• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto planuje zbiornik pod ulicą. Mieszkańcy boją się wykopu

Maciej Korolczuk
6 czerwca 2024, godz. 18:00 
Opinie (451)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej. Wizualizacja linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przygotowana przez stowarzyszenie Dolina Królewska. Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią trasy tramwajowej.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, którzy od lat sprzeciwiają się poprowadzenia ich ulicą trasy tramwajowej, mają kolejny argument w sporze z urzędnikami. Przekonują, że podziemny zbiornik retencyjny zagrozi stabilności ich domów. Miasto odpiera zarzuty.



Czy obawy mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są uzasadnione?

Antytramwajowy protest mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego trwa od kilku lat, a przed miesiącem informowaliśmy o jego kolejnej odsłonie.

O co chodzi? Mieszkańcy przekonują, że ich ulica jest zbyt wąska na poprowadzenie nią linii tramwajowej, a budowa i następnie eksploatacja trasy zagrozi stabilności stojących przy niej kamienic.

Od dawna postulują, by trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) "wpinała się" w tramwaj na Grunwaldzkiej skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki, a nie przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy tej ulicy ze stowarzyszenia "Dolina Królewska" wskazują też, że planowanej inwestycji brak konsultacji społecznych. Odmawia się im dostępu do informacji publicznej oraz ogranicza dostęp do dokumentacji projektu.

Miasto te zarzuty odpiera. W ostatnim czasie urzędnicy zaprosili aktywistów na spotkanie, podczas którego udostępniono im dokumenty, o które wnioskowali.

Po zapoznaniu się z nimi mieszkańcy nie złożyli broni. W czwartek w południe znów spotkali się z dziennikarzami i przedstawili nowe okoliczności przygotowań do rozpoczęcia prac budowlanych.


  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.
  • Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na przebieg nowej linii pod ich oknami, twierdząc, że sama budowa, a potem eksploatacja linii będzie stanowić zagrożenie dla ich kamienic.

Według nich budowa linii w zaproponowanym przebiegu stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zabytkowych kamienic. Tym bardziej że pod ulicą zaplanowano budowę zbiornika retencyjnego.

- Zbiornik ma się znaleźć bezpośrednio pod ulicą, na całej jej długości. Składać się będzie z trzech komór połączonych rurą. De facto betonowa konstrukcja będzie fundamentem, na którym posadowione zostanie torowisko tramwajowe - opisuje Jakub Marchwicki, mieszkaniec ulicy, wskazując na schemat, jaki udało im się uzyskać z dokumentacji.
Dodaje, że w dokumentacji, na podstawie której wydano pozytywną decyzję środowiskową dla tej inwestycji, nie było mowy o takim zbiorniku. Pojawił się on dopiero przy sporządzeniu dokumentacji dla projektu budowlanego.

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania
Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie. Zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie.
Komory o wymiarach 6 na 2 metry mają zostać osadzone w głębokim na 4 m wykopie. Zdaniem mieszkańców rozkopanie ulicy na tej głębokości stanowi bezpośrednie zagrożenie dla stojących wzdłuż niej budynków. Część z nich to zabytkowe kamienice stojące na drewnianych palach. Mieszkańcy wskazują, że ingerencja w poziom wód gruntowych może być dla nich degradująca.

- Poziom wód gruntowych jest w tej chwili na głębokości 4 m, co oznacza, że podczas prac ziemnych woda będzie musiała być wypompowywana. To sprawi, że mogą pojawić się niebezpieczne leje, zapadliska i inne groźne zmiany w gruncie. To trzeba będzie osuszać, bo grunt tworzy w tym miejscu warstwa torfu, błota i piasku. Osuszenie sprawi, że warstwy stracą nośność, co może doprowadzić do destabilizacji budynków. Realnie się tego obawiamy.
Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej. Oprócz transparentów na ulicy pojawiły się też sugestywne piktogramy planowanej linii tramwajowej.

Michał Błaut: Inwestycja przepychana w trybie antyobywatelskim



Michał Błaut, jeden z mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, przekonuje, że inwestycja jest źle prowadzona od samego początku.

- Bez względu na opinię naukowców, bez względu na ocenę raportu środowiskowego, bez względu na opinię mieszkańców miasto forsuje jeden wariant - wylicza. - Nie dowiedzielibyśmy się tego wszystkiego [planu budowy zbiornika retencyjnego - dop. red.], gdyby nie nasza majowa konferencja prasowa, gdyby nie nasz upór w dążeniu do prawdy. Inwestycja jest przepychana ZRID-em [Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej - dop. red.], a więc specustawą, która jest antyobywatelska, nie przewiduje udziału społecznego i której nie powstydziłby się sam Łukaszenko.
Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją. Michał Błaut i Jakub Marchwicki prezentują zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiadujące z inwestycją.

Co na to miasto?



Jak tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz będzie służyć dziesiątkom tysięcy gdańszczan.

- Przy okazji tej inwestycji staramy się nie tylko rozwiązać problem komunikacyjny, ale także zapewnić odpowiednie odwodnienie terenów m.in. na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Przyjęte rozwiązania wprowadzą usprawnienia przeprowadzenia wód Potoku Królewskiego i przyczynią się do lepszej retencji - przekonuje.
Jak dodaje, w przypadku projektu odwodnienia trasy GPW projektanci przeanalizowali wszelkie dane i wybrali najlepsze rozwiązanie.

- Przeprowadzono wnikliwą inwentaryzację i badania geotechniczne, które oceniły uwarunkowania na terenie planowanej inwestycji. Co ważne, w trakcie realizacji prac stan budynków będzie monitorowany poprzez specjalne czujniki, o ile mieszkańcy wyrażą na to zgodę.
Zakończenie opracowania projektu wykonawczego planowane jest na wrzesień 2024.

- Prowadzimy na bieżąco korespondencję z przedstawicielami mieszkańców i przekazujmy im dostępne nam materiały. Ostatnie spotkanie, na którym przekazano wnioskowane materiały, odbyło się dwa tygodnie temu - przypomina.

Miejsca

Opinie (451) ponad 20 zablokowanych

  • do studzienki (6)

    też jest bardzo wąska i też tam są zabytkowe kamienice, po co w ogóle tramwaj na tych uliczkach? był kiedyś?

    • 20 6

    • Ci ludzie nie liczą się z tym, że na do studzienki trzeba będzie wyburzyć piękne kamienice (2)

      Im tylko chodzi, żeby swoje szroty parkować na chodniku

      • 5 7

      • (1)

        Parking jest publiczny i nie widze w artykule słowa o tym, że argument to parkowanie auta

        • 4 3

        • Bo jakby padł to zaraz stracili by sympatię niezorientowanych

          • 0 1

    • (1)

      ulica Do Studzienki jest od lat rezerwą tramwajową, ludzie zostali wysiedleni, a budynki przeznaczone do zburzenia

      • 8 3

      • ale po drugiej stronie do studzienki mieszkają ludzie

        po prawej stronie od Grunwaldzkiej do Matejki mieszkają dziesiątki ludzi i im juz pekają ściany od wzmożonego ruchu, więc niech sąsiadzi z Bohaterów Getta się odczepią od tego pomysłu

        • 0 0

    • Zabytkowe ruiny ha ha!

      Tylko patrze,czy nie spadnie mi codziennie coś na łeb

      • 1 6

  • Przy takich inwestycjach liczy się interes (3)

    społeczny. Mogą protestować ale nic nie wskórają. Jak nocowałem u babci na alei Wojska to jak jechał tramwaj drewniany strop przenosił drgania, a rybki w akwarium miały falowanie. Tak więc sprzedaj i wyprowadź się jeden z drugim jak ci nie pasuje.

    • 6 32

    • A co z interesem społecnzym lokalenej społeczności?

      • 8 1

    • Ale tam tramwaj zawsze byl

      ...a tu nie musi, bo jest alternatywa, tyle ze drozsza.

      • 5 1

    • czyli potwierdzasz dużą uciążliwość tramwaju!

      a Wojska Polskiego jest dużo szersza i tramwaj o wiele dalej od budynków

      • 8 0

  • (1)

    W Poznaniu jezdza pod oknami, rownie starych kamienic, bardzo starych i wysokich. Nikt nie protestuje, szyny sa wkomponowane w jezdnie. To sa uroki zycia w miescie. Przestancie marudzic, przeszkadzac, opozniac robote.

    • 10 30

    • Czego nie rozumiesz?

      A czemu nie można przeprowadzić linii tramwajowej na wprost? Zamiast tworzyć kolejnego skrzyżowania 100m obok jednego z ruchliwszych?

      • 4 0

  • tramwaj na ghetta warszawskiego (3)

    A to nie jest tak, że tramwaj będzie jechał tylko w jedynym kierunku? Tramwaje nie będą się mijały.

    • 6 13

    • projektowana trasa ma być dwukierunkowa, przejazd tramwaju planowany jest co 2 minuty

      • 9 1

    • a którędy według ciebie będą wracać? (1)

      • 3 0

      • Przez Do Studzienki :)

        • 0 0

  • (1)

    Jeszcze parę lat temu chwalili się opiniami specjalistów z PG, że przez Do Studzienki to najbardziej optymalny wariant - nagle zmiana narracji o 180 stopni ;)

    • 38 6

    • Pare miesięcy temu też w sumie - dopiero teraz wizja się zmieniła

      • 6 0

  • (3)

    Za wąska ? Zapraszam do Krakowa !

    • 11 24

    • tam tak tramwaj jeździ od lat a to jest nowo planowana trasa (1)

      więc można ją zaplanować lepiej

      • 4 0

      • Nie można, bo żywcem nie ma go gdzie puścić. Do Studzienki odpada z powodu nachylenia podjazdu w kierunku Oliwy.

        • 0 3

    • słoik

      Słoik a nie gdańszczanin, nie wycieraj sobie pyska prawowitymi mieszkańcami!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • A co z działką pod Jantarem? (1)

    Bo to wygląda faktycznie zagadkowo? Basen we Wrzeszczu a może oceanarium?

    • 31 1

    • uspokoję twoją ciekawość-basen olimpijski we Wrzeszczu.

      • 0 0

  • Mam dość maruderów z BGW (2)

    • 15 35

    • Wyprowadz się na Piotrkowską! (1)

      • 3 1

      • Dred, sam się wyprowadz z BGW na Piotrkowska

        • 3 2

  • Miasto nie może wybudować kluczowej linii tramwajowej (11)

    Przez kilkanaście osób. W takim razie ruch samochodowy powinno poprowadzić się BGW, a na do studzienki puścić tramwaj. Od razu by błagali o niego zamiast aut

    • 76 43

    • (5)

      Dokładnie tak! Kilkanaście osób utrudnia dojazd całej Morenie, Ujeścisku i Łostowicom

      • 23 16

      • cała PG by mogła dojeżdżać tramwajem, wysiadać praktycznie prosto pod salą wykładową... (4)

        ale nie, bo wrzeszczanie boją się metalowego zwierza...

        • 19 12

        • To niech tramwaj puszczą przy PG... (2)

          • 8 4

          • czemu PG nie udostepnila swoich terenow pod tramwaj? (1)

            - byly takie plany, i to calkiem sensowne

            • 2 1

            • Tramwaj przy PG

              Mógłby nie skręcać przy BGW tylko polecieć wzdłuż płotu PG i skręcić na Narutowicza - aleję prowadzącą od Grunwaldzkiej na PG.
              Dla studentów raj :)

              • 0 1

        • PG nie zaszkodzi się poruszać...

          I przewietrzyć...
          Nie mają ochoty pod drzwi...
          Tobie też polecam, to dobre na głowę...

          • 3 0

    • (1)

      Na Do Studzienki jest od ponad 40-u lat rezerwa komunikacyjna z wystarczającą przestrzenią dla samochodów i tramwaju. Dziwią mnie takie jednoznaczne opinie beż znajomości tematu.

      • 12 3

      • Bo tam na Do Studzienki w kamienicach od Grunwaldzkiej po Matejki pękają już ściany.

        • 0 0

    • Nie strasz nie strasz, bo ... ci zabraknie papieru toaletowego.

      Chcecie robić coś z rozmachem, to na newralgicznym odcinku poprowadźcie tą linię pod ziemią. Za trudne dla was? To zatrudnijcie prawdziwych fachowcow.

      • 2 1

    • Przecież ja wybraliście na królewnę

      Macie jakiś teraz problem?

      • 8 2

    • ta linia nie jest kluczowa...

      Jest mokrym snem urzędników...
      Którzy od lat chcą zachachmęcić grunty przy sądzie, przy Sobieskiego i pod Jantarem.

      • 9 1

  • (14)

    Dlaczego nie przez Smoluchowskiego na górne tarasy idealny dojazd do UCK z każdej dzielnicy Gdańska i nie tylko, z uporem maniaka przepychanka inwestycja bo tak, kto ma w tym interes bo na pewno nie mieszkańcy Gdańska

    • 86 27

    • to bylby sensowny pomysl!

      • 4 4

    • (4)

      logistycznie dla szpitala bajka, ale nie wiem jak tam jest z nachyleniem ulicy - czy nie jest za duże dla tramwajów

      • 14 5

      • To tylko kwestia odpowiedniego taboru (2)

        Zobacz, jakie wzniesienie jest na Havla od Świetokrzyskiej

        • 11 1

        • (1)

          Chyba nie masz kątomierza, człowieku jakie nachylenie jest na Hawla i na jakim dystansie a jakie jest na Smoluchowskiego.

          • 6 1

          • a jakie sa

            w Lisbonie

            • 4 0

      • to jest zadanie dla inżynierów

        Jest wiele miejsc w Gdańsku z podobnym nachyleniem i tramwaje dają radę. Przecież wjeżdżają na Piecki. A miasto lubi estakady, nawet jedną i to z tunelem planuje...

        • 4 1

    • Urzędnicy mają w tym biznes Maciej ;)

      • 5 9

    • (1)

      Dlatego że wtedy czas przejazdu nie różniłby znacznie się od tego przez Dworzec Główny.

      • 8 2

      • kłamiesz

        na dodatek to jedna z dawnych koncepcji komunikacyjnych.
        Z czasow gdy liczyła się logika i urbanistyka, a nie szemrane interesy.

        • 6 1

    • Tak tak (1)

      Każdy chce jeździć z Ujeściska do Wrzeszcza przez Smoluchowskiego, świetnie, tak niezbyt prosto do celu.

      • 6 5

      • wszystko zależy od celu

        Widziały gały, gdzie zamieszkały??!

        • 2 1

    • (2)

      Ul. Smoluchowskiego jest za wąska i zbyt obciążona ruchem samochodowym i autobusowym aby tam wprowadzić tramwaj.

      • 2 4

      • to niech się szpital posunie...

        i wyburzy rudery wzdłuż ulicy...

        Lechia też parku nie potrzebuje.
        A poza tym miała się przenieść do bursztynowego nocnika... A może na Gedanię?

        • 3 1

      • no to logiczne, ze ruch by sie zmniejszyl, gdyby ludzie mogli podjechac pod GUMED

        tam tez jest masa studentow, plus pacjenci, lekarze, idealne rozwiazanie

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane