• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar wystartuje z miesięcznym poślizgiem

Maciej Naskręt
16 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
System Tristar ma usprawnić poruszanie się po ulicach Trójmiasta nawet o 20 proc. Czy się uda? O tym dowiemy się w 2014 r., gdy ruszy system. System Tristar ma usprawnić poruszanie się po ulicach Trójmiasta nawet o 20 proc. Czy się uda? O tym dowiemy się w 2014 r., gdy ruszy system.

Miesiąc później niż planowano zakończy się pierwszy etap budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Nie zadziałają wtedy jeszcze wideorejestratory i fotoradary wykroczeń.



Sprawdź, które skrzyżowania zostaną objęte systemem Tristar w Gdańsku.

Przypomnijmy, że w sierpniu przebudowano sygnalizację w al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na odcinku od centrum handlowego Oliwa do wysokości Opery Bałtyckiej. To pierwszy etap budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar w Gdańsku. Podobne zmiany w przyszłym roku na głównych ciągach będzie można będzie napotkać w Gdyni i Sopocie. Harmonogram przedstawiliśmy w osobnym artykule.

Część kierowców zastanawia się, czy funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej w ciągu al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu to już efekt pracy systemu Tristar?

Okazuje się, że na rozruch systemu będzie trzeba poczekać. Wstępnie planowano uruchomić go w październiku. - Pierwszy etap systemu Tristar będzie gotowy w połowie listopada tego roku - obejmuje on właśnie główną arterię Wrzeszcza - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która wspólnie z Gdynią i Sopotem zlecają budowę systemu w Trójmieście.

Czy chciałbyś szybkiego uruchomienia systemu Tristar?

- Obecny etap to dla nas okazja do wdrażania się w system i przygotowywania także osób, które będą go w przyszłości obsługiwały - dodaje rzecznik prasowy.

Przeczytaj, ile rocznie będzie kosztować samorządy utrzymanie systemu Tristar.

Ale elementem systemu jest coś jeszcze. Konkretnie 55 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 43 rejestratory przekroczenia prędkości. Dla porównania: dziś w Trójmieście stoi 10 fotoradarów. Część nowych urządzeń będzie dokonywać pomiaru prędkości na określonym odcinku drogi. Co to znaczy? Pierwszy fotoradar zmierzy nam prędkość na wjeździe, drugi na zjeździe z al. Grunwaldzkiej. Jeśli okaże się, że przejechaliśmy nią zbyt szybko, dostaniemy mandat.

Na szczęście dla niefrasobliwych kierowców nie zaczną one działać również w listopadzie - po zakończeniu pierwszego etapu jego budowy. - Pomiar prędkości i rejestratory będą uruchomione pod koniec prac czyli w ostatnim momencie - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Tristar - inteligentny system sterowania ruchem - ma zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji trójmiejskiej. Jego sercem będzie centralny komputer, połączony z centrami sterowania, który będzie sterować sygnalizacją świetlną i regulować ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Nad wszystkim będą czuwały dwa centra dowodzenia - w Gdańsku i Gdyni oraz mały terminal w Sopocie, skąd do głównego komputera będą trafiały dane o np. kończącym się meczu lub koncercie.

Wprowadzenie systemu pozwoli na inteligentne zarządzanie ruchem miejskim Trójmiasta z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. Koszt realizacji tego projektu wynosi około 230 mln zł, z czego 85 proc. ma pochodzić z dotacji UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Całość ma być gotowa w połowie 2014 r. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdroży system za nieco ponad 133 mln zł.

Tristar w liczbach:
- 11 855 detektorów pojazdów będzie zamontowanych w Trójmieście
- na 334 przystankach będą tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
- 108 kamer będzie obserwowało sytuację na ulicach
- 55 fotorejestratorów "śledzić" będzie przejeżdżających na czerwonym świetle
- 43 fotoradary zamontowane będą przy trójmiejskich drogach

Miejsca

Opinie (155) 5 zablokowanych

  • Rok 1984

    Zupełnie jak u Orwella. Wielki Brat czuwa. Nawet za komuny nie było takiej inwigilacji...

    • 5 0

  • Jako wszechwiedzący ekspert od transportu, uważam że system Tristar jest kompletnie zbędny. Po co komuś taki system sterowania

    gdy może, jak tata, co weekend latać do domu samolotem, w dodatku służbowym.

    • 2 1

  • WIELKA LIPA - CAŁA PRAWDA

    Wiem coś o tym,nawet dużo: firma która wygrała przetarg nie ma pojęcia o instalacji takich systemów i teraz dopiero szuka "frajera na kajak" który to za psie pieniądze zrobi.Wiedzą o tym jak zakopać kabel i jaki ale nikt nie wie jak tego Bosh'a zainstalować.
    Tak to już jest u nas,instalatorzy którzy to potrafią są "odsuwani" jak najdalej lub nie szuka się specjalistów lecz tych którzy zrobią to "po znajomości".
    PRAWDA Panowie. Zainteresowani wiedzą o co chodzi.

    • 7 0

  • Stawiam rozgrzewacz na to, że po hucznym uruchomieniu......

    i ułomnej pracy przez miesiąc może trzy, "system da ciała" a korki jak były tak będą. Takie technologie jak by były takie sprawne to już dawno by je wszędzie stosowano. Życie, pogoda, mróz, sól, woda, bród uliczny, brak wiedzy operatora, ludzkie błędy, kosztowna konserwacja lub jej brak szybko unieruchomią ten system. To taki gadżet, co by niektórzy wzięli premię i dumnie wypięli pierś do medali a potem choćby potop.

    • 7 0

  • Czy nikt nie widzi, ze to podpucha (1)

    i chodzi tylko o zrobienie sieci fotoradarow?

    • 13 1

    • o co tyle szumu

      regularnie łamiesz przepisy, że obawiasz się fotoradarów?

      • 0 1

  • Tristar

    Nic nie pomoga nawet te najinteligentniejsze systemy bo korki w miastach to zero inteligencji u wielu kierowcow ale i tez niski iloraz IQ u wiekszosci urzednikow, decydujacych jak rozwiazywac problemy komunikacyjne. I my jeszcze im za to placimy !!! Koszmar.

    • 2 0

  • JAKIE 20-30 % ??????????????????????????????????????????

    SIWZ do przetargu na Tristar, załącznik numer 17 cytat
    "3.2. Na podstawie porównania pomiarów przed i po Zamawiający wymaga spełnienia następujących wymagań efektywności wdrożenia systemu:
    usprawnienie ruchu - skrócenie globalnego czasu przejazdu wszystkich pojazdów w obszarze objętym systemem nie mniej niż o 5,5 %.
    usprawnienie transportu zbiorowego - skrócenie globalnego czasu podróży
    pasażerów środkami transportu zbiorowego w obszarze objętym systemem o nie mniej niż 6,5%."

    • 6 0

  • moim zdanie (1)

    Sam Tristar rozładowałby korek, ale fotoradary zniwelują ten efekt. To co Tristar poprawi, to jazda 50km/h zniweczy.

    • 4 1

    • Twoja średnia w korku

      i tak wynosi mniej, niż 30, także ciesz się, że chociaż te 50 pojedziesz, albo wsiadaj do autobusu. Mniej samochodów, mniejsze korki. Za cenę miesięcznego utrzymania samochodu możesz sobie ew. rower kupić i dalej już jeździć za darmo, mieć lepszą kondycję, odporność... :]

      • 0 1

  • dlaczego nie ma odliczania

    jak widzę, że koło starszych (nie starych, nie zniszczonych) słupów i sygnalizacji stawia się nowe, BO TRISTAR, które i tak nie mają odliczania CO JEST JAKĄŚ KPINĄ (bo samo wprowadzenie sygnalizatorów z odliczaniem usprawniłoby ruch i zwiększyło bezpieczeństwo w niemałym stopniu), to mi ręce opadają, jakie to guano. Zamiast przy okazji całego wielkiego systemu, gdzie i tak wszędzie budują nową sygnalizację, zamontować sygnalizatory z odliczaniem, to z jakiegoś powodu nie dało się.

    Pewnie już kasa w kieszeni u kolegi, który produkuje takie, które funkcji odliczania nie posiadają.

    • 4 0

  • blokowanie skrzyżowań

    przez matołów, którzy pakują się na nie, jak nie ma miejsca też powinno być efektywnie wyłapywane przez ten system. ludzie sami sobie korki robią.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane