• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: ministerstwo podaje terminy otwarcia

Patryk Szczerba
9 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prace na budowie Trasy Kaszubskiej postępują, ale nie tak szybko jak przewidywano na początku. Prace na budowie Trasy Kaszubskiej postępują, ale nie tak szybko jak przewidywano na początku.

Kiedy otworzą Trasę Kaszubską? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców nie tylko w Gdyni, ale także w sąsiednich gminach. Według ostatnich informacji z Ministerstwa Infrastruktury trzy odcinki będą otwierane między majem a sierpniem 2022 roku. Natomiast przejezdność ekspresówki ma być zapewniona na niektórych odcinkach pod koniec tego roku.



Czekasz na otwarcie Trasy Kaszubskiej?

Kierowcy coraz częściej dopytują o terminy zakończenia budowy Trasy Kaszubskiej. Jako że inwestycja dotyczy całego regionu, sprawą interesują się także pomorscy parlamentarzyści.

Interpelacja ws. Trasy Kaszubskiej



Zapytanie w sprawie postępów prac wysłała do ministerstwa infrastruktury posłanka Barbara Nowacka.

- Trwa budowa 41-kilometrowego odcinka Trasy Kaszubskiej na odcinku Gdynia - Bożepole. Droga według pierwotnego harmonogramu miała być gotowa w 2021 r., ale pewne jest, że trasą kierowcy pojadą najwcześniej dopiero w 2022 r. Jeszcze całkiem niedawno twierdzono, że trasa zostanie oddana zgodnie z harmonogramem - podkreśla posłanka.

Trasa Kaszubska: terminy, filmy, informacje



Zadała pytania o powód opóźnienia w budowie Trasy Kaszubskiej, realny termin oddania do użytku inwestycji i o to, jak opóźnienia wpłynęły na koszt całej inwestycji.

Trasa Kaszubska: harmonogram prac



Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi przedstawiło obowiązujący obecnie harmonogram prac:

Zadanie 1: w. Luzino (z węzłem) - w. Bożepole Wielkie (z węzłem) - 10,4 km
  • grudzień 2021 r. - zapewnienie przejezdności w części ciągu głównego;
  • sierpień 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
Zadanie 2: w. Szemud (z węzłem) - w. Luzino (bez węzła) - 10,3 km
  • grudzień 2021 r. - zapewnienie przejezdności ciągu głównego;
  • maj 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
Zadanie 3: w. Gdynia-Wielki Kack (z węzłem) - w. Szemud (bez węzła) - 20,2 km
  • grudzień 2021 r. - zapewnienie przejezdności ciągu głównego;
  • czerwiec 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.

Przejazd Trasą Kaszubską. Film z października

Jak podkreśla przedstawiciel ministerstwa, przy tak dużych inwestycjach mogą pojawić się okoliczności, które będą miały wpływ na realizację prac i ukończenie inwestycji.

Dlaczego są opóźnienia na budowie Trasy Kaszubskiej?



- W przypadku odcinka S6 wydłużenie realizacji spowodowane było w głównej mierze bardzo dużą liczbą stanowisk archeologicznych wstrzymujących front robót na dużym obszarze. Wpływ na realizację miało również polecenie nadzoru archeologicznego dotyczącego zmiany sprzętu do odhumusowania oraz hałdowanie materiałów z wykopów po badaniach archeologicznych. Kwestia ta była przedmiotem roszczenia wykonawcy dotyczącego wydłużenia czasu na ukończenie - odpowiada Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.


Wskazuje również na konieczność wykonania robót dodatkowych polegających na uszlachetnieniu materiału nasypowego wraz z jego zagęszczeniem oraz wykonaniem i utrzymaniem tymczasowej organizacji ruchu. W odpowiedzi można przeczytać także, że na realizację wpłynęło też uznanie roszczenia wykonawcy Zadania 3 w zakresie przedłużonej procedury wydawania decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej).

- Odnosząc się do kwestii kosztu inwestycji, zaznaczam, że realizacja kontraktu na wykonawstwo robót wiąże się z szeregiem czynników ryzyka, które mogą wystąpić na etapie realizacji. W związku z powyższym kontrakty obwarowane są odpowiednimi zapisami, które m.in. zabezpieczają interes Skarbu Państwa. Ponadto inwestor zabezpiecza środki na realizację inwestycji w ramach tzw. Maksymalnej Wartości Zobowiązania - podkreśla sekretarz stanu.

Porównanie prac przy Trasie Kaszubskiej. Film z września



Dodaje, że na etapie podpisywania kontraktu z wykonawcą pojawia się margines finansowy dla mogących wystąpić na etapie realizacji uzasadnionych roszczeń.

Trasa Kaszubska: kiedy zakończenie prac i jakie koszty inwestycji?



Łączna wartość trzech odcinków to ok. 2,032 mld zł. Z funduszy UE na inwestycję zostanie przeznaczonych blisko 985 mln zł.

- Ostateczne koszty inwestycji będą podsumowane po zakończeniu i rozliczeniu robót oraz uznaniu bądź odrzuceniu roszczeń wykonawców - tłumaczy Rafał Weber.
Ministerstwo przekazuje, że zgodnie z obecnymi założeniami ciąg główny przedmiotowego odcinka S6 ma być w większości przejezdny do końca bieżącego roku.

Ostatecznie udostępnienie całego ciągu drogi ekspresowej powinno zakończyć się w III kw. 2022 r.

Trasa Kaszubska: co powstaje

Odcinek Gdynia - Szemud - 22 km:
  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno - Gdynia-Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia-Wielki Kack - będą po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Odcinek Szemud - Luzino - 10,3 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.
Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino - Bożepole - 10,4 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.


Miejsca

Opinie (184) 7 zablokowanych

  • (2)

    ciekawe jak Niemcy się bawili z archeologami mając samych autostrad ponad 13.000km

    • 9 1

    • Zagazowali ich i spalili bądź rozstrzelali i zasypali w jakimś dole.

      • 2 1

    • Normalnie, jak każdy cywilizowany kraj. Czego nie potrafisz ogarnąć swoim skromnym umysłem?

      • 1 0

  • Badania archeologiczne...

    Inwestycja za miliardy a oni sobie gębę badaniami archeologicznymi wycierają.
    I cyk rok opóźnienia (z 2 na 3 lata). Przecież to się nawet k... nie trzyma. Ciekawe czy wykonawca zgłosił jakieś żądania o większą kasę i ile konkretnie.

    • 7 3

  • Ministerstwo

    Buja w obłokach buhaha

    • 3 4

  • Niezły żart

    • 3 3

  • trasa kaszubska otwarta częściowo

    Chcąc na siłę szukać newsa można by takie hasło rzucić. Aktualnie od węzła Gdynia do Chwaszczyna częściowo jeździmy już po nowej nawierzchni.

    • 12 0

  • Ale to niezły żart

    • 3 1

  • Barbara Nowacka (2)

    Odpowiednia osoba do bycia posłanką i komentowania inwestycji.Kolejna antypolska działaczka.

    • 12 15

    • Akurat pani Nowacka

      jest jedną z nielicznych parlamentarzystek, która interesuje się sprawami regionu i to pomimo, że stąd nie pochodzi. Żeby wszyscy posłowie z Pomorza (również z opozycji) tak zabiegali o nasze interesy.

      • 5 3

    • Antypolscy są neobolszewicy z pisu

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    bez przesady (9)

    Ludziska, krytykujecie wykonawcow jakby Wam co najmniej osobiscie krzywde zrobili. a przeciez obiektywne okolicznosci sa bardzie niesprzyjajace. Koronawirus, kwarantanny i przestoje musialy byc szczegolnie w 2020 roku, do tego braki na rynku pracy (np znikniecie ukraincow po wybuchu pandemii), a na koniec wrecz kosmiczny wzrost cen materialow budowlanych i brak ich dostepnosci na rynku (stal kosztuje kilka razy wiecej niz rok czy dwa lata temu). Ktokolwiek teraz robil jakas nawet mala inwestycje, ma o tym pojecie. A na deser wykopaliska i inne niespodzianki.

    Cieszmy sie, ze ta droga w ogole powstaje, te kilka czy nawet kilkanscie miesiecy opoznienia to nic - za kilka lat nikt o tym nie bedzie pamietal...

    • 191 14

    • (1)

      Ok, ja to rozumiem, no to niech wyjdzie minister razem z dyrektorem gddkia i to pięknie opowiedzą na konferencji a nie jakieś banialuki o archeologii i odhumusowaniu. No i te bajki o przejezdności.

      • 7 8

      • akurat archeo trzymała łapska na tym temacie także nie emocjonuj się w temacie o którym nie masz pojęcia

        • 2 2

    • Kto odpowiada za obiektywne okoliczności?

      Rząd

      • 0 2

    • Niby tak nie mniej (3)

      szybkość budowa polega użyciu odpowiedniej ilość ludzi i środków.. Jezeli wykonawca oszczędza nie zatrudniając dodatkowych pracowników to prace idą powoli. Dwóch pracowników zbuduje dom w rok ale już 12 z dźwigiem i betoniarką w miesiąc. Jezeli nie ma ludzi to niech nie zabiera się do przetargu.

      • 1 3

      • Kolejny mistrz biznesu pracujący pewnie gdzieś na etacie i nie mający pojęcia o realiach panujących na rynku. Dom w miesiąc? Za dużo telewizji się naoglądałeś.

        • 2 1

      • Odpowiedz mi na pytanie (1)

        Czy malując pokój trzema warstwami zrobisz to szybciej robiąc to samemu czy mając pomocnika? Odpowiem ci. Zrobisz to prawie tak samo szybko. Po każdej warstwie pokój musi wyschnąć przed nałożeniem kolejnej. Ilość osób nie ma prawie znaczenia. Podobnie jest podczas budowy drogi. Beton i asfalt nie schnie szybciej tylko dlatego że wylewa go 2x więcej ludzi myślicielu.

        • 2 1

        • Ciekawe

          Kiepski przykład. Akurat wylanie asfaltu to jest końcowy etap i nie wylewa się go w jednym dniu na 10 kilometrach drogi więc spokojnie wyschnie

          • 0 1

    • Ja

      Dobrze, pisze polać mu ! A nie narzekacie Polacy robaczki Ci którzy nie wiedzą jak co działa to narzekają. 0_o

      • 0 0

    • Interpelacje ojejuś

      Parlamentarzystka tak dba o każdą minutę życia mieszkańców Pomorza że dopytuje o terminy. Cóż za wspaniała baba. Ciekawe czy jest taka dociekliwa kiedy zostaną zwiększone mandaty za masowe wyrzucanie śmieci w lasach. Teraz kara 500 zł to taniej niż wywóz na smietnisko. Przepisy pisali neandertalczycy. Tym się zajmij Nowacka a nie tym że jest kilka miesięcy opóźnienia tym bardziej że na jednym z odcinków urzędowali archeolodzy prawie ROK! Stara baba chce się wybić dzięki niecierpliwym bałwanom.

      • 0 0

  • A nie mówiłem? (1)

    Dosłownie byłem na 99% pewny że będzie opóźnienie, w tym kraju jedynie deweloperka wyrabia się z budowami

    • 7 0

    • Co w terminie

      Wszędzie, gdzie są jakieś duże inwestycje finansowane centralnie, tam zawsze jest dużo obiektywnych okoliczności i opóźnień nimi spowodowanymi.

      • 0 0

  • dość oszukiwania (2)

    nie będzie żadnej przejezdności do końca grudnia 2021 - i przestańcie już te bzdury ponawiać. Zobaczcie co jest od węzła Kack do Chwaszczyna i dalej do Bojana - do Chwaszcz brak 1 nitki dwupasmowej, a do Bojana piach i 2 wiadukty stojące w polu. W Luzinie i Strzebielinie też braki. Węzeł Wlk Kack rozgrzebany i końca nie widać - no może jedyne co widać to brak pracowników i sprzętu. Kanalizację deszczową robią 2 nieduże koparko-ładowarki !!! Wiaduktów w ciągu obwodnicy brak. Wjazdy, zjazdy, oświetlenie - może połowa jest zrobiona. Jaka przejezdność, o czym wy mówicie. Teraz ze 4 tygodnie pracy a później mrozy i loteria czy będzie można pracować.

    • 16 0

    • (1)

      Nie do końca tak jest, ale i tak do końca roku nigdzie nie pojedziemy.

      • 0 0

      • Do końca którego roku?

        2023 czy 2035?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane