne czujniki, o ile mieszkańcy wyrażą na to zgodę.
Zakończenie opracowania projektu wykonawczego planowane jest na wrzesień 2024.

- Prowadzimy na bieżąco korespondencję z przedstawicielami mieszkańców i przekazujmy im dostępne nam materiały. Ostatnie spotkanie, na którym przekazano wnioskowane materiały, odbyło się dwa tygodnie temu - przypomina.

Miejsca

Opinie (451) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Co to za geniusz wymyślij tam tramwaj , przecież ta ulica jest wąska , chodników nie będzie dla pieszych. Paranoja co się dzieje w Gdańsku .

    • 24 5

    • Piesi moga chodzic

      Torami

      • 1 1

    • I tak go nie ma po jednej stronie

      Bo stoją auta mieszkańców.

      • 2 3

  • To jakiś absurd

    Kazdy glupi widzi jak to zle wyglada.

    • 20 4

  • Studenci chodzą pieszo , a wykładowcy samochodami , ktoś chciał się przymilić studentom .od ul Grunwaldzkiej 5 minut

    • 9 3

  • A może tak schrony niech miasto zbuduje dla tłuszczy płacącej podatki?

    • 5 3

  • Nie dla tramwaju na Do Studzienki! (2)

    Tu juz pękają sciany w kamienicach mieszkalnych przez wzmozony ruch uliczny. Co by się działo, gdyby dołożyć tramwaj??? Nasze domy to się nie liczą dla sąsiadów z ul Bohaterów Getta?

    • 5 5

    • (1)

      No to wyobraź sobie czemu my, mieszkańcy Bohaterów Getta Warszawskiego, nie chcemy tramwaju wcale pod oknami. Moja kamienica już ma kilka porządnych pęknięć na elewacji. Przecież to było stawiane w 1910 roku, z piaskowca. na Foto.eu możecie znaleźć zdjęcia pg jeszcze bez tych kamiennic.

      O oknach i chałasie nie wspomne, duże, drewniane okna, podwójne wcale nie tłumią hałasu. Jak studenty się drą to wszystko słychać. A tu jeszcze tramwaj ma jeździć xDD wielkie 40-tonowe bydle, powodujące takie drgania, że to głowa mała.

      • 2 1

      • To też jest zrozumiałe, ale nie w porządku jest wskazywanie sąsiadów, żeby dźwignęli taki problem, przez który mogą stracić domy. Powinniśmy razem optować za jeszcze innym rozwiązaniem, np przez PG.

        • 1 0

  • Sami wybraliście

    Teraz nie narzekajcie jak oni traktują was inwasze sprawy. Uważają się za właścicieli miasta.

    • 9 3

  • O czym ten pan Błaut mówi, każda taka inwestycja musi mieć ZRiD, takie jest prawo i tyle. Odklejony totalnie koles

    • 9 9

  • Ich w tym urzędzie do reszty porąba.o

    Dopiero co był dym o zajezdnię pod oknami a oni chcą tramwaj wciskać w tak wąska ulice przecież to chore a fundamenty od drgań posypią się szybciej niż maki po rozkwitnieciu .nie nie i jeszcze raz nie nie dajcie się mieszkańcy

    • 18 6

  • Urojency

    • 7 2

  • Mieszkaniec BGW (2)

    A ja inicjatywę tramwaju zdecydowanie popieram, bardziej przeszkadzają nam zaparkowane wszędzie tam auta. Czasami nie da się przejść z wózkiem obok byłej restauracji Azima - auta stoją w dwóch rzędach na chodniku. Protestujący to głównie samochodziarze przerażeni wizją zabrania im darmowych miejsc parkingowych. Wiem co mówię - bo to moi sąsiedzi. Pozdrawiam z BGW, tu ciągle lata 90.

    • 17 18

    • i w końcu ktoś to powiedział dziękuje

      • 4 3

    • Niech zgadne, twój blok nie jest z piaskowca....

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane