• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kwiatkowskiego wiedzie na pokuszenie

Michał Stąporek
3 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:29 (3 czerwca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę... Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę...

W przyszłym tygodniu otwarty zostanie leśny odcinek Trasy Kwiatkowskiego, łączący Leszczynki z obwodnicą. Już dziś wiadomo, że na węźle z obwodową może być niebezpiecznie.



...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo. ...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo.
Biegnący przez las 3,5-kilometrowy fragment Trasy Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni jest zaskakująco malowniczy. Droga na przemian wznosi się i opada, wzdłuż niej ciągną się wzniesienia, spomiędzy których rozpościerają się widoki na leśne wykroty i doliny. Dla kierowców urok tej trasy może polegać jeszcze na czymś innym: szeroka i gładka jak stół zachęca do szybkiej jazdy.

Tymczasem ostatnie kilkaset metrów trasy przed wjazdem na obwodnicę może być zdradliwe dla nieostrożnych kierowców: droga najpierw wznosi się, a następnie zaraz za szczytem zaczyna wchodzić w ostry łuk, by włączyć się do obwodnicy w kierunku Gdańska. Kierowca, który nie zmieści się w zakręcie, może wylecieć z estakady i wylądować nawet kilka metrów niżej.

Choć w tym miejscu stoi już znak ograniczenia prędkości do 50 km/h, drogowcy chcieliby aby ustawiono tu jeszcze fotorejestrator, który ograniczyłby zapędy bardziej krewkich mistrzów kierownicy. - Z naszych badań wynika, że widząc znak ograniczenia prędkości kierowcy zwykle zwalniają jedynie o 3 km/h. Dopiero fotorejestrator sprawia, że naprawdę zdejmują nogę z gazu - tłumaczy Piotr Michalski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Problem w tym, że projektanci trasy nie przewidzieli w tym miejscu budowy masztu na fotorejestrator. To, że byłby on przydatny, okazało się dopiero w czasie prac budowlanych.

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w gdyńskim magistracie: - Budując trasę musimy trzymać się projektu. Żeby postawić tam maszt musielibyśmy wykonać nową dokumentację, zdobyć pieniądze, ogłosić przetarg.

- Podobną sytuację mieliśmy podczas budowy pomorskiego odcinak A1, ale tam inwestor jeszcze w czasie robót reagował na nasze sugestie i wprowadzał je w życie - dziwi się Piotr Michalski.

Teresa Horiszna zapewnia, że gdyńscy urzędnicy nie negują idei ustawienia fotorejestratora. - Tym bardziej, że popierają ją policjanci, a oni jako praktycy zwykle wiedzą, jak zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

Faktycznie, gdyńscy policjanci już kilka miesięcy temu rekomendowali takie rozwiązanie. - Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego przy niewłaściwym zachowaniu (nadmierna prędkość) może być miejscem wielu zdarzeń drogowych. W celu wyeliminowania tego zagrożenia zawczasu, zasadnym byłoby umieszczenie [tam] fotorejestratora - napisał w marcu zastępca komendanta miejskiego policji w Gdyni, mł. inspektor Krzysztof Świątek do zastępcy prezydenta Gdyni, Marka Stępy.

Niewykluczone więc, że fotorejestrator na leśnym krańcu Trasy Kwiatkowskiego jednak stanie - jeśli nie od razu, to przynajmniej za jakiś czas. O tym, jak skuteczne to rozwiązanie można się przekonać oceniając pracę podobnego urządzenia ustawionego także w Gdyni, przed skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską. W ciągu czterech lat przed jego ustawieniem doszło tam do 67 kolizji i 9 wypadków. W takim samym okresie po jego zainstalowaniu liczba kolizji spadła do 56, a wypadków było trzykrotnie mniej.

Koszt budowy leśnego fragmentu Trasy Kwiatkowskiego: ok. 230 mln zł
Koszt budowy masztu na fotorejestrator: ok. 15 tys. zł

Opinie (223) 6 zablokowanych

  • (1)

    mam nadzieje, ze fachowcy od oznakowania postawia za tym zakretem jakis znak pozwalajacy wlaczyc sie do ruchu na OT z predkoscia 110 a nie 50 km/h

    • 0 0

    • taki znak już tam jest

      • 0 0

  • to po ... wybudowali że ostry łuk wyszedł.

    • 0 0

  • Polska, mieszkam w Polsce...

    zamiast budować bezpieczne drogi - stawiamy progi zwalniające, fotoradary i HGW jeszcze co. Proponuje nakazać ograniczenie fabrycznie prędkości samochodów do 90 km/h.. a pozostałe obłożyc 100% akcyzą i 44% VATem
    ten kawałek drogi budowano chyba ze dwa pokolenia.. i nikt nie przyjrzał się projektowi?

    • 0 0

  • polska mądrość (1)

    Wybudować drogę a potem stawiać ograniczenia - to prawdziwa polska mądrość. Tylko po co tyle pieniedzy wywalać?? Nie prościej zostawić leśne drogi? Po co remontowac szose i od razu stawiac ograniczenie i koniecznie fotoradar. Lepiej wogole dziur nie łatac. Bedzie skutek ten sam - wszyscy pojada powoli, wszyscy beda wsciekli, a pieniadze z budżetu drogowego przesuniemy na przyklad na podwyzke uposażeń urzędników!

    • 0 0

    • Masz

      racje. W takich Alpach, przy zakretach o 180 stopni jezdzi sie ponad 150 km/h - ot, bolszaja technika cywilizowanych krajow! Kto to widzial jezdzic wolniej niz 100-tka w miescie!

      • 0 0

  • śmiesznie jest.. niech oytwieraja droge.... chce zobaczyc ten burdel

    • 0 0

  • To wielki sukces!!! (1)

    Pamiętam jak naszą szkołę wygonili na otwarcie terminalu kontenerowego w 1980 roku. Estakada była wtedy w częściach. Projekt jest świetny ale ten odcinek na Grabówku to 30letnia gehenna. Ekolodzy pozostawili swoje piętno bo to oni właśnie blokowali zażarcie ten odcinek. W efekcie tego protestu wszystkie przeładunki z PORTU zamiast trafiać bezpośrednio na obwodnicę TRÓJMIASTA jeździły sobie po okolicy. Zginęło wielu ludzi na zjeździe na obwodnicę bo ktoś sprawił że stało się dla wielu kierowców zbyt trudne. TIR-y błąkały się po Trójmieście by znaleźć drogę wyjazdową co w efekcie przynosiło większe zagrożeni ekologiczne niż zwykły przejazd kilku kilometrów na tym nowym odcinku. 390 lat czekałem na tę chwilę i naprawdę się cieszę. Warto też wspomnieć że już kilka razy był naprawiany odcinek wjazdu na obwodnicę i wjazdu na estakadę na Grabówku. TIR-y skutecznie niszczyły nawierzchnię ale kluczowy przejazd był skutecznie blokowany przez EKOLOGÓW. Czasem zastanawiam się kogo my chronimy ? Żabki , jelonki,dziki czy ludzi? Wśród tych statystyk niestety ludzie są na ostatnim miejscu! Warto też uwiecznić tę chwilę bo budowa estakady jest oficjalnie uznana za jedną z najdłuższych budów w Europie! Pozdrawiam Serdecznie ! Kalisto

    • 0 0

    • kogo chronimy ?

      Kalisto przecież zgodnie z POLITPOPRAWNĄ doktryną największym szkodnikiem jest człowiek ( do rezerwatu z nim ) no ale dzięki wspaniałej ekonomii jest go coraz mniej i się starzeje, wieć właściwie nowe drogi nie są potrzebne ...

      • 0 0

  • Proponuję zbudowanie progów zwalniających, np 3, na wjeździe, na środku i na wyjeździe.

    A i jeszcze próg zwalniający na obwodnicy na wysokości Real, bo tam jest za długi odcinek prostej.

    Debili nie brakuje w magistracie...

    • 0 0

  • Kiedyś budowali sekretarze Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej

    teraz budują biurokraci samorządowi , czyli nic się nie zmieniło. Na początku drogi Północ-Poludnie mamy bubel w "starym stylu" 50 km/h.
    Brakuje mi tylko ks. arcybiskupa metropolity gdańskiego z kropidłem na otwarciu i mamy wydarzenie medialne "jak na prawdziwą metropolię przystało".

    • 0 0

  • Spore zagrożenie

    na etakadzie na nowtym odcinyku jest spore zagrożenie,w przypadku wypadku nie ma pasa awaryjnego a dojazd czy od strony miasta czy obwodowej nie jest łatwy;wjazd od obwodowej jest stromy,a podjazdj nie jest podgżewany-TIR-y maja tu jeździć a będą się ślizgać; straż pzarna już dziś wie, że częstotliwośc wyjazdów po otwarciu trasy bardzo im się zwiększy, niech dojdzie do wypadku, w którym jadący samochód zblokuje oba pasy, ruch stoi a cała estakade można .... sobie włożyć. MOżliwe jest także to iź na całej jejj długości będzie ograniczenie do 50km/h, jest za tym i Policja i Straż Pożarna

    • 0 0

  • żeby zainstalować maszt za 15 tys. zł. nie trzeba robić przetargu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane