• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Wizualizacja przestrzeni w obrębie dworca we Wrzeszczu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu.

Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.



Dokąd powinny dojeżdżać tramwaje z Południa przez Nową Politechniczną?

Pomysł budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową pojawia się w koncepcjach rozwojowych miasta od kilku lat. Docelowo tramwaje w ten sposób mają docierać pod dworzec we Wrzeszczu, a później nowym wiaduktem nad torami do al. LegionówMapka, skąd możliwe będzie ich skierowanie m.in. na Zaspę i Przymorze.

Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki PolskiejMapka.

Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk BrętowoMapka).

Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Przebieg trasy Nowej Politechnicznej (Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
  • Planowany układ transportowy Gdańska zgodnie ze Strategią 2030 Plus.

Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza



Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKMMapka oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.

Kolejne pętle, czyli OliwaMapkaJelitkowoMapka jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.

- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
  • Pętla autobusowa przed dworcem, która zostanie całkowicie przebudowana. Obowiązujący plan zagospodarowania dopuszcza w tym miejscu realizację wieżowca i przeniesienie pętli np. pod ziemię.
  • Ulica Klonowa to obecnie przede wszystkim parking.
  • W I etapie przewiduje się budowę tylko krótkiego odcinka od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu. Docelowo tramwaj dojeżdżałby nawet do Letnicy.

Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta



Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.

Czytaj też:

Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa


[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu

Opinie (213) 2 zablokowane

  • Gdzie ta bieda Gdańska? (3)

    Dopiero co kilka miesięcy temu tak Gdańsk lamentował, że bieda, inflacja, zmiany w PIT że na nic nie będzie pieniędzy.
    A tutaj codziennie czytam o milionowych inwestycjach bez większego sensu, jak wycinka drzew w Nowym Porcie i wymiana piachu za 10 mln zł.

    • 43 13

    • To proste, kasa jest tam, gdzie akurat znajomy z firmą budowlaną ma wygrać przetarg. Mam nadzieję, że pomogłem.

      • 9 1

    • Spokojnie, akurat wizualizacje są dość tanie w realizacji :)

      • 4 1

    • partnerstwo publiczno-prywatne

      kapitalizacja zysku, socjalizacja kosztu.

      • 4 0

  • (2)

    "Docelowo tramwaje w ten sposób mają docierać pod dworzec we Wrzeszczu, a później nowym wiaduktem nad torami do al. Legionów, skąd możliwe będzie ich skierowanie m.in. na Zaspę i Przymorze."

    śmieszne rzeczy. ten nowy wiadukt to konkretnie gdzie, i to połączenie do legionów to którędy?

    • 30 5

    • To urzedniczy belkot,taki sam jak tor do f1 na maćkach

      • 11 3

    • No jak to jak?

      Będzie tramwaj wjeżdżał na rydwan, a zaklęcia arabskie zmienią konia w pegaza i hokus pokus jesteśmy na Legionów. Czego tu nie rozumiesz ;P

      • 17 4

  • Bzdura (1)

    Tak to można robić z liniami autobusu, jak na przykład 110 wjeżdżające za Ikea. Od przystanku Klonowa czy Galeria Bałtycka jest bardzo blisko do dworca we Wrzeszczu, a jak kogoś bolą nóżki, to może jechać do centrum. Tam jak zakończą remont i zrobią to wspaniałomyślne przejście naziemne, będze jeszcze bliżej.

    • 25 10

    • W Gdańsku panuje megalomania więc inwestycje muszą być z przytupem. Nie dziwmy się że inne miasta z powodzeniem realizują to co u nas się nie da

      • 5 2

  • Podstawowym błędem jest puszczenie tej linii tramwajowej drogim tunelem od strony Jaśkowej zamiast przygotowanym na to pasem (2)

    ... pod wiaduktem Rakoczego do Piekarniczej.

    • 18 4

    • ale ile klopotu mniej

      I jak sie zarobi na rozwadnianiu problemu...
      Nie sztuka zlapac kroliczka, a sztuka nieustannie go gonic. Najlepiej za pieniadze z podatkow...

      • 9 2

    • błędem jest puszczenie tramwaju wbrew mieszkańcom pod ich oknami zamiast normalnie ul Do Studzienki i Grunwaldzkiej

      • 10 3

  • (1)

    Nie. To zly pomysl. Zburzy to charakter tego miejsca.

    • 26 9

    • w d*pie z charakterem,

      ten pomysł to urbanistyczna i logistyczna porażka. Wyjmij z tego równania developerski wieżowiec i otrzymasz całą masę sensownych rozwiązań.

      • 7 3

  • Pięknie pięknie, szkoda tylko, że to "nie oddamy ani guzika"

    Nie miało miejsca, podczas rozmów z PKP, o charakterze, wyglądzie dworca we Wrzeszczu. Piękne wizualizacje i kurnik, zamiast odpowiedniego budynku dworca. Sad but true.

    • 14 2

  • O co chodzi? O to co mówi podpis pod jednym ze zdjęć (4)

    Wieżowiec ma placu przed dworcem. Vivat developerzy! Vivat Ola!

    • 25 0

    • wiesz, jezeli jest coś czego nie lubię w gdańsku bardziej niż jego władz (1)

      to wszechobecny bajzel rodem z 3 świata, który obrońcy "zieleni" osłaniają własną piersią bo "betonujom".

      Z tą nawalanką oszołomów z obu stron tu się nigdy nic nie zmieni.

      • 6 4

      • Prawda

        Gdańsk to chaotyczna federacja niepowiązanych ze sobą wiosek, a nie wielkie miasto. Nie lubię układu przestrzennego Gdańska.

        • 9 1

    • Chłopie, to jest środek miasta (1)

      Pojedź, nie wiem? Do Berlina, Barcelony, Amsterdamu i zobacz jak wyglądają centra miast

      • 3 4

      • łąk nad Szprewą w samym centrum miasta to Berlinowi zazdroszczę

        Choć bardzo wielu berlińczyków się tam wyleguje, to jednak dają radę.

        • 4 0

  • Powstanie wieżowiec a pętla autobudowa pod ziemię. A podobno wszyskie przejscia podziemne maja być zamieniane na naziemne bo (1)

    • 20 0

    • punkt widzenia zalezy

      Od punktu siedzenia...

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Pętla autobusowa przed dworcem, która zostanie całkowicie przebudowana. (3)

    Świetny pomysł . Właśnie przebudowywany dworzec wyprowadzi ludzi na poziom zero, a ci znowu zejdą schodami do ciasnych kanałów, gdzie z trudem wjadą autobusy, by wsiąść do tych autobusów. Bardzo to nowoczesne.

    • 107 19

    • (1)

      a podobno przejścia podziemne są złe więc miasto buduje przejścia naziemne przy tunelach. Gdzie tu logika i spójność działania? a przepraszam. deweloper chce zbudować wieżowiec wiec pętla autobusowa musi zniknąć

      • 33 5

      • Jak deweloper buduje to może być pod ziemią

        przy toruńskiej może być tunel dla klientów forum, przed lotem może być przejście naziemne przy tunelu, bo forum tak chce, wszędzie gdzie budują przejścia naziemne robią to dla deweloperki :)

        • 19 3

    • A co nie lubisz

      wdychać spalin w podziemnej pętli?
      Świeże powietrze to luksus,
      zarezerwowany dla deweloperów

      • 11 4

  • Ale czy zgodę wyrazili... (1)

    ... Deweloperzy?

    • 20 0

    • to oni "inspiruja"...

      Co gorsza...

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane