• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kwiatkowskiego wiedzie na pokuszenie

Michał Stąporek
3 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:29 (3 czerwca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę... Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę...

W przyszłym tygodniu otwarty zostanie leśny odcinek Trasy Kwiatkowskiego, łączący Leszczynki z obwodnicą. Już dziś wiadomo, że na węźle z obwodową może być niebezpiecznie.



...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo. ...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo.
Biegnący przez las 3,5-kilometrowy fragment Trasy Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni jest zaskakująco malowniczy. Droga na przemian wznosi się i opada, wzdłuż niej ciągną się wzniesienia, spomiędzy których rozpościerają się widoki na leśne wykroty i doliny. Dla kierowców urok tej trasy może polegać jeszcze na czymś innym: szeroka i gładka jak stół zachęca do szybkiej jazdy.

Tymczasem ostatnie kilkaset metrów trasy przed wjazdem na obwodnicę może być zdradliwe dla nieostrożnych kierowców: droga najpierw wznosi się, a następnie zaraz za szczytem zaczyna wchodzić w ostry łuk, by włączyć się do obwodnicy w kierunku Gdańska. Kierowca, który nie zmieści się w zakręcie, może wylecieć z estakady i wylądować nawet kilka metrów niżej.

Choć w tym miejscu stoi już znak ograniczenia prędkości do 50 km/h, drogowcy chcieliby aby ustawiono tu jeszcze fotorejestrator, który ograniczyłby zapędy bardziej krewkich mistrzów kierownicy. - Z naszych badań wynika, że widząc znak ograniczenia prędkości kierowcy zwykle zwalniają jedynie o 3 km/h. Dopiero fotorejestrator sprawia, że naprawdę zdejmują nogę z gazu - tłumaczy Piotr Michalski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Problem w tym, że projektanci trasy nie przewidzieli w tym miejscu budowy masztu na fotorejestrator. To, że byłby on przydatny, okazało się dopiero w czasie prac budowlanych.

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w gdyńskim magistracie: - Budując trasę musimy trzymać się projektu. Żeby postawić tam maszt musielibyśmy wykonać nową dokumentację, zdobyć pieniądze, ogłosić przetarg.

- Podobną sytuację mieliśmy podczas budowy pomorskiego odcinak A1, ale tam inwestor jeszcze w czasie robót reagował na nasze sugestie i wprowadzał je w życie - dziwi się Piotr Michalski.

Teresa Horiszna zapewnia, że gdyńscy urzędnicy nie negują idei ustawienia fotorejestratora. - Tym bardziej, że popierają ją policjanci, a oni jako praktycy zwykle wiedzą, jak zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

Faktycznie, gdyńscy policjanci już kilka miesięcy temu rekomendowali takie rozwiązanie. - Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego przy niewłaściwym zachowaniu (nadmierna prędkość) może być miejscem wielu zdarzeń drogowych. W celu wyeliminowania tego zagrożenia zawczasu, zasadnym byłoby umieszczenie [tam] fotorejestratora - napisał w marcu zastępca komendanta miejskiego policji w Gdyni, mł. inspektor Krzysztof Świątek do zastępcy prezydenta Gdyni, Marka Stępy.

Niewykluczone więc, że fotorejestrator na leśnym krańcu Trasy Kwiatkowskiego jednak stanie - jeśli nie od razu, to przynajmniej za jakiś czas. O tym, jak skuteczne to rozwiązanie można się przekonać oceniając pracę podobnego urządzenia ustawionego także w Gdyni, przed skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską. W ciągu czterech lat przed jego ustawieniem doszło tam do 67 kolizji i 9 wypadków. W takim samym okresie po jego zainstalowaniu liczba kolizji spadła do 56, a wypadków było trzykrotnie mniej.

Koszt budowy leśnego fragmentu Trasy Kwiatkowskiego: ok. 230 mln zł
Koszt budowy masztu na fotorejestrator: ok. 15 tys. zł

Opinie (223) 6 zablokowanych

  • UWAGA. PROJEKTANCI - PROSZE WYDAĆ KARTE ZMIAN I POPRAWIC TRASE KWIATKOWSKIEGO!!! (3)

    dLACZEGO OD CZASU KOCHANOWSKIEGO, POLACY SA MADRZY PO SZKODZIE??? PRZECIERZ WYSTARCZYLO RUSZYC MOZGIEM NA ETAPIE PROJEKTU

    • 0 0

    • (2)

      a co ty chcesz poprawiać ? nachylenia zgodne z normami, obok na obwodnicy masz takie samo. Zakaz wycinki dodatkowych drzew pod trasę, więc nic innego z tym wjazdem/zjazdem nie wymyślisz.

      • 0 0

      • (1)

        nie wiem wedlug jakich norm?? kto robi spadek za wzniesieniem ktore poprzedza dluga prosta? widac za duzo podruzujesz po polsce bo nielad organizacyjny wszedl ci juz tak w nawyk ze traktujesz go jako norme...
        ta trasa jedna wielka katastrofa

        • 0 0

        • to że są zgodne z normami nie oznacza że tobie będzie pasować. Na pewno powstałyby dłuzsze i łagodniejsze zjazdy/podjazdy gdyby tylko TPK nie broniła każdego, nawet usychajacego drzewa, na innym projekcie łącznicy.

          • 0 0

  • 1 niewypal to zjazd slowackiego z matarni, 2 niewypal to wlasnie ta trasa w ktorej powielono WSZYSTKIE bledy ze slowackiego!!! (6)

    zle wyprofilowane zakrety a cena naprawianych samochodow zniszczonych na slowackiego juz kilkakrotnie przewyzszyla cene samej inwestycji, nie wiem czego ucza na tych uczelniach wyzszych przyszlych projektantow ale widac ze nadmiar zajec niczemu nie sluzy

    • 0 0

    • (5)

      Jechałem Słowackiego wiele razy. Droga jest równa i wystarczająco szeroka (oczywiście mówię o odcinku od Matarni do Niedźwiednika).
      Jadąc przepisowo 70 km/h, a nawet 80km/h, przy dobrych warunkach, nie ma szans, żeby wylecieć z drogi.

      Jeśli nawet zakręty są źle wyprofilowane (na pewno nie wszystkie) to winą należy obarczyć kierowców.

      Natomiast zjazd z obwodnicy na Estakadę Kwiatkowskiego to jakas kpina.

      • 0 0

      • ..."Jeśli nawet zakręty są źle wyprofilowane ...to winą należy obarczyć kierowców" (3)

        Drogi kolego/kolezanko.
        - Od kiedy to kierowcy sa winni za zle wyprofilowana geometrie drogi?!
        Eureka!
        Odkrycie godne Nobla.

        • 0 0

        • (2)

          ano dlatego, że pomimo rzekomego złego ich wyprofilowania, jadąc z przepisową prędkością jest tam bezpiecznie

          • 0 0

          • (1)

            no przecież wiadomo, że chodzi o spowodowanie wypadku, a temu tylko kierowca jest winny

            • 0 0

            • wrazaj sie jasno to wtedy bedzie wiadomo

              • 0 0

      • jadac Slowackiego od Matarni w strone Niedzwiednia ostatni zakret w prawo nie dosc ze jest ZLE wyprofilowany to jadac nawet jak powiadzasz 70km/h mozna z niego wyleciec jesli wczesniej spadl desz, wzdluz tego zakretu splywa sobie woda do studzienki sciekowej z przeciwleglej strony, zatem przestan mi chrzanic ze droga jest dobra!
        splywajaca woda przez cala szerokosc zakretu tworzy tzw poduszke wodna i nawe majac ESP (system stabilizacji toru jazdy) nie jestes wstanie przewidziec gdzie ta woda poniesie kola samochodu nawet przy 70km/h

        • 0 0

  • w sumie jęsli ta pani chce zrobić przetarg na maszt pod fotoradar, to czemu nie? (1)

    z jej odpowiedzi wynika, że masztu ma nie być, bo byłby przetarg

    • 0 0

    • tak wynika

      ale z drugiej strony ta pani, co nie chce masztu, bo nie chce jej się robic przetargu, zapewnia
      "gdyńscy urzędnicy nie negują idei ustawienia fotorejestratora." Co więcej, ta pani wierzy policji, że fotoradar w tym miejscu jest potrzebny.

      To jak to rozumiec?

      • 0 0

  • ...

    mieli robic dobre drogi, a tak zrobia prosta i szybka trase, ustala ogranicznie do 50 i pierdykna fotoradar. dlatego uwazam ze ten kraj jest taki porabany tylko dlatego ze tacy w nim mieszkaja ludzie, niestety wlacznie i ze mna. Choc nie poddam sie i do konca swoich dni bede walczyl z brakiem myslenia u rodakow.

    • 0 0

  • nikt was nie prosi zebyście jeździli tą trasą!! (2)

    wy głupie ... jak tak pąłczecie, nikt się nie zmartwi jak nie będziecie jeździć tą trasą. a najlepiej to jak skończycie gdzieś na drzewie, będzie paru debili mniej. hołota. pewnie chcielibyście 110 km co ? jak na obwodnicy? to nie jest obwodnica tylko łącznik, a na którym łączniku z obwodnicą można jechać więcej niż 50? tylko na słowackiego. pomyślcie barany. zamiast się CIESZYĆ, ŻE TIRY ZNIKNĄ Z MORKSIEJ TO DALEJ STZRELAJĄ

    • 0 0

    • Na W-Z mozna jechac 80km/h.

      • 0 0

    • ta trasa byla budowana m.in z moich podatkow wiec przestan mi tu jeczec czy mi ktos kaze czy nie kaze nia jezdzic, a skoro jest z moich podatkow to ma byc dobrze zrobiona a nie jak kazda fuszerka poczynajac od slowackiego!

      • 0 0

  • Ten łuk jest rewelacyjny, w zimie i tak tiry będą jechać przez miasto...

    • 0 0

  • Artukuł - po co?

    Bez sensu. Przecież na prostych drogach też zdarza się wiele wypadków. Wszystko zależy od wyobraźni kierowców.

    • 0 0

  • Do troglodytów! (1)

    Zamiast biadolić udając znawców rzeczy, zresztą zapewne kosztem pracy (no chyba że tu pisza sami bezrobotni i bumelanci oraz wagarowicze) o tej porze dnia... juz w przyszłym tygodniu przekonacie sie, jak znakomita robota została wykonana na Trasie.
    Troglodyci jestescie i już!

    • 0 0

    • Obawiam sie,ze jeszcze nie raz sie o tym przekonamy

      1.Przy pierwszym deszczu
      2.Po pierwszych przymrozkach

      • 0 0

  • nie wiem o co ten cały bój...

    Fakt faktem, że górkę przed zakrętam można było spłycić, żeby zapewnić lepszą widoczność przed zakrętem, ale nie wiem po grzyba walka o tę prędkość... Jak świat światem budowanie węzłów bezkolizyjnych to bój o zajmowanie przez nie miejsce lub/i ilość pięter przejazdów by zapewnić utrzymanie prędkości projektowych. Tu chyba nie było zbyt łatwo... A co do prędkości, to wszyskim czepialskim proponuję podać przykład węzła na/z Obwodowej, na którym nie stoi znak 50.

    • 0 0

  • (1)

    "Teresa Horiszna, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w gdyńskim magistracie: - Budując trasę musimy trzymać się projektu. Żeby postawić tam maszt musielibyśmy wykonać nową dokumentację, zdobyć pieniądze, ogłosić przetarg."
    TYPOWE POLACZKOWO...
    Kilka osob musi sie obłowic podczas "niezbędnej dokumentacji"
    "Niewykluczone więc, że fotorejestrator na leśnym krańcu Trasy Kwiatkowskiego jednak stanie - jeśli nie od razu, to przynajmniej za jakiś czas." - poczekamy do czasu jak zginie tam kilka osób, wtedy przyjdzoe ten czas.
    To tez dla Nas typowe.

    • 0 0

    • na topie zwalenie wszystkiego na UE, przepisy lub przetargi

      Tak jak przedszkolaka straszono "bo jak nie będziesz grzeczny to wilk!'...
      to urzędnicy NIE MOGĄ !
      z przyczyn od siebie niezależnych nie mogą ułatwic zycia osobom niepełnosprawnym bo unia
      z przyczyn od siebie niezależnych nie mogą postawic masztu za 15 tys. bo przetarg

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane