• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar wystartuje z miesięcznym poślizgiem

Maciej Naskręt
16 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
System Tristar ma usprawnić poruszanie się po ulicach Trójmiasta nawet o 20 proc. Czy się uda? O tym dowiemy się w 2014 r., gdy ruszy system. System Tristar ma usprawnić poruszanie się po ulicach Trójmiasta nawet o 20 proc. Czy się uda? O tym dowiemy się w 2014 r., gdy ruszy system.

Miesiąc później niż planowano zakończy się pierwszy etap budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Nie zadziałają wtedy jeszcze wideorejestratory i fotoradary wykroczeń.



Sprawdź, które skrzyżowania zostaną objęte systemem Tristar w Gdańsku.

Przypomnijmy, że w sierpniu przebudowano sygnalizację w al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na odcinku od centrum handlowego Oliwa do wysokości Opery Bałtyckiej. To pierwszy etap budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar w Gdańsku. Podobne zmiany w przyszłym roku na głównych ciągach będzie można będzie napotkać w Gdyni i Sopocie. Harmonogram przedstawiliśmy w osobnym artykule.

Część kierowców zastanawia się, czy funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej w ciągu al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu to już efekt pracy systemu Tristar?

Okazuje się, że na rozruch systemu będzie trzeba poczekać. Wstępnie planowano uruchomić go w październiku. - Pierwszy etap systemu Tristar będzie gotowy w połowie listopada tego roku - obejmuje on właśnie główną arterię Wrzeszcza - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która wspólnie z Gdynią i Sopotem zlecają budowę systemu w Trójmieście.

Czy chciałbyś szybkiego uruchomienia systemu Tristar?

- Obecny etap to dla nas okazja do wdrażania się w system i przygotowywania także osób, które będą go w przyszłości obsługiwały - dodaje rzecznik prasowy.

Przeczytaj, ile rocznie będzie kosztować samorządy utrzymanie systemu Tristar.

Ale elementem systemu jest coś jeszcze. Konkretnie 55 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 43 rejestratory przekroczenia prędkości. Dla porównania: dziś w Trójmieście stoi 10 fotoradarów. Część nowych urządzeń będzie dokonywać pomiaru prędkości na określonym odcinku drogi. Co to znaczy? Pierwszy fotoradar zmierzy nam prędkość na wjeździe, drugi na zjeździe z al. Grunwaldzkiej. Jeśli okaże się, że przejechaliśmy nią zbyt szybko, dostaniemy mandat.

Na szczęście dla niefrasobliwych kierowców nie zaczną one działać również w listopadzie - po zakończeniu pierwszego etapu jego budowy. - Pomiar prędkości i rejestratory będą uruchomione pod koniec prac czyli w ostatnim momencie - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Tristar - inteligentny system sterowania ruchem - ma zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji trójmiejskiej. Jego sercem będzie centralny komputer, połączony z centrami sterowania, który będzie sterować sygnalizacją świetlną i regulować ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Nad wszystkim będą czuwały dwa centra dowodzenia - w Gdańsku i Gdyni oraz mały terminal w Sopocie, skąd do głównego komputera będą trafiały dane o np. kończącym się meczu lub koncercie.

Wprowadzenie systemu pozwoli na inteligentne zarządzanie ruchem miejskim Trójmiasta z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. Koszt realizacji tego projektu wynosi około 230 mln zł, z czego 85 proc. ma pochodzić z dotacji UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Całość ma być gotowa w połowie 2014 r. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdroży system za nieco ponad 133 mln zł.

Tristar w liczbach:
- 11 855 detektorów pojazdów będzie zamontowanych w Trójmieście
- na 334 przystankach będą tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
- 108 kamer będzie obserwowało sytuację na ulicach
- 55 fotorejestratorów "śledzić" będzie przejeżdżających na czerwonym świetle
- 43 fotoradary zamontowane będą przy trójmiejskich drogach

Miejsca

Opinie (155) 5 zablokowanych

  • dlaczego w powyższej sprawie nie zabiera głosu wszystko wiedzący i znający się na wszystkim kol. Stępa ?... (1)

    tylko jemu wierzę tylko on wszystko wie i tylko jemu ufam !...

    • 4 0

    • to fakt

      madrala wszechwiedzacy

      • 2 0

  • TRISTAR to totalna inwigilacja

    to jest główne założenie systemu...i automatyczne rejestrowanie wykroczeń takich jak przekroczenia predkosci.....

    • 5 0

  • paranoja (4)

    Cały ten system jeszcze bardziej zakorkuje opisywany odcinek Grunwaldzkiej między Galerią Bałtycką a CH Oliwa bo wszyscy będziemy musieli jechać na tym odcinku 50km/h bo w innym razie mandat więc na trzy jezdniowej drodze 50km/h to żółwie tempo więc gigantyczne korki. Sterowanie światłami i ich wydłużanie zielonej fali przy większym natężeniu, tak oczywiście ale odcinkowa kontrola prędkości (maks 50km/h) w mieście na 3jezdniowej drodze, paranoja.

    • 10 2

    • . (1)

      tam jest do 70km/h

      • 3 0

      • nie prawda

        pomyliłeś chyba Grunwaldzką z Aleją Zwycięstwa

        • 1 0

    • przekroczyć średnią prędkość w sposób znaczący jest w mieście bardzo trudno jak pojedziesz 80 na 70 tce to gwarantuję ci że g.. ci zrobią wystarczy ująć trochę gazu przez 200 m i się wyrównuje wszystko

      • 1 0

    • Szkoda kasy na odcinkowy pomiar

      Raz się zatrzymasz na światłach i już nie masz szans przejechać szybciej niż 50km/h

      • 0 0

  • Oj, jakże mi przykro.

    • 0 0

  • Światła przy Politechnice

    Czy ktoś zwrócił uwagę, jak ustawione są sygnalizatory przy przystanku "Politechnika" w kierunku Gdańska? Stojąc jako pierwszy na środkowym lub lewym pasie nie widać w ogóle sygnalizatorów.

    • 7 0

  • hahaha mandaciki będą się sypać

    i dobrze może to nauczy co niektórych że miasto to 50km/h.
    a do samego systemu, jest on bez użyteczny gdyż on powinien działać na całej trasie od samego końca Gdyni aż po sam Pruszcz łącznie z wszystkimi większymi łączącymi się drogami z główną arterią. Korki zostaną przeniesione na inne skrzyżowania które nie będą kontrolowane i tam powstaną gigantyczne korki a system zostanie szybko wyłączony. Strata kasy którą będą odzyskiwać za pomocą Fotek od nieświadom tego kierowców.
    A będą elektroniczne znaki drogowe będą czy pozostaną zwykłe blaszaki na poboczach???

    • 7 2

  • (1)

    Nareszcie będzie się spokojniej jechało grunwaldzką. Mam już dość że wszyscy pędzą slalomem jak szaleńcy.

    • 2 6

    • Nic nie sprawia mi większej przyjemności niż jazda slalomem na tejże ulicy :)

      • 3 0

  • Tuż przed zimą

    Będzie od razu dużo fotek i mandatów.Ostre hamowanie na lodzie przed pomarańczowym(czerwonym)?hmmm...trochę strach...a z tyłu ciężarówa rozpędzona...

    • 5 0

  • Myślałem, że już to działa. Jadąc z Oliwy do Gdańska stoję na każdych światłach.

    • 8 0

  • TIRY na obwodnicę

    zamiast płacenia za obwodnicę.
    W mieście zakaz dla ciężarówek w godzinach szczytu.
    Dla L-ek też by się przydał!

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane