• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Wizualizacja przestrzeni w obrębie dworca we Wrzeszczu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu.

Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.



Dokąd powinny dojeżdżać tramwaje z Południa przez Nową Politechniczną?

Pomysł budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową pojawia się w koncepcjach rozwojowych miasta od kilku lat. Docelowo tramwaje w ten sposób mają docierać pod dworzec we Wrzeszczu, a później nowym wiaduktem nad torami do al. LegionówMapka, skąd możliwe będzie ich skierowanie m.in. na Zaspę i Przymorze.

Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki PolskiejMapka.

Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk BrętowoMapka).

Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Przebieg trasy Nowej Politechnicznej (Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
  • Planowany układ transportowy Gdańska zgodnie ze Strategią 2030 Plus.

Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza



Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKMMapka oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.

Kolejne pętle, czyli OliwaMapkaJelitkowoMapka jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.

- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
  • Pętla autobusowa przed dworcem, która zostanie całkowicie przebudowana. Obowiązujący plan zagospodarowania dopuszcza w tym miejscu realizację wieżowca i przeniesienie pętli np. pod ziemię.
  • Ulica Klonowa to obecnie przede wszystkim parking.
  • W I etapie przewiduje się budowę tylko krótkiego odcinka od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu. Docelowo tramwaj dojeżdżałby nawet do Letnicy.

Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta



Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.

Czytaj też:

Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa


[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu

Opinie (213) 2 zablokowane

  • szedłem ostatnio ul. Bohaterów Getta (4)

    Na głowę upadł ktoś kto chce tamtędy tramwaj puścić.

    • 38 7

    • To przejdź się jeszcze po Amsterdamie czy innym normalnym, europejskim mieście (3)

      • 4 9

      • "normalnym"

        Słowo-klucz. Czyli proste tory z metalu i tramwaje z kołami bez kantów. A nie dziadostwo z enerde i tory remontowane co 20 lat.

        • 7 3

      • Amsterdam ma 200m

        różnicy poziomów?

        Poza tym tamtejsze trasy to zaszłości, podobnie jak tramwaj "meandrujący" po praskich Hradczanach. Jest bo jest ale uroku i przytulności nie dodaje...

        • 6 4

      • I czy znajde tam...

        Krzywe, od lat nie remontowane tory i tramwaje z wyszczerbionymi kolami?

        • 4 4

  • Aha. Wieżowiec...

    Ten zostanie zrealizowany na pewno. Na resztę nie bardzo jest co liczyć.

    • 20 0

  • Oby dojeżdżały (1)

    I oby w końcu zrobili dworzec autobusowy obecnie wysiadamy na środku wyfalowanego asfaltu robimy slalomy między innymi autobusami Niebezpieczne to jest bardzo

    • 12 2

    • wstyd

      drugie po dworcu PKS najbrzysze i najobskorniejsze miejce w gdansku chyba

      • 3 0

  • Hucisko (2)

    A kiedy pomyśli ktoś żeby odciążyć pętlę Hucisko i "jak kiedyś" puścić część tramwajów przez 3 Maja ?
    Mogłaby tam jechać 12 tka na Siedlce i któryś z numerów na Stogi czy na Chełm.

    • 19 2

    • (1)

      nie da się bo mimo iż zlikwidowano węzeł przesiadkowy przy Dworcu to nadal pchają tam niemal wszystkie tramwaje. Podejrzewam że chcą przez to udowodnić niewydolność Huciska no i robić kolejną przebudowę. Polityka miasta odnośnie tramwajów jest zadziwiająca - likwidacja trasy na Łąkowej i dodatkowo zajezdni, wyremontowanie pętli na Klinicznej obecnie nie używanej no i pętli na Przeróbce która okazała się za mała. Takich kwiatków można wiele znaleźć.

      • 7 2

      • Bo Adamowicz i Dulkiewicz zawsze mieli transport publiczny gdzieś

        Jedyne co ich zawsze interesowało, to upamiętnienie swoich kumpli od solidarności

        • 6 1

  • "jak Bog chce kogos ukarac (2)

    To mu rozum odbiera"

    Pol biedy gdy skutki dotykaja jedynie delikwenta. W przypadku urzednikow miejskich i samo(sie)rzadowcow skutki ich nieodpowiedzialnosci zasr...waja nam rzeczywistosc na dlugie lata...

    • 16 2

    • Nie na "długie lata"... (1)

      ... Tylko na zawsze.

      • 5 0

      • trochę

        optymizmu...
        ;)

        • 3 1

  • Do wrzeszcza z poludnia jest duzo autobusow (2)

    Nie ma problemu by dojechac do wrzeszcza. Do oliwy jest tramwaj 12. Za to np.na zaspę już dojazd to notoryczne przesiadki. Może by puścić jakiś autobus w ten rejon z poludnia.

    • 11 4

    • 227

      Musisz się trochę doinformować - jest linia 227. Na podkarpaciu jest spokojnie, na pewno znajdziesz czas żeby się podszkolić z topografii Gdańska.

      • 1 2

    • Ale co to za autobusy?

      Jedziesz 115 do Wrzeszcza to zwiedzasz po drodze poł Gdańska: Ujeścisko, Chełm, Suchanino, okolice UCK. To już rowerem szybciej.

      • 5 1

  • nowym wiaduktem... (3)

    Jak zarobic na spie*rzonej robocie...
    Dlaczego nie ma tramwaju na wiadukcie przy Baltyckiej?!
    Bo to "mis na jakiego nas stac", tanio, szybko i na Euro... A potem dziesiecioleciami "poprawianie" przy udziale afiliowanych wytworcow betonu i wlascicieli gruntow z okolicy...

    • 16 4

    • Bo 15 lat temu nie było na to forsy, ani pomysłu (2)

      Jeśli powstanie nowy wiadukt, to za 10 lat. Miał stać tam pusty wiadukt 25 lat? To dopiero ludzie by gardłowali i słusznie

      • 3 3

      • jak nie ma kasy, to się tym bardziej myśli

        Zostawia rezerwy, odpowiednio konstruuje, aby była możliwa rozbudowa.
        Patrz PKM - przewidziano elektryfikację i teraz się ją robi (i tak za wcześnie...)
        Tutaj widać odwrotną tendencję - blokadę i zaniechania...

        • 2 1

      • Za ii RP, jak budowali trasę kolejową...

        ...na południe kraju Via Kościerzyna, to wszystkie przejazdy i mosty zrobiono o szerokości 2 torowisk, a położono jeden tor. Tyle, że wówczas myślano o kraju, a nie o przyjemnościach fana futbolu.

        • 5 1

  • Może jeszcze tory tramwajowe wzdłuż lini kolejowej zrobić....no i betonu trochę więcej we Wrzeszczu wylać...parnajoa (2)

    • 14 7

    • pomysł wcale nie jest taki głupi. (1)

      tory kolejowe lecą przez miasto bezkolizyjnie. Masz duży plus.

      • 1 0

      • nie do końca...

        są wyjątki typu dwa przejazdy Orunia, dwa na Lipcach...
        W Gdyni to tragedia i węzeł... gordyjski.
        Stójki po 30 i więcej minut.

        • 1 0

  • Wiedzialam (1)

    Czekałam na moment, aż ktoś znajdzie sposób na "zagospodarowanie" tego atrakcyjnego miejsca. Nie wierzę w dobre intencje rządzących miastem. To stacji jest 300m od tramwaju na klonowej...logicznie to szkoda kasy na taki remont, więc ktoś musi na tym zyskać.

    • 23 7

    • ostatnio zbudowali niepotrzebne przejście dla pieszych za miliony

      150m obok drugiego. nic mnie już nie zdziwi.

      • 7 2

  • rozumiem, ze to zainteresowany budowa wiezowca

    Pokryje koszty podziemnego parkingu?!!

    Nie?! Czyli znowu Gdansk nasladuje Gdynie i jej park(ing) centralny? Miedzy Gdanskiem i Gdynia rywalizacja jak miedzy Rosja a USA. Podobnie jak w Rosji, Gdans powtorzy poznie,w wiekszej skali, gorzej i drozej...

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane