• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kwiatkowskiego wiedzie na pokuszenie

Michał Stąporek
3 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:29 (3 czerwca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę... Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę...

W przyszłym tygodniu otwarty zostanie leśny odcinek Trasy Kwiatkowskiego, łączący Leszczynki z obwodnicą. Już dziś wiadomo, że na węźle z obwodową może być niebezpiecznie.



...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo. ...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo.
Biegnący przez las 3,5-kilometrowy fragment Trasy Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni jest zaskakująco malowniczy. Droga na przemian wznosi się i opada, wzdłuż niej ciągną się wzniesienia, spomiędzy których rozpościerają się widoki na leśne wykroty i doliny. Dla kierowców urok tej trasy może polegać jeszcze na czymś innym: szeroka i gładka jak stół zachęca do szybkiej jazdy.

Tymczasem ostatnie kilkaset metrów trasy przed wjazdem na obwodnicę może być zdradliwe dla nieostrożnych kierowców: droga najpierw wznosi się, a następnie zaraz za szczytem zaczyna wchodzić w ostry łuk, by włączyć się do obwodnicy w kierunku Gdańska. Kierowca, który nie zmieści się w zakręcie, może wylecieć z estakady i wylądować nawet kilka metrów niżej.

Choć w tym miejscu stoi już znak ograniczenia prędkości do 50 km/h, drogowcy chcieliby aby ustawiono tu jeszcze fotorejestrator, który ograniczyłby zapędy bardziej krewkich mistrzów kierownicy. - Z naszych badań wynika, że widząc znak ograniczenia prędkości kierowcy zwykle zwalniają jedynie o 3 km/h. Dopiero fotorejestrator sprawia, że naprawdę zdejmują nogę z gazu - tłumaczy Piotr Michalski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Problem w tym, że projektanci trasy nie przewidzieli w tym miejscu budowy masztu na fotorejestrator. To, że byłby on przydatny, okazało się dopiero w czasie prac budowlanych.

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w gdyńskim magistracie: - Budując trasę musimy trzymać się projektu. Żeby postawić tam maszt musielibyśmy wykonać nową dokumentację, zdobyć pieniądze, ogłosić przetarg.

- Podobną sytuację mieliśmy podczas budowy pomorskiego odcinak A1, ale tam inwestor jeszcze w czasie robót reagował na nasze sugestie i wprowadzał je w życie - dziwi się Piotr Michalski.

Teresa Horiszna zapewnia, że gdyńscy urzędnicy nie negują idei ustawienia fotorejestratora. - Tym bardziej, że popierają ją policjanci, a oni jako praktycy zwykle wiedzą, jak zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

Faktycznie, gdyńscy policjanci już kilka miesięcy temu rekomendowali takie rozwiązanie. - Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego przy niewłaściwym zachowaniu (nadmierna prędkość) może być miejscem wielu zdarzeń drogowych. W celu wyeliminowania tego zagrożenia zawczasu, zasadnym byłoby umieszczenie [tam] fotorejestratora - napisał w marcu zastępca komendanta miejskiego policji w Gdyni, mł. inspektor Krzysztof Świątek do zastępcy prezydenta Gdyni, Marka Stępy.

Niewykluczone więc, że fotorejestrator na leśnym krańcu Trasy Kwiatkowskiego jednak stanie - jeśli nie od razu, to przynajmniej za jakiś czas. O tym, jak skuteczne to rozwiązanie można się przekonać oceniając pracę podobnego urządzenia ustawionego także w Gdyni, przed skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską. W ciągu czterech lat przed jego ustawieniem doszło tam do 67 kolizji i 9 wypadków. W takim samym okresie po jego zainstalowaniu liczba kolizji spadła do 56, a wypadków było trzykrotnie mniej.

Koszt budowy leśnego fragmentu Trasy Kwiatkowskiego: ok. 230 mln zł
Koszt budowy masztu na fotorejestrator: ok. 15 tys. zł

Opinie (223) 6 zablokowanych

  • Pierwsze zdjęcie... (2)

    ...to w ogóle "kwiatek" - piękna dwupasmówka a za górką nagle zakręt śmierci i zwężenie drogi.

    Co dzień tam będzie jakaś stłuczka, a potem korki...

    brawo, gratuluje myślenia

    • 0 0

    • Dlaczego ma być? (1)

      Dlaczego ma być codziennie stłuczka, skoro cały zakręt jest widoczny po przejechaniu górki. Poza tym kierowcy wiedzą, gdzie jadą. Wg Twojej koncepcji każdy zjazd ślimakiem z estakady powinien obfitować w stłuczki. A tak nie jest, mimo, że stromizna większa i zakręt bardziej ostry.

      • 0 0

      • maruda.r

        na estakadach nie masz ukrytych zakretow za wzniesiem ktore poprzedza dluga prosta zatem nie trafiles z tematem, a projektant powinien zostac pociagniety do odpowiedzialnosci przy pierwszym wypadku

        • 0 0

  • "brawo" dla projektanta, bedzie mial duzo dusz na sumieniu bezmozgowiec

    • 0 0

  • tam będzie kongo

    jak osobówki będą chciały myknąć ciężarówki a tiry wolniejsze tiry.
    Z drugiej strony nawet 20 czy 30 km/h to i tak szybciej niż stać w korku na zjeździe z estakady a potem na morskiej.
    I jeszcze pytanie jak taka ilość tirów (sznurek 2-4km jak szacuję) do tej pory uwięziona w korku wpłynie na ruch na obwodnicy?
    Ja tam się tego zakrętu nie boję trenowałem kiedyś w nfs porsche na autobahnie:P

    • 0 0

  • co za DEBIL to projektowal??? a drugi DEBIL zatwierdzil??!!!!

    polak to polak nie ma co!!!

    • 0 0

  • 270 mln zl i zle wyprofilowane zakrety..

    dlaczego najpierw sie buduje a dopiero potem mysli... skoro droga jest niebezpieczna przez zle wyprofilowany zakret to moze jakas reklamacja albo nie dopuszczenie do uzytkowania... duzo zezdzilem w niemczech.... tam nie ma takich ostrych spiral.. dlaczego my nie mozemy tak zrobic...

    • 0 0

  • słowackiego ich NIC nie nauczyla!!! ja pier.... jacy my jestesmy tępi!

    • 0 0

  • siedem i pół kilometrów dróg wybudował adamowicz przez ostatnią dekade, czyli 0,75 kilometra na rok, to sie nadaje do księgi

    ginesa bu ha ha ha ha

    • 0 0

  • średnio rocznie oddawał 250 metrów torów tramwajowych -Słońce Peru przy nim, to mały pikuś

    • 0 0

  • zakazać

    zakazać ruchu drogowego i wprowadzić tylko pieszy i rowerowy. WŁADZA dla debili

    • 0 0

  • wezeł estakady z morska nie zostal unowoczesniony. jadac od strony gdyni stoi sie w gigantycznych korkach. nawet nie zrobiono zatoczek przy kosciele dla autobusow. miejsca w diabla a autobusy staja na jezdni bo nie ma zatoczki- debilizm do kwadratu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane