• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kwiatkowskiego wiedzie na pokuszenie

Michał Stąporek
3 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:29 (3 czerwca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę... Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę...

W przyszłym tygodniu otwarty zostanie leśny odcinek Trasy Kwiatkowskiego, łączący Leszczynki z obwodnicą. Już dziś wiadomo, że na węźle z obwodową może być niebezpiecznie.



...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo. ...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo.
Biegnący przez las 3,5-kilometrowy fragment Trasy Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni jest zaskakująco malowniczy. Droga na przemian wznosi się i opada, wzdłuż niej ciągną się wzniesienia, spomiędzy których rozpościerają się widoki na leśne wykroty i doliny. Dla kierowców urok tej trasy może polegać jeszcze na czymś innym: szeroka i gładka jak stół zachęca do szybkiej jazdy.

Tymczasem ostatnie kilkaset metrów trasy przed wjazdem na obwodnicę może być zdradliwe dla nieostrożnych kierowców: droga najpierw wznosi się, a następnie zaraz za szczytem zaczyna wchodzić w ostry łuk, by włączyć się do obwodnicy w kierunku Gdańska. Kierowca, który nie zmieści się w zakręcie, może wylecieć z estakady i wylądować nawet kilka metrów niżej.

Choć w tym miejscu stoi już znak ograniczenia prędkości do 50 km/h, drogowcy chcieliby aby ustawiono tu jeszcze fotorejestrator, który ograniczyłby zapędy bardziej krewkich mistrzów kierownicy. - Z naszych badań wynika, że widząc znak ograniczenia prędkości kierowcy zwykle zwalniają jedynie o 3 km/h. Dopiero fotorejestrator sprawia, że naprawdę zdejmują nogę z gazu - tłumaczy Piotr Michalski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Problem w tym, że projektanci trasy nie przewidzieli w tym miejscu budowy masztu na fotorejestrator. To, że byłby on przydatny, okazało się dopiero w czasie prac budowlanych.

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w gdyńskim magistracie: - Budując trasę musimy trzymać się projektu. Żeby postawić tam maszt musielibyśmy wykonać nową dokumentację, zdobyć pieniądze, ogłosić przetarg.

- Podobną sytuację mieliśmy podczas budowy pomorskiego odcinak A1, ale tam inwestor jeszcze w czasie robót reagował na nasze sugestie i wprowadzał je w życie - dziwi się Piotr Michalski.

Teresa Horiszna zapewnia, że gdyńscy urzędnicy nie negują idei ustawienia fotorejestratora. - Tym bardziej, że popierają ją policjanci, a oni jako praktycy zwykle wiedzą, jak zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

Faktycznie, gdyńscy policjanci już kilka miesięcy temu rekomendowali takie rozwiązanie. - Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego przy niewłaściwym zachowaniu (nadmierna prędkość) może być miejscem wielu zdarzeń drogowych. W celu wyeliminowania tego zagrożenia zawczasu, zasadnym byłoby umieszczenie [tam] fotorejestratora - napisał w marcu zastępca komendanta miejskiego policji w Gdyni, mł. inspektor Krzysztof Świątek do zastępcy prezydenta Gdyni, Marka Stępy.

Niewykluczone więc, że fotorejestrator na leśnym krańcu Trasy Kwiatkowskiego jednak stanie - jeśli nie od razu, to przynajmniej za jakiś czas. O tym, jak skuteczne to rozwiązanie można się przekonać oceniając pracę podobnego urządzenia ustawionego także w Gdyni, przed skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską. W ciągu czterech lat przed jego ustawieniem doszło tam do 67 kolizji i 9 wypadków. W takim samym okresie po jego zainstalowaniu liczba kolizji spadła do 56, a wypadków było trzykrotnie mniej.

Koszt budowy leśnego fragmentu Trasy Kwiatkowskiego: ok. 230 mln zł
Koszt budowy masztu na fotorejestrator: ok. 15 tys. zł

Opinie (223) 6 zablokowanych

  • Chyba nie ma sensu bic piany z tym ograniczeniem - z tego co widac jest tylko na ostatnim luku - a nawet jesli bedzie na calosci to lepiej przejechac ciut wolniej ten niedlugi i ladny dla oka odcinek (ale JECHAC!) niz stac godzine w korkach jak to bylo dotychczas. Bardziej niepokojacy jest ten stromy i nieogrzewany podjazd, ktory zima moze byc fatalny. Nalezaloby tez unowoczesnic wezel z morska bo miejsca tam w cholere a wjazdy na estakade odpowiadaja natezeniu ruchu z lat 80 - tych.

    • 0 0

  • Debile to jesteście wy (1)

    Nie rozumiecie hołoto, że projektant miał do wyboru zaprojektować tak jak jest albo w ogóle nie robić tej trasy? Gnietlibyście się w tych korkach do usranej śmierci między tirami. Owszem, można było zrobić piękny łagodny wjazd na trasę ale to wymagałoby wycięcia kawału lasu, na co nie zgodziła się ochrona środowiska.

    • 0 0

    • Wszystko sie da zrobic

      Kwestia logicznej analizy i odpowiedniej ilosci pieniedzy.

      • 0 0

  • Efekt pracy urzedasow za to odpowiedzialnych.....

    Nie trza bylo grzac dupska w urzedzie na stolku , tylko ruszyc je i pojsc w teren na plac budowy i w pore dojrzec powstajacego bubla i temu zapobiec a nie teraz sie madrowac i osmieszac!, czasu bylo dosyc! Jakie konsekwencje poniosa Ci ktorzy nadzorowali i stworzyli tego BUBLA ???, a teraz sie wymadrzaja i maja tyle do powiedzenia. A co z pasami skretu na Morskiej z Estakada???No teraz Morska bedzie juz zakorkowana totalnie!!!. No ale to nie problem niekompetentnych urzedasow- oni przeciez tu nie mieszkaja.Dlaczego nie zrobiono czterech pasow na Morskiej przy skrzyzowaniu z estakada tak jak to ma miejsce przy Kauflandzie {na Morskiej}? Kiedy KTOS sie ocknie i przypomni sobie ze to powinno byc?.

    • 0 0

  • I trzeba było wyciąciąć ten kawałek lasu, skoro i tak wycięli spory

    Przy wjeździe/zjeździe na Kwiatkowskiego, powinny być 4 pasy ruchu w obie strony. TO jest po prostu absurd, żeby wybudować tak strome i kręte zjazdy z ograniczeniem do 50 km/h. Tiry będą skutecznie spowalniać ruch w tamtym miejscu. Z resztą auta osobowe również.
    Jak coś robić to solidnie i praktycznie, a to nie jest praktyczne.
    Samochód, szczególnie ciężarówka, w miejscu nie zwolni z 90, czy 100km/h, do 50 więc już wcześniej zacznie hamować ruch. A przy wyjeździe, zanim się rozpędzi też to trochę potrwa.

    Jak dotąd zawsze podobały mi się efekty prac drogowych w Gdyni, tak teraz nie.

    • 0 0

  • GDDKiA niech się odpierniczy (1)

    od naszej trasy , jej nic do tego , to nie droga krajowa , 50 na godzinę na bezkolizyjnej trasie chyba ich porąbało

    • 0 0

    • No niestety,ale sam wezel to polaczenie TK z droga S6,ktora GDDKiA zywo sie interesuje ;]

      • 0 0

  • (1)

    fotoradar kosztuje od 110 tys. wzwyż anie 15 tys.

    • 0 0

    • ... oł meeeennnnn ....

      15tysięcy to kosztuje podstawa pod fotoradar.
      Urządzenie kupuje i instaluje POLICJA a nie Gmina ...

      • 0 0

  • Co to za głupia dyskusja? (1)

    Fotoradary jak najbardziej sa potrzebne bo ludzie w Polsce nie potrafią jezdzić. Juz słyszę lament chojraków, którzy wypadli z TK bo nie dostosowali prędkości do przepisów. Właśnie na takie cioty w Golfach i BMW będzie czychał fotoradar.

    • 0 0

    • I to jest właśnie kwintesencja problemu dbania o tzw. bezpieczeństwo na drodze

      Żadnych szans nie mają rozwiązania realnie zwiększające bezpieczeństwo i komfort na drogach, bo tradycja karania niezorientowanych w terenie jak widać nie ginie...

      No chyba, że ci zwolennicy karania młodzieży z Golfów i BMW to nie żadne miejscowe cwaniaki, znające na pamięć rozmieszczenie fotoradarów w swojej okolicy, ale poprawni do bólu kierowcy, zawsze i wszędzie przestrzegający nawet najbardziej absurdalnych przepisów...

      • 0 0

  • re: fotoradar

    i będzie pewnie tak, iż dopóki nie rozwali się tam kilka aut, nie zginie kiloro ludzi... nie będzie fotoradaru -bo biurokracja przerasta możliwości wbudowania go tam... porażka -weźcie się do roboty, czy to tak trudno wmurować go w ziemię, ocalić kilka ludzkich istnień -wiem, wystarczy zdjąć nogę z gazu... ale wystarczy też pozmieniać absurdalne przepisy - o ile życie byłoby wtedy prostsze?!!? powodzenia

    • 0 0

  • aha

    jak zwykle głąby nie pomyślały przed budową trasy, aha i jeszcze wyskakujace zwierzeta to dopiero szczyt!!

    • 0 0

  • Jestem ciekawa jak będzię sie wjeżdżało pod tą górkę zimą... (2)

    j.w.

    • 0 0

    • (1)

      tak samo jak obok jedzie sie obwodnica w strone Gdańska - i tu i tam nachylenie 6%

      • 0 0

      • Czyli sie nie bedzie podjezdzalo ;P (jezeli chodzi o TIRy)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane