• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kwiatkowskiego wiedzie na pokuszenie

Michał Stąporek
3 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:29 (3 czerwca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę... Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę...

W przyszłym tygodniu otwarty zostanie leśny odcinek Trasy Kwiatkowskiego, łączący Leszczynki z obwodnicą. Już dziś wiadomo, że na węźle z obwodową może być niebezpiecznie.



...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo. ...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo.
Biegnący przez las 3,5-kilometrowy fragment Trasy Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni jest zaskakująco malowniczy. Droga na przemian wznosi się i opada, wzdłuż niej ciągną się wzniesienia, spomiędzy których rozpościerają się widoki na leśne wykroty i doliny. Dla kierowców urok tej trasy może polegać jeszcze na czymś innym: szeroka i gładka jak stół zachęca do szybkiej jazdy.

Tymczasem ostatnie kilkaset metrów trasy przed wjazdem na obwodnicę może być zdradliwe dla nieostrożnych kierowców: droga najpierw wznosi się, a następnie zaraz za szczytem zaczyna wchodzić w ostry łuk, by włączyć się do obwodnicy w kierunku Gdańska. Kierowca, który nie zmieści się w zakręcie, może wylecieć z estakady i wylądować nawet kilka metrów niżej.

Choć w tym miejscu stoi już znak ograniczenia prędkości do 50 km/h, drogowcy chcieliby aby ustawiono tu jeszcze fotorejestrator, który ograniczyłby zapędy bardziej krewkich mistrzów kierownicy. - Z naszych badań wynika, że widząc znak ograniczenia prędkości kierowcy zwykle zwalniają jedynie o 3 km/h. Dopiero fotorejestrator sprawia, że naprawdę zdejmują nogę z gazu - tłumaczy Piotr Michalski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Problem w tym, że projektanci trasy nie przewidzieli w tym miejscu budowy masztu na fotorejestrator. To, że byłby on przydatny, okazało się dopiero w czasie prac budowlanych.

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w gdyńskim magistracie: - Budując trasę musimy trzymać się projektu. Żeby postawić tam maszt musielibyśmy wykonać nową dokumentację, zdobyć pieniądze, ogłosić przetarg.

- Podobną sytuację mieliśmy podczas budowy pomorskiego odcinak A1, ale tam inwestor jeszcze w czasie robót reagował na nasze sugestie i wprowadzał je w życie - dziwi się Piotr Michalski.

Teresa Horiszna zapewnia, że gdyńscy urzędnicy nie negują idei ustawienia fotorejestratora. - Tym bardziej, że popierają ją policjanci, a oni jako praktycy zwykle wiedzą, jak zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

Faktycznie, gdyńscy policjanci już kilka miesięcy temu rekomendowali takie rozwiązanie. - Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego przy niewłaściwym zachowaniu (nadmierna prędkość) może być miejscem wielu zdarzeń drogowych. W celu wyeliminowania tego zagrożenia zawczasu, zasadnym byłoby umieszczenie [tam] fotorejestratora - napisał w marcu zastępca komendanta miejskiego policji w Gdyni, mł. inspektor Krzysztof Świątek do zastępcy prezydenta Gdyni, Marka Stępy.

Niewykluczone więc, że fotorejestrator na leśnym krańcu Trasy Kwiatkowskiego jednak stanie - jeśli nie od razu, to przynajmniej za jakiś czas. O tym, jak skuteczne to rozwiązanie można się przekonać oceniając pracę podobnego urządzenia ustawionego także w Gdyni, przed skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską. W ciągu czterech lat przed jego ustawieniem doszło tam do 67 kolizji i 9 wypadków. W takim samym okresie po jego zainstalowaniu liczba kolizji spadła do 56, a wypadków było trzykrotnie mniej.

Koszt budowy leśnego fragmentu Trasy Kwiatkowskiego: ok. 230 mln zł
Koszt budowy masztu na fotorejestrator: ok. 15 tys. zł

Opinie (223) 6 zablokowanych

  • Debilizm (1)

    Jak mozna projektując trasy szybkiego ruchu zrobic to tak, aby potrzebne było radykalne ograniczenie prędkości? Obwodowa, to 110 km/h, Trasa Kwiatkowskiego raczej też taka powinna być! A tu taki "kwiatek". Powinien za to beknąc projektant, zatwierdzający to urzędnik i głupawa policja drogowa!!!

    • 0 0

    • najlepiej zbudowac proste drogi no limits i heja
      kolego teren jet tak uksztaltowany ze inaczej sie nie dalo nie chodzi o to aby szybko jechac tylko aby przerzucic ruch z Morskiej, Chylonskiej, Hutniczej na Estakade i wszystko w temacie

      • 0 0

  • Status ekspresowej na północ od Osowej jest "warunkowy"

    Ze względu na profile i geometrię.
    Gdyni przybędzie DRUGIE CZTEROPASMOWE połączenie głownej arterii z obwodową.

    A w Gdańsku? KEDY?

    • 0 0

  • Dla szybkiego ruchu na niemieckich autostradach są krosy

    złożone z 8 pasów ruchu , by kierowcy mogli łatwo i bez blokowania zmieniać kierunki jazdy . W Gdyni po 30 latach stękania podinspektor pisze do wiceprezydenta , że będzie niebezpiecznie i ograniczenie do 50 km/h . Tak mniej więcej wygląda "inżynieria drogowa " w wykonaniu biurokratów , którym wydaje się, że dobrze spełniają się w samorządach "lokalnych".

    • 0 0

  • zatem po co zostala tak zaprojektowana zeby kierowca spadal skoro przewidzieli ze bedzie jezdzic sie szybciej??? (5)

    oby projektant mial ich wszystkich na sumieniu - odpukac oczywiscie wypadkow - ale projektant niech sie modli za swoja glupote

    • 0 0

    • (4)

      zobacz sobie na fote, sprawdź jaki to znak, i nie zadawaj durnowatych pytań

      • 0 0

      • jedynym glupstwem jestes ty zatem jak nie znasz odpowiedzi to waruj galllux :-)

        • 0 0

      • g:-) (2)

        idac twoim tokiem "rozumowania" to najpierw postawili znak a potem zbudowali droge...
        gratuluje "inteligencji" gallux

        • 0 0

        • (1)

          oczywiście przymule, że najpierw się buduje drogę, a w drugim etapie wykańcza jej zaplecze
          skąd wiesz, że w projekcie nie było tego znaku?
          z którego pola ty sie zerwałeś, co?

          • 0 0

          • g:-)

            to ze ty sie zerwales z pola to nie znaczy ze kazdy sie zrywa, czytaj ze zrozumieniem bo sam sie sie gubisz w swoim "mysleniu" :-)

            • 0 0

  • rywalizacja jeszcze nikomu nie zaszkodziła, byle zdrowo (6)

    postaram się być obiektywny
    który prezydent wg was ma większe ambicje, aspiracje poparte wynikami?
    który jest szybszy w decyzjach i konsekwentny w realizacji?
    który ma bardziej realistyczny program?
    jak sobie odpowiecie uczciwe na te pytania, to poznacie prawde
    ja już wiem, ale nie powiem, bo mi się odechciało:-)

    • 0 0

    • bo mi się odechciało

      ale to nie po obywatelsku:((
      Gawiedź bardzo by chciała wiedzieć??
      Zwłaszcza kibice w szaliczkach:))

      • 0 0

    • gallux zapomniałeś dodać "to mówiłem ja Jarząbek" :))) (1)

      niezłe ...
      obstawiłbym, że jesteś np. jednym z tych gdyńskich niezmienialnych "naczelników";
      każdy lubi pochwały; jednak taka samoocena?prezentowana również w mediach?
      śmieszy to hasło Gdynia dla inwestorów?
      zapytaj inwestorów jak to oceniają? zwłaszcza relacje z niejakim zdiz ...

      • 0 0

      • pomieszkuje raz w sopocie, raz w gdańsku, na morenie, lubie gdynie, nie lubie gdańska, ale nie za to co być może inni
        zadałem trzy proste chyba obiektywne pytania, wystarczy na nie odpowiedzieć, nie mówię, że publicznie, ale żeby sobie samemu odpowiedzieć
        dziękuję

        • 0 0

    • gallux ty juz spac nie powiniennes... (2)

      • 0 0

      • POłóż sie plastusiu w piórniczku, to ci dobrze zrobi na główke (1)

        • 0 0

        • gallux przestan juz stekac i szuraj do wyra :-)

          • 0 0

  • co za bzdura

    50 km/h to jadę rowerem jak dobrze przycisnę. 70 km/h to naprawdę nie jest zabójcza prędkość. A jeżeli jest tam, to znaczy, że ta trasa jest do d...

    • 0 0

  • Policjanci to wiedzą, gdzie łapać by dostać łapówę...

    Policjanci to wiedzą, gdzie łapać by dostać łapówę...
    Ostatnio widziałem jak policjant chował się za drzewem w Sopocie jadąc od Gdyni (kawałek za stacją Orlenu a przed Porshe - ich stałe miejsce) tylko wystawiał "suszarkę" i "strzelał" do kierowców. Tak wygląda zapewnieni bezpieczeństwa przez policjantów.
    Dużo większe bezpieczeństwo dają fotoradary, pod warunkiem, że wcześniej stoi znak informujący o nim. Bo każdy kierowca ma wtedy czas, żeby spokojnie wyhamować i zwolnić. A gdy taki wyskoczy z suszarką, to tylko może spowodować gwałtowne hamowanie i kolizję.

    • 0 0

  • Projektant się nie popisał... (1)

    Zamiast budować bezpieczną drogę to stawia się fotorejestrator... Typowo polskie myślenie :/
    Każdy projektant wie, że nie powinno się projektować łuku poziomego w bliskim sąsiedztwie wzniesienia - żenada.

    • 0 0

    • no to jak ty byś to zaprojektował ? weź pod uwage że TPK nie zezwoliło na wycinke drzew

      • 0 0

  • a zwrocil ktos uwage na mega stromy podjazd od obwodowej?

    • 0 0

  • znow "madrosc" polaka wychodzi

    lepiej wybudowac kreta droge z podjazdami i spadami niz zwykla bezpieczna droge, rece opadaja jak sie widzi poczynania polskich projektantow

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane