• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar wystartuje z miesięcznym poślizgiem

Maciej Naskręt
16 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
System Tristar ma usprawnić poruszanie się po ulicach Trójmiasta nawet o 20 proc. Czy się uda? O tym dowiemy się w 2014 r., gdy ruszy system. System Tristar ma usprawnić poruszanie się po ulicach Trójmiasta nawet o 20 proc. Czy się uda? O tym dowiemy się w 2014 r., gdy ruszy system.

Miesiąc później niż planowano zakończy się pierwszy etap budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Nie zadziałają wtedy jeszcze wideorejestratory i fotoradary wykroczeń.



Sprawdź, które skrzyżowania zostaną objęte systemem Tristar w Gdańsku.

Przypomnijmy, że w sierpniu przebudowano sygnalizację w al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na odcinku od centrum handlowego Oliwa do wysokości Opery Bałtyckiej. To pierwszy etap budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar w Gdańsku. Podobne zmiany w przyszłym roku na głównych ciągach będzie można będzie napotkać w Gdyni i Sopocie. Harmonogram przedstawiliśmy w osobnym artykule.

Część kierowców zastanawia się, czy funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej w ciągu al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu to już efekt pracy systemu Tristar?

Okazuje się, że na rozruch systemu będzie trzeba poczekać. Wstępnie planowano uruchomić go w październiku. - Pierwszy etap systemu Tristar będzie gotowy w połowie listopada tego roku - obejmuje on właśnie główną arterię Wrzeszcza - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która wspólnie z Gdynią i Sopotem zlecają budowę systemu w Trójmieście.

Czy chciałbyś szybkiego uruchomienia systemu Tristar?

- Obecny etap to dla nas okazja do wdrażania się w system i przygotowywania także osób, które będą go w przyszłości obsługiwały - dodaje rzecznik prasowy.

Przeczytaj, ile rocznie będzie kosztować samorządy utrzymanie systemu Tristar.

Ale elementem systemu jest coś jeszcze. Konkretnie 55 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 43 rejestratory przekroczenia prędkości. Dla porównania: dziś w Trójmieście stoi 10 fotoradarów. Część nowych urządzeń będzie dokonywać pomiaru prędkości na określonym odcinku drogi. Co to znaczy? Pierwszy fotoradar zmierzy nam prędkość na wjeździe, drugi na zjeździe z al. Grunwaldzkiej. Jeśli okaże się, że przejechaliśmy nią zbyt szybko, dostaniemy mandat.

Na szczęście dla niefrasobliwych kierowców nie zaczną one działać również w listopadzie - po zakończeniu pierwszego etapu jego budowy. - Pomiar prędkości i rejestratory będą uruchomione pod koniec prac czyli w ostatnim momencie - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Tristar - inteligentny system sterowania ruchem - ma zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji trójmiejskiej. Jego sercem będzie centralny komputer, połączony z centrami sterowania, który będzie sterować sygnalizacją świetlną i regulować ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Nad wszystkim będą czuwały dwa centra dowodzenia - w Gdańsku i Gdyni oraz mały terminal w Sopocie, skąd do głównego komputera będą trafiały dane o np. kończącym się meczu lub koncercie.

Wprowadzenie systemu pozwoli na inteligentne zarządzanie ruchem miejskim Trójmiasta z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. Koszt realizacji tego projektu wynosi około 230 mln zł, z czego 85 proc. ma pochodzić z dotacji UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Całość ma być gotowa w połowie 2014 r. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdroży system za nieco ponad 133 mln zł.

Tristar w liczbach:
- 11 855 detektorów pojazdów będzie zamontowanych w Trójmieście
- na 334 przystankach będą tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
- 108 kamer będzie obserwowało sytuację na ulicach
- 55 fotorejestratorów "śledzić" będzie przejeżdżających na czerwonym świetle
- 43 fotoradary zamontowane będą przy trójmiejskich drogach

Miejsca

Opinie (155) 5 zablokowanych

  • No cóż

    miło by było gdyby chociaż trochę poprawiło to ruch w mieście. Aby poszaleć trzeba będzie na noc błockiem nr rej zasmarowywać :)

    • 1 0

  • kolejne narzedzie inwigilacji...

    kiedy zacnziemy się bronic?

    • 9 0

  • (1)

    A jak Tristar będzie odnosił się do ruchu rowerowego w aglomeracji

    • 0 3

    • pojjeby instalują pętle indukcyjne a na drogach dla rowerów niezgodne z prawem przyciski

      • 1 2

  • Idiotyzm (2)

    I teraz jeszcze więcej ciuli będzie jeździć 50 lewym pasem ( choć na grunwaldzkiej jest 70). Ciekawe kiedy ktoś się zajmie tymi billboardami na grunwaldzkiej, która, że 50 to bezpieczna prędkość, chociaż są na drodze, gdzie ograniczenie wynosi 70 ;/ Niech najpierw wybudują jakiś tor, bądź dadzą przyzwolenie na przekraczanie prędkości na jakiejś mało uczęszczanej ulicy jak ma to miejsce w Łodzi !

    Jak ludzie zaczną myśleć i przepustowość dróg będzie większa i będe mógł się wyszaleć na torze, to wtedy przestanę zapie****. Bo w większości przypadków to są powody łamania przepisów.

    • 9 4

    • to zdecyduj się. Ciule 50km/h czy zapie****?

      • 2 1

    • co ty tu jeszcze robisz ???
      czemu cię jeszcze w tej Łodzi nie ma???

      • 1 2

  • Droga zabawka dla dorosłych dzieci

    "System Tristar ma usprawnić poruszanie się po ulicach Trójmiasta nawet o 20 proc." - nie rozumiem, czyli gdzie, jak ma być lepiej?

    "Czy się uda?" - wiemy ze zabawka droga, ale co ma się udać?

    "O tym dowiemy się w 2014 r., gdy ruszy system." - wiemy, kiedy się dowiemy?

    • 5 0

  • Mandatów za prędkość się nie boję

    Bo dbam o stan zawieszenia, więc siłą rzeczy nie da się zapier... po Gdańsku, tylko trzeba omijać dziury! A po zimie będzie jeszcze cudniej, jak co roku. Na takich drogach trudno wykręcić średnią powyżej dopuszczalnej prędkości maksymalnej. Kongo.

    • 2 2

  • Tri Star jawi mi się jak Amber Gold - dobrze żarło, póki nie zdechło

    Mogę tu przyjmować zakłady w ciemno, że za dwa lata korki będą takie same, o ile nie większe. Nawet gdyby Budyń wprowadził Amber Star. O ile?

    • 10 0

  • "Tristar ma generować "inteligentną zieloną falę". W godzinach szczytu ma ona zakładać poruszanie się samochodów ze średnią prędkością np. 30 km/godz., poza szczytem - z prędkością większą."

    Cytat ze strony: hxxp://www .gdansk. pl/gospodarka,1105. html

    • 4 0

  • Tristar

    Dla mnie oczywiste ,że głównym celem systemu ma być ściąganie forsy od kierowców. Kosztuje krocie i już się mówi więcej o jego możliwościach policyjnych niż ulatwieniom drogowym.Wcześniej mówiło się tylko o korzyściach na sprawnym kierowaniu ruchu i likwidacji korków. Czuję, że korki będą większe a tłumaczenie podobne do tego co opowiada p.Głuszek z SKMki. Miasto potrzebuje forsy bo przeinwestowało i pewnie będzie kryzys budżżetowy na 2013. Tłumaczenie? Kryzys którego nie można przewidzieć było 1,2,3 lata temu.

    • 10 0

  • nareszcie

    nikt z tego powodu nie ubolewa,ze nie ma jeszcze dodatkowych fotoradarów

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane