• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar wystartuje z miesięcznym poślizgiem

Maciej Naskręt
16 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
System Tristar ma usprawnić poruszanie się po ulicach Trójmiasta nawet o 20 proc. Czy się uda? O tym dowiemy się w 2014 r., gdy ruszy system. System Tristar ma usprawnić poruszanie się po ulicach Trójmiasta nawet o 20 proc. Czy się uda? O tym dowiemy się w 2014 r., gdy ruszy system.

Miesiąc później niż planowano zakończy się pierwszy etap budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Nie zadziałają wtedy jeszcze wideorejestratory i fotoradary wykroczeń.



Sprawdź, które skrzyżowania zostaną objęte systemem Tristar w Gdańsku.

Przypomnijmy, że w sierpniu przebudowano sygnalizację w al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na odcinku od centrum handlowego Oliwa do wysokości Opery Bałtyckiej. To pierwszy etap budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar w Gdańsku. Podobne zmiany w przyszłym roku na głównych ciągach będzie można będzie napotkać w Gdyni i Sopocie. Harmonogram przedstawiliśmy w osobnym artykule.

Część kierowców zastanawia się, czy funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej w ciągu al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu to już efekt pracy systemu Tristar?

Okazuje się, że na rozruch systemu będzie trzeba poczekać. Wstępnie planowano uruchomić go w październiku. - Pierwszy etap systemu Tristar będzie gotowy w połowie listopada tego roku - obejmuje on właśnie główną arterię Wrzeszcza - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która wspólnie z Gdynią i Sopotem zlecają budowę systemu w Trójmieście.

Czy chciałbyś szybkiego uruchomienia systemu Tristar?

- Obecny etap to dla nas okazja do wdrażania się w system i przygotowywania także osób, które będą go w przyszłości obsługiwały - dodaje rzecznik prasowy.

Przeczytaj, ile rocznie będzie kosztować samorządy utrzymanie systemu Tristar.

Ale elementem systemu jest coś jeszcze. Konkretnie 55 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 43 rejestratory przekroczenia prędkości. Dla porównania: dziś w Trójmieście stoi 10 fotoradarów. Część nowych urządzeń będzie dokonywać pomiaru prędkości na określonym odcinku drogi. Co to znaczy? Pierwszy fotoradar zmierzy nam prędkość na wjeździe, drugi na zjeździe z al. Grunwaldzkiej. Jeśli okaże się, że przejechaliśmy nią zbyt szybko, dostaniemy mandat.

Na szczęście dla niefrasobliwych kierowców nie zaczną one działać również w listopadzie - po zakończeniu pierwszego etapu jego budowy. - Pomiar prędkości i rejestratory będą uruchomione pod koniec prac czyli w ostatnim momencie - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Tristar - inteligentny system sterowania ruchem - ma zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji trójmiejskiej. Jego sercem będzie centralny komputer, połączony z centrami sterowania, który będzie sterować sygnalizacją świetlną i regulować ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Nad wszystkim będą czuwały dwa centra dowodzenia - w Gdańsku i Gdyni oraz mały terminal w Sopocie, skąd do głównego komputera będą trafiały dane o np. kończącym się meczu lub koncercie.

Wprowadzenie systemu pozwoli na inteligentne zarządzanie ruchem miejskim Trójmiasta z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. Koszt realizacji tego projektu wynosi około 230 mln zł, z czego 85 proc. ma pochodzić z dotacji UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Całość ma być gotowa w połowie 2014 r. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdroży system za nieco ponad 133 mln zł.

Tristar w liczbach:
- 11 855 detektorów pojazdów będzie zamontowanych w Trójmieście
- na 334 przystankach będą tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
- 108 kamer będzie obserwowało sytuację na ulicach
- 55 fotorejestratorów "śledzić" będzie przejeżdżających na czerwonym świetle
- 43 fotoradary zamontowane będą przy trójmiejskich drogach

Miejsca

Opinie (155) 5 zablokowanych

  • Pieniądze wyrzucone w błoto (2)

    Skoro Tristar ma zwiększyć przepustowość o 20-30% a fotoradary wymuszą zmniejszenie prędkości pojazdów o mniej-więcej tyle samo, to przepustowość pozostanie bez zmian.
    Za to 230 baniek poszło się..

    Z większym pożytkiem można było te pieniadze wykorzystać na budowę np. przejśc podziemnych dla pieszych - szczególnie w rejonie Manhattanu, Galerii Bałtyckiej, Miszewskiego i Opery

    • 32 10

    • nie do końca (1)

      fotoradary wymuszą zmniejszenie prędkości, właśnie po to aby zwiększyć przepustowość. Mniejsza prędkość, łatwiej zachować płynność - trzeba myśleć kierowcy

      • 0 6

      • takie pierdzielenie mają przynieść kasę jeśli wszyscy zaczną jeździć przepisowo to chłopku roztropku ten system będzie deficytowy będzie studnią bez dna a sk.. syny rządzące trójmiastem założyły sobie nawet w jakim czasie ten ich sristar się zwróci celem jest więc tylko kasa w przyszłości ten rąbb..ny system może służyć np pobieraniu opłat za wjazd do centrum czy brania kasy w ogóle za korzystanie z dróg.Finezja sk.. synów tworzących ten system nie ma ograniczeń.

        • 5 1

  • DOBRZE, że powstaje TRISTAR, oczywiście, że korków nie zlikwduje (znacie jakieś duże europejskie miasto bez korków?!) (2)

    ale pogoni piratów/durniów blokujących skrzyżowania, usprawni przejazd komunikacji miejskiej i trochę nasz osobowy.

    • 5 20

    • Jeśli rzeczywiście rozwiąże problem kierowców blokujących skrzyżowania to nawet z uśmiechem dołożę cegiełkę na utrzymanie, w postaci 1 zdjęcia rocznie ;)
      Tylko oby nie więcej.

      • 3 1

    • Czekaj jak się zapomnisz i stracisz prawko wtedy będziesz cienko śpiewał

      • 6 0

  • Jest możliwość uzyskania listy firm które pracowały przy tym projekcie? (1)

    Oraz informacja ile każda z nich zgarnęła za swoje prace?

    • 8 3

    • Odpowiedź

      Przecież jest napisane jak byk kto jest zleceniodawcą. To są pieniądze publiczne, więc wszystko jest transparentne - poszukaj w ich archiwum albo zwróć się do nich o udzielenie tej informacji - są do tego zobowiązani w myśl ustawy o dostępie do informacji publicznej

      • 1 0

  • Przeczytałem tytuł i pomyślałem: jakie to polskie... (2)

    No comment...

    • 1 0

    • Najgłupszy komentarz jaki czytałem (1)

      ever

      • 0 0

      • Bo żyjesz w ciemnogrodzie i wydaje ci się że wszystko jest normalne...

        • 0 0

  • To zielone światło na zdjęciu z podpisem "System Tristar ma usprawnić..." to manipulacja. Jadąc autobusem czy tramwajem prawie zawsze trafiamy na czerwone nawet tam, gdzie przed tym "usprawnieniem" mieliśmy zielone (jadąc tramwajem z przystanku "Do Studzienki" na przystanek "Jaśkowa Dolina").

    • 8 2

  • kolejne urzadzenie nastawione na zysk z mandatów!

    j.w.

    • 18 0

  • taki mały cytacik:

    "Część nowych urządzeń będzie dokonywać pomiaru prędkości na określonym odcinku drogi. Co to znaczy? Pierwszy fotoradar zmierzy nam prędkość na wjeździe, drugi na zjeździe z al. Grunwaldzkiej. Jeśli okaże się, że przejechaliśmy nią zbyt szybko, dostaniemy mandat."

    czyli co? jak pojadę na pierwszym fotoradarze 50km/h i na ostatnim 50km/h to mam średnią 50km/h? jak można pisać o czymś czego się nie rozumie!

    • 14 3

  • Róbcie, róbcie, a i tak przyjdzie John Connor i się z wami rozliczy.

    • 2 0

  • A ja twierdzę, że gdyby wyłączyli to badziewie i światła

    a zostawiliby jedynie znaki to by było mniej korków i wypadków!

    • 13 3

  • Czy teraz będę mógł bezstresowo jechać lewym pasem? (2)

    Tak jak lubię? Bez piratów drogowych oślepiających mnie z tyłu długimi?

    • 4 12

    • NIE !

      Lewy pas służy tylko i wyłącznie do wyprzedzania ! Więc trzymaj się prawego pasa jaki chcesz jechać 50 !

      • 3 0

    • Mam nadzieje że wpier@&^*li ci kiedyś ktoś na skrzyżowaniu za blokowanie lewego pasa.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane